onderhoud niet merkgebonden bedrijf en fabrieksgarantie

zwiepmans

Rookie
6 mei 2020
6
1
Goedemorgen,

wellicht is het antwoord eenvoudig, echter ik kon het niet zo snel terug vinden.

Als je een nieuwe motor met fabrieksgarantie (2 jaar) vanaf dag één in onderhoud doet bij een lokaal bedrijf, heb je dan fabrieksgarantie?
De reden van de vraag is een slechte verstandhouding met de merkdealer die de motor geleverd heeft en de (reis)afstand naar een andere dealer van hetzelfde merk.

Hoop dat iemand me juist kan informeren over deze kwestie.

Alvast bedankt voor de reacties
 
in principe is die gedwongen winkelnering (verplicht onderhoud bij de merkdealer) al jaren niet meer toegestaan, maar als de fabrikant t.t.v. een garantie claim niet mee wil werken, dan zou-ie kunnen tegenwerpen dat de universele garage waar je het onderhoud liet doen onvoldoende deskundig is, of simpelweg niet de spullen heeft om jouw motor goed te onderhouden. Of dat argument overeind blijft voor een rechtbank zal erg van de kwestie afhangen, maar je hebt kans op een boel discussie, en - in mijn ervaring - is dat argument m.b.t. de deskundigheid niet altijd onterecht, al zal dat erg van merk en type motor afhangen.
 
Zolang het maar een erkend service center is van het desbetreffende merk denk ik? Ook i.v.m. je stempels etc.
 
Dat maakt niet uit. Wel de bonnetjes bewaren. Het nadeel is dat de merkdealer updates vanuit de fabriek meekrijgt, jouw lokale dealer niet.
 
Om het risico uit te sluiten naar een merkdealer gaan in de omgeving anders bij problemen wordt het vechten voor jouw rechten bij de rechtbank, zit je daar op te wachten?

In de praktijk voor die 2 jaar bij een garage onderhoud laten uitvoeren die je wel vertrouwt. Risico dat je in de 2 jaar aanspraak maakt op fabrieksgarantie met een nieuwe motor is klein.

Ik heb een ervaringen met recalls, updates mbt moderne motoren maar is wel punt met dat elektronica zooi erop.....
 
oke duidelijk.

Uit ervaring (en ik scheer niet alles over één kam) is de vaak gehoorde opmerking dat een merkdealer na de garantie uit coulance wat voor je wil betekenen, helaas heb ik een andere ervaring. Hetgeen los staat van de huidige motor.

In het kort betekend het dus dat ik niet verplicht ben onderhoud uit te voeren bij de merkdealer, maar gewoon recht heb op 2 jaar garantie indien ik de facturen heb en onderhoud niet bij 'beun de haas' laat uitvoeren.
 
oke duidelijk.

Uit ervaring (en ik scheer niet alles over één kam) is de vaak gehoorde opmerking dat een merkdealer na de garantie uit coulance wat voor je wil betekenen, helaas heb ik een andere ervaring. Hetgeen los staat van de huidige motor.

In het kort betekend het dus dat ik niet verplicht ben onderhoud uit te voeren bij de merkdealer, maar gewoon recht heb op 2 jaar garantie indien ik de facturen heb en onderhoud niet bij 'beun de haas' laat uitvoeren.
Je hebt recht op een "conform product" - het ding moet doen wat jij er als consument van mag verwachten - en op jouw beurt moet je er voor zorgen dat het ding volgens voorschrift van de fabrikant wordt onderhouden. De discussie die je mag verwachten t.t.v. een garantieclaim gaat over of jij aan dat laatste hebt voldaan, oftewel of een universele garage net zo goed in staat is om het ding te onderhouden zoals dat een officiële merkdealer dat kan. Als het defect dat aanleiding gaf tot de garantieclaim niets te maken heeft met onderhoud, dan is die discussie maar heel kort, en krijg je wss gelijk. Als er ook maar het geringste verband gelegd kan worden met het onderhoud (en dat is met alle hedendaagse electronica al snel het geval), dan kun je ineens een hele poos voor de rechtbank staan te procederen, en met ongewisse uitkomst.

Mede gelet op het feit dat ik met mijn laatste 5 nieuw aangekochte motoren best wel vaak beroep heb moeten doen op de garantie (...) - en omdat ik universele garages best wel vaak heb zien klungelen (omdat ze onbekend waren met het "nieuwste type" motor) bij b.v. de- en montage van wielen t.b.v. een bandenwissel - zou ik persoonlijk het risico niet nemen.
 
Je dilemma is dus: onderhoud bij de dealer, die alleen een eventuele garantieclaim niet steunt - daarmee vervalt natuurlijk de zin van onderhoud bij de dealer-, of onderhoud bij een andere motorzaak met het risico op het niet erkennen van een garantieclaim door de importeur. Lijkt me lood om oud ijzer.
 
oke duidelijk.

Uit ervaring (en ik scheer niet alles over één kam) is de vaak gehoorde opmerking dat een merkdealer na de garantie uit coulance wat voor je wil betekenen, helaas heb ik een andere ervaring. Hetgeen los staat van de huidige motor.
De gemarkeerde tekst in het citaat hierboven beschrijft imho sowieso een andere situatie dan waar je het in de openingspost over hebt. Als de fabrieksgarantie afgelopen is, dan kan een motorzaak/dealer/fabrikant/wie-dan-ook beslissen om iets al of niet uit coulance te doen, maar is nergens toe verplicht, tenzij je aan kunt tonen (en van de rechter gelijk krijgt, of het alsnog daarover onderling eens wordt) dat het gaat om een gevalletje non-conformiteit.
 
Je hebt wel kans als er iets is dat de het lokale bedrijf je wil laten betalen voor gemaakte kosten.
Aangezien zij waarschijnlijk niet precies weten wat wel/niet onder de fabrieksgarante valt en..
Het is nog maar de vraag of zij, aangezien ze geen officiële dealer zijn, bepaalde kosten terug krijgen van merk?
Want die stellen misschien dat het lokale bedrijf het zelf heeft veroorzaakt en/of dat bepaalde handelingen alleen door dealers mogen worden uitgevoerd om garantie te behouden, wat niet zo raar is overigens.
Heb je de garantie voorwaarden helemaal doorgelezen en uitgespit?

Kortom je komt in een welles/nietes situatie waar jij 100% als gedupeerde uitkomt.

Ik rijdt liever wat kilometers naar een andere merkdealer, heb je weer een leuk ritje, dan dit risico te lopen en mijn tijd te moeten spenderen aan dit soort "gedoe"
 

Ik denk dat die ook Europees geregeld is voor motoren, maar dit is gewoon letterlijk het eerste zoekresultaat in Google.

Ik weet niet hoeveel je gaat rijden, maar als je maar 2x een verplichte beurt moet laten uitvoeren gebaseerd op je KM gebruik dan zou ik dat gewoon door de merkdealer laten doen en na die 2 jaar snel weg wezen. Als jij een nieuwe band onder je motor wilt laten plaatsen hoef je daar echt niet voor naar de merkdealer.

Toevoeging: stel dat je schokdemper in een keer afbreekt is dit gewoon een
garantiekwestie en moet de merkdealer dit oplossen onder garantie. Maar als jij je olie laat wisselen door de lokale motorboer en die doet iets niet goed, kan je daar moeilijk mee terugkomen naar de merkdealer voor garantie.
 
De reden van de vraag is een slechte verstandhouding met de merkdealer die de motor geleverd

Is die slechte verstandhouding ontstaan omdat de dealer iets niet goed heeft gedaan qua service aan je motor of wil hij iets niet onder fabrieksgarantie oplossen?
Het lijkt me dat die goed was voordat je daar de motor bestelde anders was je wel naar een ander gegaan.
 
Goedemorgen,

wellicht is het antwoord eenvoudig, echter ik kon het niet zo snel terug vinden.

Als je een nieuwe motor met fabrieksgarantie (2 jaar) vanaf dag één in onderhoud doet bij een lokaal bedrijf, heb je dan fabrieksgarantie?
De reden van de vraag is een slechte verstandhouding met de merkdealer die de motor geleverd heeft en de (reis)afstand naar een andere dealer van hetzelfde merk.

Hoop dat iemand me juist kan informeren over deze kwestie.

Alvast bedankt voor de reacties

Zeer zeker wel!

De commerciële garantie

Ofwel ook de constructeursgarantie genoemd. Door dit begrip is het erg makkelijk af te leiden dat de fabrikant, de constructeur, deze garantie zal aanbieden.

Onder voorwaarde dat de constructeur zijn garantievoorwaarden niet strijdig zijn met de Europese- en nationale wetgeving, is hij vrij om de inhoud, aansprakelijkheid en duur zelf op te stellen.

De koper heeft hierdoor tijdens deze commerciële garantie enige gemoedsrust omtrent productiefouten of materiaalgebreken.

Omdat het de fabrikant is die deze garantie aanbiedt, zal deze interventie steeds worden uitgevoerd binnen het officiële dealernet. Een vaak voorkomend model is dat het dealerbedrijf een vooropgestelde tijd krijgt om de problemen te verhelpen. De constructeur zal hiervoor een tussenkomst verlenen. De dealer heeft er dus alle baat bij om deze interventie te doen binnen de vooropgestelde termijn. Wanneer de dealer een garantieclaim indient, noemen we dit een regresvordering.
Vaak biedt de constructeur aan om deze garantie tegen betaling te verlengen.
De Belgische wetgever verklaart enkel dat de constructeur vrij is deze modaliteiten zelf te bepalen zolang deze niet strijdig zijn met de wettelijke garantie. Echter is het complexer dan dat door het Europees recht:

  • Het gebruik van originele onderdelen voor vervanging die niet gedekt zijn door de garantie (oliefilter, luchtfilter, ...) moeten toegelaten zijn zonder dat de garantie in het gedrang kan komen.
  • Eveneens mogen herstellings- & onderhoudswerken die niet gedekt zijn door de garantie uitgevoerd worden buiten het dealernetwerk in tegenstelling tot wat men vaak beweert binnen het dealerbedrijf.
De constructeur kan de garantie wel weigeren in bepaalde gevallen:
  • Wanneer er geen materiaalgebreken of productiefouten aan de oorzaak liggen (tanken van verkeerde brandstof)
  • Dat het voertuig niet als goede huisvader werd ingezet (trackdays)
  • Dat er verboden onderdelen werden gebruikt (chiptuning of het installeren van een LPG-installatie)

Dat is toch wat ik geef in het hoger- en avondonderwijs...
 

  • Het gebruik van originele onderdelen voor vervanging die niet gedekt zijn door de garantie (oliefilter, luchtfilter, ...) moeten toegelaten zijn zonder dat de garantie in het gedrang kan komen.
  • Eveneens mogen herstellings- & onderhoudswerken die niet gedekt zijn door de garantie uitgevoerd worden buiten het dealernetwerk in tegenstelling tot wat men vaak beweert binnen het dealerbedrijf.

Dit betekent dat een lokaal bedrijf dus wel verplicht is om originele onderdelen te gebruiken dus ook voor bv een oliefilter !
Gebruikt het bedrijf een oliefilter van een ander merk dan vervalt de garantie.
 
oke duidelijk.

Uit ervaring (en ik scheer niet alles over één kam) is de vaak gehoorde opmerking dat een merkdealer na de garantie uit coulance wat voor je wil betekenen, helaas heb ik een andere ervaring. Hetgeen los staat van de huidige motor.

In het kort betekend het dus dat ik niet verplicht ben onderhoud uit te voeren bij de merkdealer, maar gewoon recht heb op 2 jaar garantie indien ik de facturen heb en onderhoud niet bij 'beun de haas' laat uitvoeren.
Het is nog beter.

Ten eerste mag de eerste beurt wel geëist worden.

Ten tweede is er in het eerste jaar (wellicht zelfs langer) een bewijslast voor dealer bij afwijzen claim.

Dwz als de dealer zegt dat iets stuk ging door slecht of gebrekkig onderhoud, dan moet de dealer bewijzen dat dat inderdaad zo is.
 
Ik zou die extra afstand naar een andere merkdealer gewoon voor lief nemen, hoevaak zou je er binnen die twee jaar komen voor je reguliere onderhoud? Tenzij je heel veel kilometers maakt misschien maximaal een keer of 4?
 
stupid.gif


Precies.
Sta je daar wekelijks of zelfs maandelijks? Waarschijnlijk niet, tenzij het een heel slecht product is, maar dan had je het niet gekocht.
Oftewel, hoe vaak ga je daar "last" van hebben de eerste 2 jaar?
 
Ik zou die extra afstand naar een andere merkdealer gewoon voor lief nemen, hoevaak zou je er binnen die twee jaar komen voor je reguliere onderhoud?
Tenzij je heel veel kilometers maakt misschien maximaal een keer of 4?
Dat lijkt allemaal wel heel prachtig, maar hoeveel 'echte' dealers zijn er nog.
De importeurs stellen tegenwoordig zulke gekke eisen aan het officiële dealerschap, dat velen zijn afgehaakt.
Dus echte merkdealers die bestaan er voor veel merken nauwelijks nog. Zeker niet meer dicht in de buurt.
Diegenen die zijn overgebleven, zullen wel heel hoog uur-tarief moeten schrijven, om alle torenhoge kosten van 'het merk' te kunnen betalen.

Neem bijv. Honda. Die eisen tegenwoordig dat er voor de 'Honda-klant' een speciale Honda-voordeur moet zijn. GEKKENWERK!!!
Ik heb een Honda, maar ben er nog nooit mee bij een Honda-dealer geweest. Daar zien ze mij dus niet!!
Het maakt mij geen ene bal dat ik voor mijn Honda-onderdeel door de Kawasaki- of Ducati-voordeur loop.
Voor mijn Yamaha geldt hetzelfde. Een heel goede Yamaha dealer, niet al te ver weg, heeft door deze onzin ook het officiële dealerschap beëindigd.

Nu hoef ik zelf geen gebruik meer te gaan maken van garantie.
De FZ is er inmiddels wel uit denk ik, op de leeftijd van 35 jaar.:?
 
Informeer eens bij de lokale bedrijven, er zijn zaken die onderling garantie willen overnemen. Punt is dan wel even goede afspraken te maken mbt echte garantiegevallen. De dealer krijgt echt een minimum aan tijd voor een klus van de importeur, het lokale bedrijf verdiend er dus geen knoop op EN moet het vertrouwen hebben dat de merk dealer netjes z'n vergoeding doorsluist.
 
Dat lijkt allemaal wel heel prachtig, maar hoeveel 'echte' dealers zijn er nog.
De importeurs stellen tegenwoordig zulke gekke eisen aan het officiële dealerschap, dat velen zijn afgehaakt.
Dus echte merkdealers die bestaan er voor veel merken nauwelijks nog. Zeker niet meer dicht in de buurt.
Diegenen die zijn overgebleven, zullen wel heel hoog uur-tarief moeten schrijven, om alle torenhoge kosten van 'het merk' te kunnen betalen.

Neem bijv. Honda. Die eisen tegenwoordig dat er voor de 'Honda-klant' een speciale Honda-voordeur moet zijn. GEKKENWERK!!!
Ik heb een Honda, maar ben er nog nooit mee bij een Honda-dealer geweest. Daar zien ze mij dus niet!!
Het maakt mij geen ene bal dat ik voor mijn Honda-onderdeel door de Kawasaki- of Ducati-voordeur loop.
Voor mijn Yamaha geldt hetzelfde. Een heel goede Yamaha dealer, niet al te ver weg, heeft door deze onzin ook het officiële dealerschap beëindigd.

Nu hoef ik zelf geen gebruik meer te gaan maken van garantie.
De FZ is er inmiddels wel uit denk ik, op de leeftijd van 35 jaar.:?
Daarom rij ik niet nieuw, ik ga naar een lokale bedrijf toe dat ik bepaal en niet zo’n fancy super store ala Ducati..... :r

Trouwens dat van Honda eisen heb ik tot op heden niet gezien in Eibergen. Nog steeds één ingang voor Honda, Triumph en KTM.

En als je niet bijzonders hebt, zoals in de meeste gevallen, dan is olie/banden,kettingset, spanningsregelaar etc allemaal hetzelfde.....behalve de dikke lucht omheen...
 
Hier in Apeldorp waren ze Kawasaki dealer, toen kwam KTM er bij en sinds kort Konda. Past alle 3 door 1 deur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan