onderhoud

michags550

Rookie
16 jun 2008
10
0
veldhoven
Ik haal binnenkort mijn rijbewijs. (Hoop ik ) Nou heb ik van een vriend een suzuki GS550 (ergens eind 70 begin 80) gekregen. De motor is goed lopend weggezet. Dus in principe nieuwe accu dan zou ie het weer moeten doen.
Nou sleutel ik al jaren aan oude VW's dus ik weet dat ik wat meer dingen moet gaan doen. Wil van jullie graag wat tips en tools aangezien ik nog niet echt thuis ben in de motoren en het onderhoud ervan.

Ik zat te denken aan:
Pakkingen
contact punten (neem aan dat een motor dat ook heeft :P )
bougie kabels en verdeler
remolie verversen evt blokken vernieuwen
gaskabel, koppelingskabel en remkabel achterrem.

Wat vergeet ik nog?????
Tevens de vraag of iemand in de buurt van eindhoven veldhoven goeie of juist slechte ervaringen heeft met bepaalde garage's ed. Of waar ik het beste kan zijn voor mijn oude beestje :D :P

Bedankt alvast groet Micha
 
Ik haal binnenkort mijn rijbewijs. (Hoop ik ) Nou heb ik van een vriend een suzuki GS550 (ergens eind 70 begin 80) gekregen. De motor is goed lopend weggezet. Dus in principe nieuwe accu dan zou ie het weer moeten doen.
Nou sleutel ik al jaren aan oude VW's dus ik weet dat ik wat meer dingen moet gaan doen. Wil van jullie graag wat tips en tools aangezien ik nog niet echt thuis ben in de motoren en het onderhoud ervan.

Ik zat te denken aan:
Pakkingen alleen doen als ze lekken
contact punten (neem aan dat een motor dat ook heeft :P ) kan maar meeste motoren hebben gewoon cdi ontstekingen dus niet nodig
bougie kabels en verdeler ook alleen wat aan doen als het niet goed werkt vroegtijdig vervangen heeft geen nut
remolie verversen evt blokken vernieuwen zeker vernieuwe die remvloeistof
gaskabel, koppelingskabel en remkabel achterrem. ik zou het eerst proberen met alleen smeren, remkabel achter heb je niet ;) vergeet niet de remvloeistof achter te vervangen :)

Wat vergeet ik nog?????

nieuwe olie en olie filter
ook kan een nieuwe luchtfilter handig zijn
wss moet je je carbs los halen omdat hier gom in zit( vaste benzine) denk dat je dan een heel eind bent

Tevens de vraag of iemand in de buurt van eindhoven veldhoven goeie of juist slechte ervaringen heeft met bepaalde garage's ed. Of waar ik het beste kan zijn voor mijn oude beestje :D :P

Bedankt alvast groet Micha
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik schreef is de motor uit eind 70 begin 80. en ik heb een trommelrem achter.
De ontsteking zal ik even na moeten kijken maar volgens is die nog van de ouwe stempel :D
De machine heeft een jr of drie stil gestaan dus ik denk (ervaring met oude vw's ) dat als ik een kilometer of 100 heb gereden alles waar een pakking tussen zit begint te lekken :P vandaar dat ik die preventief al wil vervangen.
Kan ik de carbs eraf halen en schoonmaken zonder dat de afstelling naar de maan gaat. Heb er wel een werkplaats handboek bij maar 't gaat ff om het leermoment

Bedankt alvast

olie en filter +luchtfilter was ik idd vergeten te vermelden :S
 
Verdeler is niet aanwezig dus die zou ik niet vervangen...

Op de carb's zitten aftapschroeven, losdraaien en de oude benzine eruit laten lopen en dan weer dicht. Tank leeghalen en voorzien van verse benzine.

Door het verdampen van de benzine en het verouderen kunnen er gomresten gaan vastzitten in de carbs en bijv. sproeiers verstoppen.
Je kunt , mocht de motor niet goed lopen, de carbs eraf halen en reinigen of natuurlijk dit preventief al doen.

Check of de inlaatrubbers (tussen de carbs en kop) niet uitgehard en/of gescheurd zijn.
Hierdoor kan hij valse lucht aanzuigen en daar gaat ie niet fijner van lopen...

Setje nieuwe bougies erin, verse olie en filter en daar gaat ie weer.

Remolie is hydroscopisch dwz. trekt vocht aan dus deze even verversen.

Vorkolie verouderd ook dus ook verversen: sommige motoren hebben een aftapschroef onderaan de vorkpoot zitten, ander moet je verwijderen en via de bovenkant leeg laten lopen.

Pakkingen loopt meestal niet zo'n vaart, accu's wel en banden kunnen uitdrogen waardor er haarscheurtjes ontstaan of platte kanten aan de band van het stilstaan met lage spanning.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan