onderhoud ketting

Tuufke

Rookie
4 sep 2006
1
0
neede
hallo,

ik heb net een maand een motor, maar ik heb geen verstand van de techniek van de motor. kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn ketting het beste kan onderhouden.
bijv. hoe vaak smeren, hoe te smeren, waarmee te smeren.

bvd
 
Is niet zo moeilijk:

Eerst ketting schoonmaken, dit kan met allerlei kettingschoonmaak middeltjes die je in de motorzaak kan halen, eje kan ook gewoon ff een jerrycan met diesel hale, werkt ook super en wel zo goedkoop.

Vervolgens even naar de motorzaak gaan, een potje kettingvet halen en deze dunnetjes over je gehele ketting smeren.
 
Spuit de olie niet om je oren met zoon Pro-Oiler?

Zou bij mijn niet zo veel uitmaken omdat de secundaire bak-as lekt, maar bij een ander misschien dan????
 
Ik smeer de ketting altijd om de 500 km of na een regenrit. Ik spuit het kettingvet aan de binnenkant van de ketting. Ketting gaat nu al dik 21.000 km mee zonder problemen :] .
 
Elke 500 km met Castrol chain cleaner o-ring met een poetsdoekje en een ouwe tandenborstel.

Daarna Smeren (ook Castrol) binnenkant, uitdampen, nogmaals binnenkant, buitenkant, uitdampen.
overtollig vet wegvegen.

vlekken op velg, achterbrug etc. wegpoetsen met lampenolie.

PS remschijf afdekken, niet schoonmaken met lampenolie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

{edit} zou zelf niet voor Diesel kiezen , stinkt, kankerverwekkende damp, mogelijk schadelijk voor O-ringen
 
Ik haal het overtollige vet eraf met een vette doek.Daarna weer lekker inspuiten met een goede kettingspray (die witte keramische van Motoport bv)

Schoonmaken hoeft maar eens in de paar duizend Km(of je moet van glim en blink ketting houden)

IM002467md.jpg


In de winter kun je het vet beter laten zitten. Waar vet zit roest ie weinig.

Frans
 
Laatst bewerkt:
Ik haal het overtollige vet eraf met een vette doek.Daarna weer lekker inspuiten met een goede kettingspray (die witte keramische van Motoport bv)

Schoonmaken hoeft maar eens in de paar duizend Km(of je moet van glim en blink ketting houden)

(Afbeelding)

In de winter kun je het vet beter laten zitten. Waar vet zit roest ie weinig.

Frans

Dit is een foto hoe je ketting er NIET mag uitzien :N
 
Spuit de olie niet om je oren met zoon Pro-Oiler?

Zou bij mijn niet zo veel uitmaken omdat de secundaire bak-as lekt, maar bij een ander misschien dan????

Eéns elke 2 kilometer ofzo wordt er een druppel olie op de ketting gegooid. Als de olie om je oren springt, heb je hem te hoog afgesteld.

Heb hem nu al zo'n 20.000 km, en m'n ketting ziet er nog steeds uit alsof 'ie net uit de verpakking komt. :Y



[edit]
contaminatie :X
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Schoonmaken doe ik niet, smeren ongeveer iedere 300 km (met Bell Ray Chain Lube, wit) en mijn vorige ketting hield het daar dik 36.000 km mee uit.

knap hoor :}
ik haal het nooit, maar ach met mijn rij- en onderhoudsgedrag O-)

Dit is een foto hoe je ketting er NIET mag uitzien :N

nou ik zou graag een motor ophalen, die een dergelijke ketting heeft hoor, die van mij zien er altijd veel erger uit. :Y
 
Laatst bewerkt:
ik doe het eigenlijk een beetje op gevoel.
Als ik klaar ben met een ritje kijk ik er ff naar.
Meestal zo'n eens in de 2 tankbeurten (350km).

Schoonmaken vind ik ook dikke onzin, waar vet zit, kan geen roest zitten.

Verder misschien wel handig om te vertellen dat je de ketting altijd moet smeren NA een rit, dus als de motor (en ketting) warm zijn. Als je het op een koude ketting spuit, ligt het er zo weer af.
 
ik doe het eigenlijk een beetje op gevoel.
Als ik klaar ben met een ritje kijk ik er ff naar.
Meestal zo'n eens in de 2 tankbeurten (350km).

Schoonmaken vind ik ook dikke onzin, waar vet zit, kan geen roest zitten.

Verder misschien wel handig om te vertellen dat je de ketting altijd moet smeren NA een rit, dus als de motor (en ketting) warm zijn. Als je het op een koude ketting spuit, ligt het er zo weer af.

Hangt grotendeels van het gebruikte vet af.Vet zal zich wel wat beter verspreiden als de ketting warm is.

Frans
 
knap hoor :}
ik haal het nooit, maar ach met mijn rij- en onderhoudsgedrag O-)
Ik rij ook altijd heel erg netjes O-)


Beginnersvraagje:
Hoe smeer je het best je ketting als je geen middenbok hebt ?
Ik heb intussen iets meer dan 1000 km gereden, maar eigenlijk nog niet aan smeren vd ketting gedacht...
Kan dit kwaad ?
:(
Je kan kiezen ;)
[*] Met een paddockstand
[*] Smeren - stukje verder duwen - smeren - duwen etc.
[*] Op de jiffy en iemand de motor laten kantelen
[*] Met een liftachtig ding (stick) waarmee je hetzelfde doet als hierboven maar dan in je eentje.
 
Of je kiest voor de luie methode en installeerd een Pro-Oiler *O*

Eéns in de 10.000 km ofzo het oliepotje bijvullen, voor de rest geen omkijken naar.

Is dat het investeren waard? Moet je er vaak onderhoud aan plegen, zoals afstellen ofzo of leidingen die verstopt zitten etc.? Ik zit er ook aan te denken om dat aan te schaffen namelijk, meestal na het rijden komt er bij mij niets van smeren.....

:W
 
Is dat het investeren waard? Moet je er vaak onderhoud aan plegen, zoals afstellen ofzo of leidingen die verstopt zitten etc.? Ik zit er ook aan te denken om dat aan te schaffen namelijk, meestal na het rijden komt er bij mij niets van smeren.....

:W


Ik wil hem voor geen goud meer kwijt ;) Alhoewel, goud verpatsen en van de opbrengst een nieuwe kopen is natuurlijk wél een optie :Y

In het begin is het even klooien om de juiste setting te vinden, als er teveel spetters zijn staat 'ie te rijk. Je krijgt er zo'n console bij, daarmee kan je -desnoods tijdens het rijden, handig in de regen- 'm rijker of armer zetten.

Eén keer een probleem gehad, nadat ik de topsnelheid van m'n motor was wezen uitproberen (in Duitsland O-) ) is die nozzle tussen m'n ketting gekomen en kapot geslagen. Heb een mailtje gestuurd naar die gozer, de volgende dag kreeg ik een pakketje in de brievenbus met een nieuwe (verbeterde en huidige versie, kleiner model) van de nozzle. En een briefje met "with compliments", gratis dus hoewel ik hem nooit rechtstreeks bij hem gekocht heb.

Met de nieuwe nooit meer problemen gehad, zoals ik al zei ééns in de 10k het oliepotje bijvullen en verder geen omkijken meer. Ideaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan