Onderhoud motor?

Bobcbr1000f

MF'er
5 jul 2002
41
0
Wat voor onderhoud moet ik regelmatig uitvoeren? Ik heb pas particulier een CBR 1000f gekocht (1e motor), heb een beetje olie bijgevuld, maar hoe zit het bijvoorbeeld met remvloeistof en kettingonderhoud?

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/4465/e30a7dda829de09b04b223bb83102be6 (cbr1000f philip.jpg)​
 
Wat voor onderhoud moet ik regelmatig uitvoeren? Ik heb pas particulier een CBR 1000f gekocht (1e motor), heb een beetje olie bijgevuld, maar hoe zit het bijvoorbeeld met remvloeistof en kettingonderhoud?

-ketting regelmatig smeren (ik geloof om de 1000 km, maar ben zelf geen ketting-expert)
-banden regelmatig controleren op slijtage/troep
-bandenspanning controleren
-oliepeil in de gaten houden
-remvloeistof: peil regelmatig controleren, minstens 1x per jaar vervangen
-olie- en oliefilter af en toe vervangen (hoe vaak hangt af van type motor)
-luchtfilter af en toe vervangen/schoonmaken

Verder:
-werking verlichting af en toe nakijken
-schoonhouden (dan kom je evt. losse bouten/moeren / scheuren/ongerechtigheid vanzelf tegen)

Het is ook handig om een werkplatshandboek te kopen, hier staan de onderhoudstermijnen en -werkzaamheden uitvoering in beschreven.

Veel :] plezieah!!


full


Efe het piccie erbij. Leuke motor, zag vanmorgen nog zoiets rijden.
 
Laatst bewerkt:
-ketting regelmatig smeren (ik geloof om de 1000 km, maar ben zelf geen ketting-expert)
-banden regelmatig controleren op slijtage/troep
-bandenspanning controleren
-oliepeil in de gaten houden
-remvloeistof: peil regelmatig controleren, minstens 1x per jaar vervangen
-olie- en oliefilter af en toe vervangen (hoe vaak hangt af van type motor)
-luchtfilter af en toe vervangen/schoonmaken

Verder:
-werking verlichting af en toe nakijken
-schoonhouden (dan kom je evt. losse bouten/moeren / scheuren/ongerechtigheid vanzelf tegen)

Het is ook handig om een werkplatshandboek te kopen, hier staan de onderhoudstermijnen en -werkzaamheden uitvoering in beschreven.

Veel :] plezieah!!


full
Need i say more :}
 
-ketting regelmatig smeren (ik geloof om de 1000 km, maar ben zelf geen ketting-expert)
Maak er maar 400 km van
-banden regelmatig controleren op slijtage/troep
-bandenspanning controleren
-oliepeil in de gaten houden
-remvloeistof: peil regelmatig controleren, minstens 1x per jaar vervangen
-olie- en oliefilter af en toe vervangen (hoe vaak hangt af van type motor)
Bij mijn CBR600 moet ik om de 8000 km olie verversen
-luchtfilter af en toe vervangen/schoonmaken

Verder:
-werking verlichting af en toe nakijken
-schoonhouden (dan kom je evt. losse bouten/moeren / scheuren/ongerechtigheid vanzelf tegen)

Het is ook handig om een werkplatshandboek te kopen, hier staan de onderhoudstermijnen en -werkzaamheden uitvoering in beschreven.

Veel :] plezieah!!
 
Op dinsdag 16 juli 2002 12:17 schreef Ralfie het volgende:-ketting regelmatig smeren (ik geloof om de 1000 km, maar ben zelf geen ketting-expert)

Stellen elke 1000 km, smeren elke 250 km

Bij versleten ketting nog vaker...

Nu weet je waarom ik weer cardan heb... kom op de FJ soms 4 x per dag geen smeren, wat je dus niet doet...
 
Stellen elke 1000 km, smeren elke 250 km

Bij versleten ketting nog vaker...

Nu weet je waarom ik weer cardan heb... kom op de FJ soms 4 x per dag geen smeren, wat je dus niet doet...

Zal de ketting van mijn Honda ook maar eens gaan smeren dan. Ik heb er toch al wel tegen de 1000 km op zitten.

Maar moet je hem ook zo vaak smeren als je constant doorrijd, zoals jij met 1000 km op een dag? Is het niet kwestie van: bij 250 km zal de motor wel een paar dagen vuil opgevangen hebben, afgekoeld-opgewarmd zijn etc?
Lijkt me sterk dat je echt 4x per dag zou moeten gaan smeren bij een flinke toerrit.

Maar een cardan is wel ideaal ja, 2x per jaar nieuwe olie erin (af en toe wel effe peilen-voor de zekerheid) en gaan met dat ding :)
 
Stellen elke 1000 km, smeren elke 250 km

Bij versleten ketting nog vaker...

Nu weet je waarom ik weer cardan heb... kom op de FJ soms 4 x per dag geen smeren, wat je dus niet doet...

Ik smeer 'm om de 500km. Je kan ook een scottoiler kopen ;)
Ketting spannen elke 1000km? Mwah, gewoon als ie te slap hangt :)
 
Maar moet je hem ook zo vaak smeren als je constant doorrijd, zoals jij met 1000 km op een dag? Is het niet kwestie van: bij 250 km zal de motor wel een paar dagen vuil opgevangen hebben, afgekoeld-opgewarmd zijn etc?
Lijkt me sterk dat je echt 4x per dag zou moeten gaan smeren bij een flinke toerrit.

Geen idee, had niet altijd even mooi weer (regen e.d.), dus dan was het echt wel nodig om te smeren.
 
Effe lekker ernaast lullen: ik vond het wel een verassing om jou zondag te zien FastCruiser, had meer een grote (dikke) beer in een leren pak verwacht. Niet dat het nu tegenviel hoor, je mag er best wezen. Toch grappig wat voor beeld je van iemand vormt.

En nu weer ontopic aub!!! :+
 
-ketting regelmatig smeren (ik geloof om de 1000 km, maar ben zelf geen ketting-expert)
-banden regelmatig controleren op slijtage/troep
-bandenspanning controleren
-oliepeil in de gaten houden
-remvloeistof: peil regelmatig controleren, minstens 1x per jaar vervangen
-olie- en oliefilter af en toe vervangen (hoe vaak hangt af van type motor)
-luchtfilter af en toe vervangen/schoonmaken

Verder:
-werking verlichting af en toe nakijken
-schoonhouden (dan kom je evt. losse bouten/moeren / scheuren/ongerechtigheid vanzelf tegen)

Het is ook handig om een werkplatshandboek te kopen, hier staan de onderhoudstermijnen en -werkzaamheden uitvoering in beschreven.

Veel :] plezieah!!

behalve de remvloeistof is ook handig om zo nu en dan eens naar de dikte van de remblokken te kijken.
 
Ketting om de 300km smeren en na iedere regenbui.
Stellen? Niet: dat gebeurt wanneer m'n band weer eens vervangen moet worden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan