Onderhoudsintervallen/woonwerk

Ik heb jarenlang gewoon met een damesbrommertje naar mijn werk gereden,een Sparta Lucky zomer en winter,er is met van alles naar je werk te gaan,
een collega reed iedere werkdag 48km heen en terug op de racefiets ,het is maar net hoe snel je er wil komen.
Ik wilde aangeven dat het best mogelijk is om met een minder dan 300cc, gillende motor te forensen.
Maar als je de reistijd wil aansnijden;
Zonder opstoppingen bij rotondes of verkeerslichten doe ik er met de 125 net zo lang over als met de auto. Als er veel verkeer is ben ik sneller dan met de auto.
Met een grotere motor net zo snel. Ik hou me aan de verkeersregels.
 
Geen idee wat er in de voorgaande berichten allemaal is geschreven, maar ik heb geen zin om 4 pagina's door te lezen.

Ik rij dagelijks w-w met de motor, 75km enkele reis dus 150 per dag. Verschil is wel dat ik een tweede motor voor vakantie en plezierkm's heb, dus woon-werk zit ik op ongeveer 30k per jaar.

Ik heb dat jaren lang gedaan op een Diversion 900. Oersaai en lelijk ding maar goedkoop en rete betrouwbaar. Mocht er toch eens wat stuk gaan dan liggen de sloperijen vol met onderdelen. Motor gekocht met 30k en gereden tot de 200k. Probleemloos. De oliewissel interval ligt bij 6000km, maar dit verdubbelde ik altijd naar 12000. Dus ongeveer 2 tot 3x per jaar. Is een uurtje werk en olie plus filter kost je 5 tientjes. Kleppen stellen heb ik voor het laatst gedaan bij 60k, daarna nooit meer. Afgelopen zomer heb ik de motor weggedaan, stond 2 ton op de teller. Motor liep nog als een zonnetje en gebruikte nauwelijks olie. Ondanks dat het blok nog goed was moest er teveel aan gebeuren om het veilig te houden. Blokken en schijven op, uitlaat verrot, vvk lek, linksysteem slecht. Kostenpost te hoog in verhouding met de waarde van de motor. Destijds gekocht voor 2000 euro en met verkoop van de losse onderdelen nog bijna 500 voor gekregen.

Inmiddels rij ik op een FJR1300. Deze techniek zal iets gevoeliger zijn dan bij de Div dus iets meer onderhoud vragen. Belangrijkste voor mij is met zo weinig mogelijk kosten veel kilometers te maken, en je niet druk te hoeven maken om betrouwbaarheid. Als je het onderhoud zelf doet zijn de kosten goed te beheersen. Oliewissel bij de FJR ligt om de 10k, kleppenstellen om de 40.

Voor het maken van veel kilometers heb je 2 opties, of een nieuwe en dure motor binnen relatief korte tijd economisch afschrijven, of een oud hok wat toch al zo goed als afgeschreven is gebruiken en na een paar jaar in de oud ijzerbak gooien. Bij de laatste optie moet je alleen even zoeken naar een goeie, maar die zijn echt wel te vinden. Bv een Diversion, of een wat oudere FJR, BMW of Pan.
 
Ik wilde aangeven dat het best mogelijk is om met een minder dan 300cc, gillende motor te forensen.
Maar als je de reistijd wil aansnijden;
Zonder opstoppingen bij rotondes of verkeerslichten doe ik er met de 125 net zo lang over als met de auto. Als er veel verkeer is ben ik sneller dan met de auto.
Met een grotere motor net zo snel. Ik hou me aan de verkeersregels.
Ik moest op cursus aan de andere kant van het land naar Tilburg.
De ene dag op een S1000R, de tweede dag op een CBR250R.
De reistijd was inderdaad exact net zo lang. _O-

En op de S1000R kwam ik gefrustreerd thuis dat er zoveel files waren en ik nergens lekker gas kon geven. _O-
Verbruik 1:14 tegen 1:31.5. :')

Ik zie dat er nu ook file staat. :P

Knipsel.JPG
 
Ik wilde aangeven dat het best mogelijk is om met een minder dan 300cc, gillende motor te forensen.
Maar als je de reistijd wil aansnijden;
Zonder opstoppingen bij rotondes of verkeerslichten doe ik er met de 125 net zo lang over als met de auto. Als er veel verkeer is ben ik sneller dan met de auto.
Met een grotere motor net zo snel. Ik hou me aan de verkeersregels.
Zelfde gedachtengang als bij mij :t

Ik doe alleen iets te veel snelweg, en ook al zou ik het dan kunnen redden met een 125cc, zou ik in dat geval toch gaan voor minstens 250cc.

Begin vorig jaar op het punt gestaan om een Kawasaki Ninja 400 te kopen. Dat zou méér dan voldoende geweest zijn voor mij, maar toch besloten nog wat mijn huidige door te gaan, want die is, op moment van dit typen, pas ingereden met haar 71.600km :+

Edit: die Ninja 400 zou naar verluidt 1:32 rijden ... bij sportief rijden! Bij mij doet ie wellicht 1:35 of beter :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik rijd rond de 35.000km per jaar, op een 2004 motor :P

Minpunt: ik heb een ketting aandrijving.
Het enige dat mij tegenzit bij voornoemde BMW is de assymetrische koplamp ...
tja, waarom stoort me dat toch??? ... jaja, ik stoor mij daar dus héél erg aan :$
bij mijn huidige motor heb ik die daarom omgebouwd naar een symetrische koplamp, maar dat kan niet bij die BMW :N


Verder zie ik geen verschil in starten met een jieuwe motor, of een tweedehandse van 2006 met bv al 40.000km op de teller. Die tweede bereikt in TS zijn geval 160.000km bij een leeftijd van 17 jaar. Koopt hij een nieuwe, bereikt die 120.000km op een leeftijd van amper 3 jaar.
Of een jonge tweedehands van ong 4 jaar met pakweg 30.000km, heeft dan op zijn 7de jaar ook al 150.000km.
Qua onderhoud en herstellingen gaat het TS geen verschil geven, maar in alle gevallen is er van restwaarde nog maar weinig sprake.

Neem mijzelf als voorbeeld.
Koop ik morgen een nieuwe motor a 9000€, rijd 4 jaar en bereik 140.000km. Wat is die nog waard?
Mijn huidige motor zal binnen 2 jaar ongeveer die stand bereiken, en is dan 18 jaar. Wat is de waarde? Heb ze gekocht voor 2.000€(wat eigenlijk iets te veel was ...), en zal blij mogen zijn als ik dan 250€ krijg, 1.750€ verschil.
9.000 - 1.750€ = 7.250€ ... nee, dat zou ik nooit meer krijgen voor een 4 jasr jonge motor met 140.000km op de teller. Ohw, tenzij het een BMW R1200RT/GS is ... maar die heeft nieuw dan ook weer minstens 18.000€ gekost. :P

Edit: voorbeeldje hoe die R1200RT's in België te koop staan versus leeft/milage ...
https://www.autoscout24.be/nl/lst-m...&ustate=N,U&size=20&page=1&cy=B&atype=B&ac=0&Soms denk ik wel, ik ga ervoor, want ben niet bang van de hoge km-standen, maar telkens wanneer ik tussen autorijen buiten de snelweg doorfilter, besef ik hoe handig een compacte motor is, zeker voor woon-werk ... was het enkel om te toeren, ik GING ERVOOR!!!
Heel verhaal, je citeert mij en slaat aan op bouwjaar 2006. Vervolgens een verhaal over oudere motoren die best veel kilometers kunnen maken. Ik bedoelde alleen maar dat de 800 blokken van Bmw uit 2006 niet goed waren. De eerste series hadden dure problemen. Ik heb meer dan 10 jaar elke dag op GS700 moeten rijden en was blij dat er een vervanger kwam voor dat hok. Ik zou niemand een BMW aanraden in zijn algemeen.
Ik rij zelf al jaren woonwerk met een Guzzi uit 2006. Dus bouwjaar maakt me niet uit (ik heb haar wel al meer dan 10 jaar) Ik zou het niemand afraden om zo,n motor te gebruiken voor veel woon werk verkeer, maar weet ook dat de Guzzi niet voor iedereen is,...voor mij wel.
 
Geen idee wat er in de voorgaande berichten allemaal is geschreven, maar ik heb geen zin om 4 pagina's door te lezen.

Ik rij dagelijks w-w met de motor, 75km enkele reis dus 150 per dag. Verschil is wel dat ik een tweede motor voor vakantie en plezierkm's heb, dus woon-werk zit ik op ongeveer 30k per jaar.

Ik heb dat jaren lang gedaan op een Diversion 900. Oersaai en lelijk ding maar goedkoop en rete betrouwbaar. Mocht er toch eens wat stuk gaan dan liggen de sloperijen vol met onderdelen. Motor gekocht met 30k en gereden tot de 200k. Probleemloos. De oliewissel interval ligt bij 6000km, maar dit verdubbelde ik altijd naar 12000. Dus ongeveer 2 tot 3x per jaar. Is een uurtje werk en olie plus filter kost je 5 tientjes. Kleppen stellen heb ik voor het laatst gedaan bij 60k, daarna nooit meer. Afgelopen zomer heb ik de motor weggedaan, stond 2 ton op de teller. Motor liep nog als een zonnetje en gebruikte nauwelijks olie. Ondanks dat het blok nog goed was moest er teveel aan gebeuren om het veilig te houden. Blokken en schijven op, uitlaat verrot, vvk lek, linksysteem slecht. Kostenpost te hoog in verhouding met de waarde van de motor. Destijds gekocht voor 2000 euro en met verkoop van de losse onderdelen nog bijna 500 voor gekregen.

Inmiddels rij ik op een FJR1300. Deze techniek zal iets gevoeliger zijn dan bij de Div dus iets meer onderhoud vragen. Belangrijkste voor mij is met zo weinig mogelijk kosten veel kilometers te maken, en je niet druk te hoeven maken om betrouwbaarheid. Als je het onderhoud zelf doet zijn de kosten goed te beheersen. Oliewissel bij de FJR ligt om de 10k, kleppenstellen om de 40.

Voor het maken van veel kilometers heb je 2 opties, of een nieuwe en dure motor binnen relatief korte tijd economisch afschrijven, of een oud hok wat toch al zo goed als afgeschreven is gebruiken en na een paar jaar in de oud ijzerbak gooien. Bij de laatste optie moet je alleen even zoeken naar een goeie, maar die zijn echt wel te vinden. Bv een Diversion, of een wat oudere FJR, BMW of Pan.
Ja een Diversion is bulletproof, heb er zelf 77000 kilometer mee gereden. Oersaai maar alleen een paar lampjes vervangen,...oermotor.
 
Een bandit 1250 of echt low budget een Diversion 900. De diversion krijg je niet kapot. Collega van mij heeft er een van 1997 met meer dan 300000 km. Elke dag 140 km 70km heen en weer. Hij rijdt nooit sneller dan 115 km per uur. En dat al 23 jaar lang
 
Een bandit 1250 of echt low budget een Diversion 900. De diversion krijg je niet kapot. Collega van mij heeft er een van 1997 met meer dan 300000 km. Elke dag 140 km 70km heen en weer. Hij rijdt nooit sneller dan 115 km per uur. En dat al 23 jaar lang
Dat dus :t

Of een GSX 750 F, zoals ik eerder linkte, 1.750€ :Y
Even bullet proof als de Diversion 900, enige minpunt (voor wie daar een probleem mee heeft, zoals ik), is de ketting aandrijving.

Misschien moet ik zelf maar eens uitkijken naar een Diversion 900 als opvolger, en na 6x een GSX F, toch maar eens "iets anders" te proberen :P
 
Dat dus :t

Of een GSX 750 F, zoals ik eerder linkte, 1.750€ :Y
Even bullet proof als de Diversion 900, enige minpunt (voor wie daar een probleem mee heeft, zoals ik), is de ketting aandrijving.

Misschien moet ik zelf maar eens uitkijken naar een Diversion 900 als opvolger, en na 6x een GSX F, toch maar eens "iets anders" te proberen :P
Het verbruik van de Div900 is wel hoger dan je GSF hooguit 1 op 19 in de zomer. Mogelijk rijd je langzamer dan ik. Ik had blauwe remschijven en afgesleten voetsteuntjes destijds,.ik was jonger en het was niet echt de fiets voor mij toen.
 
@ BMW RT
Je rijdt voor lul dan he
Ja, je rijdt voor LUL! Dat probeer ik een kennis van mij ook steeds duidelijk te maken.
Hij wil wel veranderen, maar doet 't niet. Wordt dan geconfronteerd dat 't 'm bakken met geld heeft gekost!
Nu heeft ie nog steeds de illusie, dat als ie er maar heel lang mee rijdt, dat 't mee gaat vallen.
De dagelijkse ellende en kosten rekent ie dan maar effe niet mee!

@ Voor TS lage kosten met veel km's
Dan idd een Deauville of een Div 900 :]
 
Het verbruik van de Div900 is wel hoger dan je GSF hooguit 1 op 19 in de zomer. Mogelijk rijd je langzamer dan ik. Ik had blauwe remschijven en afgesleten voetsteuntjes destijds,.ik was jonger en het was niet echt de fiets voor mij toen.
De Diversion 900 is wat groter in longinhoud, en hoger in gewicht.
Maar ik durf te denken dat het verbruik weinig afwijkt van mijn GSX F bij een zelfde rijstijl.
Ik zie verslagen van GSX F'n (of Katana's zoals die in de USA heten), die omgerekend naar Europese waarden, ook maar aan 1:18 geraken. Alles staat of valt met je rijstijl :Y

Ik haalde aan, 1:27 in de zomer, maar dat is een uiterste. In de zomer meestal rond de 1:25 ;)
Dan blijft het ook nog een beetje leuk :+
 
1:20 of zuiniger lijkt me toch wel fijn.

Mijn xj900f redt dat niet. Misschien als ik nergens harder dan 80 rijd. Bij normaal snelweg gebruik toch al gauw 1:16/17. Als ik binnendoor 'speel' ook. Wat dat betreft ook niet de plezierfiets voor mij. Ik kreeg een tijdje terug complimenten van een street triple rijder. Hij begreep niet hoe ik zo hard bochtenwerk kon rijden met passagier op zo'n motor. Kwestie van niet beter weten denk ik.

@DKP gsx750f wil ik zeker op gaan proefrijden. Je verkoopt hem goed!En anders de 600, dat maakt me niet zo uit. Heeft wel een volledige kuip..

Een diversion blijf ik van weg. Sorry maar ik heb zijn voorloper nu in bezit en wil wel wat anders dan dat. Waarom? Daarom. Geen idee maar ik wil wat anders :)
 
1:20 of zuiniger lijkt me toch wel fijn.
Mijn xj900f redt dat niet. Misschien als ik nergens harder dan 80 rijd. Bij normaal snelweg gebruik toch al gauw 1:16/17.
Het zelfde geldt voor mijn FZ.
Vrijwel altijd zit ik 1:17 Maakt niet veel uit hoe je rijdt. Oke, boven 160 wordt het WEL anders!
Wel eens een tank geprobeerd max zuinig te rijden. Toen kwam ik tot 1:19
Maar of je dat dan nog motorrijden wil noemen.:X
 
1:20 of zuiniger lijkt me toch wel fijn.

Mijn xj900f redt dat niet. Misschien als ik nergens harder dan 80 rijd. Bij normaal snelweg gebruik toch al gauw 1:16/17. Als ik binnendoor 'speel' ook. Wat dat betreft ook niet de plezierfiets voor mij. Ik kreeg een tijdje terug complimenten van een street triple rijder. Hij begreep niet hoe ik zo hard bochtenwerk kon rijden met passagier op zo'n motor. Kwestie van niet beter weten denk ik.

@DKP gsx750f wil ik zeker op gaan proefrijden. Je verkoopt hem goed!En anders de 600, dat maakt me niet zo uit. Heeft wel een volledige kuip..

Een diversion blijf ik van weg. Sorry maar ik heb zijn voorloper nu in bezit en wil wel wat anders dan dat. Waarom? Daarom. Geen idee maar ik wil wat anders :)
Die dat ik gelinkt heb, in de advertentie staat "onverprutst", en ik kan je zeggen, dat klopt, die is volledig origineel, en, volgens de foto's in goede staat.
Met deze doe je bij licht sportief rijden (in de zomer) niet slechter dan 1:20.
In de winter gaat het wel iets omhoog, is lucht/olie gekoeld. Maar buiten het iets verhoogde verbruik doet het weinig aan de slijtage.
Enige wat mogelijk nodig is na lange stilstand (wachtend op een koper), is een reiniging van de carburators. Daar valt natuurlijk over te onderhandelen met de verkoper, vraag voor 150€ minder, of dat ze dat nog even doen voor incl de gevraagde prijs.

18.*** km. Als ik de staat zie, ben ik zeker dat die niet teruggedraaid is. Kan ik je wel meer over vertellen als je dat nodig acht :t

Ik zou ze zooooo graag gaan kopen! (om als hobbymotor te houden naast een andere woon-werk motor :+ ), maar heb noch het budget, noch de plaats momenteel.
Dus ik zou zeggen, overweeg een bezoekje aan die dealer, kijken kan nooit kwaad :t
 
Een GSX750F is in mijn ogen net zo saai als een XJ900F als het om een plezierfiets gaat,dan zou ik eerder voor een gooi en smijtfiets gaan zoals een DL650,
of de zwaardere variant de DL1000,iedergeval een stuk spannender dan een GSX750 met techniek uit de tijd van Ben Hur.
 
Een GSX750F is in mijn ogen net zo saai als een XJ900F als het om een plezierfiets gaat,dan zou ik eerder voor een gooi en smijtfiets gaan zoals een DL650,
of de zwaardere variant de DL1000,iedergeval een stuk spannender dan een GSX750 met techniek uit de tijd van Ben Hur.

Ik zie een Vstrom nu niet echt meer als smijtfiets dan een GSXF?

Maar dan liever een TDM900 als we die kant op gaan.
 
Ik zie een Vstrom nu niet echt meer als smijtfiets dan een GSXF?

Maar dan liever een TDM900 als we die kant op gaan.
DL650 is maar liefst een kilo of 50 lichter,daar draai je rondjes mee om een lomp gevaarte als een GSX750F.
 
Een GSX750F is in mijn ogen net zo saai als een XJ900F als het om een plezierfiets gaat,dan zou ik eerder voor een gooi en smijtfiets gaan zoals een DL650,
of de zwaardere variant de DL1000,iedergeval een stuk spannender dan een GSX750 met techniek uit de tijd van Ben Hur.
Ik denk dat jij niet echt weet wat een GSX F is ;)
Saai isndie niet, nee, het is geen racer, maar gaat best goed sportief. Ze is eennechte mix tussen sportief en toer, en leent zich daarom heel goed tot de woon werk rijder die ook is graag fun maakt.

Anders dan bijvoorbeeld een VFR of oudere CBR 600 F, die meer richting sport neigen dan de GSX F die netjes het midden houdt tussen beide.

Maar het is maar wat je graag hebt natuurlijk :P

Maar, een GSX F saai? Nee hoor ;)
GSX 750 F - III (156).JPG

GSX 750 F - III (155).JPG

GSX 750 F - III (157).JPG



DL650 is maar liefst een kilo of 50 lichter,daar draai je rondjes mee om een lomp gevaarte als een GSX750F.
Ik ga niet afstrijden dat een DL650 vlotter draait, maar een GSX F afdoen als een "lomp gevaarte" is toch wel sterk overdreven hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan