onderhoud

Thom

MF'er
27 mei 2005
32
0
Hoe zit het nou met dat onderhoud van een SM machine?

ik rijd zelf op een yz 125 op de crossbaan. :]
nu wil ik binnenkort mijn rijbewijs gaan halen en gaan rijden op een SM, alleen het onderhoud lijkt mij erg duur vooral omdat je er relatief lang op rijd vergeleken met het rijden op een baan.
nu weet ik dat mijn motor en ook de viertakten (450 cc) heel veel onderhoud nodig hebben. ;( (vooral zuiger bigend koppeling, versnellingsbak olie en koppelingsplaten).

B.V. een zuiger van een YZF 450 blijkt maar ongeveer 30 tot 40 uur mee te gaan.
nu is dit natuurlijk op de baan, maar het lijkt mij dat b.v een WR 450 niet veel langer mee kan gaat aangezien er hetzelfde blok in zit.

Dus mijn vraag aan de mensen die een SM rijden gemaakt van een exc 525 of een ander model die is afgeleid van een crosser:
Wat vervangen jullie regelmatig als het gaat om bak olie, zuigers, motor olie distributie ketting enz.
P.S. in mijn yz 125 draait de koppeling in de olie van de versnellingsbak, waardoor deze na drie uur rijden al vervangen moet worden. '(
In de meeste SM machines zit diezelfde koppeling, dus hoe doen jullie dat.
 
Je moet niet te veel kijken naar wat de fabriek opgeeft hoeveel uren je ergens mee kan rijden. Een zuiger van een wr kan volgens mij ook wel 100 uur meegaan als je er normaal mee rijd. Op een crossbaan rijd je zowiezo altijd volle toeren terwijl je dit op de weg een stuk minder is.

Ook lijkt het me sterk dat je iedere 3 uur je koppeling moet vervangen. Of je misbruikt hem heel erg of je doet iets verkeerd, maar ik heb mijn yz 125 al 2 jaar en ik heb nog nooit de koppeling hoeven vervangen. (mssh gebruik je verkeerde olie)
 
Je moet niet te veel kijken naar wat de fabriek opgeeft hoeveel uren je ergens mee kan rijden. Een zuiger van een wr kan volgens mij ook wel 100 uur meegaan als je er normaal mee rijd. Op een crossbaan rijd je zowiezo altijd volle toeren terwijl je dit op de weg een stuk minder is.

Ook lijkt het me sterk dat je iedere 3 uur je koppeling moet vervangen. Of je misbruikt hem heel erg of je doet iets verkeerd, maar ik heb mijn yz 125 al 2 jaar en ik heb nog nooit de koppeling hoeven vervangen. (mssh gebruik je verkeerde olie)

Of misschien bedoelt hij dat zijn olie na 3 uur moet vervangen moet worden ;)


[me]Biker-mouse die het ook ff 2 keer moest lezen[/me]
 
Ik kijk ook niet naar wat de fabrikant opgeeft, deze geeft zelfs 15 uur aan voor een CRF 450 en een YZF 450 (ze gaan er dan vanuit dat je 15 uur een recht stuk vol gas rijd.) Dan kunnen ze geen gezijk krijgen als hij na 16 uur kapot loopt. })

ik bedoel natuurlijk de olie van de koppeling

het gaat ook niet om de kosten van de olie tijdens het crossen.

maar als je met een SM 2 keer in de week deze olie kan gaan vervangen is toch best vervelend.

met me YZ zij ik maar 1 keer in de week
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan