onderhoud niet merkgebonden bedrijf en fabrieksgarantie

helder, dank jullie voor de reacties.

Doe slim en ga gewoon naar je merk dealer vanuit hier kan ja altijd een second opinion aan vragen bij de importeur.
De universeel lijkt leuk maar geeft met garantie strijd heeft hij het juiste gereed schap gebruikt en dat soort dingen en daar ga je.

De Importeur pint je overal aan vast ,ken het werk . dus als je garantie je lief is.

Als jij een probleem hebt het zou kunnen komen door verkeerd of niet gebruikt gereedschap dan wel kennis .
Daar wil je helemaal niet tussen zitten.

De leverde dealer is vaker verplicht coulance te geven een niet leverende dealer niet. , let op dit gaat om de eigenbijdrage die de Importeur vraagt van de dealert.

je kan recht hebben volgens wet maar recht krijgen , dan is een heel andere verhaal. via een niet dealer bedrijf.
 
Hi , ondanks vele antwoorden blijft het onduidelijk, of garantie vervalt bij onderhoud bij een niet officiele dealer !!!

Ik heb een Honda Monkey 125 met 1050 km , dus toe aan de eerste beurt.
HONDA gemaild of dit ook bij een erkende Dealer van ander merk vlak bij mij mocht worden uitgevoerd.
Antwoord was NEE....dan vervalt de garantie.

Ik heb ze na dit antwoord gevraagd of ze niet op de hoogte zijn van Europeesche regelwetgeving.
Nu kreeg ik mailtje ..............Uw vraag wordt naar desbetreffende afdeling gestuurd, ik laat het weten.

Nu heb ik vakantie nog 2 weken ..... maar kan nergens terecht voor de 1e beurt 1000 km
Zou ik gewoon door kunnen rijden en bij bv 2000 km de 1e beurt uit laten voeren ?
 
Natuurlijk totale onzin dat je garantie zou vervallen als jij je onderhoud niet laat uitvoeren bij een "Markdealer"
(Deze "merkdealers" gelijk vermijden als het kan)

Als jij aan kan tonen dat je onderhoud hebt laten uitvoeren (of zelf hebt uitgevoerd) dan moeten ze garantie geven op e.v.t fabricagefouten/problemen in de garantieperiode.
 
Als jij aan kan tonen dat je onderhoud hebt laten uitvoeren (of zelf hebt uitgevoerd) dan moeten ze garantie geven op e.v.t fabricagefouten/problemen in de garantieperiode.
maar als Honda dan geen zin heeft om garantie te geven kunnen ze gaan aanvechten dat diegene die het gedaan heeft niet gequalificeerd is om het onderhoud te doen, en dan kunnen ze tot in het laatste detail gaan aanvechten wat er gedaan is en wat er gedaan moest worden, EN de manier waarop. en dan is het aan de uitvoerder om te bewijzen dat die over alle qualificaties beschikt als "mekanieker" en dat hij 100% op de hoogte was van hoe en wat er allemaal moest gedaan worden tijdens de onderhoudsbeurten.

zelf kan ik bijvoorbeeld perfect alles herstellen/onderhouden aan een explosie-vrije heftruck, en toch weiger ik pertinent om ook maar aan iets te sleutelen dat verband heeft met de explosie-vrije delen van de truck. want als het misgaat, en die truck "de lucht ingaat" en eventueel een hele fabriek "meeneemt", ben ik de pineut want ik heb nooit opleiding gehad om daaraan te sleutelen.
 
Helemaal mee eens. En het zal ook per merk verschillen. Zo mocht ik bij mijn BMW praktisch alles doen; zonder dat de garantie verviel.

Zou ook fijn zijn als Honda wat toestond in alle redelijkheid in plaats van meteen "Nee". Zou ze sieren.
 
Personeel bij Honda is ook niet op de hoogte van wie nu wel of geen HONDA dealer is.......
Via mail kreeg ik te horen dat Motoport Veldhoven de 1000 km beurt mocht doen ????????????
Kreeg als antwoord " Bij Motoport Veldhoven is Uw Honda in goede handen !!
Dit is een Yamaha dealer en geen Honda dealer .......!!!
 
maar als Honda dan geen zin heeft om garantie te geven kunnen ze gaan aanvechten dat diegene die het gedaan heeft niet gequalificeerd is om het onderhoud te doen, en dan kunnen ze tot in het laatste detail gaan aanvechten wat er gedaan is en wat er gedaan moest worden, EN de manier waarop. en dan is het aan de uitvoerder om te bewijzen dat die over alle qualificaties beschikt als "mekanieker" en dat hij 100% op de hoogte was van hoe en wat er allemaal moest gedaan worden tijdens de onderhoudsbeurten.

zelf kan ik bijvoorbeeld perfect alles herstellen/onderhouden aan een explosie-vrije heftruck, en toch weiger ik pertinent om ook maar aan iets te sleutelen dat verband heeft met de explosie-vrije delen van de truck. want als het misgaat, en die truck "de lucht ingaat" en eventueel een hele fabriek "meeneemt", ben ik de pineut want ik heb nooit opleiding gehad om daaraan te sleutelen.
dus in principe vertel je dus dat elke technische opleiding met daarbij behorende erkende diploma's waardeloos zijn, want om ergens aan te mogen werken heb je goedkeuring nodig van de fabrikant/leverancier???
Voor een onderhoudsbeurt bestaan gewoon aftekenlijsten, of dat nu een auto , motor, of fiets is, en als het onderhoud volgens de lijst wordt uitgevoerd, blijft de fabrieksgarantie van kracht, en de motorzaak staat garant voor de uitgevoerde werkzaamheden....
Dat is wettelijk geregeld en Europees geregeld, dat elke officiele werkplaats reparatie's en onderhoud uit moet kunnen voeren indien dat nodig is
Stel je rijdt naar de noordkaap, en ergens in de middle of nowhere stopt je motor er mee, dan zou niemand behalve een erkende dealer aan de motor mogen werken....omdat anders de garantie vervalt

daarnaast zie ik het verschil niet tussen een explosievrije heftruck en een explosievrije zaklamp, als je bij de ene een lampje kunt vervangen, kun je dat bij de andere ook, bij ons is ook alles Atex, maar niemand hoeft daar speciaal voor gecertificeerd te zijn, dat is anders voor onze X-ray machines, daar mag de TD gewoon aan werken, maar het bedrijf moet wel gecertificeerde mensen in dienst hebben
 
Zou toch maar het onderhoud bij een merkdealer laten doen omdat die op de hoogte zijn van eventuele modificaties,
nou moet je als klant thuis bericht krijgen als er een modificatie is,maar dat komt niet altijd aan.
Sommige van die modificaties kunnen ernstige gevolgen hebben als ze niet worden gedaan zoals bijvoorbeeld scheuren
in het frame,en ondanks dat je volgens EU regels elders reparaties mag uitvoeren doen sommige fabrikanten echt moeilijk
als er in de garantie periode niet door een merkdealer aan is gesleuteld,je kan dan wel je gelijk gaan halen,maar wie
wil al die moeite doen zoals bv een rechtszaak beginnen,alleen al een advocaat regelen kost een klein kapitaal.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat in mijn geval alleen om een 1000 km beurtje.......!!!
Dit lijkt me niet al te moeilijk.
Olie eraf --- aftapbout er weer in draaien en 0,90 liter 10/30 volsyntheet erin.
 
Het gaat in mijn geval alleen om een 1000 km beurtje.......!!!
Dit lijkt me niet al te moeilijk.
Olie eraf --- aftapbout er weer in draaien en 0,90 liter 10/30 volsyntheet erin.
Tja dat is toch je eerste dealer stempel,ook houd de dealer je gegevens up to date,zo word de hele geschiedenis in hun computer
bijgehouden,ook kunnen sommige kopers er naar vragen mocht je het motortje ooit willen verkopen.
Uiteindelijk ligt de keuze bij jezelf,zeg je het interesseert me geen bal dan maakt het allemaal niet uit waar je het laat doen ,
ik weet wel dat Honda 1 van de moeilijk doende importeurs is als het om garantie gaat bij een niet door een dealer onderhouden motor.
 
Nu is het wel de vraag.. Zo'n monkey kost geen reet, ga jij dan telkens honderden euro's uitgeven aan "Dealer onderhoud" ?
Het is nou geen Ducati V4R van 30.000 euro of een R1250GS Adventure van 27.000 euro..
Zou mooi een lokale garage zoeken of het zelf doen.. is nog leuk ook! En erg makkelijk bij zo'n monkey. Waarschijnlijk kan je met zo'n 125cc zelfs terecht bij brommer zaken.. dan kost het nog minder!

Eventuele terugroepacties kan je checken bij het RDW of de fabrikant. En als het heel ernstig is (bijv nu bij BMW met de cardan, dan staat het wel op nieuws sites).
 
Neem bijv. Honda. Die eisen tegenwoordig dat er voor de 'Honda-klant' een speciale Honda-voordeur moet zijn. GEKKENWERK!!!
Ik heb een Honda, maar ben er nog nooit mee bij een Honda-dealer geweest. Daar zien ze mij dus niet!!
Het maakt mij geen ene bal dat ik voor mijn Honda-onderdeel door de Kawasaki- of Ducati-voordeur loop.
Voor mijn Yamaha geldt hetzelfde. Een heel goede Yamaha dealer, niet al te ver weg, heeft door deze onzin ook het officiële dealerschap beëindigd.
Voor zo ver ik weet heeft Honda toch wat aanpassingen destijds gedaan, omdat heel veel dealers het belachelijk vonden dat Honda een eigen ingang moest hebben. Daarnaast wilde de importeur de marge op de verkoop van nieuwe motoren verlagen, dus meer geld voor Honda, minder geld voor de dealers. Zoveel Honda-dealers zijn er eigenlijk ook weer niet in NL en je merk valt of staat met het aantal dealers wat je hebt. Als die niet tevreden zijn....
 
Ze zouden bij Honda wat meer moeten werken en wat minder eisen
Vorige week bij een Honda dealer geweest ( alleen Honda motoren ) beetje verlopen zaak zo te zien , je kon gemakkelijk rondjes rijden zo leeg was de zaak
Ik kwam voor een Dax , werd een beetje uitgelachen , misschien in 2024 zou hij leverbaar zijn
 
Ze zouden bij Honda wat meer moeten werken en wat minder eisen
Vorige week bij een Honda dealer geweest ( alleen Honda motoren ) beetje verlopen zaak zo te zien , je kon gemakkelijk rondjes rijden zo leeg was de zaak
Ik kwam voor een Dax , werd een beetje uitgelachen , misschien in 2024 zou hij leverbaar zijn
Dat leeg zie je bij alle motorzaken. Heeft iets te makdn met grote vraag en laag aanbod (lees aanvoer) van nieuwe
 
dus in principe vertel je dus dat elke technische opleiding met daarbij behorende erkende diploma's waardeloos zijn, want om ergens aan te mogen werken heb je goedkeuring nodig van de fabrikant/leverancier???
dat gequalificeerd zijn gaat hier over :
Als jij aan kan tonen dat je onderhoud hebt laten uitvoeren (of zelf hebt uitgevoerd) dan moeten ze garantie geven op e.v.t fabricagefouten/problemen in de garantieperiode.
vergeet het maar dat je met je diploma van boekhouder , ook al heb je alles kwa techniek zelf geleerd en het tot in de puntjes kan .

daarnaast zie ik het verschil niet tussen een explosievrije heftruck en een explosievrije zaklamp, als je bij de ene een lampje kunt vervangen, kun je dat bij de andere ook, bij ons is ook alles Atex, maar niemand hoeft daar speciaal voor gecertificeerd te zijn, dat is anders voor onze X-ray machines, daar mag de TD gewoon aan werken, maar het bedrijf moet wel gecertificeerde mensen in dienst hebben
jij mag dat anders zien maar dat is de realiteit. Wij hebben bv een keurders-opleiding gehad en keuren dus ook heftrucks. tijdens die opleiding leer je niets "technisch", enkel wat en hoe je moet keuren. En toch mogen wij enkel trucks van ons eigen merk keuren, omdat wij niet weten aan welke technische specificaties een truck van een ander merk moet voldoen. Lesgever hamerde daar zwaar op. Gaf het voorbeeld van iemand die enkele trucks bij een klant had afgekeurd wegens versleten kettingen in de mast, volgens de "algemene slijtage-normen". Technieker van het merk zelf komt langs en zegt "kettingen in orde" want het zijn specifieke kettingen met andere slijtage-normen. Bedrijf terug kontakt opgenomen met keurders-bedrijf met de boodschap "kom maar terug en keur die truck goed". Keurders weigeren. Waardoor alles in proces gaat en uiteindelijk keurders-bedrijf in het ongelijk wordt gesteld en mag opdraaien voor de alle kosten, dus ook de stilstand in dat bedrijf. Keudersbedrijf kon dat niet aan en was failliet ...

als ik sleutel aan een atex-truck, daar gebeurt iets mee en het bedrijf brandt af, zal de verzekering er alles aan doen om een fout en een mogelijke schuldige te vinden om niet te moeten betalen. Als die erachter komen dat ik zonder atex-opleiding daaraan gewerkt heb, hang ik, want ik kan niet bewijzen dat ik weet hoe ik 100% zeker kan zijn dat hij ook weer 100% explosie-vrij is na herstelling.
en dan kan ik alles gaan betalen .... nou mooi niet ! ik weiger dus en geef door dat het atex-bedrijf maar moet langs komen. en nog niemand op het werk heeft mij daar ooit op aangesproken.
 
Bij Honda krijg je sinds 1 Januari 2022 5 jaar garantie dus Honda wil dan wel zeker weten dat het onderhoud goed wordt uitgevoerd en dat kunnen ze niet controleren als het niet bij hun wordt uitgevoerd dus volkomen logisch toch?
Kies je ervoor, omdat je goedkoper uit wilt zijn of om wat voor andere reden dan ook, ook om het onderhoud ergens anders of zelf te doen dan heb je geen recht meer op de garantie.

 
Het gaat mij niet om die paar tientjes die de 1000 km beurt kost...... maar de dichtsbijzijnde dealer is Motoport Echt
dat is ruim 55 km.
Op 5 km zit een zaak die er al 40 jaar zit...maar helaas geen HONDA dealer, heeft Kawasaki.
Ik neem aan dat hij ook wel de aftapbout kan losdraaien en .90 liter olie erin kan _O-doen.
 
Het gaat mij niet om die paar tientjes die de 1000 km beurt kost...... maar de dichtsbijzijnde dealer is Motoport Echt
dat is ruim 55 km.
Op 5 km zit een zaak die er al 40 jaar zit...maar helaas geen HONDA dealer, heeft Kawasaki.
Ik neem aan dat hij ook wel de aftapbout kan losdraaien en .90 liter olie erin kan _O-doen.
En vooral die stop weer vast zetten en het liefst op juiste moment, zelf een keer gehad dat carterstop los zat gelukkig op tijd door gehad.
 
Het gaat mij niet om die paar tientjes die de 1000 km beurt kost...... maar de dichtsbijzijnde dealer is Motoport Echt
dat is ruim 55 km.
Op 5 km zit een zaak die er al 40 jaar zit...maar helaas geen HONDA dealer, heeft Kawasaki.
Ik neem aan dat hij ook wel de aftapbout kan losdraaien en .90 liter olie erin kan _O-doen.
55 km rijden even voor een beurtje is zover toch niet. Als een motor ongeacht de prijs in de garantie zit ga ik gewoon naar de officele dealer toe. Verdienen die ook nog wat. In mijn geval 160 km rijden naar Ducati Assen waar ik mijn Ducati Multistrada Enduro 1260 gekocht heb.
Dat is wel wat ver natuurlijk maar voor de 15000 en 30000 km beurt moet het dan maar mits ik de ruimte heb qua brengen en ophalen. Beetje combineren met andere dingen bedoel ik. Lukt dat niet ga ik bijvoorbeeld naar Star Twin in Loenen of Afetto in Overasselt maar ook dat is iets van 40 en 70? km rijden voor me.

Voor banden of kettingset oid zijn andere zaken ook prima vindt ik. Maar onderhoud plus ➕ afstempelen in het boekje gewoon bij de merkdealer. Krijg je ooit problemen en aantoonbaar dealer onderhoud zal altijd in je voordeel zijn wslijk.
Maar dit is slechts mijn bescheiden mening. 😊
 
Laatst bewerkt:
Nu is het wel de vraag.. Zo'n monkey kost geen reet, ga jij dan telkens honderden euro's uitgeven aan "Dealer onderhoud" ?
Het is nou geen Ducati V4R van 30.000 euro of een R1250GS Adventure van 27.000 euro..
Zou mooi een lokale garage zoeken of het zelf doen.. is nog leuk ook! En erg makkelijk bij zo'n monkey. Waarschijnlijk kan je met zo'n 125cc zelfs terecht bij brommer zaken.. dan kost het nog minder!

Eventuele terugroepacties kan je checken bij het RDW of de fabrikant. En als het heel ernstig is (bijv nu bij BMW met de cardan, dan staat het wel op nieuws sites).
:^ :^

Ik heb april een nieuwe Honda grom 125 aangeschaft. Ik heb de bewuste keuze gemaakt om garantie te laten vervallen.

- blok word al 40 jaar gemaakt, dus beproefde techniek
- het is geen motor van 30k met alle nieuwste snufjes
- ik heb alle tools in huis en heb ervaring met deze honda blokjes

Ik zet die stempels zelf wel 🤡
 
Het gaat mij niet om die paar tientjes die de 1000 km beurt kost...... maar de dichtsbijzijnde dealer is Motoport Echt
dat is ruim 55 km.
Op 5 km zit een zaak die er al 40 jaar zit...maar helaas geen HONDA dealer, heeft Kawasaki.
Ik neem aan dat hij ook wel de aftapbout kan losdraaien en .90 liter olie erin kan _O-doen.
Ga er maar vanuit dat ze alles zullen doen om onder de garantie uit te kunnen komen
 
Bij Honda krijg je sinds 1 Januari 2022 5 jaar garantie dus Honda wil dan wel zeker weten dat het onderhoud goed wordt uitgevoerd en dat kunnen ze niet controleren als het niet bij hun wordt uitgevoerd dus volkomen logisch toch?
Kies je ervoor, omdat je goedkoper uit wilt zijn of om wat voor andere reden dan ook, ook om het onderhoud ergens anders of zelf te doen dan heb je geen recht meer op de garantie.

Dan kunnen ze het beter doen net als BMW.. "3 jaar garantie en onderhoud" (tot max 30.000km) Dan weet je wel zeker dat klanten naar de dealer gaan waar hij gekocht is; onderhoud is immers "gratis" (Al zal dat echt wel in de verkoopprijs doorgerekend worden).
 
Dan kunnen ze het beter doen net als BMW.. "3 jaar garantie en onderhoud" (tot max 30.000km) Dan weet je wel zeker dat klanten naar de dealer gaan waar hij gekocht is; onderhoud is immers "gratis" (Al zal dat echt wel in de verkoopprijs doorgerekend worden).

Bij welke BMW dealer ben jij geweest dan? Ik heb premium select en gewoon nog 2 jaar garantie. Ongeacht km. Onderhoud is niet gratis.

Je bedoeld denk ik het onderhouds abonnement.
 
Bij welke BMW dealer ben jij geweest dan? Ik heb premium select en gewoon nog 2 jaar garantie. Ongeacht km. Onderhoud is niet gratis.

Je bedoeld denk ik het onderhouds abonnement.
Is alleen als je nu een nieuwe koopt. Die premium select is idd. gewoon 2 jaar garantie, had ik ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan