onderhouds-kosten diverse merken

Humz

MF'er
8 feb 2004
248
0
Putte NB
Hey mensen.

Anderhalf jaar nadat mijn vorige motor gestolen is (Yammie Thunderace) ben ik weer op zoek naar een andere motor. Maar omdat ik eigenlijk anderhalf jaar lang niks meer met motoren te maken heb gehad ben ik een beetje uit het wereldje gegroeid zeg maar. Ik heb tot nu toe ook alleen maar ervaring met Honda en Yamaha.

Nu is mijn vraag dus: Welke merken zijn erg onderhoudsgevoelig, en welke merken zijn dus duurder in onderhoud?

Dan ben ik vooral benieuwd naar de verhalen over Italiaanse fietsen, Je hoort zoveel negatieve dingen over bijv. Ducati's, maar is het echt zo erg?

Ik vind het absoluut niet erg om geld te investeren in mijn motor, onderhoud is gewoon erg belangrijk, maar omdat ik de motor ook voor woon-werk wil gaan gebruiken is het wel belangrijk dat ik er van uit kan gaan dat hij elke ochtend zonder problemen start enzo :9

Nahja nog even de motoren die ik als kanshebbers beschouw:
-Duc 900 SSie (2000)
-Appie Falco
-Honda VFR800i
-Yamaha Bulldog
-en heel mss een Honda Blackbird

Dus graag advies van jullie motorkenners!

dank u :}
 
Ik rij/heb gereden op Honda's, Kawasaki's en Suzuki's. Naar mijn eigen ervaring is er niet mega veel prijs verschil in onderhoud, maar ik kan het dan ook heel goed met m'n dealer vinden, wellicht word/werd ik vaak gematst.

Nadeel aan Duc's is dat bij elke beurt de kleppen weer gesteld moet worden, met als gevolg dat je bij elke beurt de kosten hebt voor een grote beurt. Bij andere merken heb je 'om de beurt' een kleine beurt, en dus minder kosten. Maar het voordeel van Duc's is natuurlijk dat ze geyl zijn... :9~
 
Je hebt het vooral over Ducati, en hij prijkt bovenaan het lijstje.

Je bent dus al besmet met het virus.

Voor woon-werk kiezen voor een japanner, voorkom liefdesverdriet!
Al schijnt het vooral bij vier-kleps blokken oppassen te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nja de Duc heeft idd wel een beetje de voorkeur, maar ik moet zeggen dat ik echt gecharmeerd ben van de Bulldog. Heb dat ding ooit eens gehuurd en het rijd echt super. Maar ook van deze machine is het onderhoud mij compleet onbekend dus graag hoor ik wat er zoal bij komt kijken!
 
Hangt ook een beetje af van de onderhoudsinvallen. De ene motor moet om de 6.000 km een beurt, de andere om de 10.000 dus dat kan aardig wat schelen!
 
Die Bulldog kon nog wel eens de goedkoopste in onderhoud zijn, cardan enz.
 
Nu is mijn vraag dus: Welke merken zijn erg onderhoudsgevoelig, en welke merken zijn dus duurder in onderhoud?
Onderhoudsgevoelig en duur in onderhoud is niet hetzelfde.

Ik kon aan mijn Diversion 900 niks zelf doen, maar gelukkig hoefde er gewoonlijk weinig aan te gebeuren.

Aan mijn BMW moet ik wel regelmatig onderhoud plegen, maar ik doe dit grotendeels zelf, dus niet duurder in onderhoud dan de Diversion.

Daarnaast is er voor de BMW een heel netwerk van sleutelaars die je helpen voor een fractie van het bedrag wat je bij de dealer kwijt bent.

Lid zijn van een merkenclub wil ook nog weleens helpen... *O*
 
Nadeel aan Duc's is dat bij elke beurt de kleppen weer gesteld moet worden, met als gevolg dat je bij elke beurt de kosten hebt voor een grote beurt. Bij andere merken heb je 'om de beurt' een kleine beurt, en dus minder kosten.
:N Grote beurt om de 20.000, kleine om de 5000, bij de kleine gaan ze echt geen kleppen stellen. Tweekleppert is stukkie goedkoper dan vierkleppert, op de site van Biggelaar staan uitgebreid alle onderhoudsprijzen en -schema's.
Bij Ducati Zaltbommel en Affetto bijv. zijn de beurten goedkoper dan bij dun Biggel, daar zou je ook eens kunnen informeren. Bij b. gaat ie helemaal uit elkaar, kleppen worden op maat ingeslepen en weet ik het allemaal, kost een paar centen, maar daarna loopt ie als de spreekwoordelijke brandweer.
Je hebt het over woon/werk, doe ik ook, 100km retour, bij aanvaardbaar weer, op een 2 klepper monster 1000. Is in benzineverbruik zuiniger dan mijn ouwe Golfje (in CJIB acceptgiro's weer niet :( ), als ik alles optel zal het wel duurder zijn met de monster, maar dan heb ik er wel elke dag een dik uur plezier van, en dat telt voor mij de laatste tijd steeds mee, je leeft maar 1 keer.
Hoeveel km's moet je per dag maken? Dat is ook niet onbelangrijk om te vermelden, of op jaarbasis.
Maar het voordeel van Duc's is natuurlijk dat ze geyl zijn... :9~
Hier heb je dan weer wel helemaal gelijk in :9~ :]
 
Ik citeer even van de website van B te O

Waaruit bestaat "Het Biggelaar Onderhoudsschema": uit een nulbeurt,
een kleine beurt en een grote beurt.
Afhankelijk van het type Ducati en of de motor nieuw aangeschaft is.

We zullen in dit hoofdstuk de voordelen, dus ook het prijsvoordeel, voor u overzichtelijk
op een rij zetten.

De voordelen:

1: Door de grotere intervallen tussen de grote beurten, om de 20.000 kilometer,
is het totale kostenplaatje van het onderhoud van uw Ducati kleiner.
2: Tussentijdse problemen worden tot een minimum beperkt of zelfs voorkomen,
door preventief onderhoud.
3: Eventuele revisiewerkzaamheden, denk daarbij aan Ducati’s met kilometerstanden boven
de 40.000, worden tijdens de grote beurten uitgevoerd, zoals; klepgeleiders, zuigerveren,
lagers, waardoor extra arbeidskosten vermeden worden.
4: Een optimaal presterende Ducati, ook na vele kilometers.
Realiseer u hierbij wel dat een lekke klep altijd lek blijft als hij niet eerst word dichtgemaakt
voor hij word gesteld, u rijd namelijk een DESMO.
5: Biggelaar Special Performance biedt de mogelijkheid tot het laten uitvoeren van tunings
tegen zeer gunstige tarieven, als u dit namelijk combineert met een grote beurt vervallen
de arbeidskosten van de beurt omdat die kosten verwerkt zijn in het tunen, voor u geldt dan
dat u geen dubbele kosten hoeft te maken.
6: Voordelen van onze specialisatie is dat veel onderdelen uit onze eigen voorraad
gehaald kunnen worden en dat door jarenlange ervaring en opgebouwde kennis er snel
een diagnose gesteld kan worden wat onnodige kosten en tijd bespaart.
7: Vanzelfsprekend geldt voor alle reparaties die door Biggelaar Special Performance zijn uitgevoerd,
een volledige garantie.
8: LET OP: BIJ DE TESTASTRETTA'S, 998/999/749, IS NA DE EERSTE GROTE BEURT, DE KLEPSTEL-
INTERVAL NA 40.000 KILOMETER!


http://www.biggelaar-performance.com/onderhoud/BiggelaarOnderhoudschema/BiggelaarOnderhoudschema.htm
 
Dank u zeer voor de uitgebreide info allen :) maar ik ben (nog) niet aan het blindstaren op de Ducati. De Bulldog vind ik ook echt een bruut ding en de cardan maakt hem idd nog interessanter. Ik wil alleen nog van een Bulldog eigenaar weten wat het verbruik is ongeveer van zo'n machine, of bestaat er een site waar je dat kan opzoeken?

Ook over Honda's hoor je een hoop verschillende dingen. Zo zou het onderhoud qua onderdelen wel duur zijn, maar dat ze wel langer heel blijven. Iemand die dit kan bevestigen?

wederom mijn eeuwige dank :}
 
Ik citeer even van de website van B te O

Waaruit bestaat "Het Biggelaar Onderhoudsschema": uit een nulbeurt,
een kleine beurt en een grote beurt.
Afhankelijk van het type Ducati en of de motor nieuw aangeschaft is.

We zullen in dit hoofdstuk de voordelen, dus ook het prijsvoordeel, voor u overzichtelijk
op een rij zetten.

De voordelen:

1: Door de grotere intervallen tussen de grote beurten, om de 20.000 kilometer,
is het totale kostenplaatje van het onderhoud van uw Ducati kleiner.
_O-

2: Tussentijdse problemen worden tot een minimum beperkt of zelfs voorkomen,
door preventief onderhoud.
_O- Duh!

3: Eventuele revisiewerkzaamheden, denk daarbij aan Ducati’s met kilometerstanden boven
de 40.000, worden tijdens de grote beurten uitgevoerd, zoals; klepgeleiders, zuigerveren,
lagers, waardoor extra arbeidskosten vermeden worden.
_O- revisie na 40K??? dan al???

4: Een optimaal presterende Ducati, ook na vele kilometers.
Realiseer u hierbij wel dat een lekke klep altijd lek blijft als hij niet eerst word dichtgemaakt
voor hij word gesteld, u rijd namelijk een DESMO.
_O- onthouden DESMO repareert zichzelf niet en optimaal=lekkende kleppen

5: Biggelaar Special Performance biedt de mogelijkheid tot het laten uitvoeren van tunings
tegen zeer gunstige tarieven, als u dit namelijk combineert met een grote beurt vervallen
de arbeidskosten van de beurt omdat die kosten verwerkt zijn in het tunen, voor u geldt dan
dat u geen dubbele kosten hoeft te maken.

6: Voordelen van onze specialisatie is dat veel onderdelen uit onze eigen voorraad
gehaald kunnen worden
_O- lees: we bouwen onze eigen onderdelen en plakken er "ducati" op
en dat door jarenlange ervaring en opgebouwde kennis er snel
een diagnose gesteld kan worden wat onnodige kosten en tijd bespaart.


7: Vanzelfsprekend geldt voor alle reparaties die door Biggelaar Special Performance zijn uitgevoerd,
een volledige garantie.
_O- op lostrillende onderdelen: tot aan de deur

8: LET OP: BIJ DE TESTASTRETTA'S, 998/999/749, IS NA DE EERSTE GROTE BEURT, DE KLEPSTEL-
INTERVAL NA 40.000 KILOMETER!

Kijk, da's netjes, wel jammer dat om de 1000km je alles weer moet vastzetten met loctite _O-

http://www.biggelaar-performance.com/onderhoud/BiggelaarOnderhoudschema/BiggelaarOnderhoudschema.htm
 
Nuttige reactie 8-)

KOOP EEN YAMMIE TDM900 *O*
= Betrouwbaar,zuinig, voordelig in onderhoud. etc.etc.

Maar laat je beslist niet door mijn mening beinvloeden :W

Greeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzzz,

Harrrumpie :}
 
Wel heel verschillende motoren, die kanshebbers :)

Als ik nu een (nieuwe) motor zou kopen, zou het een kawa er6 worden. Mooi ding, zuinig, zat pk's.

Zal wel niet gebeuren. M'n BMW gaat nog wel een jaar of 15 (300000km) mee denk ik
 
Zonder middenbok suckt het absoluut B|
Valt wel mee, gewoon de motor voorzichtig naar je toetrekken aan de zijde van de standaard en je achterwiel komt keurig los. Niet te ver naar je toe laten kantelen natuurlijk :+

De Bulldog is waarschijnlijk de meest economische keus voor woonwerk en niet alleen vanwege de cardan maar ook het eenvoudige en zuinige blok waar je zonder veel problemen alles zelf aan kunt doen, en dat scheelt veel gezien wat een dealer per uur rekent.

Een kennis van me heeft een Duc ST2 waar-ie veel kilometers mee maakt. Hij is monteur en stelt zelf de desmo kleppen(!) wat nogal scheelt in de kosten natuurlijk. Bijkomend ongemak is het vervangen van de nokkenas-belts wat relatief vaak moet gebeuren (ik geloof iedere 20k of zo?). Verder een betrouwbare en zuinige motor, en ook wat spannender dan een Bulldog. Je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk hebben ;)
 
Valt wel mee, gewoon de motor voorzichtig naar je toetrekken aan de zijde van de standaard en je achterwiel komt keurig los. Niet te ver naar je toe laten kantelen natuurlijk :+
Hoe smeer je hem dan, draai je je achterwiel en kantel je je motor in je eentje? ;)
 
Hoe smeer je hem dan, draai je je achterwiel en kantel je je motor in je eentje? ;)
Smeer stukje ketting, kantel motor naar je toe (trek aan de bovenzijde van de buddy met je linkerhand), draai wiel stukje door met je voet of rechterhand, smeer volgende stukje ketting, etc. Ik weet niet of dat kantelen net zo makkelijk gaat als op m'n 225 kg zware Honda Africa Twin maar ik gebruik er niet eens de middenbok voor die er trouwens wel op zit. De bok is natuurlijk wel handig als de ketting vervangen moet worden. Sinds een jaar zit er weer een Scottoiler op, dus zelfs kantelen is niet meer nodig ;)
 
Mijn ervaring (ok, bij 1 pitters) is dat Yamaha onderdelen minder duur zijn dan Honda, dus zou ook weer voor de Bulldog kunnen pleiten. Weegt natuurlijk minder zwaar dan het arbeidsloon stukje..
 
Terug
Bovenaan Onderaan