Onderhoudsintervallen/woonwerk

Ik heb altijd al mijn onderhoud uitbesteed, de VFR’s waren niet duurder dan andere modellen.

Gevoelig voor onderhoud was dat ding helemaal niet. Mijn 2e VFR stond boven de 100.000 km en er was nog nooit te veel klepspeling geweest. Altijd alleen maar controleren. Op de spanningsregelaar na is zo’n VFR echt bullet proof.

Ik ben van plan het onderhoud zelf te doen. Dat doe ik nu ook met mijn xj900. Het enige wat ik uitbesteed zijn klussen waarvoor je speciaal gereedschap nodig hebt wat ik de moeite niet vind om aan te schaffen. Dat gaat wellicht ook veranderen als ik woon/werk op de motor ga doen. Als ik dan twee keer per jaar de klepspeling controleer en de carburateurs synchroon wil stellen/controleren gaat het zich lonen om wél die carbtune set te kopen. (als voorbeeld).
 
.................. en de carburateurs synchroon wil stellen/controleren gaat het zich lonen om wél die carbtune set te kopen.
Oke, je meldt dat het is een voorbeeld.
Maar een (echte!) carbtune-set kost slechts iets van €80.
Na 2x LATEN stellen heb je die set al weer terugverdiend.

Yamaha XJ met 4 voudige carbs. Dat geldt ook voor mijn Yamaha FZ.
Als je iets met jouw carbs hebt gedaan, en daarna te stellen geeft een aanmerkelijk betere loop!
 
Oke, je meldt dat het is een voorbeeld.
Maar een (echte!) carbtune-set kost slechts iets van €80.
Na 2x LATEN stellen heb je die set al weer terugverdiend.

Yamaha XJ met 4 voudige carbs. Dat geldt ook voor mijn Yamaha FZ.
Als je iets met jouw carbs hebt gedaan, en daarna te stellen geeft een aanmerkelijk betere loop!

Ik heb het tot op heden nog nooit hoeven doen. En voor die enkele keer dat het moet met de kilometers die ik nu rijd geef ik mijn motor liever af aan een professional.
Als ik het minstens 1 á 2 keer paar ja ga doen komt er zeker een carbtune set. Ik heb de prijzen ook al opgezocht en het viel me erg mee :)
Een bandenapparaat om te wisselen en balanceren gaat me weer net iets te ver.
 
Nee, synchroniseren dat doe je niet heel vaak. (bij je eigen motor)
Maar voor mij is ie gewoon te gebruiken. Dan is het wel makkelijk dat ie er ligt................... :t
 
Als je zoveel km gaat rijden scheelt het ook als je een zuinige motor hebt. De TDM bv. lust wel een slokje. Waarom staat de nc700/750 er niet tussen? 1:30 vs 1:20 scheelt ruim 1000 euro benzine op jaarbasis.
De TDM900 kan je niet bedoelen als je zegt dat een TDM wel een slokje lust.

Ik heb dus een TDM900.
Als ik heel erg mijn best doe (constant over de 160 km/u) zit er nog steeds 1 op 18 in. In alle andere gevallen een vrij constante 1 op 21. En dat al meerdere 10 duizenden kilometers. En veel zuiniger heb ik ze nog niet gehad, met uitzondering van een SV650 carburatie-model.
 
Dat is bij de VTEC modellen schijnbaar wat lastiger. Ik had een pre-vtec model.

Ik heb altijd al mijn onderhoud uitbesteed, de VFR’s waren niet duurder dan andere modellen.

Gevoelig voor onderhoud was dat ding helemaal niet. Mijn 2e VFR stond boven de 100.000 km en er was nog nooit te veel klepspeling geweest. Altijd alleen maar controleren. Op de spanningsregelaar na is zo’n VFR echt bullet proof.
Ik heb een niet VTEC VFR gehad. En bij die motor ook de klepspeling gedaan. Er hoefden (maar?) 3 klepspelingsplaatjes te worden gewisseld. Dat ging prima.
Het synchroniseren van de carburateurs daarentegen was een crime. Simpelweg niet te doen zonder speciaal gereedschap. Of een extra gewricht in je pols..
Komt nog eens bij dat de fabrieksuitlaat van een VFR behoorlijk roestgevoelig is. En als ik dacht dat het synchroniseren makkelijker was dan het vervangen van de achterste uitlaatbocht.... HEEL fout gedacht van mij..
 
Ik heb een niet VTEC VFR gehad. En bij die motor ook de klepspeling gedaan. Er hoefden (maar?) 3 klepspelingsplaatjes te worden gewisseld. Dat ging prima.
Het synchroniseren van de carburateurs daarentegen was een crime. Simpelweg niet te doen zonder speciaal gereedschap. Of een extra gewricht in je pols..
Komt nog eens bij dat de fabrieksuitlaat van een VFR behoorlijk roestgevoelig is. En als ik dacht dat het synchroniseren makkelijker was dan het vervangen van de achterste uitlaatbocht.... HEEL fout gedacht van mij..

De VFR 800 FI heeft injectie.

Ik heb nooit een puntje roest gezien bij de uitlaten, werden ook in de pekel en dergelijke gebruikt. Maar was dus wel een 800.

Jij had denk ik de 750?
 
De eerste proefrit staat vanmiddag gepland.
Er staat bij mijn in de buurt een hele nette GSX750F te koop, dus die gaan we eens bekijken.
Eventueel hebben ze daar ook een Bandit dus als de GSX niet bevalt om wat voor reden dan ook kan die er gelijk achteraan.
 
De GSX-F750 gekocht? 8-)

nóg niet. Helaas was hij niet helemaal rijklaar. Hij staat er al een tijdje dus vonden ze het nodig de carburateurs eerst te reinigen voordat er een proefrit op gemaakt kan worden. Helaas waren ze nog niet helemaal klaar met de vlotterhoogtes terug af te stellen en liep hij op drie cilinders. In ieder geval

Ik word net gebeld dat de vlotterzitting van cilinder 3 niet helemaal lekker zat. Het is opgelost en ik kan komen proefrijden :D

Gisteren in ieder geval wel de rest van de motor alvast bekeken en hij ziet er voor zijn leeftijd geweldig uit. Alles voelt ook solide. Ik heb van @DKP wat puntjes te horen gekregen om op te letten bij dit type en dat lijkt allemaal helemaal in orde.

Maar goed, straks rijden dus!
 
En ik heb een nieuwe motor!

Hij reed fantastisch. Genoeg bescherming tegen de elementen, duidelijk een stuk jonger en frisser dan wat ik gewend ben.
Bedankt allemaal voor de tips.

Hij krijg nog een afleverbeurt en ze gaan er nog handvat verwarming op monteren. Wat een heerlijke motor! :]:}

DSC_1419.JPG
 
Edit: even doorlezen tot het laatste bericht... Vergeet het onderstaande dus maar. Gefeliciteerd met je aankoop!

Mijn GSX650f uit 2012 staat nu bijna op 140.000. Na een paar beurten in overleg met mijn dealer al snel besloten om de intervallen op te schroeven naar 10.000, waarbij om de andere beurt de kleppen worden gecontroleerd. Deze zijn tot nu toe één keer daadwerkelijk gesteld. Ook afgelopen winter viel de speling van alle kleppen keurig binnen de opgegeven tolerantie. Olie verbruik is nog steeds nul. Wat dat betreft zou ik deze dus zo aanraden.
 
Laatst bewerkt:
gefeliciteerd! Prima fietsjes, alleen de uitlaat is van pisbakkenstaal. Mocht die dus een keer door zijn zou ik een RVS vervanging plaatsen :t
Klopt :Y
Maar voor niet overdreven veel geld heb je die in RVS
https://www.uitlaatstore.nl/detail/...aatbochten-suzuki-gsx600f-gsx-600-f-1998-2006Wel gek, ik vond die vroeger bij hem ook voor de 750. Mogelijk is die voor de 600 en 750 dezelfde. Ik ga hem daar nog wel eens over mailen, want als mijn uitlaatbochten het begeven, wil ik er ook RVS op.
Ik zit nu aan iets boven de 74.000km, de zachte winter maakt dat er nog niet veel zout langs de uitlaatbochten zijn gepasseerd, maar zelfs dan nog denk ik, als ik nog ver voorbij de 100.000km wil gaan, ik toch eens een beetje geld aan de kant ga moeten leggen voor zulk een setje.

Edit: ik had net een bericht gestuurd via zijn site, en kom iets later toch eentje tegen voor de 750:
https://www.uitlaatstore.nl/detail/...ic-bochtenset-suzuki-gsx750f-sports-1998-2005Tweedehandse en reeds redelijk veroeste uitlaatcollectors kosten vaak niet veel minder, dus wanneer de collector het begeeft, ga je toch gewoon voor de RVS!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan