onderhouds-kosten diverse merken

Smeer stukje ketting, kantel motor naar je toe (trek aan de bovenzijde van de buddy met je linkerhand), draai wiel stukje door met je voet of rechterhand, smeer volgende stukje ketting, etc.
_O- _O-
Dan kan je hem net zo goed een stukje verder duwen :P is waarschijnlijk nog sneller ook. En je ketting smeren op de bok vind ik echt veel handiger!
 
_O- _O-
Dan kan je hem net zo goed een stukje verder duwen :P is waarschijnlijk nog sneller ook. En je ketting smeren op de bok vind ik echt veel handiger!
Mijn garage staat een beetje te vol om de motor zo ver heen en weer te rijden.
En een Africa Twin op de (uitermate beroerd uitgebalanceerde) middenbok trekken kost veel meer inspanning dan heel even de motor op de zijpoot plus voorwiel te balanceren :+

Maar ff terug op topic: Ik heb jaren met cardan gereden met het idee dat een ketting ongeschikt zou zijn voor dagelijks gebruik maar ben daar inmiddels wel van teruggekomen: Het is niet ideaal, maar vooral met een Scottoiler of soortgelijks heb je er weinig omkijken naar en het maakt de keuze aan motoren een stuk groter. Bovendien zijn kettingmotoren wat neutraler als het op transmissie reactie-krachten en onafgeveerd gewicht aankomt en heb geleerd met mijn laatste BMWs dat ook cardans niet bepaald onbreekbaar zijn.

De belt op m'n Buell bevalt nog beter (stil, schoon, neutraal, geen onderhoud), ook al hoor je wel es gevallen van doorbreken (ik heb de mijne bij 40.000 preventief vervangen en ben nu weer 60k verder dus kan dat niet beamen :+ ). Helaas zijn er niet veel motoren met belts :-\
 
okee, afzeiken van een duc gaat hier wel lukken. Maar wat kost nu een beurt voor je motor bij een dealer of iets dergelijks. Dan geen geneuzel over niet veel en een paar honderd euro.

Misschien zien we dan eens hoeveel verschil er nu echt is tussen de delaers en weet je meteen of je gematst of genaaid wordt,

Lijkt me leuk voor het topic dealer x rekent bij de ene 250 euro voor een beurtje en 600 voor de ander. Kom maar op met de bedragen.

ik kan alleen maar zeggen bij mijn onderhoudsbedrijf in hekelingen kost een beurt bij 18000 km voor mijn cbr 600f 249,00 euro.
 
okee, afzeiken van een duc gaat hier wel lukken. Maar wat kost nu een beurt voor je motor bij een dealer of iets dergelijks. Dan geen geneuzel over niet veel en een paar honderd euro.

Misschien zien we dan eens hoeveel verschil er nu echt is tussen de delaers en weet je meteen of je gematst of genaaid wordt,

Lijkt me leuk voor het topic dealer x rekent bij de ene 250 euro voor een beurtje en 600 voor de ander. Kom maar op met de bedragen.

ik kan alleen maar zeggen bij mijn onderhoudsbedrijf in hekelingen kost een beurt bij 18000 km voor mijn cbr 600f 249,00 euro.
Ja, en wat zegt dat? Hangt er natuurlijk ook nogal vanaf wat er precies gebeurd is, nietwaar? Bij een beurt worden ook (veel) dingen nagekeken, dus kan het per geval verschillen wat er aan gedaan wordt.
 
Ok, mijn motorhistorie:
XT250, XT500, GPZ400R, GPZ500, VFR750F, FZR600, 748.
Dus Yam-kawa-honda-yam-duc en 17 jaar rijervaring

Yamaha weet motoren vaak rommelig te bouwen waardoor je meer tijd bezig bent (als je dat zelf doet kost dat niet veel, maar de werkplaats weet er weg mee), Yamaha verbruikt over het algemeen meer olie (TRX, FZR). Kawa ziet er snel slecht uit agv van roest, slechte lak enzovoorts. De kawa is normaal qua onderhoud. De honda: wauw wat een machine om aan te sleutelen: geweldig, alles genummerd, gemaakt om onderhoud aan uit te voeren en vraagt niet eens veel onderhoud. De Duc? de riemen die elke 20000 vervangen moeten worden, oliebijvullen moeten de kappen er van af, maar ja het oog wil ook wat.

Dus als het om de jappen gaat en onderhoud zou ik niet teveel focussen op de kosten van de onderdelen maar ook hoe makkelijk kun je bij bepaalde zaken. De honda heeft dan mijn voorkeur (boven yam en kawa)en de Duc, ach die koop je niet uit economisch oogpunt.

Oh ja er rijden ook nog soezen rond. Geen ervaring mee omdat ik ze meestal te lelijk vind om te kopen (hoewel ducati daar ook voor in aanmerking komt met hun laatste sport modellen).

Vooralsnog rijd ik lekker op mijn Duc maar heb ik ook veel plezier gehad op de andere machines. Rij een motor die je je financieel goed kunt veroorloven, anders drukt het de pret.

:W
 
Ja, en wat zegt dat? Hangt er natuurlijk ook nogal vanaf wat er precies gebeurd is, nietwaar? Bij een beurt worden ook (veel) dingen nagekeken, dus kan het per geval verschillen wat er aan gedaan wordt.


Ja en jij trapt nog steeds in die onzinverhalen??????? standaard werk bij onderhoudsbeurt staat allemaal netjes vermeld in je instructieboekje.... en dus niet de banden meerekenen.

..... en het onnodig afstellen van een ventieldopje moet je niet meerekenen maar achter je oren krabben hoe je zo stom hebt kunnen zijn om daarvoor te betalen.

Ik denk dat er namelijk heel veel verschil zit in wat je betaald en wat de werkelijke kosten zijn.net als bij koekblikgaragebedrijven............

En mocht je nieuwsgierig zijn...aan de cbr was verder niets om te vervangen.
 
Ja en jij trapt nog steeds in die onzinverhalen??????? standaard werk bij onderhoudsbeurt staat allemaal netjes vermeld in je instructieboekje.... en dus niet de banden meerekenen.

..... en het onnodig afstellen van een ventieldopje moet je niet meerekenen maar achter je oren krabben hoe je zo stom hebt kunnen zijn om daarvoor te betalen.

Ik denk dat er namelijk heel veel verschil zit in wat je betaald en wat de werkelijke kosten zijn.net als bij koekblikgaragebedrijven............

En mocht je nieuwsgierig zijn...aan de cbr was verder niets om te vervangen.
Joh, wat moet je bij de motorzaak voor een beurtje. :z Dat doe je toch lekker zelf? Je zou je toch es achter je oren moeten krabben dat je zo stom bent om daar voor te gaan betalen.

Gewoon bedragen roepen zegt niks, als je er niet een duidelijke specificatie van het bedrag bij zet.
 
Ik weet niet of je daar waarde aan hecht, maar je moet denk ik ook de restwaarde van je motor meenemen in de kosten. Een Duc met 70000 km verkopen lijkt me niet gemakkelijk, een japanner of een duitser ga denk ik wat makkelijker.
Over dat kettingsmeren, als je hem op de jiffy balanceerd, doe dan een stokkie onder de brug aan de andere kant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan