Onderhoud zonder bok

DragRider

MF veteraan
29 apr 2003
1.343
509
Leeuwarden
De volgende vraag. Na ruim 16 jaar met een BMW te hebben gereden zit ik nu (trots) op een Drag 1100. Alleen: inmiddels mag er, na een weekie rijden, wel weer een doekje overheen.

Kon ik voorheen de BMW lekker op de bok zetten en dan voor/achterwiel eenvoudig draaien om de boel schoon te poetsen, wordt dat met enkel een jiffy wat lastiger. Wie heeft er goeie tips om dat aan te pakken? (ja, na iedere 15cm. de motor een stukje naar voren rijden, maar dan blijft ie nog vervelend scheef staan).
 
Ik heb hetzelfde probleem, ook geen bok. Maar ik kan mijn fiets optillen en op een keukentrapje zetten (126 kg) zodat ie recht staat en de wielen kan draaien (voor het voorwiel een contragewicht achterop leggen). Maar kan me voorstellen dat jij je fietsje niet zomaar optilt. Misschien iets met een krik bouwen ofzo?? :?
 
Bekend probleem. Mijn shadow weegt bijelkaar wel zo'n 250kg en die til ik ook niet even op.
Ant52 en TheZoo (wat je allemaal te weten komt tijdens een toerrit :) ) gebruiken een plateau/balk krik om de wielen van de grond te krijgen en er vervolgens een houten balk onder het blok te schuiven.

Ik heb hetzelfde probleem, maar los dat (deels) op door mijn motor steeds een stukje verder neer te zetten. Naast mijn huis is een overdekte doorgang (3m breed, 10m lang zodat ik ook als het regent, droog kan smeren, poetsen en sleutelen.

Denk wel dat ik toch een krik ga aanschaffen, want vooral de wielen nemen zo veel tijd in beslag: Stukje poetsen, stukje verder rijden, stukje poetsen,....
De motor kan dan rusten op een houten biels terwijl het wiel vrij is.
 
Mijn Drag 1100 weegt leeg iets van 259kg of zo dus tillen is er niet bij inderdaad.
Maar leg eens uit dan, dan doe je eerst een stuk hout op de krik (tegen beschadigingen) en dat dan onder het blok? Of onder het frame? En daarna de motor steunen op twee blokken voor en achter de krik of zo?

En dan mag ik aannemen dat je er nog iemand bijhebt om het hele spul ietwat in balans te houden... Hmmm. Al met al toch een operatie. Maar het overwegen van de aanschaf van een krik waard.
 
Kijk ook hier ff:
Heflift voor een chopper
Zoals je ziet heb ik die simpele van nog geen 50 euro's van telefix.
Gisteren nog bij een motorzaak geweest, die hadden een paar liften staan.
Zag er een op wieltjes om je motor volledig op te bokken voor (als ik me niet vergis) 160 euro.

Misschien handig om hier en daar een paar motorzaken binnen te lopen.
Als je op de motor bent, kun je gelijk kijken of-tie past(laag genoeg, alleen het frame raken, of-tie'm hoog genoeg ken optillen zodat de wielen loskomen).
 
Op dinsdag 13 mei 2003 20:01 schreef Gerben het volgende:
.......leg eens uit dan, dan doe je eerst een stuk hout op de krik (tegen beschadigingen) en dat dan onder het blok? Of onder het frame? En daarna de motor steunen op twee blokken voor en achter de krik of zo?
De Telefix van theZoo is inderddad voor de meeste choppers een simpele en goede manier om e.e.a. te liften. Met een Vulcan 800 is het wat lastiger daar niet het frame, maar delen van het motorblok het laagste punt vormen.
Mijn werkwijze is nu als volgt, en ditalles zonder hulp.

1. Zet motor op zijstandaard. Hij helt nu over naar links.
2. Neem een Aldi hydraulische pompkrik (enkele weken geleden bij de Aldi nog in de aanbieding)

Daar delen van mijn motorblok lager zitten dan mijn frame heb ik een plankje gemaakt met twee steunpunten erop precies ter breedte van mijn frame.

3. Dit plankje plaats ik tussen de krik en me bike.
4. Krik vervolgens het plankje en motor iets omhoog tot het achterwiel vrijkomt. De motor blijft stabiel naar links hellen!
5. Plaats vervolgens een blok hout onder het frame en laat de motor weer iets zakken totdat deze rust op het blok hout.

Het achterwiel staat nu vrij van de grond en de motor staat recht en uiterst stabiel.
Eigenlijk is het liften van de motor op deze manier een fluitje van een cent, maar je moet wel even de slag te pakken krijgen.
 
ik heb de oplossing voor jouw , ze verkopen hier ( u.s.a.) deze wheel lifts en ze kosten rond de $45,- Dollar dus dat is ongeveer €41,- EURO mischien zijn die ook in nederland verkrijgbaar.
als ze in nederland niet verkrijgbaar zijn en je wilt 1 hier vandaan hebben dan kan ik je mischien wel helpen

stand.jpg
 
ik heb de oplossing voor jouw , ze verkopen hier ( u.s.a.) deze wheel lifts en ze kosten rond de $45,- Dollar dus dat is ongeveer €41,- EURO mischien zijn die ook in nederland verkrijgbaar.
als ze in nederland niet verkrijgbaar zijn en je wilt 1 hier vandaan hebben dan kan ik je mischien wel helpen

stand.jpg
 
Ant, Z1: tnx, zal zowel in motorzaken eens op zoek gaan als kijken wat ik met Aldi/Praxis krikkies kan doen.

Dat van dat omhoog krikken terwijl e.e.a. stabiel naar links helt... ik blijf 't griezelig vinden.

Maar alles samenvattend: ik begrijp dat je dus in ieder geval (als je gaat krikken) onder het FRAME moet krikken en niet met een blok onder je motorblok en da's al heel wat, toch...??
 
ik heb de oplossing voor jouw , ze verkopen hier ( u.s.a.) deze wheel lifts en ze kosten rond de $45,- Dollar dus dat is ongeveer €41,- EURO mischien zijn die ook in nederland verkrijgbaar.
als ze in nederland niet verkrijgbaar zijn en je wilt 1 hier vandaan hebben dan kan ik je mischien wel helpen

(Afbeelding)
Thx! Prima idee. Volgens mij heb ik ergens nog wat rollers liggen. Probeer het in ieder geval eerst uit!
 
... ik blijf 't griezelig vinden.

Maar alles samenvattend: ik begrijp dat je dus in ieder geval (als je gaat krikken) onder het FRAME moet krikken en niet met een blok onder je motorblok en da's al heel wat, toch...??
Het frame van een chopper is de enige veilige plaats om een krik onder te plaatsen. Juist doordat je de zijstandaard tijdelijk gebruikt, kan je fiets nooit omvallen! Just try and don´t be shy! ;)
 
Als je op die manier ertegen stoot, of je wilt een keer je achterwiel verwijderen krijg je een gewichtsverplaatsing.
Ik zou dit wat hierboven met een aldi krikje beschreven is alleen maar voor zeer lichte werkzaamheden gebruiken.
Als je kinderen in de buurt hebt, doe het dan niet zo!

Gebruik bij serieus werken aan de motor alsjeblieft goede stevige gemaakte spullen!
(ik had bij mijn vulcan een "B2 HaaDee" lift, met 4 hardhouten steunen op de lift staat ie zo vast als een huis)

Altijd nadenken als je aan de motor werkt met het achterwiel. Als je het wiel eruithaalt wilt de motor voorover hellen. Steun dus de voorkant af, en sjor de motor vast aan de lift.

Er zijn ook kleinere liftjes voor alleen je achterwiel van de grond te halen, te koop.

Mij lijkt het in de schuine stand van een motor, de motor opkrikken, een risico.
 
Absoluut mee eens :} . Wanneer je fors wilt werken aan je motor (achterwiel of zo verwijderen), dan is dit absoluut niet aan te raden. De enige juiste oplossing is dan een goede chopperlift van degelijke kwaliteit.
Voor het simpel smeren van mijn ketting en voor het schoonmaken van het achterwiel vind ik het echter een goede en veilige manier, daar de motor absoluut stabiel staat en niet zijdelings kan kantelen.
 
En dat is net wat ik wil (vandaar dat ik die rollertjes van Z1 wel erg aardig vind); ik heb hem zomers buiten staan onder de hoes (vochtvreter op het zadel) maar na de buien van afgelopen dagen zijn beide velgen toch smerig geworden van het opspattende regenwater (hoes gaat tot net onder de remschijven dus er piept wat onderuit zal ik maar zeggen).
Heb dat allemaal goed in de WDF of zo (WD40 equivalent van Castrol volgens de motorzaak) gespoten. Nou, niet de schijven hoor, alhoewel er op de achterschijf al weer wat plekkies te zien zijn maar daar zal ik eens stevig mee remmen.

Wat ik dus wil is het spul fatsoenlijk schoon kunnen maken en daar zouden die rolletjes goed bij kunnen helpen. Ga daar zeker naar op zoek...!!
 
Een vriend van mij heeft zelf een een lift ge bouwd voor mijn Vulcan 800. Door die eigenbouw staat mijn Vulcan als een huis. Hij heeft allerlei aanpassingen gemaakt zodat de framebuizen op de juiste plek ondersteund worden. Zoals de kenners misschien weten heeft de Vulcan een deel onder het frame uitsteken.

:] Bigbrother :}


Piccies zulle volgen al weet ik nog niet wanneer..
 
Laatst bewerkt:
Ben ik nou de enige die een takel gebruikt?
Strop onder de achterveren door of onder het balhoofd en hijsen maar.

Ik heb vrij slechte ervaringen met kriks. Die dingen blijken erg wankel te zijn.

Tom
 
Ben ik nou de enige die een takel gebruikt?
Strop onder de achterveren door of onder het balhoofd en hijsen maar.

dit deed ik ook met m'n pegaso 650(150kg), toen begon de balk al angstvallig te kraken. Ik denk dat ik dat met m'n magna(250+kg) maar niet probeer. gelukkig heb ik een middenbok.

Ik heb vrij slechte ervaringen met kriks. Die dingen blijken erg wankel te zijn.

Tom
deze gebruik ik alleen om m'n voorwiel van de grond te tillen icm de middenbok
 
Ik heb vrij slechte ervaringen met kriks. Die dingen blijken erg wankel te zijn.
Speciale motorkrikken?
Als ik hem op de mijne zet staat hij goed stabiel. Als-ie erop staat controleer ik altijd ff of de krik het frame heeft gepakt op het frame waar ik hem wil en de stabiliteit, ff stevig dauwen.
 
Ben inmiddels wat zaken afgeweest en het enige is zo'n soort over-center systeem voor je achterwiel of een HaDee lift. Ik blijft de rolletjes (nu van Aspencade) erg fraai vinden. Toen ik dit bij (ahum) Motoport navroeg, was men bijzonder nieuwsgierig en wou daar wel info over hebben. Volgens mij, Aspencade, zit hier handel in, zou het niet...??

Mocht ik zo'n ding willen hebben van je, hoe kun je dat regelen dan? Wordt het shippen van het ding niet even duur als 't ding zelf?
 
Ben inmiddels wat zaken afgeweest en het enige is zo'n soort over-center systeem voor je achterwiel of een HaDee lift. Ik blijft de rolletjes (nu van Aspencade) erg fraai vinden. Toen ik dit bij (ahum) Motoport navroeg, was men bijzonder nieuwsgierig en wou daar wel info over hebben. Volgens mij, Aspencade, zit hier handel in, zou het niet...??

Mocht ik zo'n ding willen hebben van je, hoe kun je dat regelen dan? Wordt het shippen van het ding niet even duur als 't ding zelf?

ik zal wel even rondkijken of ik ze niet tegen een scherpe inkoop prijs kan krijgen , de verzend kosten dat moet ik even navragen maar mijn kinderen komen hier met de vakantie en zei kunnen die eventueel een paar meenemen weer naar nederland.
als ik weet hoeveel mensen zoiets willen hebben dan laat het mij even weten.
 
Aspencade (hoe heb jij trouwens je nick gewijzigd..??? Ouwe mailtjes zijn nog wel aan jou gelinked...???) heb er in principe wel belangstelling voor, is alleen even handig te weten waar je kinderen in NL wonen; zelf woon ik in Fryslân en mijn schoonouders in NoordHolland (bij Enkhuizen); mochten jouw kinderen nu ergens in Zuid Limburg zitten dan wordt het wellicht een onhandige operatie....
 
Aspencade (hoe heb jij trouwens je nick gewijzigd..??? Ouwe mailtjes zijn nog wel aan jou gelinked...???) heb er in principe wel belangstelling voor, is alleen even handig te weten waar je kinderen in NL wonen; zelf woon ik in Fryslân en mijn schoonouders in NoordHolland (bij Enkhuizen); mochten jouw kinderen nu ergens in Zuid Limburg zitten dan wordt het wellicht een onhandige operatie....
Hoezo onhandige operatie? Hebbie tenminste een goed excuus om lekker een stukkie te gaan rijuh :] :] :]
Oh, ja en nickwijziging: Mogelijkheid tot eenmalige nickname wijziging!
 
Laatst bewerkt:
Aspencade (hoe heb jij trouwens je nick gewijzigd..??? Ouwe mailtjes zijn nog wel aan jou gelinked...???) heb er in principe wel belangstelling voor, is alleen even handig te weten waar je kinderen in NL wonen; zelf woon ik in Fryslân en mijn schoonouders in NoordHolland (bij Enkhuizen); mochten jouw kinderen nu ergens in Zuid Limburg zitten dan wordt het wellicht een onhandige operatie....

mijn kinderen wonen in haaksbergen ( bij enschede )in het oosten van het land :] dus dat is niet zo ver bij jouw vandaan.
 
Hoezo onhandige operatie? Hebbie tenminste een goed excuus om lekker een stukkie te gaan rijuh :] :] :]
Oh, ja en nickwijziging: Mogelijkheid tot eenmalige nickname wijziging!

Luuster. Het zit zo. Ik ben verwoed zweef- en -motorvlieger. Da kost veul tijd. Speel verder nog (ook al weer 25 jaar..) in een lekkere ouwerwetse rockband. Heb daarnaast 4 kinderen. En een hond. En twee katten. O ja, nog een baan. En uiteraard een Hoofd Financiële en Algemene Zaken die ook wel eens de stad in wil of zo. Dus... ik moet al HEEEEEL blij zijn dat ik mijn nieuwe Dragstar mocht kopen. En helm. En jas. En broek. En dan ook nog aankomen met "luister schat ik ga dit weekend even naar Zuid Limburg toeren"? Zal ik dan moeten plannen als ze b.v. een weekendje richting ouders gaat.... begrijppu wel..???
 
Terug
Bovenaan Onderaan