Onderhoudsintervallen/woonwerk

Ik weet precies wat een GSX750F is,heb er vele malen aan mogen sleutelen en op rijden,op zich een prima motor ,maar de techniek is jaren 80,
er zijn gewoon betere keuzes,zou dan nog eerder voor een Gladius gaan of iets deregelijks.
 
Overigens ben ik ook al aan het bedenken wat ik met mijn haar ga doen...

Ik heb nu zo'n typisch barbershop vetkuif kapsel. (heerlijke manier van naar de kapper gaan, biertje/whisky erbij enzo :) maar ongeveer iedereen komt met een soortgelijk kapsel naar buiten.) Da's niet fijn onder een helm. Althans, het ziet er niet uit als de helm weer af gaat.


Moet dus kiezen. Of weer lang. Of een korter helmvriendelijker kapsel...


De tijd zal het wijzen.
 
Ik weet precies wat een GSX750F is,heb er vele malen aan mogen sleutelen en op rijden,op zich een prima motor ,maar de techniek is jaren 80,
er zijn gewoon betere keuzes,zou dan nog eerder voor een Gladius gaan of iets deregelijks.
Het enige wat "oud-jaren 80" is aan de GSX F, is het feit dat die nog carburators heeft, en een gaskabel. De rest is elektronisch, en absoluut niet jaren 80. En dan nog elektronische technologie waar géén problemen aan komen.

Als je eraan gewerkt heb, en ermee gereden, zou je weten dat er weinig motoren zijn die zo makkelijk aan zich laten werken, en dat de rij eigenschappen meer dan behoorlijk zijn.

Ik heb bijna 250.000km sleutel EN rijervaring op die dingen, tussendoor zelfs een BMW K1200S gehad. Die is snel weer de deur uitgegaan, er kwam gewoon terug een GSX 750 F voor in de plaats. Enige wat ik aan die BMW miste was de cardan ...

Gladius heeft geen kuipen, iets wat @Sjefman liever wel wil.

Zelfs bij Suzuki zelf zeggen ze dat de GSX F de "VW KEVER" onder de motoren is, degelijk, oerbetrouwbaar, en zuinig.

Dat de GSX F wordt afgedaan als lelijkste motor ooit (mensen die dat vinden hebben nog nooit een BMW K1 gezien, en nog zoveel meer), en titels als walvis of wijvenmotor krijgt, moet je er maar bijnemen.
 
Het enige wat "oud-jaren 80" is aan de GSX F, is het feit dat die nog carburators heeft, en een gaskabel. De rest is elektronisch, en absoluut niet jaren 80. En dan nog elektronische technologie waar géén problemen aan komen.

Als je eraan gewerkt heb, en ermee gereden, zou je weten dat er weinig motoren zijn die zo makkelijk aan zich laten werken, en dat de rij eigenschappen meer dan behoorlijk zijn.

Ik heb bijna 250.000km sleutel EN rijervaring op die dingen, tussendoor zelfs een BMW K1200S gehad. Die is snel weer de deur uitgegaan, er kwam gewoon terug een GSX 750 F voor in de plaats. Enige wat ik aan die BMW miste was de cardan ...

Gladius heeft geen kuipen, iets wat @Sjefman liever wel wil.

Zelfs bij Suzuki zelf zeggen ze dat de GSX F de "VW KEVER" onder de motoren is, degelijk, oerbetrouwbaar, en zuinig.

Dat de GSX F wordt afgedaan als lelijkste motor ooit (mensen die dat vinden hebben nog nooit een BMW K1 gezien, en nog zoveel meer), en titels als walvis of wijvenmotor krijgt, moet je er maar bijnemen.
Ik zou bijna gaan denken dat je een GSX fanaat ben 🥴,de Han Magna onder de GSX eigenaren:+
 
Dat de GSX F wordt afgedaan als lelijkste motor ooit (mensen die dat vinden hebben nog nooit een BMW K1 gezien, en nog zoveel meer)
Ttels als walvis of wijvenmotor krijgt, moet je er maar bijnemen.
GSX F mss niet de allermooiste, maar ziet er iig nog uit als motorfiets.
Kijk hieronder hoe het nog erger kan mislukken.
De ontwerper heeft wel een heel heftige ruzie gehad met zijn vrouw.................??

Dus de allerergste is de Honda Pacific Coast :X
Zelfs als plastic badkuip voldoet ie niet! Dit valt onder optische milieu-vervuiling!
Als je durft te klikken.................... Grrrrrrrrrrrrrrrrr
 
Veel theekransjes op Motor-Forum *O* en ook gelul in de ruimte. :9 :+

Maar heeft @Sjefman nu onderhand al eens een lijstje met favoriete motorfietsen?
Een top tien moet toch wel even gemeld kunnen worden. :P
 
Maar heeft @Sjefman nu onderhand al eens een lijstje met favoriete motorfietsen?
Een top tien moet toch wel even gemeld kunnen worden. :P

Het lijstje waar ik voorlopig naar ga kijken/ proefzitten/ inlezen/ testrijden:
-GSX750F
-GSF650
-GSX650F
-TDM900
-FJR1300

-FZ6
-F800ST
-CBF600
-ST1100/1300
-K1200RS
-NT650/700


Niet echt in een volgorde van liever wel/niet maar er zijn wel een paar duidelijke voorkeuren (vetgedruikt) en een paar echte twijfelgevallen maar wie weet kunnen ze me positief verrassen. De 'normaal' gedrukte modellen zie ik op zich wel zitten maar word ik nog niet heel warm of koud van. Ik denk dat ik heel vrolijk ga worden van een redelijk rechtop zithouding, een niet te breed zadel, een tophalf/hele kuip laat ik nog even in het midden. Een topkoffer is qua bagage voor mij voldoende. ABS zou fijn zijn (voor het geval dat...) maar dat heb ik nu ook niet en eerlijk gezegd mis ik het ook niet. Op de oudere motoren zonder ABS moet je toch vaak als een idioot knijpen en rijden wil je ooit wat blokkeren.

Motor rijden is toch emotie. Sommige motoren heb je gelijk een klik mee als je ze ziet of hoort, anderen minder. Met dit topic probeer ik het verstand ook te laten spreken want ja, het zijn toch veel kilometers... Volgens mij heeft heel mijn lijstje een onderhoudsinterval van in ieder geval 10.000 kilometer.

Ik hoop proef te kunnen rijden op in ieder geval een groot deel van deze lijst (dagje huren op motoshare ofzo?) zodat ik een goede indruk kan krijgen in plaats van een kwartiertje spelen bij de dealer. Ik hoop dan op een 'klik' met een van de motoren waardoor ik de nadelen van dat specifiek model neem zoals ze zijn. Het zal toch een compromis blijven.
 
Deze blijkt intussen verkocht te zijn.

Maar moest je zin hebben er eentje uit België te importeren, hier staat een 600 te koop, met een GIVI Wingrack erop voor topkoffers en zijkoffers.
De naam van de zaak is trouwens terecht, hier koop je kwalitiet!
Ik ken die persoonlijk, en de zaak is in de grote omtrek gekend als "quality" :Y

Edit: betreft blijkbaar een particuliere verkoop. Er valt dan vast nog te onderhandelen over de prijs.
'T is dat het geen 750 is ... anders ging ik zelf eens langs :+
 
Een NC 750 X heeft met jouw kilometrage genoeg aan 1x per half jaar onderhoud. Het is een aangepast blok uit de Honda Jazz, dat weinig wordt belast. Trekkracht van 1000 tot 6000 tpm. Er zijn er al met 100.000+ op de teller met uitsluitend jaarlijks onderhoud. Toering scherm en handvatverwarming erop en je hebt een goede kilometervreter.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me niet zo druk maken om onderhoudsinterval. Bij dagelijks gebruik kun je je beurtjes echt wel elke 12.000 / 14.000k doen. Doe ik hier ook al een jaar of 12 met wisselende modellen en zo'n 25 a 30 k per jaar.

De GSXF heb ik gehad, ik vond die qua lakkwaliteit wat minder, bleef wat minder netjes en had stiekem wel een hoop kleine dingetjes die stuk gingen.

Het best heb ik gereden met mijn VFR 800 F's. Die hebben me nooit laten staan dus zou ik zeker in je opties meenemen. Ketting spannen is daarbij ook een heel gemakkelijk klusje.

Ook mijn huidige Varadero doet de taak erg goed, vooral erg comfortabel.
 
@BramC Bedankt voor het meedenken.

Kleppen stellen op een vfr, is dat een beetje zelf te doen? Ik houd wel van zo'n V4 maar ben altijd bang geweest dat ze wat onderhoud gevoeliger/moeilijk aan te sleutelen zijn?


Ik neig meer en meer naar modellen van Suzuki omdat ik zo'n gsf of gsx-f eigenlijk alleen maar voor een bandenwissel weg hoef te brengen. De rest is prima thuis te doen voor me.

te importeren

Geen zin in. Voor de prijs hoef ik het niet te doen. Er staat genoeg te koop maar nu moet ik de tijd nog vinden om te gaan proefrijden. Doorgaans alleen 's weekends tijd en laten die de komende weken nou vol zitten.

Laatste week februari heb ik wel een weekje vrij. De helft daarvan gaat op aan Vastenavond (carnaval) vieren, de andere helft wil ik gebruiken om een motor te kopen :)
 
Dat is bij de VTEC modellen schijnbaar wat lastiger. Ik had een pre-vtec model.

Ik heb altijd al mijn onderhoud uitbesteed, de VFR’s waren niet duurder dan andere modellen.

Gevoelig voor onderhoud was dat ding helemaal niet. Mijn 2e VFR stond boven de 100.000 km en er was nog nooit te veel klepspeling geweest. Altijd alleen maar controleren. Op de spanningsregelaar na is zo’n VFR echt bullet proof.
 
Ik heb er een een paar jaar geleden nog een GSX750F bij gehad voor de natte dagen en de winter, maar ook gewoon voor de fun.
En er zijn er zelfs drie geweest in mijn bijna dertigjarige carrière. 8)7
De eerste in 1994 had behoorlijk wat roest onder het zadel, maar de laatste twee (10 jaar oud) waren volledig vrij van corrosie. :Y
Nooit een mankement mee gehad trouwens, keertje nieuwe koppelingsveren gemonteerd, maar dat is slijtage/ouderdom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan