Onderhoudsintervallen

janw

Rookie
25 sep 2005
28
0
almelo
Ben eigenlijk benieuwd of de meeste motorrijders de onderhoudsbeurten steeds op vaste kilometerstanden (laten) doen, en daardoor waarschijnlijk preventief niet versleten onderdelen vervangen, of dat er onderhoud plaats vind als het nodig is. Doe dit laatste zelf, want ik ben er van overtuigd dat je het beste op basis van hoe intensief je hem gebruikt je olie e.d. moet vervangen en zelf heel goed kunt horen bv als de kleppen gesteld moeten worden.
Wat doen jullie??
 
Gewoon de service-intervallen aanhouden (kmstand óf een bepaalde tijd). Die worden niet voor niks door de fabriek aangegeven. Preventief slijtage onderdelen vervangen vind ik dan wel weer teveel van het goede, het is natuurlijk nooit verkeerd maar je bent dan gewoon een dief van je eigen portemonnee.
 
Ben eigenlijk benieuwd of de meeste motorrijders de onderhoudsbeurten steeds op vaste kilometerstanden (laten) doen, en daardoor waarschijnlijk preventief niet versleten onderdelen vervangen, of dat er onderhoud plaats vind als het nodig is. Doe dit laatste zelf, want ik ben er van overtuigd dat je het beste op basis van hoe intensief je hem gebruikt je olie e.d. moet vervangen en zelf heel goed kunt horen bv als de kleppen gesteld moeten worden.
Wat doen jullie??

Leg mij eens uit hoe jij te weinig klepspeling kan horen? :W
 
Dat kun je wel zeggen, maar deze voorgeschreven intervallen zullen altijd eerder aangegeven worden dan strikt noodzakelijk. Als je een rustige rijder bent met veel lange ritten, zal bv de olie veel langer meegaan, dan wanneer je in de stad rijdt met korte ritjes, en op dit laatste zullen de meeste beurten geijkt zijn.
Het is natuurlijk anders als de levensduurtijden overschreden worden.
 
Ik doe de onderhoudsbeurten netjes op tijd. Ik heb een tijdlang minder dan 6000 km per jaar gereden en in die periode heb ik toch gewoon het onderhoudsschema aangehouden (eens in een jaar een beurtje).

Misschien vervang ik zo af en toe weleens te snel een onderdeeltje maar op het gehoor of gevoel slijtagedelen vervangen kan je nog duur komen te staan. Hoe denk jij dat jouw motor klinkt als de olie meer slijt dan smeert? Ik hoor na zoveel jaar met moeite verschil en dat verschil hoor ik eigenlijk pas na het verversen van de olie.
 
Onderhouds intervallen zijn door de fabrikant berekent op gemiddeld gebruik van de eigenaar(s).
Voorbeeld: Fabriek schrijft voor om de 6000 km.

Jij rijdt 18000 per jaar dat zijn drie beurtjes.
Jij rijdt 3000 per jaar dat is een beurt in twee jaar.

De eerste zou best met twee beurten af kunnen.
De twede zal elk jaar een beurt moeten doen.

Het vervangen van filters,bougies, etc.wordt dan aangepast. Voor de eerste zal platina bougies een aanrader zijn. (Gaan 2 tot 3 keer langer mee.
De twede zal b.v.wat vaker de remklauwen moeten demonteren om ze gangbaar te houden.

Onderhoud moet je dus aanpassen naar persoonlijk gebruik.
Waarbij vast onderhoud zoals b.v. kleppen stellen op de voorgeschreven interval plaats moet vinden.
 
Stel eigenlijk altijd om de 24.000 kleppen, ben er helaas nu weer aan toe, weet niet of ik veel zal moeten stellen zal meer controleren zijn. En olie en filter altijd volgens het boekie en remvloeistof vervang ik regelmatig als ie minder direct remt! Maar je kunt veel horen en merken aan je bike maar kleppen controleren ook volgens boekie, en wil ook graag weten hoe t is gesteld met mijn bike! Maar wel lekker alles zelf en dealer zie ik alleen voor vervangingsonderdelen!
 
Olie veroudert door de resten van het verbrandingsproces en als ie stil staat in de winter veroudert de olie sneller dan bij doorrijden, maar dan maak je weer meer kilometers.....

Remolie trekt vocht aan en moet zo nu en dan vervangen worden. Je merkt het zeker als er teveel vocht inzit, dan is het bij veel en hard remmen, net of je remhandel terug gaat duwen, dit door het koken van het water in de vloeistof en er ontstaat dan een gasbel. Je rem wordt daarna ook sponziger. ( vloeistof kan je namelijk niet samendrukken en gas wel)

Bij ducati's wordt het zeer zeker afgeraden dat je een beurtje overslaat.
 
Onderhouds intervallen zijn door de fabrikant berekent op gemiddeld gebruik van de eigenaar(s).
Voorbeeld: Fabriek schrijft voor om de 6000 km.

Jij rijdt 18000 per jaar dat zijn drie beurtjes.
Jij rijdt 3000 per jaar dat is een beurt in twee jaar.

De eerste zou best met twee beurten af kunnen.
De twede zal elk jaar een beurt moeten doen.

Het vervangen van filters,bougies, etc.wordt dan aangepast. Voor de eerste zal platina bougies een aanrader zijn. (Gaan 2 tot 3 keer langer mee.
De twede zal b.v.wat vaker de remklauwen moeten demonteren om ze gangbaar te houden.

Onderhoud moet je dus aanpassen naar persoonlijk gebruik.
Waarbij vast onderhoud zoals b.v. kleppen stellen op de voorgeschreven interval plaats moet vinden.


:^

Bandit heeft een kleine beurt om de 6000 km, Meestat rij ik 7000 km op een jaar dus krijgt de bandit netjes ieder voorjaar een beurtje, die 1000 km (misschien 1500) zal het ook niet uitmaken, tenminste niet voor een japanner.
 
Als ik de berichtjes zo doorlees, zijn er meerdere motorrijders die ook naar gebruik hun motor onderhouden, en niet puur op basis van voorschrift. Belangrijk onderhoud zoals kleppen stellen wordt vaak wel op tijd en voorschrift gedaan, net zoals bijvoorbeeld remolie vervangen.Ik denk dan ook dat de meeste motorrijders wel doorhebben wanneer en welke onderdelen vervangen moeten worden. Ook zal olie wel eens eerder vervangen moeten worden dan voorschrift. Ikzelf liet eerst mijn motor ook standaard onderhouden, tot ik erachter kwam dat bij een dealer lang niet alles gecontroleerd word, en je er uiteindelijk toch zelf voor staat. Sinds ik zelf alles controleer en alleen lastige dingen uitbesteed ( zoals banden )voel ik me veel veiliger, en ik denk dat anderen die zelf onderhoud plegen dit zullen bevestigen.
 
Als ik de berichtjes zo doorlees, zijn er meerdere motorrijders die ook naar gebruik hun motor onderhouden, en niet puur op basis van voorschrift. Belangrijk onderhoud zoals kleppen stellen wordt vaak wel op tijd en voorschrift gedaan, net zoals bijvoorbeeld remolie vervangen.Ik denk dan ook dat de meeste motorrijders wel doorhebben wanneer en welke onderdelen vervangen moeten worden. Ook zal olie wel eens eerder vervangen moeten worden dan voorschrift. Ikzelf liet eerst mijn motor ook standaard onderhouden, tot ik erachter kwam dat bij een dealer lang niet alles gecontroleerd word, en je er uiteindelijk toch zelf voor staat. Sinds ik zelf alles controleer en alleen lastige dingen uitbesteed ( zoals banden )voel ik me veel veiliger, en ik denk dat anderen die zelf onderhoud plegen dit zullen bevestigen.

Je hebt helemaal gelijk :Y +het scheelt ook nog een bom duiten aan arbeidsloon.

Alleen is het remvloeistof i.p.v. remolie. ;)
 
Hallo oma!

Mijn GSR moet om de 6000 km binnen. En eerlijk gezegd vind ik dat toch wel erg veel. Ik rij een 12-13000 km per jaar met de GSR. Ik vraag me dan af of het kwaad kan van bv om de 8000 km onderhoud te doen.
 
...

Alleen is het remvloeistof i.p.v. remolie. ;)
Doe geen moeite... leren ze toch nooit.
Net als dat ze het bij een kettingset over tandwielen hebben i.p.v. kettingwielen (tandwielen zitten o.a. in een versnellingsbak).
@TS:
Wat is de reden van vragen?
De intervallen worden niet voor niets door de fabrikant opgegeven.
Ik hou me er niet aan, wat versleten is moet vervangen worden en de olie kan best een paar duizend langer mee, bougies doe ik eerder te vroeg dan te laat, kleppenstellen doe ik meer op basis van ervaring op het VFR forum want het is zelden nodig volgens het boekje en het luchtfilter vervang ik helemaal niet (maak 'm te vroeg schoon, K&N).
Maar nu zeg ik dat dat best kan, heb bij m'n vorige motor (Kawa ZXR 750 uit '89) 115k op de teller gezet voor ik 'm wegdeed.
Nu denk jij dat dat wel kan en hij gaat stuk... krijgen de mensen die gezegd hebben dat het kan dan de schuld?
Gewoon de intervallen aanhouden en laat de gokkers lekker gokken 8-)
 
Het boekje grotendeels volgen maar wel een beetje met gezond verstand.

Bij mij moet om de 6000km onderhoud gedaan worden.

Als ik nu 24000km per jaar zou doen, zou dat 4 olieverversingen per jaar zijn. Ik denk dat de motor in dat geval ook best met minder af kan. Het aantal km per olieverversing zal dan aanzienlijk hoger worden.

Als ik darentegen maar 2000km per jaar zou doen, dan zou het onderhoud maar om de 3 jaar moeten gebeuren (hoewel dat in het boekje inderdaad staat: x km of jaarlijks). Het is dan logisch dat je geen 3 jaar wacht met de vloeistoffen na te kijken. Het aantal km per olieverversing zal dan aanzienlijk lager worden.

Momenteel is mijn motor binnen bij de dealer voor groot onderhoud. Het is mijn eerste motor die ik nog maar pas heb en ik heb dus nog niet veel kaas gegeten van motortechniek. Daarom eens een groot onderhoud en volledig nazicht bij de dealer (hoewel ik ook besef dat daar lang niet alles gedaan wordt wat zou moeten). Zo kan ik er wel tegenaan voor het zomerseizoen en ondertussen leer ik de motor beter kennen: op gebied van rij-eigenschappen, hoe dat de motor loopt, de techniek. De bedoeling is dat ik mezelf de simpele dingen aanleer om te doen. Als je het zelf doet, dan weet je tenminste dat het gedaan is.

Ik schat dat ik wel ergens grof rond de 6000km per jaar ga uitkomen (misschien iets meer), dus mijn plan is om na elke winter voor het zomerseizoen begint, de vloeistoffen en filters te vervangen en de belangrijke zaken eens na te kijken. Voor specifieke moeilijkere dingen zoals klepspeling, carburators synchroniseren, banden wisselen, etc kan ik nog altijd naar de dealer gaan.

Dus preventief onderhoud? Ja, met een beetje gezond verstand. Het is natuurlijk niet ideaal om iets pas te vervangen nadat je erdoor stilvalt onderweg.
Als je door heel veel ervaring merkt/hoort/ziet/voelt dat er iets afgesteld of vervangen moet worden, dan kan je je inderdaad meer richten op predictief onderhoud ipv preventief onderhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan