Hoi SavagePielk,hey ff een vraagje. Ik krijg van steeds meer mensen te horen dat de Savage nou niet echt geniaal is blok-technisch gesproken (waarom vertelt niemand dat voordat ik hem koop). Wat zijn de belangrijkste dingen voor het onderhoud? Hoe houd ik hem goed? Het is allemaal nieuw voor mij en ben er nog niet zo handig mee als met de brommer, dus tips zijn heel erg welkom! Alvast bedankt
Okay super! Bedankt voor alle info! Ik kreeg ineens van iedereen te horen dat het slechte blokken zijn, maar dat valt dus wel meemaakt me weer blij. Aan deze motor zal ik wss niet zo veel zelf gaan knutselen, want er komt binnenkort nog een Savage bij in onderdelen en die moet er wel aan geloven misschien dat ik die ga verbouwen, maar ik beloof/plan nog niets.
Is het kleppen stellen en dergelijke moeilijk te doen bij de Savage? Ik ga wss binnenkort een Haynes halen, lijkt me wel handig.
Belangrijke vraag; waar moet ik op letten bij het spannen van de riem? Hoe strak mag hij staan? Hoe los mag hij staan? Slijtage?
@Sav; mooi Savagevooral die pinkers zijn mooi. Is er wat aftermarkter spul te krijgen? Ik ben zelf nog niet zo veel tegengekomen heb jij de ori demper er nog op of een open/halfopen exemplaar? (in het laatste geval; klinkt dat een beetje? )
Okay super! Bedankt voor alle info! Ik kreeg ineens van iedereen te horen dat het slechte blokken zijn, maar dat valt dus wel meemaakt me weer blij.
Och, 't is maar hoe je't bekijkt............ een vriendje van me is ook al aan z'n 2'e blok toe. Reparatie was vele malen duurder dan een sloopblokje. En als'ie nou kilometers maakte, dan was het nog te verklaren.
Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van Savageblokken. Wel jammer; de looks zijn goed, en je kan redelijk makkelijk er een hele aparte fiets van maken (zal eens kijken tzt of ik wat piccies voor je kan vinden).
Suxes
Ik heb een uitgeboorde demper. Zie ook
(Afbeelding)
en
(Afbeelding)
Hij maakt een beste bak herrie, zeg maar. De gaatjes zijn 6 mm bij mij...
Er zitten op de amerikaanse site (suzukisavage.com) een paar verbouwers. Er is niet zo heel veel aftermarketspul te krijgen. Veel dingetjes zal je met wat creativiteit zelf moeten doen.
De Savage heeft bij 30.000 km een nieuwe nokkenasketting nodig. Verder zal bij een verkeerde afstelling van de solenoïde (spoel) van de decompressieklep het linkercarterdeksel stuk gaan. Voor het afstellen van de riem (hoef je eigenlijk bijna nooit te stellen) zit een veertje in de basis-gereedschapsset. Voor het kleppen stellen heb je eigenlijk drie japans-kleine handen nodig. Gelukkig hoeft dit niet vaak te gebeuren.
Mijn pinkertjes lagen een keer in de rommelbak bij Safe in Rotjeknor. En ze pasten zowaar...
Je hebt nog een hoop te doen pieleke.
De sticker op de tank aan de rechterkant is er nu af. Wat er op komt is nog een verrassing, ander gaat iemand anders er met mijn idee vandoor. De zij-covers zijn ori bestickert met: Savage, LS650 of zoiets, afhankelijk van bouwjaar.
Groeten Kropatchek
vertel
Leuke link staan apparte dingen op. (ik was 'm al eens tegengekomen)
Maar voordat ik voor m'n buren de uitlaat weer dicht zou maken, dan moet ik wel heel erg gek met ze zijn..
Gewoon met behoorlijke snelheid richting huis rijden en als je een paar honderd meter d'r vandaan bent de motor afzetten en in z'n vrij uit laten lopen tot aan je huis.
Een kwestie van de carburateur afstellen. Het mengsel zal behoorlijk arm staan....ik heb de uitlaat eraf getrokken en toen dat ding gestart, maar dan krijg ik, in tegenstelling tot bij mijn dagelijks-gebruik-Savage, vlammen uit de uitlaat. Kwestie van kleppen stellen?
Niet al te gek strak. Als je met de hand de riem in het midden 90 graden kan kantelen, staat hij wel ok....Is er een goede manier om de band op te spannen zonder de toolkit in bezit te hebben?