Onderhoud KTM 300.....wie kan mij helpen?

Arno Rouw

Rookie
19 feb 2007
6
0
Winterswijk
Wie kan mij helpen aan een onderhoudsboek van een ktm 300 uit 96.

Ik vraag me namelijk af wat er allemaal moet gebeuren als je klaar bent met rijden...luchtfilter schoonmaken, cabarateur losdraaien?

Oftewel wie kan me helpen aan info over de onderhoud hiervan?

Groeten Arno
 
Als je gecrosst hebt is het raadzaam om je luchtfilter schoon te maken. Doe dat zelf ook bijna elke keer. Verder gewoon afspuiten en ketting opnieuw inspuiten.
 
Dankjewel voor je reactie! Alleen is dat het enige wat je doet? Alleen de luchtfilter schoonmaken e ketting opnieuw inspuiten?

groeten Arno
 
Let bij het hogedruk afspuiten op dat je niet te dicht bij lagers in de buurt komt, je richt er meer schade mee aan dan dat je denkt. Je kunt op die manier nogal veel zooi in de lagers blazen.
Droogblazen na het schoonspuiten is wenselijk, alle scharnierpunten ff smeren en controleer tevens of alles nog makkelijk scharniert.
Bouten die vaak los moeten (zitje, tank ,zijkappen achterwiel en spanner) invetten met copaslip , blijven ze lekker gangbaar.
Gebruik geen overtollig vet/olie, daar blijft weer vanalles aan plakken.

Kettingspanning checken, spaken een keer checken , alle bouten een keer nalopen binnenpoten van de voorvork goed schoonmaken.
Controleren op lekkages (olie, benzine of koelvloeistof).
Eens per halfjaar een keer de achterbrug eruit en lagers invetten balhoofdlagers idem (ligt eraan hoeveel en waar je rijd).

Op deze manier rijd ik alweer 17 jaar met mijn KTM250

Tja, het blijft een KTM :+
 
Hallo!

Vriendelijk bedankt voor alle informatie, ik word er nooit dommer van!

Met de smering heb ik ongeveer liter 2tact olie op 30 liter benzine. Is deze smering goed is of dit te rijk? En ik gooi altijd eerst de olie erin en dan pas de benzine....

Alvast bedankt voor alle hulp!

groeten
 
1 liter op 40 liter benzine is meestal ruim voldoende met de huidige moderne olieën voor een 250+ .
De 125ers worden weleens wat vetter gesmeerd ivm continue hoge toerental waaronder deze moet presteren.
 
Benzine meng je , indien het kan, vooraf in een jerrycan. Olie erin en dan kun je naar de pomp lopen O-) .

Onderweg idd eerst de kraan dicht en de rest is bekend.
 
Dankjewel voor alle info! Heb zelf een jerrycan van 10 liter maar het is toch mogelijk dat ik eerst 0.33 liter olie in de tank gooi en dan 10 liter benzine???

Maakt het dan nog uit of het 95 of 98 is>??
 
Dan moet je wel zeker weten dat er 10 liter in past natuurlijk ;) want meestal zit er al een beetje benzine in!
Maar waarom, als je toch een jerrycan hebt, wil je het mengen in de tank :? Veel makkelijker om gewoon de olie in de jerrycan te doen en dan flink schudden!
 
Ja dat bedoel ik ook dat ik eerst wat olie in de jerrycan gooi en dan benzine....maakt het verder nog uit om 95 of 98 te gebruiken???
 
Ik gebruik alleen 98.
Die van mij heeft weleens problemen met "pingelen" gehad, zoals mijn zuiger en kop mij vertelde (kon ook de onsteking geweest zijn).
Sindsdien alleen nog maar op 98.
Maar ook 95 mag geen probleem zijn , de compressie vehouding is niet zo hoog dat het nodig is.

Gebruik iig GEEN benzine met LOODVEVANGER als die er nog is ?
 
ik gooi altijd 250 ml olie in een jerrycan en dan haal k 8.75 liter benzine op ik meng 1 op 35 maarja ik rij ook 125 haha dus weet niet wat goed is voor een zwaardere motor O-)
 
Hallo luitjes, dankjullie wel voor alle info! Ik hoorde dat voor een 300 een mengsmering van 1:30 goed was, zo smeer je dan namelijk het hele blok goed door!
 
Terug
Bovenaan Onderaan