Onderstuur

Goede suggesties op zich, maar ik zou zeggen focus je eerst op lijnen en je rechterhand. Naar 1 gaan vereist meer focus om te voorkomen dat je af en toe neutraal pakt tijdens aanremmen, met alle problemen die daarbij komen kijken. Alles wat ‘mis’ is met je rijstijl tegelijk fixen is onhaalbaar. Voor de meesten hier (mij in ieder geval) is 1 ding per sessie verbeteren al heel uitdagend.
 
Eerste versnelling is met name mentaal denk ik. Stel dat jij op je 675 terug gaat naar de originele vertanding, dan zou je bv. Strubben misschien wel enigszins makkelijk in de 1e kunnen pakken.

Ik kijk wel uit,ik weet hoe giftig een 675 op het gas is 😒 😜
 
Je rijdt een 600? Dan kom je op een aantal stukken stukken wel erg laag in de toeren, als je dan onder de powerband al begint met het (ver) open draaien van het gas, dan kan dat voor problemen zorgen wanneer je daarna in de powerband komt en met dezelfde gasstand plotseling bijvoorbeeld 50% meer vermogen naar het asfalt brengt. Dat is een van de oorzaken van crashes. Oplossing: eerder en agressiever terugschakelen (zie filmpjes van Sylvain Guintoli op YouTube) en bochten een versnelling lager nemen.
Idd, hij zit veel te laag in toeren in de bocht. Ik rij met een zx10r eerste gen op circuit, ik kom nooit onder de 8 a 9000 rpm in een bocht. Ideaal is wanneer het max koppel aan het afbouwen is het gas erop = minder kans op high sider.
 
Ik zal voor komend jaar overwegen om de standaard vertanding aan te passen (Ik rij er toch bijna niet meer mee op straat). Dan gaan de toeren vanzelf wat omhoog. Terugschakelen naar de 1 vind ik niet prettig. Misschien in de hairpin, maar zeker niet in die lange doordraaiers...
 
Gezien de video zou ik me eerst focussen op de lijnen. Je remt elke keer de apex voorbij en maakt na de apex pas je bocht. Ook lijk je bang om hellingshoek te maken en geef je voor de apex al gas bij om hellingshoek kwijt te raken waardoor je wijd loopt. Ik zou proberen met name bij ingaan bocht wat eerder te remmen, echt even te sturen, proberen de bocht goed te apexen en dan op het gas terwijl je er hellingshoek afhaalt. Andere opmerkingen zijn ook waar, maar ik zou echt even op de basis focussen.
 
Doe ik ook nog even een late duit in het zakje.

Glijden, of het gevoel van glijden gaat nooit vertrouwen geven om harder te gaan en hoort er ook niet bij als het tempo omhoog gaat.

Je bandenspanning voor is wel erg laag met 2.1 tijdens rijden, ik zou 2.2 koud adviseren, dan zit er tenminste wat stevigheid in de band. Met het grauwe weer en koude asfalt ga je er niet meer heel veel druk bij krijgen agv opwarming.
De tabel van bridgestone raadt voor S21 ongeveer 2.1 bar koud aan, ervanuitgaande dat je ze dan goed warm weet te rijden.
(je spanning achter is juist weer wat te hoog).

Je hebt je vering laten onderhouden maar hoe staat je vering sindsdien ?

Schrijf even op hoe je vering staat door even te tellen hoeveel slagen alle demping in/uit staat, misschien staat je linkerpoot wel anders dan je rechter. Staat alles een beetje aan de grens van het bereik (helemaal begin, dan wel eind) zet de boel dan even op een gematigd midden, zoals in de handleiding beschreven, en ga van daaruit verder. Dan kan de vering ook van je lijst geschrapt worden en kan je je lekker op het rijden focussen.

Vertanding aanpassen is wel lekker, ik heb voor een tandje minder en het pakt toch net wat smeuiger op. Beste 20 euro ooit uitgegeven aan mijn motor.


Hopelijk volgend jaar een keer een droog dagje op Zandvoort en doe Bart de groeten van me ;)
 
Hey Paul!

Bedankt voor je reactie! Weer een bekend gezicht achter een nickname...

Voorvering is door Stefan van BRS gedaan en op het circuit ook nog eens beoordeeld door Ron van BRS. Exacte aantal klicks weet ik niet, maar qua afstelling zit ik nog nergens tegen de grenzen. Op advies van Ron had ik ook al de voorband in druk verhoogd en achter verlaagd. Maar daarna niet meer kunnen testen ivm regen.

Ik heb ondertussen nog wat zitten studeren op de lijnen en met name in bocht 3 en 4 zit ik er behóórlijk naast. In 2 en 8 lijkt het qua lijn nog wel mee te vallen, maar zit er ook nog veel werk in de gas/rem/stuur techniek... Maarja ik blijf een amateuristische koekenbakker.

Tandje kleiner voor stond afgelopen jaar al op de wensenlijst. Voor komend jaar toch maar even doen...

Heb je je gashendel nog vervangen?

PS. Bart ligt even in de lappenmand door corona, maar als hij weer op het werk is zal ik hem de groeten doen...
 
Ik herken wel het gevoel dat de motor ineens weg wil vallen vanonder je, echter alleen in de haarspeldbochten waar je amper nog snelheid meeneemt in de bocht. Daar zal de basis set up van de vering mogelijk wel een rol spelen. Met al mijn motoren daar al problemen mee gehad (of ligt aan mij). Echter zodra er wat snelheid is, dan komt er vanzelf stabiliteit, bijvoorbeeld bocht 2 zou je dat niet mogen hebben.

Volgens mij moet je gewoon nog heel veel ervaring opdoen en eerst concentreren op goede lijnen rijden. Zoals aangegeven, soms zit je er echt ver naast. En met goede banden, remmen en beetje fatsoenlijke vering, biedt een motor echt heel veel ruimte voordat je tegen grenzen begint aan te lopen. Filmpjes kijken en vergelijken met die van jezelf kunnen veel leerpunten naar voren brengen.

Mettet is op zich wel een uitdagend baantje. Heb er regelmatig gereden maar vind de snelste lijn door bochten 1 en 2 nog altijd moeilijk. Ik ga bocht 1 altijd hard in en laat hem naar buiten lopen om snelheid er uit te krijgen, en dan weer proberen terug naar de apex voor bocht 2. Ook de Corkscrew lastig, ik ga nu met gasdicht over het dode punt naar beneden, hoe doen jullie dit?

Laatste keer weer wat tijd er weten af te rijden door remmend in te sturen, daar heb je op Mettet in bepaalde bochten ook veel baat bij qua rondetijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik pak nooit een bocht in zijn 1e versnelling. Veel te zenuwachtig.
Met snelgas is de controle voor mij niet fijn.
Een streepje meer gas en je vliegt vooruit....

Het scheelt mss dat ik een 1000 rij.
Ik heb geen ervaring op een 600
 
Thnx, zal er naar kijken. Die Crafar volg ik al op YouTube. Is goeie content... Ik kijk een paar dagen voor een trackday altijd onboard beelden van snelle jongens om alvast de baan te visualiseren en de versnellingen etc. De details vallen je echter pas op als je zelf weer gereden hebt. En aangezien ik maar 1 of 2 circuitdagen rij per jaar is het moeilijk om daarop te verbeteren. Ik was al super blij dat ik 4 seconde sneller was dan de laaste keer op Mettet (6 jaar geleden)...
Is het niet een idee om eens een dagje, of enkele sessies, achter een instructeur aan te rijden?
Dan leer je de ideale racelijn en krijg je tips mbt rempunten, instuurpunten en accelaratiepunten
 
Is het niet een idee om eens een dagje, of enkele sessies, achter een instructeur aan te rijden?
Dan leer je de ideale racelijn en krijg je tips mbt rempunten, instuurpunten en accelaratiepunten
Op Mettet heb ik in 2015 en 2016 met instructie gereden via Race Academy. Daarna ben ik niet meer op Mettet geweest.

Maar die instructie viel wel een beetje tegen want een of andere Australiër hield de boel ontzettend op... _O-

FB_IMG_1638389549529.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan