Onderhoud KTM 640 lc4 blok

DJ on wheels

MF veteraan
18 aug 2005
1.022
1
Sinds 2005 rijd ik op een KTM 640. Deze is altijd (2x) bij de dealer in onderhoud geweest ivm de garantie. De garantie is inmiddels verlopen, dus naar de dealer is geen vereiste meer. Nu vroeg ik mij af wat er zoal aan onderhoud moet gebeuren en of ik dat niet gewoon zelf kan doen. wie heeft informatie?
 
Heee DJ,

Je hebt 'm dus nog!
Ik heb m'n 660 ook nog, doe 'm echt niet weg. Veels te gaaf apparaat *O*

Maar die info die je zoekt, zit in het boek in die KTM map die je er bij hebt gekregen.
 
Heee DJ,

Je hebt 'm dus nog!
Ik heb m'n 660 ook nog, doe 'm echt niet weg. Veels te gaaf apparaat *O*

Maar die info die je zoekt, zit in het boek in die KTM map die je er bij hebt gekregen.


Ha die Fred!! Tuurlijk heb ik hem nog. We zijn hele dikke vrienden en spelen vaak samen buiten :}

vroeg me alleen af of ik dat onderhoud zelf kan uitvoeren
of het ingewikkeld is,
misschien iemand met een werkplaatsboekje / pdf?
 
welk onderhoud precies?
gewoon olie wisselen en kleppen stellen?
meer moet je niet vaak doen aan een LC4.


olie wisselen is makkelijk

draai de 2 bouten los, niet de imbusbout!
laat olie uitlopen
haal olie filter eraf uit blok
olie filter van het frame eraf
onder de voorste buis van het frame waar de oliefilterzit, is nu een imbusboutje bereikbaar, die schroef je ook los
laat weer de olie eruit lopen

monteer nieuwe filters , en schroef de bouten er terug in.
gooi 1.3liter in het blok
en 0.6 ltier in het frame.
(of controleer waarden in boek) ik deed het altijd zo.
je moet het frame ontluchten, dit doe je door nadat je het frame gevult hebt, start je de motor, en laat je die draaien tot er olie uit het gat komt bovenaan het frame komt. (er komt niet direct iets uit, je moet MAX 20-25 sec wachten, het kan ook eerder gebeuren.)
klinkt als een smerig werkje (is het ook een beetje) maar het hoort zo :P.
check olie niveau na warm draaien.
als het te weinig is, vul je bij. teveel zal met bovenstaande waarden niet het geval zijn.

gebruik ter allertijde momentsleutels voor de boutjes en moeren vast te zetten, dit is wel belangrijk, of binnenkort krijgen we weer een 'hoe plaats ik een helicoil' topic.
veel mensen lachen met momentsleutels, dat het alleen maar onnodig werk is, maar ik moet altijd lachen met helicoil topics. ik het nog nooit een schroefdraad kapot gedraait.


kleppen stellen:
koude motor
tank eraf
zuiger in BDP
haal klepdekseltjes eraf (2 kleine dekseltjes)
MAAK dat je zeker bent dat de zuiger in het BDP staat, je kan dit nog controlere doordat de tuimelaars voelbare speling moeten hebben naar boven en beneden.
pak je voellemmers (dikteplaatjes)
bij een 620-625-640-660 moet de waarden voor de inlaat en uitlaat 0,15mm zijn (of 15 micron)
krijg je 0.15 met lichte weerstand ertussen (LICHTE weerstand!!) dan zit je goed.
krijg je 0.20 ertussen , zit je slecht.
in het geval dat je ze moet bijstellen, draai de contramoer los. en schroef de vijs met een platte schroevendraaier naar de gewenste waarde. (voelermaat ertussen houden tot je ze met lichte weerstand kan bewegen.) is dat gedaan,HOU dan de schroevendraaier stevig vast dat ze niet meer verdraait, en draai de contramoer vast , eerst met gewone sleutel, dan momentsleutel (vooropgesteld moment was 20nm, maar dit moet je eens controleren)

waarden moet NIET precies 0,15 zijn. opgestelde waarde is eigenlijk tussen de 0,12 en 0,18 micron. gemiddeld 0,15 dus. en meestal zijn de voelermaatjes tussen 0.05 en 1mm. en verspringt met 0.05mm.



stukje bij olie wissel erbij ge-edit.
 
Laatst bewerkt:
boomhauwer.... wat een verhaal man!
olie wisselen zal wel gaan denk ik, al verbaas ik me over olie in het frame? het is geen XR!

kleppenstellen klinkt ingewikkelder, moet ik eerst iemand eens zien doen denk ik

mijn momentsleutel is...... kadoek
 
boomhauwer.... wat een verhaal man!
olie wisselen zal wel gaan denk ik, al verbaas ik me over olie in het frame? het is geen XR!

kleppenstellen klinkt ingewikkelder, moet ik eerst iemand eens zien doen denk ik

mijn momentsleutel is...... kadoek


wat denk je wat die dikke zwarte pot onderaan het frame is :P :P :P ;)

was nog vergeten bij te vermelden

de koperen pakking aan het frame vervang je best iedere keer, en die lekt ALTIJD. geen zorgen maken daarin.
voor het vullen moet je iets maken of je hebt een hele lange schenktuit nodig.

ook nog iets belangrijks!!!!
je moet het frame ontluchten, dit doe je door nadat je het frame gevult hebt, start je de motor, en laat je die draaien tot er olie uit het gat komt bovenaan het frame komt. (er komt niet direct iets uit, je moet MAX 20-25 sec wachten, het kan ook eerder gebeuren.)
klinkt als een smerig werkje (is het ook een beetje) maar het hoort zo :P.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de handleiding kan de olie bij een 640 om de 5000km worden vervangen, ik doe het nu om de 2500 en de om de 5000 km olie en kleppen stellen.
Ben gek op over-maintenance!
 
ik heb een 'ktm owner's manual' van een ktm duke 2 lc4 640 2006. hier staat wat algemene onderhoudsinformatie in voor een lc4 motor (intervallen tussen onderhoudsbeurten enzo...). het is een pdf bestand van 4,7 mb. t zijn 50 paginas.

mail me anders even of meld me aan op msn messenger: remco_zon@hotmail.com
dan stuur k m naar je :)

maar heb j niet al zo'n boekje van waar je ja motor gekocht hebt?

groetjes
remco
 
om de hoeveel km vervangen jullie de olie?

ik rijd duke 2. 2ehands gekocht
het schijnt dat ik een competitieblok heb ofzo (geen olie in t frame, dus ook geen fine filter). met dat blok adviseert brouwer motors te zwartebroek mij om elke 3000 km de olie te vervangen.
de ktm owner's manual die ik heb van een 2006 lc4 duke 2 schrijft voor om elke 5000 km de olie, olie filter en fine filter te vervangen.

vraagje aan jullie:
wat voor olie gebruiken jullie voor jullie lc4 blok? en waarom gebruik je die en geen andere?
ik gebruik valvoline 10w40. geadviseerd door brouwer.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik Motorex, geadviseerd door KTM! Tja, zo preekt iedereen voor eigen parochie...denk dat je je geen buil kunt vallen aan de "grote"merken olie, mits deze aan de specificaties voldoen Een kennis van mij rijd al jaren met Motul, en nooit een negatief woord over gehoord.
Ik gebruik trouwens de Cross Power 4T 10W50
 
ik gebruik valvoline 10w40. geadviseerd door brouwer.
kwa oliegebruik heb ik soms mijn twijfels gehad bij brouwer.
is die valvoline-olie motorfiets olie?
viel me ooit op dat dat er bij hen niet specifiek op stond en ik wil alleen motorfiets olie in mijn brommer ivm de koppelingsplaten.
brouwer is primair een goeie handelaar...
 
kwa oliegebruik heb ik soms mijn twijfels gehad bij brouwer.
is die valvoline-olie motorfiets olie?
viel me ooit op dat dat er bij hen niet specifiek op stond en ik wil alleen motorfiets olie in mijn brommer ivm de koppelingsplaten.
brouwer is primair een goeie handelaar...

vol-synthetische 4 takt motor-olie geschikt voor elk type motorfiets.

welke brouwer bedoel je? er zitten verschillende vestigingen.
er zitten niet veel andere ktm zaken in de buurt, dus k heb weinig keus dan af en toe een bezoekje te brengen aan zwartebroek.
 
ik citeer:
een hoogwaardige vol-synthetische motorolie welke geschikt is voor alle 4-takt motorfietsen. speciaal ontwikkeld voor bescherming bij extreem zwaar gebruik van de motor. voorkomt slippen van de koppeling. overtreft de eisen van 's werelds meest toonaangevende motorfietsfabrikanten.
en nee, ik werk niet bij valvoline :+
 
Laatst bewerkt:
ik citeer:
een hoogwaardige vol-synthetische motorolie welke geschikt is voor alle 4-takt motorfietsen. speciaal ontwikkeld voor bescherming bij extreem zwaar gebruik van de motor. voorkomt slippen van de koppeling. overtreft de eisen van 's werelds meest toonaangevende motorfietsfabrikanten.
en nee, ik werk niet bij valvoline :+
ik geloof je wel, ik was er voor het laatst jaaaaaaren geleden ;)
ze hebben onze opmerkingen uiteindelijk serieus genomen.... toen keken ze of ze water zagen branden... wat denken die lui uit de grote stad wel...
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik Motorex, geadviseerd door KTM! Tja, zo preekt iedereen voor eigen parochie...denk dat je je geen buil kunt vallen aan de "grote"merken olie, mits deze aan de specificaties voldoen Een kennis van mij rijd al jaren met Motul, en nooit een negatief woord over gehoord.
Ik gebruik trouwens de Cross Power 4T 10W50


geadviseerd _O-

waarom denk je dat je al die ktm's in de folders met akras ziet en braking schijven,

juist, die hebben een onderlinge deal. zo kan je geen akras voor een ktm ergens anders kopen dan bij een ktm dealer, en motorex heeft ook deal met ktm , net zoals suzuki met motul heeft, yamaha met ..., honda met repsol,...

wil je goede olie voor je mono, denicol thumperlube.
 
Ik ben al een tijdje aant zoeken naar een topic met onderhoud van een ktm 620...

Maar kan niet echt iets vinden met foto´s/uitleg.
Is zoiets ooit weleens gemaakt ?

Mvg Jouri
 
Ik hoorde over de 620:
bij zwarte olie deze vervangen en bij een ratel ik het blok de kleppen gaan stellen :+

serieus:
elke 2500km olie en elke 5000km kleppen stellen.
Maar zoals bij alle 1 pitters geld dat overmaintenance geen kwaad kan ;)
 
He.. maar is er ergens een handleiding te vinden oid ??
En mijn standaart (de bok) is niet gemonteerd. Waar kan ik ergens een originele veer hiervoor bestellen ?! Of is er ook een andere standaard te monteren ?

Mvg Jouri
 
hoi zie dat er hier nog 1 is die een onderhouds boekje zoekt van een ktm 620 deze zoek ik ook wie kan ons er aan helpen...

mvg m

email markzee@live.nl
 
hopelijk leeft dit topic nog. Ik ben nieuw hier en wil kleppen stellen van me recent aangeschafte KTM 640 LC4 supermoto bj 2000.

Beschrijving onderstaand is goed bruikbaar, thanx. Het lijkt me toe doen, heb nu m''n tank eraf liggen, de ruimte lijkt wel krap. Wel een leuk filmpje gevonden :
echter is dat van een RFS en lijkt bij mij lijkt de ruimte krapper tussen het frame en de kop. Is dit te doen met gewone voelematen (zonder het blok te demonteren), of is het een must die omgezette voelemaat van precies 0,15 mm te hebben?

thanx.


welk onderhoud precies?
gewoon olie wisselen en kleppen stellen?
meer moet je niet vaak doen aan een LC4.


olie wisselen is makkelijk

draai de 2 bouten los, niet de imbusbout!
laat olie uitlopen
haal olie filter eraf uit blok
olie filter van het frame eraf
onder de voorste buis van het frame waar de oliefilterzit, is nu een imbusboutje bereikbaar, die schroef je ook los
laat weer de olie eruit lopen

monteer nieuwe filters , en schroef de bouten er terug in.
gooi 1.3liter in het blok
en 0.6 ltier in het frame.
(of controleer waarden in boek) ik deed het altijd zo.
je moet het frame ontluchten, dit doe je door nadat je het frame gevult hebt, start je de motor, en laat je die draaien tot er olie uit het gat komt bovenaan het frame komt. (er komt niet direct iets uit, je moet MAX 20-25 sec wachten, het kan ook eerder gebeuren.)
klinkt als een smerig werkje (is het ook een beetje) maar het hoort zo :P.
check olie niveau na warm draaien.
als het te weinig is, vul je bij. teveel zal met bovenstaande waarden niet het geval zijn.

gebruik ter allertijde momentsleutels voor de boutjes en moeren vast te zetten, dit is wel belangrijk, of binnenkort krijgen we weer een 'hoe plaats ik een helicoil' topic.
veel mensen lachen met momentsleutels, dat het alleen maar onnodig werk is, maar ik moet altijd lachen met helicoil topics. ik het nog nooit een schroefdraad kapot gedraait.


kleppen stellen:
koude motor
tank eraf
zuiger in BDP
haal klepdekseltjes eraf (2 kleine dekseltjes)
MAAK dat je zeker bent dat de zuiger in het BDP staat, je kan dit nog controlere doordat de tuimelaars voelbare speling moeten hebben naar boven en beneden.
pak je voellemmers (dikteplaatjes)
bij een 620-625-640-660 moet de waarden voor de inlaat en uitlaat 0,15mm zijn (of 15 micron)
krijg je 0.15 met lichte weerstand ertussen (LICHTE weerstand!!) dan zit je goed.
krijg je 0.20 ertussen , zit je slecht.
in het geval dat je ze moet bijstellen, draai de contramoer los. en schroef de vijs met een platte schroevendraaier naar de gewenste waarde. (voelermaat ertussen houden tot je ze met lichte weerstand kan bewegen.) is dat gedaan,HOU dan de schroevendraaier stevig vast dat ze niet meer verdraait, en draai de contramoer vast , eerst met gewone sleutel, dan momentsleutel (vooropgesteld moment was 20nm, maar dit moet je eens controleren)

waarden moet NIET precies 0,15 zijn. opgestelde waarde is eigenlijk tussen de 0,12 en 0,18 micron. gemiddeld 0,15 dus. en meestal zijn de voelermaatjes tussen 0.05 en 1mm. en verspringt met 0.05mm.



stukje bij olie wissel erbij ge-edit.
 
Blok kan je gewoon laten zitten, je hebt genoeg ruimte. Als je de .15 voelermaat hebt en het een beetje buigt, kom het goed.
 
Even oud topic omhoog schoppen. Vrij duidelijke beschrijving omtrent het oliefilter veranderen. Echter ik had nog een andere gevonden waar veel meer stappen in staan: stappen 8 en 9. Is dat alleen bij oude modellen ofzo (heb een 640 sm uit 2007).
 
Terug
Bovenaan Onderaan