Onderhoud Suzuki sv650

Baptiste

Rookie
18 jan 2006
21
0
Amsterdam
Hé,

Ik ben aan het kijken voor mijn 1ste motor 8-) Ik zit te denken aan een Suzuki SV 650.
Ik heb al een beetje rond gekeken op het forum en ik zie dat het onderhoud van een V-twin duurder is ten opzichte van een 4 in 1 lijn (bijv. suzuki bandit). Het stellen van de kleppen zou een stuk duurder zijn.. Zijn er nog meer dingen die tegen kunnen vallen in de kosten? Op welke motorische onderdelen zou ik moeten letten bij aankoop?

Ik zit te kijken naar motors rond de 20.000 - 30.000 km

Alvast bedankt,
 
kleppen stellen duurder?? een sv650 heeft 8 kleppen (4 per cilinder), een bandit 600 heeft ook 4 kleppen per cilinder en dus 16 kleppen... En de tank moet er zowiezo af, dus ik snap niet waarom kleppen stellen bij een sv duurder zou zijn...
 
bij mijn weten zijn het goede motoren die gemiddeld onderhoud nodig hebben voor een normale prijs.
een vriend van me heeft inmiddels zijn tweede (eerste door ongeluk weg)
en heeft geen enkel probleem gehad
 
Hoi Baptiste,

Ik heb 2 jaar met een Sv650 gereden en ik vind dat het motorisch hele goeie motorfietsen zijn!

Ik denk dat de prijzen voor onderhoud vergelijkbaar zijn met andere motorfietsen.
Je hoeft er niet bang voor te zijn dat het onderhoud duurder wordt door bijvoorbeeld het verwijderen van een tank bij het kleppen stellen. Het verwijderen van de tank is trouwens ook maar 5 minuten werk! De kleppen hoeven trouwens ook maar 1x per 12k km geinspecteerd te worden.

Bij aankoop van de motor is het vooral van belang om de onderhoudsgeschiedenis te achterhalen. Bij een sv met bijv. 20k km heeft de motor als het goed is een kleine beurt gehad bij de 12k km.

Het is bij het kopen gewoon een kwestie van goed kijken en luisteren naar bijv. motorisch geratel.

De Sv is een hele fijne motor om mee te rijden, en ik verwacht dat je daar veel plezier mee zult hebben!
 
kleppen stellen duurder?? een sv650 heeft 8 kleppen (4 per cilinder), een bandit 600 heeft ook 4 kleppen per cilinder en dus 16 kleppen... En de tank moet er zowiezo af, dus ik snap niet waarom kleppen stellen bij een sv duurder zou zijn...
Bandit heeft 1 kleppendeksel en de kleppen stel je met boutjes
SV heeft 2 kleppendeksels en de kleppen stel je met plaatjes. Om die plaatjes te wisselen moet je 4 nokkenassen verwijderen.
 
Bandit heeft 1 kleppendeksel en de kleppen stel je met boutjes
SV heeft 2 kleppendeksels en de kleppen stel je met plaatjes. Om die plaatjes te wisselen moet je 4 nokkenassen verwijderen.

Dat bedoelde ik over het stellen van de kleppen.. Maar zoals ik het lees hoef ik me voor de rest geen zorgen te maken :)
Ik zal idd gewoon de onderhoudsgeschiedenis opvragen en goed opletten bij de aankoop! Ik denk dat ik er nu eindelijk uit ben: het wordt een Suzuki SV 650 (25kw).

Bedankt voor jullie tips *D
 
Inspectie klepspeling is om de 24.000km en niet om de 12.000

Bij aankoop van een SV met 20k km heeft de motor als het goed is 3 beurten gehad. De SV behoort om de 6k km een beurt te krijgen!

Hoi Baptiste,

Ik heb 2 jaar met een Sv650 gereden en ik vind dat het motorisch hele goeie motorfietsen zijn!

Ik denk dat de prijzen voor onderhoud vergelijkbaar zijn met andere motorfietsen.
Je hoeft er niet bang voor te zijn dat het onderhoud duurder wordt door bijvoorbeeld het verwijderen van een tank bij het kleppen stellen. Het verwijderen van de tank is trouwens ook maar 5 minuten werk! De kleppen hoeven trouwens ook maar 1x per 12k km geinspecteerd te worden.

Bij aankoop van de motor is het vooral van belang om de onderhoudsgeschiedenis te achterhalen. Bij een sv met bijv. 20k km heeft de motor als het goed is een kleine beurt gehad bij de 12k km.

Het is bij het kopen gewoon een kwestie van goed kijken en luisteren naar bijv. motorisch geratel.

De Sv is een hele fijne motor om mee te rijden, en ik verwacht dat je daar veel plezier mee zult hebben!
 
Heb zelf bijna 4 jaar SV650S gereden. Stellen van kleppen is niet altijd noodzakelijk bij inspectie! Vraag niet hoe het kwam, maar mijn SV vrat erg veel ketting en tandwielen (om de 15.000, Mijn huidige VTR doet er langer mee!) Remmen gaan snel vastzitten bij winter doorrijden. Choke kabel wil wel eens blijven hangen . SV is gevoelig voor bevroren carburateurs. (zeer goede oplossing is carb verwarmingssetje van Nimag. O ja, de SV650 is in tegenstelling tot de meeste twins zeer zuinig (1:17) en stuurt zeer gemakkelijk.

Hé,

Ik ben aan het kijken voor mijn 1ste motor 8-) Ik zit te denken aan een Suzuki SV 650.
Ik heb al een beetje rond gekeken op het forum en ik zie dat het onderhoud van een V-twin duurder is ten opzichte van een 4 in 1 lijn (bijv. suzuki bandit). Het stellen van de kleppen zou een stuk duurder zijn.. Zijn er nog meer dingen die tegen kunnen vallen in de kosten? Op welke motorische onderdelen zou ik moeten letten bij aankoop?

Ik zit te kijken naar motors rond de 20.000 - 30.000 km

Alvast bedankt,
 
Heb zelf bijna 4 jaar SV650S gereden. Stellen van kleppen is niet altijd noodzakelijk bij inspectie! Vraag niet hoe het kwam, maar mijn SV vrat erg veel ketting en tandwielen (om de 15.000, Mijn huidige VTR doet er langer mee!) Remmen gaan snel vastzitten bij winter doorrijden. Choke kabel wil wel eens blijven hangen . SV is gevoelig voor bevroren carburateurs. (zeer goede oplossing is carb verwarmingssetje van Nimag. O ja, de SV650 is in tegenstelling tot de meeste twins zeer zuinig (1:17) en stuurt zeer gemakkelijk.

Jah, ik las 't net toevallig over die bevroren carb in een ander topic (Suzuki SV 650 probleem). Er komen wel veel problemen naar voren B| maja ik blijf bij de sv650 want ik hoor ook genoeg goeie reacties...

Ik heb even een klein lijstje gemaakt:

elke +/- 6.000 km een beurt
elke +/- 15.000 km kettingen + tandwielen vervangen
elke +/- 24.000 km klepspeling controle

en voor de rest gewoon kijken naar een goed profiel op de banden en luisteren naar het geluid van de motor.

Ik denk dat ik zo wel een aardig beeld heb, nu heb ik teminste iets aan een onderhouds geschiedenis :X
 
Ik rij zomer en winter, wellicht dat daarom ketting en tandwielen eerder versleten zijn. Echter in de langeduurtest in de moto73 gaven ze ook al aan dat ketting en tandwielen bij kleine 20.000 versleten waren. SV heeft niet veel problemen hoor !

Jah, ik las 't net toevallig over die bevroren carb in een ander topic (Suzuki SV 650 probleem). Er komen wel veel problemen naar voren B| maja ik blijf bij de sv650 want ik hoor ook genoeg goeie reacties...

Ik heb even een klein lijstje gemaakt:

elke +/- 6.000 km een beurt
elke +/- 15.000 km kettingen + tandwielen vervangen
elke +/- 24.000 km klepspeling controle

en voor de rest gewoon kijken naar een goed profiel op de banden en luisteren naar het geluid van de motor.

Ik denk dat ik zo wel een aardig beeld heb, nu heb ik teminste iets aan een onderhouds geschiedenis :X
 
Ik rij zomer en winter, wellicht dat daarom ketting en tandwielen eerder versleten zijn. Echter in de langeduurtest in de moto73 gaven ze ook al aan dat ketting en tandwielen bij kleine 20.000 versleten waren. SV heeft niet veel problemen hoor !

Oke, dan zou het lekker zijn als de kettingen/tantwielen vervangen zijn als ik een motor koop met meer dan 20.000 km op de teller :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan