Onderhoudsprijzen BMW

En toch weer een bevestiging dat ‘jeugd’ niet weet te gaan met verleidingen....begeerte is groter dan bezit met alle consequenties van dien.

Niets persoonlijks, maar koop ‘luxe’ niet met leningen, bouw het in stapjes op, je komt er vanzelf wel.

Maargoed, ik kom uit een hele andere generatie en behoudende cq ouderwetse over zulke financiële zaken denk.

Succes
"Jeugd" is inderdaad heel algemeen en over 1 kam scheren...
Zo kan ik zeggen dat elke "oudere" op 1200GS en 1250GS een gevaar op de baan is hoe ze door het verkeer scheuren...
Niet iedereen is zo.

Het gaat hier over een totaal plaatje wat ik zeker kan betalen, maar niet voor verassingen wil staan en de juiste keuze en info heb om mijn keuze gemakkelijker te maken.
 
@kirill007 Jammer genoeg is de BMW 900XR nog niet 2de hands te vinden.
Zeker ook een goed punt waar ik nog niet had bij stilgestaan!

Staat die BMW al bij de dealers om te rijden? Wist ik niet, maar dan ga ik ook even kijken voor de gein.

Voor jou kilometers en het aantal jaar dat je ermee zal gaan rijden zou ik me niet te druk maken om de onderhoudskosten. De totale koste zullen geen wereld van verschil zijn tussen een nieuwe F900XR of nieuwe Tracer 900.
 
460 euro voor grote beurt 40k km f800gs.

Bmw is wat duurder maar ook langere onderhoudsintervallen

Gemiddelde NL motorrijder rijdt 5.000 per jaar. Laten we zeggen dat een BMW rijder 2 x zoveel rijdt.

Dat zou dan een grote beurt zijn per 4 jaar. 115 euro per jaar. Lijkt me best netjes :)

Doen we er nog iets minder dan de helft aan kleine beurten bij, 165 euro per jaar ?

Geen idee hoe adequaat mijn losse pols berekening is, maar het lijkt mij best goedkoop *D




Mij maakt het niet uit, ik rij op motoren die financieel niet zoveel meer waard zijn en doe het lekker zelf.
Als een motor iets nodig heeft, dan krijgt hij dat. Is dat iets duurs, dan is dat nu eenmaal zo.
Ik functioneer ook beter als ik drie keer per dag eet en goed verzorgd word :+
 
Laatst bewerkt:
 
Gemiddelde NL motorrijder rijdt 5.000 per jaar. Laten we zeggen dat een BMW rijder 2 x zoveel rijdt.

Dat zou dan een grote beurt zijn per 4 jaar. 115 euro per jaar. Lijkt me best netjes :)

Doen we er nog iets minder dan de helft aan kleine beurten bij, 165 euro per jaar ?

Geen idee hoe adequaat mijn losse pols berekening is, maar het lijkt mij best goedkoop *D




Mij maakt het niet uit, ik rij op motoren die financieel niet zoveel meer waard zijn en doe het lekker zelf.
Als een motor iets nodig heeft, dan krijgt hij dat. Is dat iets duurs, dan is dat nu eenmaal zo.
Ik functioneer ook beter als ik drie keer per dag eet en goed verzorgd word :+

Het is wel 1 beurt per jaar of 10.000 km wat het eerst komt

En ja nieuwe motor of oude motor, zelf doen of laten doen. Discussie houd je altijd. Niet iedereen heeft twee rechterhanden of veel tijd. Scheelt natuurlijk wel in kosten als je zelf klust maar is zeker als je net begint niet makkelijk en als je net een motor hebt wil je toch je tijd besteden op de motor en niet eronder.
 
Gemiddelde NL motorrijder rijdt 5.000 per jaar. Laten we zeggen dat een BMW rijder 2 x zoveel rijdt.

Dat zou dan een grote beurt zijn per 4 jaar. 115 euro per jaar. Lijkt me best netjes :)

Doen we er nog iets minder dan de helft aan kleine beurten bij, 165 euro per jaar ?

Geen idee hoe adequaat mijn losse pols berekening is, maar het lijkt mij best goedkoop *D




Mij maakt het niet uit, ik rij op motoren die financieel niet zoveel meer waard zijn en doe het lekker zelf.
Als een motor iets nodig heeft, dan krijgt hij dat. Is dat iets duurs, dan is dat nu eenmaal zo.
Ik functioneer ook beter als ik drie keer per dag eet en goed verzorgd word :+
dan val ik ver buiten de gemiddelde motorrijder. rij zelf zo'n 14000-15000 op jaarbasis...
 
Laatst bewerkt:
Een paar kanttekeningen: Als je een BMW koopt zit je gedurende de garantie periode min of meer vast aan de dealer en de schema’s van BMW. Kom je veel later langs, als is het met 1400 km op de klok, voor de eerste 1000 beurt, dan worden garantieclaims al een uitdaging. Twee een BMW, zoals mijn vorige R1200GSA, levert met 75k km op de teller (in twee jaar er op gezet), nog serieus geld op. Voor een Japanner ligt dat veel moeilijke, daar krijg je dan nagenoeg niets meer voor (ook als is dat niet terecht). Je kan ook alle (reguliere) onderhoud in een keer afkopen bij BMW, voor drie jaar dacht ik.
Ik heb mijn motor in onderhoud bij de BMW dealer, maar banden haal ik bij de bandenboer en bijv. remblokken, doen we zelf, dat is een simpel klusje en scheelt aanzienlijk in de kosten voor de Brembo’s. Hoe het met de nieuwe remmen zit, weet ik nog niet.
Overigens is de oliewissel ook een simpel klusje wat je kan bespreken of je dat zelf doet.
De prijzen van de beurten: elke 10 k km zijn inderdaad rond de €250 en de beurten van 20k, 40k en 60k zijn duurder=€ 4-500.-

Een van de dingen die mij wel irriteert is dat de olie tegenwoordig een vol synthetische is, die alleen door BMW (aangepaste Shell) geleverd kan mag worden. Die olie moet om de 10k vervangen worden terwijl min of meer dezelfde olie in mijn auto 30 k km mag blijven zitten. De olie van de motor van mijn vrouw zat er door omstandigheden wat langer in (16k km), die zag er nog mooi uit toen hij er uit liep bij de beurt.
 
Daar staat de f900 niet tussen.
 
Het gereedschap om een 1250 distributie af te stellen is dan ook wel echt slightly intens.. :')
 
Twee een BMW, zoals mijn vorige R1200GSA, levert met 75k km op de teller (in twee jaar er op gezet), nog serieus geld op. Voor een Japanner ligt dat veel moeilijke, daar krijg je dan nagenoeg niets meer voor (ook als is dat niet terecht).

Toch valt ook dat nog best wel mee tegenwoordig. Logisch dat je voor een BMW serieus geld terugkrijgt, maar je betaald er ook serieus geld voor. Kijk bv naar een Tracer, maar eigenlijk wel de hele MT reeks van Yamaha, die zijn al best wel scherp geprijsd, je krijgt best veel motor voor je geld. Die zakken de eerste paar jaar juist nauwelijks in prijs. Ik heb het niet vergeleken hoor, maar ik heb het idee dat het naar verhouding niet eens zo veel uitmaakt. Ik denk wel dat BMW op de langere termijn meer waardevast is.
 
1/ Een paar kanttekeningen: Als je een BMW koopt zit je gedurende de garantie periode min of meer vast aan de dealer en de schema’s van BMW. Kom je veel later langs, als is het met 1400 km op de klok, voor de eerste 1000 beurt, dan worden garantieclaims al een uitdaging.

2/Een van de dingen die mij wel irriteert is dat de olie tegenwoordig een vol synthetische is, die alleen door BMW (aangepaste Shell) geleverd kan mag worden. Die olie moet om de 10k vervangen worden terwijl min of meer dezelfde olie in mijn auto 30 k km mag blijven zitten. De olie van de motor van mijn vrouw zat er door omstandigheden wat langer in (16k km), die zag er nog mooi uit toen hij er uit liep bij de beurt.
1/ Dat is bij elk merk het geval. Je moet het onderhoudsschema van de fabrikant aanhouden en dan liefst nog bij een dealer zodat er gemakkelijk aangetoond kan worden dat het onderhoud op de juiste manier is uitgevoerd.

2/ een auto is geen motor.
Kleur zegt niets over slijtage van de olie.
 
Staat die BMW al bij de dealers om te rijden? Wist ik niet, maar dan ga ik ook even kijken voor de gein.

Voor jou kilometers en het aantal jaar dat je ermee zal gaan rijden zou ik me niet te druk maken om de onderhoudskosten. De totale koste zullen geen wereld van verschil zijn tussen een nieuwe F900XR of nieuwe Tracer 900.
Staat sinds een goeie week in de showrooms en testritten mogelijk. ;)
In België ben ik hem Zaterdag gaan testen.
 
Ik wide wel een BMW F900XR kopen, totdat ik me realiseerde dat er een Loncin motor in zit.
 
Dat je een Chinees product koopt voor een Europese prijs. Als ik een Loncin wil, dan koop ik een Loncin voor een hele andere prijs.
Aangezien BMW er mee op de markt komt zal dit niet slecht zijn denk ik dan...
Chinees wilt niet altijd zeggen goedkoper/slechter...
 
Aangezien BMW er mee op de markt komt zal dit niet slecht zijn denk ik dan...
Chinees wilt niet altijd zeggen goedkoper/slechter...
Die F900XR is, compleet met wat extra's, duurder dan mijn Ducati Hyperstrada. Het concept is vrijwel hetzelfde, en dan blijkt het hart, of misschien wel de gehele motor, uit China te komen! Voor mij is dat een reden om mijn aandacht te verleggen naar Yamaha.
 
Aangezien BMW er mee op de markt komt zal dit niet slecht zijn denk ik dan...
Chinees wilt niet altijd zeggen goedkoper/slechter...

De gehele motor voelt en ziet er erg Aziatisch uit. Op zich niet erg maar een Belgische prijs vanaf 12000€ doet me naar iets anders kijken.
 
Die F900XR is, compleet met wat extra's, duurder dan mijn Ducati Hyperstrada. Het concept is vrijwel hetzelfde, en dan blijkt het hart, of misschien wel de gehele motor, uit China te komen! Voor mij is dat een reden om mijn aandacht te verleggen naar Yamaha.
Als je de XR gaat vergelijken met de Hyperstrada bekijk je de moto's verkeerd denk ik.
De Hyperstrada is bedoelt als funmoto, hoe je hem gebruikt is voor iedereen anders natuurlijk maar het doel van Ducati is Funmoto.
Terwijl de XR bedoelt is als toermoto en word beschreven als toermoto en er zo uitziet.
Ik snap je punt wel over dat de motor uit China komt.
Langs de andere kant is de XR duurder door al zijn extras die er op zitten van bescherming en elektronica.
 
Terug
Bovenaan Onderaan