onderhoudskosten per type motorscooter

Ja dat klopt maar dan hebben ze lekker pech ;)
Je betaalt toch voor de tijd,niet zeuren die gasten.
Kwikfit doet het ook wel voor je zonder te zaniken.
Hier een grote autosloop in de buurt,ging daar ook altijd met eigen banden heen.
5 euro per band incl balanceren,alleen effe zelf de wielen los halen.

Meerdere wegen die naar Rome leiden ;)
 
Onderhoud 68.500km. T-Max 2009
Riem Vario 120.59€
Oliefilter 14.04€
Luchtfilter inlaat 19.63€
Luchtfilter 1 Vario 29.69€
Luchtfilter 2 Vario 21.94e
Remblokken achter 36.00€
2 Bougies (ontstekingskaarsen) 20€
3l motorolie 29.70€
8 gewichtjes voor de vario 26.40€
Werk 168€
Samen 485.98 €
Weer goed gediend , veilig en gerust voor een hele tijd.
 
Just voor de record. Is al een maandje geleden gedaan, maar toch.

1000km beurt voor mijn Suzuki Address 110 uitgevoerd bij motoport 136 euro en een paar centen.

Ik kan me herrinneren dat je ook al een 4000km beurt hebt gehad. Heb je de kosten hiervan ook nog?
 
Honda pcx 150:
4000 km beurt, dus incl. kleppen stellen.(Hans van Wijk Motoren Zoetermeer)
E.187,13
 
Kymco Downtown 300. Twee en half jaar oud met 15k op de klok.

Setje balhoofdlagers, 23 euro inclusief verzenden.

Het onderste lager zag bruin van de roest. Ik rijd er wel nee door regen en pekel.
 
Suzuki Address 110
1000km beurt-->€53,96
4000km beurt->€163,23
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeleken met een motorfiets vind ik dat de scooter vrij veel onderhoud vraagt. Ik rij nu een Kymco Downtown 300i het hele jaar door ongeveer 12k per jaar. Voorheen reed ik onder vergelijkbare omstandigheden met respectievelijk een Suzuki GS500 en SV650.

Wat is jullie ervaring met onderhoud van een scooter vs. motorfiets?
 
....Wat is jullie ervaring met onderhoud van een scooter vs. motorfiets?....
Als ik het zo lees is er nogal wat verschil tussen de verschillende scooters. Zelf moet ik er ook niet aan denken om elke 4000 km de kleppen te moeten stellen, elke 3000 km olie te moeten wisselen en slechts 10.000 km met een riem te doen.
Bij mijn motor houd ik heel andere waarden aan, respectievelijk 40.000, +/-12.000 en 40.000 km en dat scheelt nogal, zeker als je het meeste zelf doet.

Ik durf dan ook te beweren dat mijn scooter met z'n vario minder onderhoud vergt dan een doorsnee kettingfiets.
 
Laatst bewerkt:
De CVT is bij mij juist net een gedeelte dat erg meevalt qua onderhoud. Ik heb net bij 25k de riem plus rollen voor het eerst vervangen. Nu moet ik erbij zeggen dat ik de ketting ook altijd wel vond meevallen bij de motorfiets. Kleppen stellen is volgens het boekje 5k maar ik hou 10k aan.

Als je echt de onderhoudsontervallen aanhoudt dan ben je om de haverklap bezig als je een beetje km rijdt. Nu rek ik de intervallen wel iets op omdat ik (a) niet echt korte stukjes en (b) vrij rustig rij. Maar dan nog vind ik dat er vaker onderhoud nodig is dan wat ik voorheen met de motorfiets gewend was. Ook vaker gebreken tussendoor die ik niet kan relateren aan een onderhoudsonterval. Nu moet je met zowel een motor als scooter als auto ook een beetje geluk hebben, dat blijft zo.

Dat alles geeft meer werk omdat ik het zelf doe. Keerzijde is wel dat de onderdelen van de scooter goedkoop zijn. Zeker als je de adresjes kent waar je op internet kunt kopen, met dank aan de mensen hier op MF. Op dese manier zijn de onderhoudskosten echt minimaal. Als je dit allemaal laat doen dan kan een scooter wel eens een stuk duurder kunnen uitvallen dan een eenvoudige motorfiets. Het gebruiksgemak van een scooter vind ik dan weer wel een pluspunt voor woon-werkverkeer het hele jaar door.
 
Laatst bewerkt:
Honda PCX 150.

1.000 km beurt, uitgevoerd bij 1.500 km.

€ 100. A3Roest Brommers, Krimpen aan de Lek (Zuid-Holland)
Olie verwisselen, + veel boutjes, moertjes in het vet gezet, remklauwen etc. Geen kleppen stellen. Kortom veel arbeid, dat kost helaas geld.

Volgende beurt gaat bij 6.500 km plaatsvinden.
 
ik heb mijn Burgman 400 verkocht , iemand interesse in een zgan tunnelbag ?


full
 
Suzuki Address 110 (2015)
1000km beurt-->€53,96
4000km beurt->€163,23
8000km beurt->€256,89
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Belachelijke prijzen.

Zit 'm in de werkuren...
1000km= 30min
4000km= 1uur en 30 min
8000km= 2uur en 30min

arbeidsloon van 78,80.

Helaas heb ik er te weinig verstand van om het zelf te doen...en de scooter valt nog onder de garantie, zoalng ik het bij de dealer laat onderhouden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat is vervelend als er weinig vestand van hebt, maar elke 4000 km een dikke rekening,
schiet niet echt op.
 
Ja dat is vervelend als er weinig vestand van hebt, maar elke 4000 km een dikke rekening,
schiet niet echt op.
Klopt, heb een goede vriend met een kleine Kymco Vp 50 scooter. Hij wilt zijn onderhoudt zelf doen. Hier leer ik wel wat van.
Het lijkt mij ook niet dat mijn scooter zoveel hiervan verschilt...beide zijn 4takt, alleen de mijne is 113cc en de zijne 49,5cc

Ook schiet het niet dat ik de onderdelen/service manual niet kan vinden voor mijn scooter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan