Onderhoud reparatie

Remie71

MF'er
7 aug 2007
182
0
Roosendaal
Waar kan ik ergens een lijst vinden van noodzakelijk onderhoud voor motoren en bij hoeveel kilometer dat moet gebeuren. Liefst zo uitgebreid mogelijk dat ik een indicatie krijg van wat er dan allemaal gebeurd met de fiets.

Grtz.
 
Onderhoud plegen doe je toch pas als er wat kapot gaat? bij de ene motor is dat sneller dan bij een ander, t is gewoon even afwachten dus :Y


Voor alle andere zaken zou ik het werkplaatshandboek erbij pakken ;)
 
Onderhoud plegen doe je toch pas als er wat kapot gaat? bij de ene motor is dat sneller dan bij een ander, t is gewoon even afwachten dus :Y


Voor alle andere zaken zou ik het werkplaatshandboek erbij pakken ;)

ik gebruik de motor voor woon/werk verkeer dus ik heb liever dat die blijft rijden :-)
Werkplaatshandboek is nogal een pull, een klein lijstje met bij zoveel gereden kilometers dit en bij zoveel dat lijkt me veel eenvoudiger.
 
als t goed is heb je in elk werkplaatshandboek of manual van de motor ergens voorin een overzicht met intervallen. meestal ligt dat rond de 5000 á 6000km maar bij sommige motoren 10000km
 
Staat daar in hoevaak je de filters moet wisselen, en andere zaken zoals de ketting enzo. Want volgens mij staat alleen hoe je het moet doen, zal nog eens kijken :-)
Filters en olie staat een aantal Km (vaak 6k olie en 12k filter en ongeveer 20k voor luchtfilter) en de ketting is afhankelijk van hoe je hem gebruikt.
Remvloeistof (en evt. koppeling bij een hydraulische uitvoering) staat ook in het lijstje.
Dan heb je nog kleppen stellen die ook in die tabel hoort te staan en volgens mij is het verder alleen als er iets stuk gaat.
Banden idem als ketting en dan ook nog afhankelijk van het merk en type (eindeloze discussie dus vraag daar maar niets over :+ )
Verder de remblokken regelmating nakijken of er nog genoeg voering op zit zodat je die op tijd kan vervangen en dat is ook weer sterk afhankelijk van je rijstijl.
 
ik ga er voor het gemak van uit dat je voor je GPZ500S bedoelt:
full
 
Onderhoud plegen doe je toch pas als er wat kapot gaat? bij de ene motor is dat sneller dan bij een ander, t is gewoon even afwachten dus :Y


Voor alle andere zaken zou ik het werkplaatshandboek erbij pakken ;)

Onderhoud doe je voor dat er iets kapot gaat, of versleten is.
Als er al iets kapot is , noemt men het ook wel repareren . Wat je dus wilt voorkomen door onderhoudt. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan