Onderhoud Suzuki Savage

Eh Ed,

Ik kijk net op jouw motorstek.

een Suzuki GSR600 is wel iets heel anders....
Dat is als het overstappen van een Ferrari naar een verlengde Limo. Ik wil je alle succes toewensen, maar maak eerst een goede en lange proefrit.
 
Hoi Sav,

Ja de overstap zal niet mee vallen, maar ik moet om gezondheid redenen de GSR weg doen.
Vandaar dat ik een lichtere fiets zoek. Het is of een lichtere of niets!!
En dan vind ik de Savage nog wel karakter hebben!!
Heb wel ervaring met choppers, mijn eerste fiets was een dragstar 650A.
Heb je wat gegevens van jou Savage??
 
Het verkooptopic.

Er zijn wel wat kilometertjes bijgekomen sindsdien, inmiddels staat de teller op 28444. Ik heb ook afgesproken om 28 maart een toertochtje met hem te rijden, dus dan komen er weer een paar kilometertjes bij (tenzij jij hem koopt). Verder is hij vrijwel klaar voor het nieuwe zomerseizoen, er moet alleen in april nog nieuwe olie in (deze olie is van april 2009).
 
Ik heb hem/haar bekeken, ziet er nog goed uit.
Voordeel is dat alles al vervangen is waar ik op zou moeten letten!
Ik neem hem/haar in beraad, dank je!!
 
In principe wel, maar doe eens een leuk bod. Hij begint in de weg te staan.

Je kan ook bellen: 06-53458840,
in het andere topic reageren,
een mailtje naar rke_58 apestaartje hotmail punt com sturen
of een pm-je sturen, dan raakt dit topic niet zo vervuild.
 
dag oma!

zijn er geen savage rijders meer hier??
ik heb er nu zelf 1 gekocht, met twee blokken waarbij van allebeide starterkrans naar zijn grootje is... ook is van 1 het karterhelft gebroken en mag dus alles overzetten zoals koppeling cilinder en kop..

sjoemie
 
Jah hiero, sinds 2 maandjes savage rijder, wel als pekelmotortje (al is er weinig pekel te vinden)
Dubbele koplamp, lekker stuurtje, andere spiegels, harley dempertje en een ligt aangepaste carb:
57de9454.jpg
 
Hier ook een vrij nieuwe savage rijder... heb hem nu motorisch weer in orde maar vind hem wat saai. Hij is al matzwart gespoten en nu zit ik te overwegen het achterspatbord er ook maar af te flexen.... maaaar... op hoeveel cm raden jullie mij aan dat ik niet gelijk de volle laag in mijn nek krijg bij een klein beetje regen zeg maar... heb namelijk geen extra spatobord liggen hiero en zat te denken hem vlak voor de spanningsmeter maar af te zagen. toolrol over de spanningsmeter heen en dan lijkt het wel weer wat

(word eerder een ratbike achtige savage dan een oogverblindende)
 
Hier ook nog een savage rijder!!

Ondertussen al bijna 2 jaar mijn trouwe 2wieler in mijn bezit.
Ik wilde deze winter bijna tot verkoop over gaan maar nu ik weer een paar dagen heb gereden ben ik opnieuw verkocht en blijft de LS650 voorlopig gewoon waar die is.

Zelf apehanger gemonteerd en alle kapjes, tank en spatborden overgespoten. Ook heb ik de sissybar en overige chroomdelen achter verwijderd.

Ook ik zit te denken om het spatbord achter korter te maken, ben erg benieuwd naar je bevindingen.
full
 
maatje van mij heeft een savage (zijn we nu aan het verbouwen :Y )

die heeft ook een mooi kort spatbord, presies lang genoeg om de rug droog te houden.

kan zo snel geen goede foto vinden, maar heb wel een filmpje..

http://youtu.be/c3qaJI-qNhE
 
@lvc Ehm jah haha wel stoer filmpje maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel cm je nodig hebt om net je rug droog te houden. en waarschijnlijk zal dan de vering ook wat lager moeten of niet (zal anders wel geen gezicht zijn :P) maar ben allereerst benieuwd wat je maximale lengte van je spatbord moet zijn wil je niet alle stenen tegen je rug geslingerd krijgen.... als ik dit weet kan ik overwegen een totaal ander spatbord aan te schaven ipv de huidige in te korten omdat deze standaard spatbord een lelijke bovenkant heeft
 
weet iemand wat de stand van de zuiger/krukas (timing) moet zijn bij het vervangen van de distributie?

heb mijne namelijk vervangen terwijl ik alles vast heb geklemd en hij loopt wel maar niet zoals het hoort dus waarschijnlijk heb ik toch iets verdraaid

ik heb een clymer handboek maar ik kan niet vinden hoe alles afgesteld moet worden.
 
Laatst bewerkt:
weet iemand wat de stand van de zuiger/krukas (timing) moet zijn bij het vervangen van de distributie?

heb mijne namelijk vervangen terwijl ik alles vast heb geklemd en hij loopt wel maar niet zoals het hoort dus waarschijnlijk heb ik toch iets verdraaid

ik heb een clymer handboek maar ik kan niet vinden hoe alles afgesteld moet worden.
Er staat toch wel de stand van krukas en nokkenassen in?
 
ik ben er inmiddels al uit.

het nadeel is dat het verdeeld staat over 2 hoofdstukken.
na even puzzelen heb ik maar mijn eigen plan getrokken.

en gelukkig heeft dat gewerkt :)
 
ik ben zelf bezig met het verbouwen van een savage,
deze moet dus zo kaal mogelijk worden maar nu vraag ik mij af waar ik alle kabels moet laten, relais en toebehoren...

ik heb wel vaker een draadboom homemade gemaakt maar ik ben bang dat ik het schemavan de magneet voor de decompressieklep niet voor elkaar krijg ivm het relais en de vertragers(of hoe die dingen ook heten.)

de motor heeft straks alleen verlichting nodig zonder knipperlichten.
remlicht en alles voor de decompressieklep.
het liefst heb ik geen schakelaars meer aan het stuur.

wat is wijsheid, de kabelboom uit elkaar pulken en aan de hand van het kleurenschema de boel wat overtollig is eruit knippen en bij elke handeling kijken of het benodigde nog werkt?

groet,

Sjoemie
 
Nu ben ik benieuwd wat de kilometerstand op de Savages is hier :P
Ikzelf heb ook een savage gehad om op te knappen en hij was nog niet klaar maar moest hem verkopen omdat ik opging voor het A1 rijbewijs.. heb hem ingeruild bij een particulier voor mijn huidige honda cbr125r en zei hebben hem verder rijdend gemaakt. Had hem nog graag in bezit gehad... was een ideale motor om aan te (leren) sleutelen.. Heb er helaas ook nooit op kunnen rijden, zou ik nog weleens willen (misschien ooit eens een proefritje oid) Het stationair lopen was al prachtig! Gas geven en bruut geweld wat vrijkwam... zucht :P Was natuurlijk veel meer motor dan mijn cbr

Ik heb gelezen dat de savage kampt met een duurzaamkwestie doordat er zo'n lange olietoevoerleiding is waardoor de kop oid enkele seconden droog in werking worden gesteld na het starten..? En dan de meeste savages na 40-50k echt 'op' zijn (of er wat motorisch vervangen moet worden)
 
Ik vond het echt een kut motor, ik heb er vier maand op gereden en daarna gelijk weer verkocht. Het is allemaal het goedkoopste van het goedkoopste wat er aan en op zit. Daarnaast zoop ie als een gek olie en alles was zo klein dat het net een veredelde brommer leek. Die van mij had 23000 mile gelopen toen ie weer weg ging.
 
Ik heb een Savage... Het is echt onzin dat een savage na 50.000km echt op is. Die van mij heeft er +/- 55.000 gelopen. (Op suzukisavage.com staan nog veel hogere km-standen) Weet het niet precies want ik rijd nu met een fietscomputertje rond. :+ Het enige wat stuk is gegaan is een metalen blokje wat een staafje in de koppeling drukt zodat je kunt ontkoppelen, het startrelais en ik heb de nokkenaskettingspanner verlengt.

Maar een savage heeft wel een aantal aandachtspuntjes.

- Olieniveau altijd goed in de gaten houden. Smering van de nokkenas is niet optimaal en een iets te laag olieniveau kan al voor problemen zorgen. Ik controleer het voor iedere rit.
- Nokkenaskettingspanner. Deze kan al snel uit elkaar vallen, maar is simpel op te lossen door deze te verlengen of een aangepaste te monteren. Ik controleer de spanner bij iedere beurt.
- Te laag stationair toerental. Dit toerental moet rond de 1100 - 1200 rpm liggen en NIET lager. Dan draait de oliepomp niet snel genoeg en dat is weer niet goed voor de smering van de nokkenas.
- Een Savage staat standaard de arm afgesteld. Simpel op te lossen door de spacer bij de vlotternaald te halveren of te verwijderen. Veel eigenaren doen dit niet en monteren meteen een open uitlaat en dan wordt de boel al snel warm.
- Decompressieklep staat vaak verkeerd afgesteld...
- Slecht warm rijden... Het is een dikke ééncilinder met wat smeringsproblemen. Goed warmrijden voor gas erop gaat! Het is geen racer dus constant volgas vind het blokje ook niet leuk.

Als je een Savage goed onderhoud (iedere 4000km een complete beurt en dan controleer ik ook de kleppen) dan heb je er geen verkeerd motortje aan. Ik ben op het moment bezig om een 2e blok samen te stellen. Daar komt een bigbore kit, hotcam, VM round slide carb en een Raask uitlaat aan te hangen. Kerels in de VS hebben dit al eens geprobeerd en die halen een kleine 70pk uit het blok. 8-)
 
70pk uit een savage.. o.O
Dat is behoorlijk aangezien ze origineel maar iets meer dan 30pk leveren

Die aandachtspuntjes zijn idd wel belangrijk om goed bij te houden.., maar ik vind iedere 4k kleppenstellen controleren wel erg veel eigenlijk.. Weet niet hoe vaak je dit al hebt gecontroleerd, maar moet jij je kleppen dan iedere keer toch weer aardig verstellen??

Ben benieuwd wat de 0-100 sprint van een savage met 70 pk is :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan