onderhoudskosten per type motorscooter

Het motorgebeuren is door omstandigheden (been) voor mij (zo goed als) helemaal voorbij... Iemand interesse om dit topic van me over te nemen?
Grtz
Tom
 
Mocht iemand interesse hebben in de gebruikskosten na 3 jaar van een Vectrix Elektrische motorscooter, het hele verhaal staat hier.
In het Engels helaas omdat ik het met name met andere Vectrix en ElMoto gebruikers wilde delen.
 
kymco agility 16" 150cc

1000 km beurt,

Nieuwe motor olie 12,50
Cardan olie 1,13
Klein materiaal 5,08
Milieuheffing 4,07
Motorolie (Afvoer?) 1,45

Arbeidsloon 74,00

Tevens zijn de bouten en moeren nagelopen en aangedraaid waar nodig.
Koplamp moest ook afgesteld worden, deze scheen nogal naar boven.

TOTAAL 110.61 euro
Motoport Wateringen
 
Laatst bewerkt:
Op 63250 km en 4 jaar en 2maanden nieuwe batterij moeten plaatsen.
Door het moeten starten met startbooster ook de lamp h7 in de prullenmand.
Lamp H7 38.53€
Batterij 132.93€
Werk 26€
Totaal = 197.46€
 
Elke km was/is de mijne.
De prijs per km = 0.29€/km.
Daar zit alles in, aankoop, gebruik, verbruik, onderhoud enz.
 
kymco agility 16" 150cc

1000 km beurt,

Nieuwe motor olie 12,50
Cardan olie 1,13
Klein materiaal 5,08
Milieuheffing 4,07
Motorolie (Afvoer?) 1,45

Arbeidsloon 74,00

Tevens zijn de bouten en moeren nagelopen en aangedraaid waar nodig.
Koplamp moest ook afgesteld worden, deze scheen nogal naar boven.

TOTAAL 110.61 euro
Motoport Wateringen

Say what? 74 euro arbeidsloon, dat is ruim een uur. Dat lukt mij binnen 20 minuten, want een Agility heb je zó uit mekaar..
 
nou , ik ben bang dat motoport een stuk duurder is in uurloon en 21% btw er bovenop.
misschien zat er nog een koffie pauze bij.
 
Ondertussen X-Max opgehaald in Torhout bij CASET. (YAMAHA-Brugge is failliet zodoende..)
Onderhoud 24.000 km. :
1/2 synthetische olie Elf motor 1,6L 14,66€
1/2 synthetische olie Elf boîte 0,21L 1,92€
smeermiddel, dichting 1,95€
element assy, oil cleaner 6,19€
bijdrage milieu 0,80€
element, air cleaner 15,34€
Sparkplug CPR9EA-9 9,76€
remvloeistof 3,15L 2,81€
Arbeidsloon 3,15 uur 126,00€


Olie vervangen motor en eindreductie.
Controle koelvloeistofniveau. (OK)
Riemfilter gereinigd.
Nieuwe olie en luchtfilter monteren.
Bougie vervangen.
Klepspeling controleren/afstellen.
Remsysteem doorspoelen/vervangen en ontluchten.
Smering algemeen.
Bandenspanning controle/bijblazen.
Nazicht lichten/ remmen en banden.

Nauwlettend in het oog te houden: olie niveau !!! (net onder het minimum !!!)
volgend onderhoud op 30.000km

Totaal bedrag alles in : 217,11€.

Een eerlijke prijs denk ik :Y
 
Dat is zeker een nette prijs. Voor oliewissel (7.000 km) + remvloeistof vervangen (om de 2 jaar) moet ik alvast rekenen op ongeveer 180 euro (inclusief leenmotor, dat wel)

Martijn
 
Dat is zeker een nette prijs. Voor oliewissel (7.000 km) + remvloeistof vervangen (om de 2 jaar) moet ik alvast rekenen op ongeveer 180 euro (inclusief leenmotor, dat wel)

Martijn


Ik had een leen moto gevraagd, maar kon niets verkrijgen... vond dit wel een teleurstelling, zeker omdat ik de scoot binnenbracht zaterdag morgen en pas donderdagavond er terug om kon gaan.... :N
Was blijkbaar superdruk :?

Mjah, blijkbaar kan niet alles meezitten..
 
Voor wie nog bandjes nodig heeft,
full
 
Je moet natuurlijk appels met appels vergelijken.
Correcte officiële bedrijven geven je een gedetailleerde factuur waar op vermeld staat wat er juist gedaan is, met onderhoudswerkzaamheden met vermelding van het vervangen onderdeel met specificities en de verrichte arbeid(suren). Kijk niet alleen naar het bedrag dat je moet betalen, maar ook naar waar je voor betaalt.
Sommige punten die vertrouwen geven : dat je mag meekijken tijdens het onderhoud, dat je de oude vervangen onderdelen mag zien. Controleer ook met je onderhoudsboekje of technische handleiding of het periodieke onderhoudsschema opgevolgd is (belangrijk als je motor(scooter) nog onder garantie is).
Tip :
- controleer altijd na een onderhoud of je geen gerammel hoort, een onderdeel dat vergeten vastzetten is kan altijd gebeuren, best moet je dat niet ondervinden als je belast gaat rijden of op de autosnelweg.
- voor de leek, trek je oliepeilstok even uit om te zien of je olie wel degelijk vervangen is (je hebt ook echt malafide zaken, die niets doen maar je wel gewoon laten betalen, zelfs officiële concessiehouders)
 
Yamaha maxster 150, 2004

24000 km beurt.

2 liter olie, castrol rs (voor blok en achteraandrijving). 11e per fles = 22 euro
Bougie ngk = 8,30 euro
Luchtfilter Yamaha = 14 euro
Vario rollen malossi = 24 euro
Vario riem, kevlar versie polini = 43 euro
Achterband michelin = 56 euro
Diverse lampjes = 5 euro
Uitlaatpakking = 8,50 euro
Pakkingen kleppendeksels ivm stellen = 7 euro
Nieuwe tapeinden cilinder (uitlaat bevestiging) = 4 euro

Totaal is 191,80 aan onderdelen. Werk was zo'n 3 uur aan eigen tijd.
Bij een dealer zou deze beurt snel 400 euro kosten.
 
Laatst bewerkt:
Voor de Beverly 500: Nieuwe achterband (michelin citygrip) inclusief (de-)montage 99,-. Klaar terwijl u wacht werd wel ruim uur, er moet best wel veel gesloopt worden voor het wiel er af is.

Ik lees wel eens dat iemand direkt het verschil merkt als er een nieuwe band om ligt, maar ik heb zo voorzichtig gereden, dat ik geen verschil gemerkt heb. Maar dat komt nog wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan