Onderhoud nodig of niet?

Ingeborg

Rookie
19 apr 2008
5
0
noord-brabant
Heb sinds 2001 een Shadow VT 750 DC Black Widow.
Altijd netjes op tijd onderhoud bij dealer/motorzaak laten uitvoeren.
Door omstandigheden bijna niet kunnen rijden vanaf 2004.
Wel in 2005 10.000 km beurt laten doen (de hele reutemeteut) en vorig jaar (2007) laten controleren en remvloeistof en olie laten verversen (bij kmstand 10100).
Sinsdien nog geen 25 km gereden, netjes de hele winter onder de carport gestaan onder een goede hoes.
Kan nu gelukkig dit jaar zeer waarschijnlijk weer regelmatig gaan rijden.
Belde gisteren een motorzaak in de buurt en die zeiden dat ik weer alle olie (ook remvloeistof) moet laten verversen en nieuw oliefilter nodig heb????

Zou graag advies willen of dit u echt nodig is.
Volgens het onderhoudsboekje is dit "pas" weer nodig bij de volgende grote beurt bij 12.000 km, maar misschien is het verstandig wel te laten doen ivm stilstand deze winter.
Alvast bedankt voor reacties.
 
Laatst bewerkt:
remvloeistof zou ik sowieso vervangen, omdat deze vocht aantrekt. Ik vervang dit elk jaar...
Olie zou ik je geen advies over durven geven... geen idee wat olie doet in een jaar stilstand.
 
Olie en remvloeistof vervangen kan geen kwaad. Hij heeft de hele winter buiten gestaan (welliswaar onder een hoes en afdak, maar toch). Remvloeistof heeft de eigenschap om vocht aan te trekken, waardoor het kookpunt lager wordt.

Concreet: je kan er absoluut een seizoen mee rijden, je motor zal er absoluut direct stuk van gaan. Maar voor die paar tientjes kan het nooit kwaad.

Is het niet een goed idee om deze twee klusjes eens zelf te proberen? Zo ben ik mijn "sleutel carriere" ook ooit begonnen :-)
 
Heb sinds 2001 een Shadow VT 750 DC Black Widow.
Altijd netjes op tijd onderhoud bij dealer/motorzaak laten uitvoeren.
Door omstandigheden bijna niet kunnen rijden vanaf 2004.
Wel in 2005 10.000 km beurt laten doen (de hele reutemeteut) en vorig jaar (2007) laten controleren en remvloeistof en olie laten verversen (bij kmstand 10100).
Sinsdien nog geen 25 km gereden, netjes de hele winter onder de carport gestaan onder een goede hoes.
Kan nu gelukkig dit jaar zeer waarschijnlijk weer regelmatig gaan rijden.
Belde gisteren een motorzaak in de buurt en die zeiden dat ik weer alle olie (ook remvloeistof) moet laten verversen en nieuw oliefilter nodig heb????

Zou graag advies willen of dit u echt nodig is.
Volgens het onderhoudsboekje is dit "pas" weer nodig bij de volgende grote beurt bij 12.000 km, maar misschien is het verstandig wel te laten doen ivm stilstand deze winter.
Alvast bedankt voor reacties.

Als je vorig jaar (2007) nog de remvloeistof en olie hebt laten vervangen, kun je deze zomer gewoon doorrijden hoor.
Dat is geen probleem.

Tuurlijk adviseren ze je dat te laten doen. BIJ HUN!! dan hebben ze weer een klant zonder verstand (niet verkeerd bedoeld :) ) die ze wat aan kunnen smeren.
En geloof me, als hij daar op de brug staat, vinden ze altijd nog wat extra.

Remvloeistof kan om de 2 jaar.
En je olie.. als je er nog maar 25 km mee gereden hebt, kan je deze gewoon na het zomerseizoen doen. als die weer uit zijn winterstalling komt..
 
Bedankt voor jullie reacties :)

Had er geen goed gevoel over en dacht ook bij mezelf idd dat de motor toch bij 12.000 een grote beurt nodig heeft en dan alles vervangen wordt. Dus in die bijna 2.000 km die ik dan eerst moet rijden, lijkt me niet dat dan meteen me hele motor aan gort is.
Was eerst zeer tevreden over deze motorzaak, maar is dit jaar andere eigenaar in gekomen en mijn gevoel is niet goed. Stond echt zo'n "piempke" aan de werkplaatsbalie en zei dat wat ik vertelde over de rekening van vorig jaar echt niet klopte * duh ... had de rekening in mijn hand toen ik belde!).
Eerst deed ik zelf ook alijd alles aan mijn vorige motoren, maar een tijdje niet gereden/zelf geen motor gehad en de kennis niet bijgehouden.
Ben dus nu een beetje huiverig om zelf dingen te doen plus dat ik last heb van mijn spieren en gewrichten en daardoor lichamelijke kracht mis (en kan dan heel boos worden als ik iets niet los krijg haha).
Als iemand een goed motorzaak in de directe omgeving van Veghel weet, hoor ik dit graag!
Ging eerst altijd naar Safe Apeldoorn (ook daar gekocht) en sinds vorig jaar (verhuist) in Veghel.
 
Laatst bewerkt:
Olie en remvloeistof vervangen kan geen kwaad. Hij heeft de hele winter buiten gestaan (welliswaar onder een hoes en afdak, maar toch). Remvloeistof heeft de eigenschap om vocht aan te trekken, waardoor het kookpunt lager wordt.

Concreet: je kan er absoluut een seizoen mee rijden, je motor zal er absoluut direct stuk van gaan. Maar voor die paar tientjes kan het nooit kwaad.


Is het niet een goed idee om deze twee klusjes eens zelf te proberen? Zo ben ik mijn "sleutel carriere" ook ooit begonnen :-)
..ik denk het woord: NIET te missen in de vet gebrukte zijn ;)
 
Ikzelf heb meer vertrouwen en goede ervaring met huybers motoren in schijndel, da's ook niet zo ver voor je. Zelf heb ik iets tegen die grote glazen paleizen van Safe. Dat moet ERGENS van betaald worden, en als je de werkplaatstarieven ziet weet je meteen waar van.
Overigens, bij 10.000 nog een grote beurt gehad en nu bij 12.000 alweer?????????????? dat vind ik wel ERG snel.
Ikzelf woon in Helmond en wil best even in een avondje de olie en remvloeistof voor je verversen en de motor globaal nalopen. Kost je niets.(behalve de olie en remvloeistof natuurlijk ;) )
Heb je interesse, dan stuur maar een mailtje of PB, adres staat in m'n profiel.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb meer vertrouwen en goede ervaring met huybers motoren in schijndel, da's ook niet zo ver voor je. Zelf heb ik iets tegen die grote glazen paleizen van Safe. Dat moet ERGENS van betaald worden, en als je de werkplaatstarieven ziet weet je meteen waar van.
Overigens, bij 10.000 nog een grote beurt gehad en nu bij 12.000 alweer?????????????? dat vind ik wel ERG snel.
Ikzelf woon in Helmond en wil best even in een avondje de olie en remvloeistof voor je verversen en de motor globaal nalopen. Kost je niets.(behalve de olie en remvloeistof natuurlijk ;) )
Heb je interesse, dan stuur maar een mailtje of PB, adres staat in m'n profiel.
:^
Zelfde aanbod, omgeving Den Bosch. Heb komende week toch vrij.
 
als je het instruktieboekje nakijkt vindt je over het algemeen terug dat de remolie eens om de 2, sommige merken 4, jaar moet vervangen. je motor is (niet slecht bedoeld) ook niet gemaakt om te vliegen dus als je moet remmen ga je zelden tot het uiterste. water in de remolie zorgt ervoor dat het kookpunt van de remolie verlaagt met als gevolg fading bij het warmlopen van de remmen. ik zou dus de remolie zeker nog niet vervangen.

motorolie dient vervangen te worden om de x 1000km afhankelijk van het type motor of ieder jaar. in jouw geval zou ik alleen de niveau's kontroleren en niets aan de motor laten doen. geniet nog maar een zeizoen en dan kan je volgend jaar alles laten vervangen vooraleer je met de motor de baan opgaat.
 
Ik heb in 2005 de motor helemaal laten controleren en het nodige laten vervangen omdat de motor toen 2 jaar had stil gestaan (wel in een droge ruimte).
Wilde geen risico lopen dat er iets kapot zou gaan. Helaas kon ik toen door omstandigheden toch niet veel rijden en heb de motor in de verhuiswagen laten meenemen.
Dat is ook de reden dat ik vorig jaar weer een controle heb laten uitvoeren en de vorige eigenaar van de motorzaak in Veghel was echt heel schappelijk. Reed meteen achter me aan met een busje en heeft zonder extra kosten de motor opgehaald en terug gebracht. Echter bij de nieuwe eigenaar heb ik het gevoel dat hij me een spreekwoordelijke poot wil uitdraaien en daar trap ik niet in.
In het begin heb ik bewust de beurten bij Safe laten uitvoeren vanwege garantie.
De motor is echter inmiddels al een aantal jaartjes oud en heb nu ook het gevoel dat ik zelf weer onderhoud kan/wil gaan uitvoeren (met een beetje hulp).
"Vroeger" deed ik dat ook altijd zelf en heb zelfs een keer een heel blok van een Honda 1100 onder de motor uitgetakeld en gereviseerd (wel met een beetje hulp van mijn toenmalige vriend).
Had er altijd veel plezier in en haalde mijn schouders maar op als er mensen zeiden dat hij toch bofte met een vriendin die de motor zo netjes voor hem poetste :(
Kom zeker terug op de aanbiedingen van diverse mensen hier voor hulp mocht het nodig zijn :)
Check morgen de motor eerst zelf en kijk wel hoever ik kom, kan toch niet zo zijn dat ik alles verleerd ben *O*
 
Gewoon de standaard dingetjes nalopen die volgens het boekje je altijd zou moeten doen. Doen de vering, remmen, accu, lichten, bandenspanning, oliepeil enzo wat ze zouden moeten doen? Dan rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf ververs elk jaar de motorolie ongeacht het aantal gereden km's.

Je motorolie kan in de loop van de tijd 'verzuren' waardoor het je lagers ed kan gaan aantasten met alle gevolgen van dien.

Remolie kan gemakkelijk 2 jaar mee.

Het is natuurlijk echt niet zo dat als je de olie 2 jaar laat zitten en remolie 3 jaar dat alles in de soep draait.
Maar ja, wat al eerder in dit topic gemeld is, voor die paar tientjes hoef je het niet te laten!

Zelf doe ik ook alles aan de fiets, is goedkoper maar ook nog veel leuker ( vindt ik persoonlijk )

Succes!
 
Ik rijd al 6 jaar met dezelfde olie en remvloeistof, ( ook op het cirquit) nooit problemen mee gehad....
In het koekblik heb ik nog nooit de remvloeistof vervangen, ik vind al die verhalen klinklare onzin, heb daar een meter voor, (met calibratievloeistof), en die geeft vrijwel nooit aan dat ik moet vvervangen
 
Ik denk dat je gewoon een hele slimme verstandige motorrijder bent die niet ingaat op de verkooppraatjes van iedereen om remvloeistof en olie te vervangen.
Ga zo door.
p.s. ik hoop je niet tegen te komen op een circuit, maar maakt ook niet uit want ik denk dat je best heel hard kan met je motor in topconditie?????





Ik rijd al 6 jaar met dezelfde olie en remvloeistof, ( ook op het cirquit) nooit problemen mee gehad....
In het koekblik heb ik nog nooit de remvloeistof vervangen, ik vind al die verhalen klinklare onzin, heb daar een meter voor, (met calibratievloeistof), en die geeft vrijwel nooit aan dat ik moet vvervangen
 
Je komt mij zeker niet tegen op een circuit haha
Toen ik net mijn rijbewijs had gehaald (heel langgggg geleden) ben ik in de 1e 2 maanden een paar keer goed op mijn gezichtje gegaan en rij sindsdien geen racer meer. Ben begonnen met een RD 350 als ik me goed herinner?? Zo'n snelle waar je maar naar het gashendel hoefde te kijken en je reed al op je achterwiel weg hihi
Kan me simpelweg niet beheersen op een snelle motor :)
Mijn Shadow is niet geschikt voor het circuit en dat is maar beter ook.
 
Ik vind het persoonlijk iets teveel gevraagd. Als er nu echt iets moet gebeuren aan je motor oke. Maar een klein beurtje van een uur. Dan zijn ze ook nog een uur kwijt aan het halen van die motor.
 
Bedankt voor jullie reacties :)

............>>>>KNIP<<<<..............

Als iemand een goed motorzaak in de directe omgeving van Veghel weet, hoor ik dit graag!
Ging eerst altijd naar Safe Apeldoorn (ook daar gekocht) en sinds vorig jaar (verhuist) in Veghel.

Antwoord op deze vraag heb je al vaker gehad maar met de gegeven antwoorden kan ik eigenlijk alleen maar mee gaan.

http://www.huybersmotoren.nl/index1.html (Huybers Schijndel) is een Honda dealer. Nou rijd ik zelf een Yamaha (die ik overigens ook daar gekocht heb) en ik moet zeggen dat ze me altijd erg goed én netjes geholpen hebben.
Fiets is zefs in de avonduren door de eigenaar bij me thuis afgeleverd omdat ik géén tijd had om 'm op te halen.

Aangaande wél/géén beurt .... Vloeistoffen zou je eventueel (zelf) kunnen (laten) vervangen maar is met zo weinig kilometrage eigenlijk niet noodzakelijk. (25 Km. sinds de laatste beurt, nét een jaar geleden ?).
 
Laatst bewerkt:
Laat je niet gek maken. 1x per jaar olie verversen incl. filter is genoeg.
Belangrijkste is om in de winter niet je motor even te laten draaien. Gewoon laten staan, niet "warm" laten lopen.

Gebruik wel goede olie overigens, dat is belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan