Onderhoudsintervallen/woonwerk

Sjefman

MF veteraan
22 mei 2017
5.310
6.189
Bergen op Zoom
Goedemorgen,

Er wordt op het werk gesproken over het feit dat ik aangegeven heb liever op de motor te willen komen. Er bestaat dus een kans dat ik binnenkort eindelijk niet meer in de file hoef te staan...

Nu ben ik dus mezelf aan het oriënteren op een motor waarmee ik dat stuk wel zou willen rijden. Er zijn al een stuk of 1000 topics hier over maar het enige wat ik daar lees is 'ik wil motor x of motor y maar welke weet ik niet'. Wat ik me dus afvraag, hoe zit het met onderhoudsintervallen? Ik zal namelijk een 40.000km per jaar gaan rijden (inclusief wat recreatieve ritjes) en met mijn huidige motor komt dat neer op 6x olie verversen. Elke twee maanden dus. Dat is best wel gortig zeg maar.

Zijn er merken die bekend staan om langere intervallen?
Ik zie door de vele modellen het bos niet meer...
De nieuwere motoren hebben al snel wat langere intervallen zag ik maar om een nieuwe motor van 12.000€ af te schrijven in 5 jaar zie ik niet zitten.

Oja, voorkeur: iets half of helemaal gekuipt, niet te zwaar want we gaan toch 100 rijden. Budget zal liefst onder de €3000-4000 blijven.
Het liefst zou ik een GSX650F of iets dergelijks gaan rijden maar die zit alweer aan de 6000km onderhoudsinterval volgens mij.
Ik zag dat een CBF600 op de 12.000 zit, dat is al een stuk schappelijker.


Mensen er ervaring met onderhoudsintervallen? Eventueel het oprekken van de 6k naar 10k? Motoren met 15k/20k intervallen?
Ik hoor het graag :)
 
Mijn Ducati Hyperstrada moet elke 15.000 km nieuwe olie hebben, uiteraard volsynthetisch en van de laatste generatie. De ketting was toen ook al bijna versleten. Kleppen en riemen elke 30.000. Olie verversen is zo gebeurd, dat duurt minder lang dan het schoonmaken van de motor. Kleppen stellen duurt een hele dag.
 
So what, elke 2 maanden olie verversen?
Is toch normaal op basis van wat je gaat rijden. Hoe meer je rijdt hoe meer onderhoud/slijtage je zal hebben.

Tuurlijk kost geld maar aan de andere kant rij je elke dag lekker tussen de file door naar huis.

Al die uren die je onder aan de streep niet in de file staat maar lekker thuis zit, zullen die kosten vast en zeker dekken.
 
Ik zou eerder kiezen voor een wat oudere goedkopere motor die bekend staat om zn betrouwbaarheid, dan een dure motor (met veel meer afschrijving) en een een langer onderhouds interval.

zoals hierboven vernoemde hyperstrada is na 2 a 3 jaar geen drol meer waard.

neem bv een suzuki bandit 650. Kost niet de wereld, en met goed onderhoud en een beetje mazzel rijd ie je naar de 2 ton.
 
So what, elke 2 maanden olie verversen?

Even vaak een beurt geven als naar de kapper gaan? Als het niet hoeft, liever niet. Geld is het probleem niet zo. Onderhoud heb je toch, olie en een filtertje zijn de kosten niet bepaald. Uiteindelijk moet er ook proefgereden worden. Als een motor me beter bevalt met een kortere interval is dat natuurlijk ook iets om mee te nemen.

Reed je tot nu toe een leasebak van de zaak of een privé auto?

Er is een auto voor me beschikbaar, wordt geleased. Het gaat dan om een Ford Courier (ong. 21.500€ fiscale waarde). Ik betaal geen bijtelling, mag dus ook niet privé rijden. Verder krijg ik een half uur reistijd vergoed per dag.

Ik ben bang dat een motor leasen niet tot de opties behoort. Misschien, als ik ze kan overtuigen dat het niet duurder wordt dan de huidige situatie, dat ze het willen overwegen. Ik ben nu al twee jaar bezig om simpelweg een kilometervergoeding te krijgen in plaats van de auto.
 
Ik zou eerder kiezen voor een wat oudere goedkopere motor die bekend staat om zn betrouwbaarheid, dan een dure motor (met veel meer afschrijving) en een een langer onderhouds interval.

zoals hierboven vernoemde hyperstrada is na 2 a 3 jaar geen drol meer waard.

neem bv een suzuki bandit 650. Kost niet de wereld, en met goed onderhoud en een beetje mazzel rijd ie je naar de 2 ton.

Daar ben ik dus inderdaad naar aan het kijken. Maar het verschil tussen bijvoorbeeld een fazer/bandit is niet heel groot. Als er één van de twee een stuk minder vaak onderhouden hoeft te worden vind ik dat erg prettig met de kilometers die ik rijd.

Daarom vooral de vraag: hoe zit het met die intervallen in het budget tot de €4000. Als ik een mooie motor voor de helft vind is het alleen maar beter maar ik koop liever een iets nieuwere motor met injectie en maar 30.000 kilometer voor €4000 dan een 80.000km carburateurfiets voor de helft.
 
Is een beetje een grote motorscooter niets?
Mischien niet de mooiste motoren, maar wel economisch :)
En de onderhoudsintervallen zijn veel groter als ik me niet vergis.
 
15k is redelijk normaal, vooral bij europese fabrikanten. Bijtelling heb je niet op een motorfiets, wel moet je het aandeel privé zelf betalen. 40k is best watt, een kleine naked zal waarschijnlijk niet de beste keus zijn
 
Daarom vooral de vraag: hoe zit het met die intervallen in het budget tot de €4000. Als ik een mooie motor voor de helft vind is het alleen maar beter maar ik koop liever een iets nieuwere motor met injectie en maar 30.000 kilometer voor €4000 dan een 80.000km carburateurfiets voor de helft.

Ik denk dat de meeste motoren in dat budget rond de 10k zitten qua interval. Olie wisselen kost niet veel en zou je evt zelf kunnen doen. Wat wellicht ook verstandig is, is uit te zoeken welke aanvullende klussen er ook moeten (en wat daar de kosten van zijn): zaken als klepspeling checken, ketting vervangen, bij o.a. Ducati moeten de riemen vervangen worden etc.
Klepspeling check is vaak kostbaar omdat er veel van de motor af moet, maar bij een BMW boxer hoeft dit dan weer niet (kan je zo bij) en is dat daarom goedkoop. Daarbij, kies er ook eentje met voldoende grote tank en laag verbruik: anders sta je zo veel te tanken dat je nieuwe vrienden maakt bij het tankstation. Het is ook verstandig een dealer uit te zoeken welke een leenmotor voor je beschikbaar heeft, dan is je mobiliteit tenminste in orde als je motor voor een beurt moet.

Op basis van bovenstaande, en mijn eigen positieve ervaringen met het model, zou ik je een BMW R1200RT aanbevelen. Comfortabel, vlot, redelijk zuinig met 1:18, geen ketting te smeren en de beurten zijn te overzien. Wel iedere 10k een beurt, en je moet vaak je olie checken: het is een lucht/oliegekoeld blok en bij koude start gaat er iets aan olie mee. Bijvullen is geen moeite, dus dat scheelt.
 
onderhouds intervallen zijn gebaseerd op de gemiddelde omstandigheden wereldwijd, en de gemiddelde olie die binnen de specs valt wereldwijd.

In Nederland dagelijks langere afstanden snelweg rijden zijn ongeveer de beste omstandigheden voor onderhouds intervallen.

Jij kunt dus met een top olie best 10.000 km rijden per oliewissel, wanneer 6000 km is voorgeschreven.
 
Ik zou voor zoveel kilometers per jaar een groter budget nemen tbh. Het lijkt mij namelijk vooral belangrijk dat je betrouwbaar vervoer hebt. Voor €4000 een injectiemotor met weinig kilometers zal lastig zijn gok ik. Want een oude motor met weinig kilometers gebruiken om kilometers te vreten is mij slecht bevallen, veel onderhoudskosten vanwege uitgedroogde rubbers (of achterstallig onderhoud misschien), maar buiten dat passen op de wat modernere maten velgen ook moderne banden, die lang meegaan. Met mijn Diversion bijvoorbeeld waren er geen two compound banden, of zelfs triple en was ik elke 10-12k kilometers aan de beurt voor een achterband en de keer erna ook de voorband. Onder mijn huidige motor heb ik A41's liggen, al zo'n 10k en ze zijn nog lang niet vlak of versleten, terwijl ik behoorlijk veel rechtdoor rijd, maar weinig op de snelweg.
 
Rij zelf ook al jaren woon/werk, Odijk/Amsterdam , 56 km enkele reis.
Gebruik op dit moment een FZS600 als pekelfiets, en dat is nog steeds een fijne motor voor woon/werk.
Smal, reageert lekker op het gas, redelijk zuinig met een grote tank, en onderhouds interval van 12.000 km.

Mijn ander woon/werk motor is een NC750X uit 2017.
Rijdt dankzij de traject controle ca 1:30, waardoor je 300 km op een tank rijdt.
Makkelijk te onderhouden met een interval van 12.000 km.
Gezien de types die je zelf opgaf zou ik afhankelijk van het budget naar een NC700S of NC750S kijken.

Toen ik nog in Zwolle werkte (92 km enkele reis), kocht ik, om de afschrijving binnen de perken te houden, 2e hands met niet te hoge km stand.
Olie verversen deed ik ieder half jaar ipv op kms, en remmen/overig onderhoud in het voorjaar, of wanneer nodig.

Volgende zaken zijn wat mijn betreft onmisbaar op een woon/werk motor.
Voorspatverlenger, rubber hoezen op de voorvork, hand kappen, handvat verwarming, Smeersysteem op de ketting (gebruik zelf een OSCO die ik iedere keer overzet), Achterspatbord, en Topkoffer.
 
In 2018 deed ik 3,000km per maand woonwerk (A2).
Mijn VF500F2 uit 1986 kreeg nornaliter om de 6k olie (en klepspeling contole). Gedurende w/w naar 8k+, geen probleem denk ik.
4L Motul 5100 kost ook niet de hoofdprijs.
 
En op de site van RWS kun je de actuele asfalt temperatuur zien. Dus ook al is het "koud", bij 3c gewoon rijden.

Oxford hv verwarming
Klan-e 12v handschoenen
Goed GT pak
Daytona GT laarzen
Pinlock visier.

Iedere maandag 5 vers gestreken overhemden mee in de topkoffer _O-
 
IMAG1874.thumb.jpg.1da9d7305c3a4c3bd4bc72fd49b89aea.jpg


Woonwerk met de SP kan ook, maar vond de VF toch een "better tool for the job".

Ik vind het prettig om onderhoud (en schoonmaken) zelf te doen. Zelf zien dat alles nog ok is geeft zelfvertrouwen om je iedere dag in het verkeer te storten.

Leer jezelf een rustige, anticiperende rijstijl aan. Er zijn genoeg asociale en onoplettende bestuurders onderweg...
 
[...]Want een oude motor met weinig kilometers gebruiken om kilometers te vreten is mij slecht bevallen, [..]

Zou er daarom ook gewoon één kiezen die gewoon goed gebruikt en onderhouden is. Mijn RT was de leenmotor van de dealer, de slettebak, de motor waar honderden billen op gezeten hebben. Bijna iedere dag is er wel mee gereden met allerlei verschillende rijstijlen (maar ook dealer onderhouden volgens de intervallen). Daarom goedkoop kunnen aanschaffen (4k) en heb er toch een prima motor aan (gekocht anderhalf jaar terug, hij is uit 2005 met toen 152.000km).

Nee, een oude hobby motor met 10k op de teller zou ik juist minder vertrouwen. Zo'n beestje is in het begin vertroeteld, daarna vergeten, daarna opgepoetst en verkocht. Je zit dan inderdaad met allerlei kleine dingen die op gaan spelen als je de motor weer (intensief ook nog eens) gaat gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Reed met mijn BMW GSA ook woon-werkverkeer (Hengelo-Zeist) die stond vlak voor het voorjaar voor een beurt bij de dealer en net voor de winter. Was dan wel een nieuwe leasemotor
 
Ik zou eerder kiezen voor een wat oudere goedkopere motor die bekend staat om zn betrouwbaarheid, dan een dure motor (met veel meer afschrijving) en een een langer onderhouds interval.

zoals hierboven vernoemde hyperstrada is na 2 a 3 jaar geen drol meer waard.

neem bv een suzuki bandit 650. Kost niet de wereld, en met goed onderhoud en een beetje mazzel rijd ie je naar de 2 ton.
Het was ook maar een illustratie dat olie verversen het werk niet is. Bovendien kun je die termijn verlengen als je elke dag met lage motorbelasting rijdt.
 
Ook dit topic schreeuwd om een k75 *O* basic met windscherm omdat de rt erg warm is in de zomer, of je koopt er twee.
Zou kunnen voor 4000, als je er hobby in hebt lpg opbouwen.
 
Ook dit topic schreeuwd om een k75 *O* basic met windscherm omdat de rt erg warm is in de zomer, of je koopt er twee.
Zou kunnen voor 4000, als je er hobby in hebt lpg opbouwen.

Is ook een leuke ja! Maar een RT is niet heel warm in de zomer, as je het korte windscherm gebruikt. Eventueel kan je die nog verder inkorten ;)
 
Ik doe overigens zelf al het onderhoud aan mijn huidige motor. Ik heb dus wel enig idee wat er bij komt kijken.
Ik ben wel op zoek naar iets wat moderner is dan mijn huidige XJ900F.
Als deze nog helemaal in orde was zou ik daar gerust het komende jaartje op blijven door rijden maar helaas zitten er kosten aan te komen die ik hem niet meer waard vind. (balhoofd heeft een dood punt/koppeling begint te slippen/banden beginnen op te raken en echt moderne banden zijn niet te koop/carburateurs zullen binnenkort eens een schoonmaakbeurtje nodig hebben/voorvork zou eens gereviseerd moeten worden/remmen gaan achteruit, zou eens gereviseerd moeten worden/ding is gewoon een beetje moe...) En ik ben hem een beetje zat, hij heeft wat overtuiging nodig 's ochtends als het koud is, de zitpositie is het net niet. Kortom, leuk voor de hobby zoals nu maar niet voor 40.000km per jaar.

ebruik op dit moment een FZS600 als pekelfiets, en dat is nog steeds een fijne motor voor woon/werk.
Smal, reageert lekker op het gas, redelijk zuinig met een grote tank, en onderhouds interval van 12.000 km.

Denk dat ik inderdaad in die hoek blijf kijken... Fazer/Hornet/Bandit..


Ook dit topic schreeuwd om een k75 *O* basic met windscherm omdat de rt erg warm is in de zomer, of je koopt er twee.
Zou kunnen voor 4000, als je er hobby in hebt lpg opbouwen.

Beetje een haat/liefde verhouding met BMW motoren, overigens verder geen ervaring mee. Maar kijken kan nooit kwaad:t

Is een beetje een grote motorscooter niets?
Mischien niet de mooiste motoren, maar wel economisch :)
En de onderhoudsintervallen zijn veel groter als ik me niet vergis.

Ook al aan zitten denken, maar een mentale blokkade ziet scooters vooral als 'ideale stads woon/werk' fietsen. Verder geen enkel probleem met scooters hoor.

neem bv een suzuki bandit 650. Kost niet de wereld, en met goed onderhoud en een beetje mazzel rijd ie je naar de 2 ton.

Staat ook op het lijstje dus.. Maar een hornet/fazer staat net zo goed bekend en heeft maar de helft van de oliebeurten nodig.




Lastig allemaal, heel veel keuzes. Het is ook nog een keuze om een échte woon/werk motor te kopen. Saai, betrouwbaar en hoeft niet persé mooi te zijn. Of een motor die ik voor de lol ook nog eens een dijkje op wil sturen.
 
ook een goede keuze! Cardan, prima windbescherming en niet te duur. Helaas willen ze wel beetje trillen op snelweg snelheden.
Ik zou zeker eens een 700 dauville proberen!
Groet
Sebas
 
ook een goede keuze! Cardan, prima windbescherming en niet te duur. Helaas willen ze wel beetje trillen op snelweg snelheden.
Ik zou zeker eens een 700 dauville proberen!
Groet
Sebas
Zijn voorganger de NTV650 was de eerste motor waar ik meer dan 100 Kkm mee gereden heb.
Buiten het normale onderhoud alleen een neutraal schakelaartje vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan