Onderhoud, klein & groot

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Wat moet er allemaal precies gedaan worden bij welk onderhoud. Wat wordt er nagekeken maar behoort normaal geen onderhoud, ... meer info!!

Eneeuhh.. hoe vaak hetwelke?

_________________
http://www.pricewatch.be/images/mybike/ (Mijn Suzuki GSX-R600) http://www.pricewatch.be/cossiepower (My brothers high performance car)

[ Dit Bericht is bewerkt door: poohbeer op 2001-06-26 14:34 ]
 
Mag ik aannemen dat je inmiddels beschikt over een handleiding van je fiets? Mooi, daar staat alles in mbt de kleine en de grote beurt. Da's een kwestie van lezen.

Verder ongeveer elke rit controleren:
- kettingspanning
- oliepeil
- kettingsmeer
- benzinemeter

En op regelmatig basis:
- verlichting
- remvloeistof
- remblokken
- bandenspanning
- koelvloeistof

Succes...
 
eeuhhm.. ik beschik nog steeds niet over een handleiding '(
Maar 'k denk dat't na 2000 kilometer zonder echt onderhoud wel eens tijd wordt voor een beurtje..
 
Koop dat boek van Haynes nou eens grote vriend.
Daar staat precies in hoe en wat en wanneer.
Zolang jij te lam ben om dat boek te bestellen, ga ik niet eens meer op dit soort vragen antwoorden.

 
Koop dat boek van Haynes nou eens grote vriend.
Daar staat precies in hoe en wat en wanneer.
Zolang jij te lam ben om dat boek te bestellen, ga ik niet eens meer op dit soort vragen antwoorden.

moet ik eerst nog een creditcard hebben! :(
normaal leen ik die van me broer maar die wil ineens geen online gedoe meer met z'n kaart :(
 
Op 2001-06-27 11:48, schreef J.W:
Koop dat boek van Haynes nou eens grote vriend.
Daar staat precies in hoe en wat en wanneer.
Zolang jij te lam ben om dat boek te bestellen, ga ik niet eens meer op dit soort vragen antwoorden.

moet ik eerst nog een creditcard hebben! :(
normaal leen ik die van me broer maar die wil ineens geen online gedoe meer met z'n kaart :(

Ik heb op het grote boze internet even het isbn nummer opgezocht en heb het boek toen bij de plaatstelijke dorpsboekhandel besteld. Weekje later was het binnen. Daar kun je ouderwets met muntjes betalen ;)
 
Ik heb op het grote boze internet even het isbn nummer opgezocht en heb het boek toen bij de plaatstelijke dorpsboekhandel besteld. Weekje later was het binnen. Daar kun je ouderwets met muntjes betalen ;)

Misschien hebben ze in Belgie wel geen boekenwinkels :?
Echt dat boek is gewoon superhandig daar staat al dat soort dingen gewoon in.
 
eeuhhm.. ik beschik nog steeds niet over een handleiding '(
Maar 'k denk dat't na 2000 kilometer zonder echt onderhoud wel eens tijd wordt voor een beurtje..

na 2000km op onderhoud???? :?
is normaalgezien maar nodig om de 5000km,
en remblokken, bandenspanning en zo doe ik gewoon zelf

en de olie en oliefilter vervangen, carb's schoonmaken... is dat ook zelf te doen als je geen 2 linkerhanden hebt? iemand die dat zelf doet of zo?
 
na 2000km op onderhoud???? :?
is normaalgezien maar nodig om de 5000km,
en remblokken, bandenspanning en zo doe ik gewoon zelf

en de olie en oliefilter vervangen, carb's schoonmaken... is dat ook zelf te doen als je geen 2 linkerhanden hebt? iemand die dat zelf doet of zo?
Mja, weet ik veel hoe vaak zulks moet.. ik weet alleen dat ik hem nie goed vind klinken rond die 7000 tot 8000 toeren en dat m'n remvloeistof op minimum staat.

Nee, ik kan zulks niet, heb geen 2 luinkerhanden maar aan zoiets begin je niet in je dooie eentje zonder ook maar een jota kennis.

 
waarom breng je m gewoon niet naar een dealer...

grote beurt....geven...2 a 3 meier...

daarna ff kleppen stellen...en carbs synchroniseren....kost ook zoiets...
en voor 500 gld ...ben je weer piek fijn in orde.... :)

het is niet zo moeilijk.... *D
 
waarom breng je m gewoon niet naar een dealer...

grote beurt....geven...2 a 3 meier...

daarna ff kleppen stellen...en carbs synchroniseren....kost ook zoiets...
en voor 500 gld ...ben je weer piek fijn in orde.... :)

het is niet zo moeilijk.... *D

Hahahaha, voor dat geld koop je een halve CB350F (een CB175 Twin dus :) ).

Poohbeer, misschien kun je je dealer dat boek laten bestellen.
 
na 2000km op onderhoud???? :?
is normaalgezien maar nodig om de 5000km,
en remblokken, bandenspanning en zo doe ik gewoon zelf

en de olie en oliefilter vervangen, carb's schoonmaken... is dat ook zelf te doen als je geen 2 linkerhanden hebt? iemand die dat zelf doet of zo?

Zelf geen knutselaar maar olie + oliefilter vervangen is erg simpel. Had alleen de eerste keer de oude olie tot in mijn oksels zitten :(
Oefening baart kunst.

Carb's schoonmaken nog nooit gedaan. Toch maar eens gaan proberen.
 
Als dit een beetje leesbaar is heb je er misschien wat aan
yam-aerox-67-bikepics-04300.jpg


_________________
GSX-R 600
thumbsup.gif


[ Dit Bericht is bewerkt door: Johnv op 2001-06-27 20:38 ]
 
Als je ff snel wilt schoonmaken...inderdaad gewoon ff en vod.

Als je tijd heb, een spuitbuis, ff goed spuiten...ook tussen de schakels...ff je wiel achter optillen (door je fiets op de zijstandaard...en achter iets opzij trekken, scharniert je motor op je standaard en til je je achterwiel heel even van de grond) wiel draaien en zo verder je ketting afwerken.

Nu alle olie/vet wat teveel is weghalen...als je dit niet doet, heb je een zwarte achterwil bij rijden.

Heb je je boek nou al? wil best helpen hoor, met CC gedoe.
Mail anders ff
 
Mag ik aannemen dat je inmiddels beschikt over een handleiding van je fiets? Mooi, daar staat alles in mbt de kleine en de grote beurt. Da's een kwestie van lezen.

Verder ongeveer elke rit controleren:
- kettingspanning
- oliepeil
- kettingsmeer
- benzinemeter

En op regelmatig basis:
- verlichting
- remvloeistof
- remblokken
- bandenspanning
- koelvloeistof

Succes...

Poohtje:

De hele waslijst die hierboven staat moet je kunnen controleren en indien er geklust moet worden kun je dit door de dealer laten doen. Er zijn echter een aantal dingen die je echt zelf moet kunnen:

- bandenspanning: gewoon controleren bij het tankstation en indien nodig aanpassen. Kinderspel...

- benzinepeil: aangezien je geen 2000 km rijdt op één tank, heb je dit dus al onder knie...

- oliepeil: je hebt of een kijkglaasje of een peilstokje, olie moet tussen min en max staan, eventueel bijvullen met motorolie (waarschijnlijk 10W40, zie onderhoudsboekje)...

- koelvloeistof: ongeveer gelijk aan oliepeil...

- kettingsmeren: wanneer de ketting "droog" staat of na een lange natte rit, spuitbusje kettingsmeer gebruiken...

- kettingspanning: halverwege voor- en achtertandwiel moet de ketting zo'n 3 à 4,5 cm op en neer kunnen bewegen. Indien meer speling: moer op achteras losdraaien (eventueel eerst borgpennetje verwijderen, moer hoeft slechts los, niet eraf). Achter op de brug zitten aan beide zijden twee moertjes, deze zijn tegen elkaar aan gedraaid. Het achterste moertje losdraaien van het voorste (probeer te voorkomen dat het voorste moertje al teveel draait, dat maakt het stellen niet eenvoudiger). Het voorste moertje aandraaien, vaak is een kwart tot halve slag voldoende. Aan beide zijden van de brug staan ter hoogte van de achteras een aantal maatstreepjes, hiermee kun je controleren of de achteras aan beide zijden even ver naar achteren staat, zo ja dan is je wiel goed uitgelijnd. Achterste moertje weer vastdraaien tegen de voorste, moer van achteras vastdraaien en eventueel borgpennetje terugplaatsen. Ter controle de kettingspanning nogmaals meten. PS: indien de achteras helemaal "achterin" staat, oftewel de ketting is niet meer strakker te zetten, dan moet er een nieuw kettingsetje op (kan bij dealer)...

Al deze klusjes zijn behoorlijk :z , alleen de kettingspanning lijkt in het begin een beetje :? maar na 1 à 2 keer is dit ook uitermate :z

Succes :)
 
he soeptablet, wat betreft die ketting spannen. Klopt het dat als je je motor tot op zijn diepste punt inveert dat dan je ketting bijna strak moet staan?
Ik heb hem inmiddels laten stellen maar als ik erop zit heb ik het idee dat ie er elk moment kan aflopen. Niet goed voor het vertrouwen.
 
he soeptablet, wat betreft die ketting spannen. Klopt het dat als je je motor tot op zijn diepste punt inveert dat dan je ketting bijna strak moet staan?
Ik heb hem inmiddels laten stellen maar als ik erop zit heb ik het idee dat ie er elk moment kan aflopen. Niet goed voor het vertrouwen.

In wezen zou het niet moeten uitmaken hoe je de spanning meet. Bij mijn fietsje meet ik de spanning meestal als hij in de garage op de bok staat (vaak staat in het onderhoudsboekje hoe je het beste kunt meten). Overigens merk je het echt wel als je ketting (veel) te slap is: op het moment dat je je gas even dicht- en weer opendraait "voel" dat de ketting speling heeft, als de ketting zelfs een "klong" of "ting" geeft dan zou ik maar eens heel snel de kettingspanning controleren!

Soeptablet's ketting is er ooit vlak voor thuiskomst in een bocht eraf gelopen omdat ie te slap stond, gevolg: duwen plus een scheur in het motorblok boven tandwiel :( |( ;(

 
[off-topic mode]

Zeg soeptablet, aangezien wij alletwee in lelytown wonen. mag ik vragen waar jij je motoronderhoud laat doen? Of doe je echt alles zelf? Ik zit zelf met de fiets in emmeloord voor onderhoud.

[off-topic mode]
 
[off-topic mode]

Zeg soeptablet, aangezien wij alletwee in lelytown wonen. mag ik vragen waar jij je motoronderhoud laat doen? Of doe je echt alles zelf? Ik zit zelf met de fiets in emmeloord voor onderhoud.

[off-topic mode]

De kleine en grote beurt laat ik doen, de overige kleine dingetjes doe ik zelf. Enne, wat de beurtjes betreft, :j de dealer, :} mijn beun...

 
Als je ff snel wilt schoonmaken...inderdaad gewoon ff en vod.

Als je tijd heb, een spuitbuis, ff goed spuiten...ook tussen de schakels...ff je wiel achter optillen (door je fiets op de zijstandaard...en achter iets opzij trekken, scharniert je motor op je standaard en til je je achterwiel heel even van de grond) wiel draaien en zo verder je ketting afwerken.

Nu alle olie/vet wat teveel is weghalen...als je dit niet doet, heb je een zwarte achterwil bij rijden.

Heb je je boek nou al? wil best helpen hoor, met CC gedoe.
Mail anders ff

Die spuitbus.. gewoon inspuiten met kettingspray om ze te kuisen? Of bedoel je speciale ontvetter spray ofzo?

Ik heb dat boek nog niet btw.. wel heb'k eindelijk me broers toestemming voor gebruik van zijn VISA gekregen.. wordt vandaag dus nog besteld bij die online dinges dat duderuud zei.. als iemand de naam nog eens wil herhalen toch.. ik dacht hayes, maar dat lijkt niet te kloppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan