Onderstuur

Sjiefke

MF veteraan
28 mrt 2007
3.959
526
Zuid-Limburg
Heren,

Sinds mijn laatste circuitdag vraag ik me af wat ik nu precies gevoeld heb en hoe ik daar een volgende keer op zou moeten reageren;
Bij het uitkomen van de bocht, net voorbij de apex en weer licht op het gas, voelde ik tot 2 maal toe de voorkant zijn grip verliezen. Met andere woorden; het stuur viel erg plotseling naar binnen bij een gelijke input. Ik denk zelf dat het onderstuur was. Als dit bij het insturen was gebeurd was het waarschijnlijk een lowsider geweest maar in beide gevallen had ik het gas al weer geopend en kwam ik alleen maar ernstig wijd uit (vooral door de schrikreactie). Na een bezoekje aan de veringspecialist op het circuit heeft hij de uitgaande demping een halve slag geopend om het voorwiel wat meer op de grond te houden.

Is dit normaal gedrag als het tempo hoger wordt, oftewel weinig van aantrekken; gewoon bocht door blijven kijken en gas er op houden? Of is dit echt een grens van de motor die ik niet verder moet opzoeken en is het verstandiger om een stapje terug te doen?

Het ging om de volgende bochten op Mettet (Rondetijd 1:21):
Naamloos.png
 
Ligt het niet gewoon aan het asfalt op Mettet, op een paar plekken is het echt wel slecht. Loop volgende keer eens een rondje over de baan, dan kun je goed zien waar je omheen moet rijden.
 
Ik heb die Baltus toen langs zien komen; maar die remt er bizar diep de bocht in, laat een odeur van rubber achter terwijl hij de achterkant gecontroleerd laat uitbreken en stuurt 'm op het gas terug naar de apex. Op de locaties van de pijlen is de beste man/dwerg al lang en breed klaar met zijn bocht maken en stuurt hij alleen nog wat bij. Ik heb Baltus wel ongeveer net zo vaak ingehaald als hij mij, dat super late remmen matcht niet altijd even goed met de hobbels en kuilen in het asfalt van Mettet...

Bij bocht 2 heb je best wat negatieve verkanting en een lelijke bult in het asfalt, als je die verkeerd pakt gaat de boel daar inderdaad glijden, beste even een trackwalk doen en dan zie je 'm wel liggen. Bij 8 ben je als het goed is al ongeveer klaar met sturen waar de pijl staat, zo niet dieper de bocht in laten rollen, agressiever sturen en eerder overeind zetten. Mijn broertje heeft wel eens een paar rondjes achter me aan gereden, ik pak bocht 2/3/4 goed, hij doet de rest beter :P, je ziet 'm bij bocht 8 duidelijk meer de buitenkant houden en wat minder slappe hap insturen, daarmee kom je beter uit richting recht stuk en ben je eerder klaar met sturen:


Mocht je je afvragen wat er in het begin mis gaat, mijn motor stond hier heel erg verkeerd afgesteld (voor ver doorgestoken, achter te hoog, geen negatieve veerweg achter, hard afgeveerd), icm de hobbels in mettet en mijn beperkte capaciteiten als chauffeur niet ideaal voor het uitremmen van mensen...
 
Laatst bewerkt:
Wat voor banden rij je? Oude banden wellicht?
1.21 is niet heel snel, dus met een goede band zou er niet snel gripverlies moeten zijn.
 
Wat voor banden rij je? Oude banden wellicht?
1.21 is niet heel snel, dus met een goede band zou er niet snel gripverlies moeten zijn.
Trage rondetijd wilt nou niet per definitie zeggen dat je dan nergens de limiet van je banden kan bereiken. Ik rij zelf 1:18 op Mettet, wat ook niet echt snel is, maar moet toch ook op bepaalde stukken goed opletten. Bij mij was het dan bij de allerlaatste bocht waar ik bij uitkomen goed met de achterkant op moet letten, terwijl ik met mijn R6 laag in tweede versnelling zit.
Waar dat nou aan lag is me overigens ook niet duidelijk. Hij gedraagt zich op de rest vh circuit prima. Wel is het asfalt daar echt belabberd, maar anderen leken er minder moeite mee te hebben.
 
Laatste bocht heb ik zelf niet veel problemen mee. Ik vind zelf vooral de hairpin (halverwege de baan) slecht qua asfalt.
 
Heren, bedankt voor jullie reacties.

Er zijn inderdaad meerdere oorzaken voor aan te wijzen;
Slecht asfalt
Banden en bandenspanning
Vering en afstelling
Temperatuur

In mijn geval rij ik met een straatmotor. Bandjes zijn Bridgestone S21 met 2.1bar voor en 2.5bar achter als ik op de baan rij. Ze zijn denk ik een jaar of 3 oud. Daarnaast was het ook een redelijk koude dag. Voorvering is recent nog gedaan, maar achter is nog nooit open geweest.

Ik ben het eens met de stelling van @SDR6 dat een rondetijd niks zegt over waar je zit qua limiet.

Naast alle mogelijke oorzaken ben ik meer benieuwd naar hoe ik met zo'n onderstuur situatie moet omgaan. Als ik naar de profs kijk zie ik ze soms met het voorwiel in de lucht de bocht uit komen. Dus dan vraag ik me af hoe belangrijk het is om grip aan de voorkant te hebben, nadat je al terug op het gas bent (na de apex). Dus was het een near-miss wat ik gevoeld heb, of kan ik gewoon doorgassen?
 
Ik ga niet zitten doen alsof ik een expert ben, maar mijn 2 cents:
Hoe later je instuurt, hoe rechter je motor bij exit staat en hoe minder grip voorkant ertoe doet bij uitkomen bocht.
Het is maar een theorie, maar wellicht rij je te "ronde"lijnen..

Voor wat betreft je vraag. als je hem nu aan de voorkant voelt glijden, lijkt het me beter daar niet nog verder in te pushen.
Ik weet niet wat voor motor je mee rjidt op het circuit maar als je 1:21 rijdt dan zijn er zeker andere gebieden waar er veiliger tijd te winnen valt zonder glijdende banden.
 
Ik ga niet zitten doen alsof ik een expert ben, maar mijn 2 cents:
Hoe later je instuurt, hoe rechter je motor bij exit staat en hoe minder grip voorkant ertoe doet bij uitkomen bocht.
Het is maar een theorie, maar wellicht rij je te "ronde"lijnen..

Voor wat betreft je vraag. als je hem nu aan de voorkant voelt glijden, lijkt het me beter daar niet nog verder in te pushen.
Ik weet niet wat voor motor je mee rjidt op het circuit maar als je 1:21 rijdt dan zijn er zeker andere gebieden waar er veiliger tijd te winnen valt zonder glijdende banden.
In plaatjes vorm:
images_LateApexRacingLine.jpg

Jij probeert (waarschijnlijk) rood te doen, blauw is wat de pro's doen bij bocht 2 en 8.
 
Misschien hebben jullie met die laatste opmerkingen wel gelijk. Ik heb de onboard beelden nog eens zitten bekijken en ik raak de apex in bijna alle bochten al vóór de pion. Daar ligt dus zeker nog wat ruimte en dus ook marge denk ik...

Ik had deze beelden nog niet eerder gepost, omdat het mij meer om het gevoel ging dan om de directe oorzaak. Ik weet van mezelf dat het geen topniveau is. Maar nu de discussie toch die kant op is gegaan is het niet meer dan fair om te delen...

 

Kijk deze eens ;). Ik kan er wel een heel verhaal over typen maar Simon Crafar heeft dat al voor me gedaan.

Probeer dit (afdraaien met gas los) bij de hairpin, 8 en de laatste bocht op Mettet, daar werkt dat enorm goed en is het (voor mij in ieder geval) makkelijker goed te doen dan in bocht 2. Doordat je met gas los heel scherp kunt afdraaien kom je korter uit en belast je je voorband minder bij uitkomen van de bocht.

FF lopen graaien in mijn bibliotheek, met dank aan @Basta!! voor het voorbeeld, luister maar even waar het gas erop gaat in de laatste bocht:
 
Laatst bewerkt:
Thnx, zal er naar kijken. Die Crafar volg ik al op YouTube. Is goeie content... Ik kijk een paar dagen voor een trackday altijd onboard beelden van snelle jongens om alvast de baan te visualiseren en de versnellingen etc. De details vallen je echter pas op als je zelf weer gereden hebt. En aangezien ik maar 1 of 2 circuitdagen rij per jaar is het moeilijk om daarop te verbeteren. Ik was al super blij dat ik 4 seconde sneller was dan de laaste keer op Mettet (6 jaar geleden)...
 
Ik ben absoluut geen expert maar hier mijn 2 centen: je stuurt te vroeg (en te lui) in en dan ga je bij het uitkomen van de bocht tegelijk hellingshoek en gas bijgeven en geef je behoorlijk veel gas bij veel hellingshoek, slechte combinatie, maar iedereen heeft die fout wel eens gemaakt :)

Je hebt eigenlijk geen overstuur, maar je achterwiel "duwt" dan als het ware het voorwiel weg. Dat is het gevoel wat je beschreef. Onderstuur heb je bij het inkomen van de bocht als je te veel remt onder te veel hellingshoek. Maar nogmaals, ik ben heb expert dus ik ben benieuwd hoe de echt snelle jongens en meiden dit zien.

De oplossing zit hem in de correcte lijnen rijden.

Probeer ook te visualiseren dat zowel remmen als gas geven een "communicerend vat" is met je hellingshoek. 100% hellingshoek is 0% gas of remmen. 50% hellingshoek geeft ruimte voor 50% gas of remmen. Dus zowel bij ingaan als uitgaan van de bocht: soepel de rem loslaten en soepel op het gas gaan naar gelang je hellingshoek respectievelijk toevoegt en wegneemt.
 
Ik ben absoluut geen expert maar hier mijn 2 centen: je stuurt te vroeg (en te lui) in en dan ga je bij het uitkomen van de bocht tegelijk hellingshoek en gas bijgeven en geef je behoorlijk veel gas bij veel hellingshoek, slechte combinatie, maar iedereen heeft die fout wel eens gemaakt :)

Je hebt eigenlijk geen overstuur, maar je achterwiel "duwt" dan als het ware het voorwiel weg. Dat is het gevoel wat je beschreef. Onderstuur heb je bij het inkomen van de bocht als je te veel remt onder te veel hellingshoek. Maar nogmaals, ik ben heb expert dus ik ben benieuwd hoe de echt snelle jongens en meiden dit zien.
Bedankt voor je verkapte waarschuwing. Een 600cc gaat gelukkig wat tammer op het gas dan een 1000cc. Het is lastig om als amateur de grenzen te verkennen en te "voelen" hoeveel grip en marge er nog is, zonder óver de grens te gaan.
 
Je rijdt een 600? Dan kom je op een aantal stukken stukken wel erg laag in de toeren, als je dan onder de powerband al begint met het (ver) open draaien van het gas, dan kan dat voor problemen zorgen wanneer je daarna in de powerband komt en met dezelfde gasstand plotseling bijvoorbeeld 50% meer vermogen naar het asfalt brengt. Dat is een van de oorzaken van crashes. Oplossing: eerder en agressiever terugschakelen (zie filmpjes van Sylvain Guintoli op YouTube) en bochten een versnelling lager nemen.
 
Je rijdt een 600? Dan kom je op een aantal stukken stukken wel erg laag in de toeren, als je dan onder de powerband al begint met het (ver) open draaien van het gas, dan kan dat voor problemen zorgen wanneer je daarna in de powerband komt en met dezelfde gasstand plotseling bijvoorbeeld 50% meer vermogen naar het asfalt brengt. Dat is een van de oorzaken van crashes. Oplossing: eerder terugschakelen en bochten een versnelling lager nemen.

Ligt ook weer aan de vertanding.
 
Tuurlijk, maar als je dat filmpje lijkt, kan hij in veel bochten een versnelling lager pakken

Ok heb niet echt op het geluid gelet noch op zijn display.
Mertens doe ik in zijn twee, Daytona 675 voor ,één tandje kleiner.
Ik denk dat ook voor een viercilinder geldt 🤔
 
Laatst bewerkt:
Je rijdt een 600? Dan kom je op een aantal stukken stukken wel erg laag in de toeren, als je dan onder de powerband al begint met het (ver) open draaien van het gas, dan kan dat voor problemen zorgen wanneer je daarna in de powerband komt en met dezelfde gasstand plotseling bijvoorbeeld 50% meer vermogen naar het asfalt brengt. Dat is een van de oorzaken van crashes. Oplossing: eerder en agressiever terugschakelen (zie filmpjes van Sylvain Guintoli op YouTube) en bochten een versnelling lager nemen.
Ik rij eigenlijk alle bochten in z'n 2 (originele vertanding), dus veel lager kan niet...

Toerenteller is trouwens niet helemaal lineair. Als hij linksonder staat geeft hij al 6000 toeren aan...
Kawasaki-ZX6R-dashboard-cockpit-cluster.jpg
 
Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast :)

@downsider 675 3-cilinder heeft een breder uitgesmeerd koppel dan een 600cc 4-cilinder racer en kun je iets laagtoeriger rijden. Ff opgezocht: zx6r bijna 40 pk bij 6000 toeren, 675 bijna 50 pk bij 6000 toeren, dat is 25% meer
 
Ik rij eigenlijk alle bochten in z'n 2 (originele vertanding), dus veel lager kan niet...

Toerenteller is trouwens niet helemaal lineair. Als hij linksonder staat geeft hij al 6000 toeren aan...
Kawasaki-ZX6R-dashboard-cockpit-cluster.jpg
600 of 636? Maakt wel wat verschil.
Voortandwiel 1 tand minder 🤗
Ik heb ooit geleerd : de snelste bocht is een rechte lijn.
Volgens mij wil dat zeggen dat je er zoveel mogelijk de gang in moet houden.
Een ruimere lijn met meer snelheid is sneller dan een krappe waarbij je toerental te ver terugvalt.
In de eerste versnelling zou ik ook niet snel doen.
Je moet dan goed weten wat je doet en een heel steady handje hebben.
Je hebt zo een highsider te pakken.
Been there,done that😔
 
Laatst bewerkt:
Eerste versnelling is met name mentaal denk ik. Stel dat jij op je 675 terug gaat naar de originele vertanding, dan zou je bv. Strubben misschien wel enigszins makkelijk in de 1e kunnen pakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan