Onderhoud motorscooter

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
Goedemorgen,

Op het moment ben ik aan het overwegen om een motorscooter voor woon-werkverkeer te gaan gebruiken. Het zal gaan om zo'n 60km enkele reis, bijna volledig over 60 en 80 wegen. In het verleden heb ik een ntv650 voor woon-werkverkeer gebruikt. Destijds reed ik ook veel snelwegkilomters.

Echter, ik vraag me af hoe het zit met de onderhoudskosten van een motorscooter. Dit van 125cc tot maximaal 250cc, aangezien boven de 250cc het verbruik aanzienlijk meer wordt en ik dan eerder weer voor een voor motor zou gaan. Met zo'n 20.000km op jaarbasis ben ik een beetje bang dat de motorscooter 3x per jaar bij de garage staat en vervolgens na 40 tot 50.000km volledig af is (Dit aangezien ik geen motorscooters zie met meer dan 50.000km op de teller).

Wellicht heb ik het verkeerd, maar vandaar de vraag. Overigens zou mijn voorkeur gaan naar een Honda PCX 125/150 i.v.m. de zithouding, maar andere modellen zou ik wel in overweging nemen.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Volgens mij kan elke motorscooter vanaf 125 cc met minimaal onderhoud de 100.000 kilometer op het display krijgen. Mits met verstand gebruikt. Ik deed het met een bromscooter 50cc (106.000 intussen, olieverbruik 0,0). Van de nieuwe Piaggio Medley 125i weet ik dat hij een onderhouds interval heeft van 10.000 km.
 
Ik denk dat het verbruik van een scooter tot 300cc ook erg meevalt.
Ik denk met snelheden tussen de 60 en 80 km boven de 1 op 35 misschien ook bijna 1 op 40 mogelijk is. Dat motortje doet dat dan met heel weinig toeren en zal veel makkelijker 100.000km mee gaan.
 
Laatst bewerkt:
Km stand lijkt me niet zo'n probleem. Echter is die daarna nauwelijks verkoopbaar.

Waarom een pcx vanwege zitpositie?
Ik had met mn slechts 1.78 m meteen ruzie met die bobbel in t zadel.
Ook was de originele ruit n onding, want die gaf serieuze wervelingen.

Ook is die nogal klein (meer n grote brommer).
Rijdt echter prima en extreem zuinig 1:40!
 
Ik zou vooral even een stevige proefrit maken. Je zit al gauw twee uur per dag op dat ding, goed zitten is dan heel belangrijk.
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen een PCX 125 en een Forza 125?
Forza heeft 15 pk en haalt wel 120 op de teller en is veel groter, veel betere bescherming tegen slecht weer, wel erg duur in aanschaf.
Pcx 125 minder pk ik dacht 12,25pk en kleiner.
 
Mijn Vespa GTS 300 (278 cc) verbruikt gemiddeld 1 op 35, dus ik denk dat het aantal cc's niet heel veel verschil zal maken in verbruik.
 
Mijn Vespa GTS 300 (278 cc) verbruikt gemiddeld 1 op 35, dus ik denk dat het aantal cc's niet heel veel verschil zal maken in verbruik.
Ja dat piaggio 300cc blok is een heel goed blok en erg laag verbruik en veel meer een alround blok om ook goed op de snelweg mee te kunnen komen.
Ik denk dat mijn scarabeo 300 bij 100km/u de gashendel maar een kwart tot één derde open hoeft om 100 te rijden.
 
Ja dat piaggio 300cc blok is een heel goed blok en erg laag verbruik en veel meer een alround blok om ook goed op de snelweg mee te kunnen komen.
Ik denk dat mijn scarabeo 300 bij 100km/u de gashendel maar een kwart tot één derde open hoeft om 100 te rijden.
Met mijn Beverly 300 ie met datzelfde blok zit ik nu aan een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100km of 1 op 31, gemeten over 5000km.
Sinds het begin van de winter rij ik nu op E5 en het verbruik lijkt iets lager te zijn: 3,0l/100km of 1 op 34.
 
Met mijn Beverly 300 ie met datzelfde blok zit ik nu aan een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100km of 1 op 31, gemeten over 5000km.
Sinds het begin van de winter rij ik nu op E5 en het verbruik lijkt iets lager te zijn: 3,0l/100km of 1 op 34.

Dit zou ook evt nog een hele mooie optie zijn.
Onderhoud om de 10.000km
Laag verbruik
Zeer goede wind en regen bescherming
Krachtig blok, dus inhalen word ook wat makkelijker
Zeer betrouwbaar motortje
Onderdelen ruim verkrijgbaar.
Ook geschikt voor de wat langere mensen.
 
Onderhoud van de pcx is goed te doen, mits je het zelf doet.

Als je het boekje aan houd en je brengt em naar de dealer loop je leeg. Om de 4000 km moet de klepspeling gecontroleerd worden. Ben je zo’n 300 euro lichter.

Ik doe alles zelf (kleppen controleer ik om de 8k). Dan is het goedkoop.
 
Ik heb zelf een PCX gehad. Fijne motorscooter maar onderhoud is duurder omdat het veel werk is de plastic delen te verwijderen.
Daarna een SH150 gehad die heeft inmiddels 57000 gereden en je verneemt er niets aan. Dat ding gaat als je zo doorrijdt met gemak 100000 mee. Die staat nu te koop bij een motorzaak in Rogat.
Sinds augustus vorig jaar overgestapt op Xmax 300 en dat is voor de langere ritten fijner. En het verbruik op de 60-80 km/uur wegen valt heel erg mee: 1 op 30 over alle ritten. Voor de wat grotere cc scooters is het onderhoudsinterval ook wat hoger. Succes met je zoektocht!
 
Onderhoud van de pcx is goed te doen, mits je het zelf doet.

Als je het boekje aan houd en je brengt em naar de dealer loop je leeg. Om de 4000 km moet de klepspeling gecontroleerd worden. Ben je zo’n 300 euro lichter.

Ik doe alles zelf (kleppen controleer ik om de 8k). Dan is het goedkoop.

Dat zijn toch wel behoorlijke onderhoudskosten, aangezien ik het zou laten doen. De SH150 was ik overigens inderdaad ook al tegengekomen.

Voor wat betreft "waarom de PCX?" Puur alleen in de motorzaak op gezeten naast enkele andere 125/150cc motorscooters. Zat dan net wat beter, maar dus geen proefrit gemaakt.

En die 300cc is wellicht een optie, maar volgens mij zit je dan qua aanschaf ook een stuk hoger (tweedehands met net de kop eraf)
 
Dat zijn toch wel behoorlijke onderhoudskosten, aangezien ik het zou laten doen. De SH150 was ik overigens inderdaad ook al tegengekomen.

Voor wat betreft "waarom de PCX?" Puur alleen in de motorzaak op gezeten naast enkele andere 125/150cc motorscooters. Zat dan net wat beter, maar dus geen proefrit gemaakt.

En die 300cc is wellicht een optie, maar volgens mij zit je dan qua aanschaf ook een stuk hoger (tweedehands met net de kop eraf)

als je alles laat doen, en je maakt behoorlijk aantal km’s, zeker geen pcx kopen.

gok dat je voor een klepstelbeurtje snel 200,- kwijt bent. Alle kappen moeten er achter af. Alleen dat al ben je zo’n 2 a 3 uur mee bezig. (En dan weet ik precies hoe het zit, een monteur zal voorzichtig moeten kijken / proberen om niet al die plastic haakjes stuk te drukken)
 
Ik zou dan eerder denken aan een cb500 og dan aan een scooter om het onderhoud zo goedkoop mogelijk te houden.
 
Dat zijn toch wel behoorlijke onderhoudskosten, aangezien ik het zou laten doen. De SH150 was ik overigens inderdaad ook al tegengekomen.

Voor wat betreft "waarom de PCX?" Puur alleen in de motorzaak op gezeten naast enkele andere 125/150cc motorscooters. Zat dan net wat beter, maar dus geen proefrit gemaakt.

En die 300cc is wellicht een optie, maar volgens mij zit je dan qua aanschaf ook een stuk hoger (tweedehands met net de kop eraf)
Misschien is de aprilia sr of ook wel srmax 300 genoemd wat voor je.
Laag verbruik ook piaggio 300 blok.
Ik dacht elke 20000 km kleppen en riem.
Staan er nog 2 te koop met weinig km bij motoroccasion.
Als je zoveel rijdt maakt uit welk jaar hij komt niet uit, als je in 5 jaar 100.000km rijdt.
 
Goh er is lang niemand op het SH 150 forum geweest, zijn ze zo goed? of zo saai?
Nu na korte Dylan ervaring een 2e hands SH 150 aangeschaft en ben benieuwd na ervaringen en problemen met deze scooter.
Heb zelf nog niet veel kunnen vinden ,behalve achterrem trommel die niet gelijkmatig aanpakt, niet helemaal rond!? en A.rem piept.
Even op de snelweg geprobeerd en gaat snel naar de 100 ,wel vraag ik mij af of je zo,n klein ding iets stabieler kan maken?
Ben een beetje seur op dat gebied en altijd wegligging Guzzi gewend geweest en ook de zware Kymco 500 voelde super aan, maar ja dit zijn apparaten die 200 kg wegen.
Maar goed ik vond het allemaal wat zoekerig en wind gevoel aanvoelen en vraag mij af of je iets verbeterd met ander merk achterschokbrekers en iets kan doen met voorvering?
moet wel zeggen de grote topkoffer was gemonteerd en ook het standaard windscherm.
foto volgt..
 
Een grote topkoffer maakt erg instabiel, zelfs op een zware motor. Op zo,n kleintje heeft het helemaal veel effect
 
ja tuurlijk dat zal het grootste effekt zijn! koffer eraf als ik dan toch eens een keer op de snelweg ben en verder kijken of er iets met schokbrekers gedaan kan worden ,voelt toch allemaal wat week aan en ook voorrem mag wat harder.
volgens mij allemaal Honda kwaaltjes ,dat was vroeger met de motoren ook al zo.
 
Ik heb een Dylan 150 gehad (nieuw gekocht), en daar moet je:
-niet mee op de snelweg komen (bij tegenwind op een viaduct vol gas 60 km/u)
-geen windscherm op zetten
-geen topkoffer op zetten.
 
@ Marijn: Omdat je relatief lange afstanden aflegt, kun je gerust wat langere onderhoudsintervallen aanhouden. Mijn scooter kreeg eens per jaar een goede servicebeurt, en dat was soms aanzienlijk later dan voorgeschreven. Verder denk ik dat een 125 cc wel 100.000 km aankan en een tweecilinder het dubbele. Daartussenin zit 250-400 cc, wat ik persoonlijk het minimum vind voor jouw gebruik, zeker als je een NTV650 je referentiekader is. Daarmee kun je veilig inhalen of een stukje snelweg doen. Daar zou ik me met een 125 cc scooter niet wagen. Prestaties worden door gebruikers vaak schromelijk overdreven.
Je kunt een wat oudere zwaardere scooter overwegen. De kosten zijn te overzien. Mijn Silverwing 400 heeft in 10 jaar tijd € 0,24/km gekost, incl. afschrijving, verzekering, MRB, brandstof (1:22), onderhoud (2 cilinder) etc. Dat is met jouw kilometrage overigens wel € 400/maand.

P.s. Zie ondertussen dat dit topic al vrij lang loopt en vraag me af wat TS heeft besloten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan