Onderhoudsintervallen

janw

Rookie
25 sep 2005
28
0
almelo
Ben eigenlijk benieuwd of de meeste motorrijders de onderhoudsbeurten steeds op vaste kilometerstanden (laten) doen, en daardoor waarschijnlijk preventief niet versleten onderdelen vervangen, of dat er onderhoud plaats vind als het nodig is. Doe dit laatste zelf, want ik ben er van overtuigd dat je het beste op basis van hoe intensief je hem gebruikt je olie e.d. moet vervangen en zelf heel goed kunt horen bv als de kleppen gesteld moeten worden.
Wat doen jullie??
 
@ducsmit: right, de toon is weer gezet.

Wat betreft het onderhoud, ik hou de voorschriften aan en doe het meeste zelf. Klepspeling laat ik echter aan de dealer over. De tijd die ik nog over hou naast mn werkweek besteed ik liever aan rijden dan lang sleutelen.
 
Simpel, als ie warm is gaat ie tikken bij een te ruime klepspeling, zeker bij BMW boxers is dit goed te horen, maar ook bij een 4-in-lijn kun je het horen.

Ik denk dat jouw technische kennis nog niet zo ver is. :W



:o :o :o

Ik geloof, dat jij net een ouwe rot in het vak beschuldigd hebt van het hebben van onvoldoende kennis. :P In een topic, dat zo oud is, dat oma er voor opgegraven is _O- _O-

En jammer voor jou, maar ik heb genoeg motoren meegemaakt, waarvan de klepspeling veel te krap is en die hoor je never nooit tikken. Dat BMW's bepaalde slijtage eigenschappen hebben, zoals het ruimer worden van de klepspeling, wil niet zeggen, dat die kennis universeel is voor andere merken.

Het roepen, dat je het wel hoort, wanneer je de kleppen moet stellen, kan heel duur uitpakken. B|
 
@mastertommy: gewaagde uitspraken doe je hier voor een snotneusje van 18 jaar die pretendeert veel te weten vanwege z'n opleiding motorfietstechnicus.... :W
 
Laatst bewerkt:
Die intervallen zijn er inderdaad met name voor de mooi weer rijder die 1000 km per jaar maakt. Olie verouderd dan. Met 20.000 per jaar is 2 beurtjes per jaar prima. 1 grote met de bekende vervanging, en eentje apart nog eens de olie. Al dan niet gecombineerd met je remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Die intervallen zijn er inderdaad met name voor de mooi weer rijder die 1000 km per jaar maakt. Olie verouderd dan. Met 20.000 per jaar is 2 beurtjes per jaar prima. 1 grote met de bekende vervanging, en eentje apart nog eens de olie. Al dan niet gecombineerd met je remvloeistof.

Wat dacht je? Bijna 6 jaar geleden dat er iemand reageerde.
 
Hallo oma!

Mijn GSR moet om de 6000 km binnen. En eerlijk gezegd vind ik dat toch wel erg veel. Ik rij een 12-13000 km per jaar met de GSR. Ik vraag me dan af of het kwaad kan van bv om de 8000 km onderhoud te doen.

Veel Honda's hebben een interval van 12500 km. Overstappen? of het er op gokken? ;) Je kunt natuurlijk bellen en vragen waarom die interval zo kort is. Motorscooters hebben ook een opvallend lage interval. Ik denk omdat daar vaak maar "een litertje" olie in gaat, en deze dus sneller verzadigd is met rotzooi.

Het valt mij trouwens wel op dat veel Amerikanen elke "3000 mijl" (<5000 kilometer) verversen. Erg opvallend, gezien wij hier naar langere, en langere intervallen gaan (long life olieën)
 
Terug
Bovenaan Onderaan