Onderuit gegaan..

12 mrt 2006
71
0
Belgie
Heel vaag deze keer...

Ik rijd met de CB naar m'n werk. 56 km achter de rug, en net voor ik aankom ging ik onderuit op het natte wegdek.

't Is een beetje vreemd en angstaanjagend...

Ik reed +- 80 op een 90km-weg. Dan kwam een 70-bord, waarbij ik terugschakelde en rustig begon te remmen omdat er 200m verderop een stoplicht is.

Nu begon plots mijn wiel te blokkeren, hoewel ik helemaal niet zo hard remde.
Nu goed, kan gebeuren...

Als reactie liet ik m'n remmen los in de hoop/met de verwachting dat het zou ophouden. Maar nee hoor, ik voel dat de motor nog altijd aan het slippen is, en hij begint helemaal te slingeren. Wat ik ook probeerde, niets hielp nog, ik uiteindelijk smakte ik de grond op. Mijn voet, die (gelukkig goed beschermd) onder mijn motor terechtkwam en klem zat, heeft ernstige schade aan mijn motor voorkomen. :} Alleen mijn beide remheldels zijn nu krom... '(

Mijn vraag is: hoe kan het dat mijn motor blijft slingeren en slippen wanneer ik m'n remmen losgelaten heb?? :? Nu heb ik namelijk niet veel vertrouwen meer... Kan het zijn dat mijn remmen vast blijven zitten, of kan iemand van jullie me (uit ervaring) vertellen dat dit normaal is en dat er niet per se iets aan mijn remmen hoeft te schelen?
 
Vastloper, terug naar eerste versnelling, rem blijft vastzitten of iemand heeft een stok tussen je wiel gestoken.
 
Ik heb een keer blokkerende remmen met een suzuki samurai (auto) gehad. Was op de snelweg, dus niet leuk. Bleek later dat er gewoon zand tussen zat.

Dus misschien moet je even kijken of je remblokken niet erg vuil zijn geworden?

Ik heb gisterochtend ook een klein slippertje gemaakt in een bocht naar links op een kletsnat wegdek in de stromende regen toen ik terugschakelde en daardoor iets te snel op de motor afremde. Mn achterwiel brak iets los maar gelukkig corrigeerde de motor zich weer snel.
 
Ben je niet een keer met een schijfremslotje weggereden?
Er net iets te laat achter gekomen, het slotje verwijderd en door gereden?

Kan zijn dat je klauw een knauw gekregen heeft wat zich manifesteert in een vastlopende rem.

Ja, dat gebeurt vaker
 
Vastloper lijkt mij niet, anders had TS dat wel gemeld.

Ik gok op te ver teruggeschakeld waardoor het achterwiel blokkeerde.
 
Belangrijk is om te weten of je je koppeling in hebt geknepen.
Blokkeren achterwiel kan inderdaad ook uit aandrijflijn komen.
 
Ben je niet een keer met een schijfremslotje weggereden?
Er net iets te laat achter gekomen, het slotje verwijderd en door gereden?

Kan zijn dat je klauw een knauw gekregen heeft wat zich manifesteert in een vastlopende rem.

Ja, dat gebeurt vaker
Maar blokkert ie dan ook meteen?
Daarnaast is het dan je voorwiel die zou blokkeren. Ik vraag me af of de motor nog wel zoveel slingerd met een geblokkeerd voorwiel. Ik denk namelijk dat je dan eerder op het asfalt ligt.
Belangrijk is om te weten of je je koppeling in hebt geknepen.
Blokkeren achterwiel kan inderdaad ook uit aandrijflijn komen.
Da's ook een hele goeie...
besmeurde weg ook (hieronder)
 
Laatst bewerkt:
Kan het zijn dat er olie oid op de weg heeft gelegen?
Je kunt nl. de remmen wel loslaten, maar dat wil in zo'n geval niet zeggen dat je ook meteen weer grip hebt.
 
Maar blokkert ie dan ook meteen?
Daarnaast is het dan je voorwiel die zou blokkeren. Ik vraag me af of de motor nog wel zoveel slingerd met een geblokkeerd voorwiel. Ik denk namelijk dat je dan eerder op het asfalt ligt.Da's ook een hele goeie...

Dit is iets wat goed gaat totdat het fout gaat.

De meeste mensen hebben geluk dat de remklauw sterker is dan de kracht van het schijfremslot wat er tegenaan knalt.

Als het net wel genoeg was, zie je niet zo veel maar je klauw kan scheef staan.
Bij hogere snelheden kan die dan blijven blokkeren omdat de remklauw zichzelf heeft vast geslagen.

Maar goed dat is een optie, die andere optie van te snel terug schakelen is er ook één.
Dan blijft je achterwiel idd slingeren totdat deze weer op dezelfde snelheid zit als het wiel draait.

Vervelende bij dit is als je het niet gewend bent, je jezelf insteld om dan maar op je smoel te gaan, terwijl je meestal gewoon nog kan blijven rijden.

Maar das een kwestie van oefenen.
 
Dit is iets wat goed gaat totdat het fout gaat.

De meeste mensen hebben geluk dat de remklauw sterker is dan de kracht van het schijfremslot wat er tegenaan knalt.

Als het net wel genoeg was, zie je niet zo veel maar je klauw kan scheef staan.
Bij hogere snelheden kan die dan blijven blokkeren omdat de remklauw zichzelf heeft vast geslagen.
Ah... op die fiets. dat kan inderdaad.

Blijft het punt dat je dan niet erg gaat slingeren, maar je voorwiel onder je vandaan glijdt, zonder terug te komen. (Maar ook hier heb ik geen ervaring mee, dus correct me if i'm wrong)
 
Als ik dit zo lees (verhaal van topic starter), dan vraag ik me toch wel eens af, wat men nu eigenlijk leert bij het lessen |(

Ik neem aan dat als je achterwiel blokkeerd bij het remmen en je hebt de koppeling niet ingeknepen, de motor dus direct afslaat.

Als dit niet het geval is, heb je dus geen geblokkeerd wiel door het remmen of andere ellende, maar heb je gewoon veels te ver teruggeschakeld en vecht je achterwiel met de compressie van de motor.

ff koppeling inknijpen zou dan voldoende moeten zijn.

Maar volgens mij moet je bij 80 km uur gewoon op je motor kunnen blijven zitten met een geblokkeerd achterwiel :Y

ff je voorrem erbij en je staat 10-20 mtr verder al stil.
 
Vastgelopen blok is het niet, motor heeft nauwelijks 54,000 km en draait nog steeds perfect.

Blokkerende remklauw... wie weet... Maar verder kwam die elke keer weer mooi vrij...en ik had eerder het gevoel dat het m'n achterwiel was... Ook de achterrem kwam daarna weer elke keer mooi vrij trouwens.

Een ding weet ik nu... ik heb m'n valbeugels niet voor niks besteld! Binnen enkele dagen heb ik ze! *O*

Maar hopelijk heb ik ze toch niet meer al te vaak nodig... :X
 
Vastgelopen blok is het niet, motor heeft nauwelijks 54,000 km en draait nog steeds perfect.

Blokkerende remklauw... wie weet... Maar verder kwam die elke keer weer mooi vrij...en ik had eerder het gevoel dat het m'n achterwiel was... Ook de achterrem kwam daarna weer elke keer mooi vrij trouwens.

Een ding weet ik nu... ik heb m'n valbeugels niet voor niks besteld! Binnen enkele dagen heb ik ze! *O*

Maar hopelijk heb ik ze toch niet meer al te vaak nodig... :X

Een ander ding weet je ook!


Dat je ze te laat besteld hebt :+
 
Een ander ding weet je ook!


Dat je ze te laat besteld hebt :+

Haha, dat is ook het eerste wat ik dacht! ;)

Nu ik weer 'n beetje relaxed ben, denk ik trouwens wel dat het mogelijk is dat ik, toen ik begon te slippen, uit paniek nog verder ben gaan terugschakelen, al herinner ik het me niet meer... Ik weet ook niet of ik ontkoppeld heb...

Wat doen jullie als jullie voelen dat de boel begint te slippen? Lijkt me wel erg belangrijk om te weten hoe je dan het best kan reageren, want voor hetzelfde geld had er 'n 10-tonner achter me kunnen rijden en dan was het waarschijnlijk wel auw geweest... ;(
 
Haha, dat is ook het eerste wat ik dacht! ;)

Nu ik weer 'n beetje relaxed ben, denk ik trouwens wel dat het mogelijk is dat ik, toen ik begon te slippen, uit paniek nog verder ben gaan terugschakelen, al herinner ik het me niet meer... Ik weet ook niet of ik ontkoppeld heb...

Wat doen jullie als jullie voelen dat de boel begint te slippen? Lijkt me wel erg belangrijk om te weten hoe je dan het best kan reageren, want voor hetzelfde geld had er 'n 10-tonner achter me kunnen rijden en dan was het waarschijnlijk wel auw geweest... ;(
Ontkoppelen (vrij laten lopen dus) en rechtop proberen te houden, totdat er weer grip is.

Heb het een keer gehad toen mijn blok vast liep. (of eigenlijk, mijn startmotor het blok greep (weet nogsteeds niet hoe dat kon...) en helemaal tot poeder draaide, waardoor de hele boel vast liep...) Het achterwiel blokkeerde met een redelijk lang rubber spoor tot gevolg. Gelukkig was het droog en had ik met vrijloop weer meteen grip, anders had ik languit gelegen...
 
Laatst bewerkt:
Haha, dat is ook het eerste wat ik dacht! ;)

Nu ik weer 'n beetje relaxed ben, denk ik trouwens wel dat het mogelijk is dat ik, toen ik begon te slippen, uit paniek nog verder ben gaan terugschakelen, al herinner ik het me niet meer... Ik weet ook niet of ik ontkoppeld heb...

Wat doen jullie als jullie voelen dat de boel begint te slippen? Lijkt me wel erg belangrijk om te weten hoe je dan het best kan reageren, want voor hetzelfde geld had er 'n 10-tonner achter me kunnen rijden en dan was het waarschijnlijk wel auw geweest... ;(

In de meeste gevallen is het zaak om niet in paniek te raken.
Koppeling intrekken
ontspannen maar stevig blijven zitten en VOORAL BLIJVEN KIJKEN waar je naar toe wilt !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan