Onderhoud SM en Enduro's

ka-duc

Die hard MF'er
23 jul 2008
783
37
Amstelveen
Al een tijdje overweeg ik om er een KTM enduro of SM bij te kopen. Wat me opvalt is dat er zeer korte onderhouds intervallen opzitten en dat niet zelden al bij 10.000 km een revisie in de de advertentie staat vermeld.

Hoe serieus is dat eigenlijk? Wat is jullie ervaring met onderhoud en wat houdt zo'n revisie dan in?
 
KTM EXC en SX modellen zijn competitie motoren, dus erg onderhoudsgevoelig. Als je minder onderhoud / revisie wil moet je een LC4 kopen. Als je zelf handig bent is het allemaal wel te doen, als je alles moet laten doen is het erg kostbaar.
 
tnx. Weet jij wat een revisie inhoudt bij zo'n exc bijvoorbeeld?

10.000 km is toch in 2 jaartjes wel weg lijkt me. persoonlijk vind ik zo'n exc wel het mooist.
 
onderhoud?, om de 10 uur nieuwe olie en om de 20 uur nieuwe oliefilters en klepspeling controleren
na elke rit(enduro) luchtfilter schoonmaken en in de blub gaat een ketting en tandwielen ook wel ietsje sneller.
revisie bij een exc?, weet het gelukkig nog niet, maar zal wel iets van een nieuwe zuiger en alle aanverwante zaken zijn.

mij maakt het niet zo heel veel uit, reed op mijn mille ook maar 2500km in 2 jaar, denk dat ik met de ktm niet heel veel meer ga rijden, aangezien ik na een uur al helemaal kapot ben(op straat in sm trim), en dan niet veel meer dan 50-60 km heb gereden
 
Laatst bewerkt:
Bij een complete revisie wordt vervangen; Big end (krukaslager), zuiger, distributieketting en evt als nodig kleppen, versnellingsbaklagers. Je moet zo`n ding gewoon uit elkaar halen en vervangen wat er versleten is. Kan behoorlijk in de papieren lopen.
 
Laatst bewerkt:
Bij een complete revisie wordt vervangen; Big end (krukaslager), zuiger, distributieketting en evt als nodig kleppen, versnellingsbaklagers. Je moet zo`n ding gewoon uit elkaar halen en vervangen wat er versleten is. Kan behoorlijk in de papieren lopen.


Bij een revisie moet je tellen, mits je hem zelf uitvoert op een €1200 - €1500. Beetje afhankelijk van het merk.
Ik rij ongeveer 5000+km per jaar, wel offroad en ik geef hem dan ook flink straf. Ik vervang 1x per jaar mijn zuigertje en om de twee jaar reviseer ik hem helemaal en dan bedoel ik ook alles dat enigszins aan slijtage onderhevig is. Als je alleen vervangt wat er versleten is blijf je overal achteraan rennen; nu doe je je baklagers en later blijkt bijv. de bus op je voortandwielas versleten te zijn. Het zijn kleine dingen maar als je alles in een keer doet heb je er het meeste plezier van.
Ik tel ongeveer €300 a €400 per maand incl. afschrijving, klein onderhoud en reservering voor het grote onderhoud. Vaak ga ik over dit bedrag heen! Ik onderhoud hem zeer goed om de kosten enigszins te beperken en niks kapot te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan