Onderhoudsvrije accu

• Onderwerp starter Anoniempje551
  • Startdatum
A

Anoniempje551

Guest
In me Div 600 zit een onderhoudsvrije accu.
Die is er twee jaar geleden nieuw ingegaan.

Nu wou ik gisteren met de fiets naar het werk, dus eerst woensdagavond maar eens gekeken of ie starten wou.

Nee dus, accu zo dood als een pier :(
Deed niks, maar dan ook echt helemaal niks.

Aan de fiets van De Trechter gestart en ff laten lopen.
bleef lopen, alleen me knippers deden het niet.

Stuk gaan rijden zodat ie wat kon bijladen, maar laag in de toeren hield ie in
en trok op met het geluid van een traktor.
Op snelweg 120 rijden en doortrekken zat er ook niet in. Eng ratelend geluidje.

Ik dacht aan me ketting, maar dat zit goed.

Dat inhouden heb ik eerder gehad, maar dat was in de stromende regen.
Nu was het toch echt droog O-)

Verlichting brandde zwakkies en knippers deden het helemaal niet.
Thuis gekomen was, na uitzetten, de boel weer zo dood als zijn kan.

Is dus een accuprobleem...maar kan een onderhoudsvrije accu opgeladen worden?
En zoja, heeft het zin of is dat ding gewoon naar de kl*te?
Ik vind 2 jaar wat kort voor een accu :?

In geval nieuwe kopen...Wat raden jullie aan?
Yam Div 600 uit 1992.

Alvast badankt voor de vele reply's ;)

Gezoekt heb ik al :+

De combinatie van lege accu en geratel doet me eerder denken aan een kapotte dynamo dan aan een kapotte accu. (de aandrijving er van om wat specifieker te zijn)
Van alleen een kapotte accu gaat 'ie echt niet ratelen.

Tuurlijk kan je die opladen.
Daarna kan je altijd nog besluiten een nieuwe te kopen.
Een oplader zoals de optimateIII heeft ook een diagnostische functie die je kan vertellen of je accu echt dood is (nadat ie 'm heeft proberen te reanimeren)

De combinatie van lege accu en geratel doet me eerder denken aan een kapotte dynamo dan aan een kapotte accu. (de aandrijving er van om wat specifieker te zijn)
Van alleen een kapotte accu gaat 'ie echt niet ratelen.

Klinkt aannemelijk.

Maar wat ik dan niet snap is dat ie het een paar keer alleen in de stromende regen heeft gedaan, dat ratelen. Daarna niet meer.

Nu accu dood en dat ratelen bij lage- en hoge toeren.
Hoe hoger de toeren, hoe meer ratelen.

Laatst nog heel stuk gereden en ook niks aan de hand.
Moet ik het zien als een los contactje ofzo :? En het contactje is nu helemaal los.

En als het aandrijving is, is er dan kans dat de accu het gewoon weer doet of heeft die te hard op ze sodemeiter gekregen?

Wanneer heb je voor het laatste gereden dan? Deed ie het toen nog wel?

Niet om jou hoor ;) maar weet je wanneer ie dat ratelen deed voor het eerst....
Toen ik bij julle weg ging.
Jouw verjaardag geloof ik. En nog een paar keer van Zutfun weg in de stromende regen na een ritje daar met The Locals :P
En ook steeds ter hoogte van Bussloo. Dan was het niet ver meer naar huis, maar net te ver om te lopen.

Daarna heeft ie het nooit meer gedaan. Tot woensdagavond.

Sabotage dus :+

Ratelen is moeilijk te beoordelen vanaf de PC. Maar hij ratelt dus af en toe en dan laadt de accu niet bij? Of maak ik er nou helemaal een zooitje van :+ .

Als die accu plat geweest is, is de kans groot dat ie definitief wijlen is.

En als het aandrijving is, is er dan kans dat de accu het gewoon weer doet of heeft die te hard op ze sodemeiter gekregen?
Als het de aandrijving van de dynamo is (ik weet niet precies hoe die aangedreven wordt op de Div', of 'ie nou direct op de krukas zit of achter de cylinders ligt) hoeft je accu niet om zeep te zijn.

Als het de aandrijving van de dynamo is (ik weet niet precies hoe die aangedreven wordt op de Div', of 'ie nou direct op de krukas zit of achter de cylinders ligt) hoeft je accu niet om zeep te zijn.
Vergeet al die onzin |( van me over die aandrijving maar, heb effe gezocht en hij zit zoals gebruikelijk direct op de krukas.
In dat geval heb ik geen idee :? :? waar dat geratel vandaan komt. (nokkenasketting zou kunnen, maar heeft niks te maken met bijladen van je accu)

Sabotage dus :+

Ratelen is moeilijk te beoordelen vanaf de PC. Maar hij ratelt dus af en toe en dan laadt de accu niet bij? Of maak ik er nou helemaal een zooitje van :+ .

Als die accu plat geweest is, is de kans groot dat ie definitief wijlen is.

Sabotage jah ;) Hadden we het toen al over gehad ghehe.

Maar toen deed ie het dus...Zelf vergelijk ik het met een tractor.
Horten en stoten, zakken in toeren en niet omhoog willen en tractorgeluid.
Ik weet niet goed hoe ik dat geluid moet omschrijven. Het is niet het geluid/geratel van een moer die los zit ofzo.

Toen deed ie het met de eerste KK-rit met me verjaardag...Stromende regen terug van dat café terug naar Apeldoorn ter hoogte van Bussloo en nog een keer na een rit op hetzelfde stuk weg.
Kan dus niet aan de omgeving liggen daar, want ik woon er niet meer :P

Maar...Weekend Heerlen op de terugweg stromende regen gehad, toen deed ie het niet.

Van de week droog, dus door teveel vocht valt ook af.

Denk dat het een retourtje motorzaak wordt. Of zal ik dat rotding maar gewoon laten staan daar :X :+

@Maniac: Ik blijf het aannemelijk vinden, maar ook weer niet.
Het lijkt mij nl dat als ie stuk is, ie dan ook echt stuk is en niet met zulke grote tussenpozen problemen geeft.

Edit:
Ik moet het vergeten ;)

Effe hlemaal over een andere boeg, zou het kunnen zijn dat je ergens sluiting hebm en dat het ratelen bijv van j startrelais komt, en dat daardoor ook je accu leeg getrokken wordt.

Vraag is dan, wat voor ratel hoor je, echt mechanisch uit je blok, of zou het idd misschien je startrelais of startmotor kunnen zijn????

"tractorgeluid" zal wel zijn dat ie een cylinder mist, is normaal bij laag toeren als je accu plat is..helemaal als je al te weinig stroom opwekt om je lampen normaal te laten branden. Zou bij de dealer een nieuwe accu erin laten zetten, kunnen ze meteen even op je polen meten of je dynamo nog naar behoren werkt. Weet je meteen waar je aan toe bent en als het alleen de accu is ben je snel van alle problemen af ;)

"tractorgeluid" zal wel zijn dat ie een cylinder mist, is normaal bij laag toeren als je accu plat is..helemaal als je al te weinig stroom opwekt om je lampen normaal te laten branden. Zou bij de dealer een nieuwe accu erin laten zetten, kunnen ze meteen even op je polen meten of je dynamo nog naar behoren werkt. Weet je meteen waar je aan toe bent en als het alleen de accu is ben je snel van alle problemen af ;)

Ik zou zeggen: accu eruit en volledig opladen (Optimate o.i.d. maar GEEN autoacculader gebruiken). Na laden de onbelaste accuspanning meten: moet rond de 13V liggen. Dag laten staan en opnieuw meten: moet iig boven de 12V uit komen. Zoniet: nieuwe accu.

Dat geratel wordt naar ik verwacht veroorzaakt door een haperende ontsteking als gevolg van de lage boordspanning. Menige ontsteking geeft al compleet de brui eraan als de accuspanning de 10V niet meer haalt. Ik verwacht dat als je eerste probleem is opgelost, je gelijk ook van het geratel af zult zijn.

Sucz..

Effe hlemaal over een andere boeg, zou het kunnen zijn dat je ergens sluiting hebm en dat het ratelen bijv van j startrelais komt, en dat daardoor ook je accu leeg getrokken wordt.

Vraag is dan, wat voor ratel hoor je, echt mechanisch uit je blok, of zou het idd misschien je startrelais of startmotor kunnen zijn????

Dat mechanisch uit blok ben ik niet anders gewend.
Zelfs Paul vindt dat wel best ;)

Ik hoor/merk verder niks aan het blok.
Ik dacht alleen gelijk aan aandrijving toen ie bij 120km niet verder wou en dezelfde haperingen gaf als met 40/50km laag in de toeren.
Bang dat ik hem niet meer aan de praat zou krijgen ben ik met een l*llengangetje over de snelweg naar huis gereden, maar thuis bleek met ketting niks mis te zijn.

Hij geeft wel te weinig spanning weg, daar men pinkers het ook niet deden en de lampen zwakkies waren.

Startmotor en -relais zijn denk ik in orde.
Toen ie eenmaal liep...Choke open en startkabels, liep ie als voorheen.

Misschien niet onbelangrijk O-)
Toen ie zo dood als een pier was en zonder kabels probeerde te starten, keer op keer, maakte dat ding wel aanstalten aan te slaan maar had ie net niet genoeg puf om dat geheel op eigen kracht te doen.

Jullie ff helpen hoor en misschien dat Paul dit leest, maar ik weet wel dat Paul toen heeft gezegd dat er iets aan vervanging zat te komen.
Iets bij de ketting. Ik kom niet op de naam :X
Maar al zal dat het zijn, lijkt mij niet dat dat invloed heeft op de accu/opladen.

Na de winter is ie gestart op kabels en heeft ie goed bijgeladen na een flinke rit. Daarna geen troubles meer gehad en was het starten/lopen.

Zo ging het:
Ree 50, moest terug schakelen en ging naar 2.
Pakte niet lekker op.
Van 2 naar 3. Pakte niet lekker op en horten/stoten naar 50.
Opschakelen naar 4...tussen 3 en 4 terug zakken in toeren.
Weer langzaam afbouwend naar ca 50 km.
Wilde niet in de 4 ca 90 rijden maar bleef op 50 hangen. Dus terug in 3 maar weer.
Terugschakelen...weer net of alle puf eruit ging.

Snelweg op en ging uiteindelijk akkoord met 120. Hoger had ie geen zin in en wat ie laag in de toeren deed, deed ie nu een fractie erger qua horten/stoten/geluid.
Hengelen aan gas had geen zin, reageerde ie niet op |(

Enz......
:(

Snappen jullie het nog :?

@M-71:
Daar heb je wel gelijk in, maar wat ik dus nog steeds niet snap is dat ie deze kuren eerder heeft gehad. Accu toen gewoon bijlaadde en er verder niks aan de hand was. Ik denk daarom dat het probleem dieper ligt dan alleen accu.
Meten is weten }) Dus dat ga ik ziezo maar laten doen.

De tijd zal daarna uitwijzen wat ie doet.
Blijft het een motorfiets of wordt het een Tracmotfrodiet :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb pas mijn (traditionele) accu moeten vervangen, was naar zijn grootje.
Soms na een dag of 2 stil staan starte hij normaal, soms na een dag of 2 ternauwernood. Soms onder het rijden na een stop ineens heel zwak dan 10 minuutjes verder rijden ineens weer geen problemen.. Accu's zijn wazig als ze rot zijn...in ieder geval niet onbelangrijk, als je doorrijdt met eenrotte accu heb je kans dat je wel andere delen van je motor sloopt..weet niet wat een onderhoudsvrije accu kost maar bij mij wou ik echt voor die 45 euro het risico en de ergernis niet hebben.

Updatetje:

Accu heeft aan de lader gehangen en was gisteren starten/lopen en de knippers deden het ook weer.

Heb nog niet kunnen rijden...kleine teen zwaar gekneusd :X
Kan er amper op lopen en schoen kom ik niet in. Laat staan motorlaars.

Me gevoel zegt dat er meer aan de hand is dan alleen kapotte accu, maar dat zal blijken. Hopelijk was dit het weer en gaat ie zich gedragwen zoals ie zou moeten doen.

Bedankt voor het meedenken tot zoverre iig.

Hey LCB, da's mooi!

Maar... als je 'm zo wegzet, en hij start over een paar dagen weer niet, weet je wéér niet wat nu de oorzaak is. Koppel NU de min-pool van de accu los als je je motor een paar dagen laat staan en meet dan de spanning nog eens op. Als je onder de 12V zit, weet je dat je accu het probleem is.

Enne... beterschap ;)

Hey LCB, da's mooi!

Maar... als je 'm zo wegzet, en hij start over een paar dagen weer niet, weet je wéér niet wat nu de oorzaak is. Koppel NU de min-pool van de accu los als je je motor een paar dagen laat staan en meet dan de spanning nog eens op. Als je onder de 12V zit, weet je dat je accu het probleem is.

Enne... beterschap ;)

Owja, vergeten erbij te zetten...

Morgen heb ik multimeter en kan er gemeten worden.
To be continued

En dank je...heb nu twee grote tenen aan 1 voet :+

Terug
Bovenaan Onderaan