Onderuit gegaan..

de TS heeft er ook geen geluk mee:
Hulde aan mijn pak!

is je nieuwe pak beschadigd? Zou best klote zijn -O-

M'n nieuwe pak heeft me goed beschermd, en gelukkig droeg ik m'n regenpak eroverheen, wat lekker gleed op't natte wegdek! :Y Nieuwe pak heeft dus geen schrammetje.

Nu je het zegt... Bij de rijschool hebben ze ons nooit geleerd hoe je en slip moet corrigeren... Zelfs nooit vermeld.

Oh en met beide remhandels bedoel ik dus voorremhandel en achterrempedaal. :P
 
M'n nieuwe pak heeft me goed beschermd, en gelukkig droeg ik m'n regenpak eroverheen, wat lekker gleed op't natte wegdek! :Y Nieuwe pak heeft dus geen schrammetje.
Nu je het zegt... Bij de rijschool hebben ze ons nooit geleerd hoe je en slip moet corrigeren... Zelfs nooit vermeld.
Oh en met beide remhandels bedoel ik dus voorremhandel en achterrempedaal. :P

Tja...... het corrigeren op een motor van een slip is iets wat niet alleen erg moeilijk is, maar ook iets dat je onder alle omstandigheden wilt vermijden. Ff te veel voor een beginnende motorrijder. Er zijn opleidingen voor, maar dan moet je gebruik maken van speciaal geprepareerde motoren.

Ik denk dat je motor onder een te grote hoek terecht is gekomen door de eerste slip. Ga je dan corrigeren, dan ben je steeds net te laat voor de er op volgende "contraslip", waardoor je de tweede slip in feite weer verergert. De eerste slip vangen de meesten nog wel op, probleem is alleen dat iedereen daarna totaal verrast wordt door de "contraslip", omdat mensen overcorrigeren en dan te laat op de tweede slip reageren.

De truc bij een slip is dat je contra stuurt, TOTDAT de motor/auto begint te reageren. (bij iedereen een automatische reactie, dat gaat vrijwel altijd goed)
Daarna moet je METEEN weer terug de andere kant op sturen. Doe je dat niet meteen, dan ben je altijd te laat voor de tweede (contra) slip.
Dat is vrijwel zeker wat jou ook gebeurd is. Het gaat zo snel, dat je je vrijwel nooit bewust bent van wat er nu precies gebeurd is. Door de schrikreactie van de 1e slip sturen mensen sterk tegen en zijn dan te laat om de tweede slip nog op te vangen. Mensen verwachten die contraslip ook niet.

Los daarvan: als je op olie bent geslipt dan plakt de olie ook nog even aan je band, waardoor de slip en de daarop volgende contraslip alleen maar erger en lastiger te corrigeren wordt.

Advies: doe eens een antislipcursus. Dat kan ook met de auto, het gaat er om dat je weet wat je kunt verwachten. Een VRO1 omvat geen slipcursus, maar is so wie so een aanrader. Goed voor je zelfvertrouwen en je pikt er een hoop van op.
 
Advies: doe eens een antislipcursus. Dat kan ook met de auto, het gaat er om dat je weet wat je kunt verwachten. Een VRO1 omvat geen slipcursus, maar is so wie so een aanrader. Goed voor je zelfvertrouwen en je pikt er een hoop van op.

Dat ga ik eens serieus overwegen. :Y Bedankt voor de tip!
 
't Is niet goedkoop, maar een absolute aanrader, zowel de anti-slipcursus als de VRO.

Ik heb een antislipcursus (auto) van de baas gehad, tig jaar geleden, met een aantal herhaaldagen. Je wilt niet weten hoeveel zelfvertrouwen je daarmee "tankt". Je weet onder alle omstandigheden hoe je auto gaat reageren en wat jij moet doen. Op de herhaaldagen reden we alleen met een portofoon naast ons, dan gingen we spelen met die slip. Niets is zo leuk als een powerslide maken op een slipbaan......

De motor is uiteraard toch wat lastiger, al blijft de theorie hetzelfde, je rijdt nu eenmaal maar op twee bandjes.

Wat me trouwens opviel is dat je aangaf beide remmen te hebben gebruikt.
Dat kán wel, maar als je ff te vroeg bent met de voorrem duikt de motor in z'n voorvork. Dan komt er minder druk op de achterkant en blokkeer je het achterwiel, zeker onder die omstandigheden, wel érg snel. Doordat de achterband dan minder druk heeft, wordt de slip ook sneller/heviger en heb je minder tijd om te corrigeren.
Die VRO doet ook wonderen voor je remtechniek..... Het advies daar is om in principe alleen je voorremmen te gebruiken, tenzij je goed geoefend bent in het gebruik van beide remmen.

Oh ja, nog één ding: zo gauw een slip zich voordoet meteen koppeling inknijpen. De aandrijving op het achterwiel moet worden onderbroken, want ook die kan de slip verergeren.
 
Ik heb toevallig van de week een CB500 gehad als leenmotor (het 'eerste' model met trommelrem achter, als het goed is een zelfde model als die van TS). Wat mij opviel is dat 'ie enorm snel blokkeerde met het achterwiel (ik rem altijd voornamelijk af op de motor, dus ook met flink terugschakelen). Ik denk dat je daar de oorzaak in moet zoeken.
 
Toen bij mij het achterwiel losbrak (in een natte bocht) was hij zo weer recht zonder dat ik tijd had om te panieken. maar daarna wel gelijk laten uitrollen en dan maar dwars over de weg.

Het was toch ff flink schrikken en daarna vertrouw je even geen enkele bocht meer helaas :(
Ik heb mn motor ook net een week dus was ik al blij dat het goed ging. Volgende keer maar iets rustiger een natte bocht benaderen, of niet te snel terugschakelen.
 
Hoe dan ook, je bent er volgens mij goed vanaf gekomen. Hoop voor je dat je het vertrouwen weer snel terug hebt!


Tja...... het corrigeren op een motor van een slip is iets wat niet alleen erg moeilijk is, maar ook iets dat je onder alle omstandigheden wilt vermijden. Ff te veel voor een beginnende motorrijder. Er zijn opleidingen voor, maar dan moet je gebruik maken van speciaal geprepareerde motoren.

Ik denk dat je motor onder een te grote hoek terecht is gekomen door de eerste slip. Ga je dan corrigeren, dan ben je steeds net te laat voor de er op volgende "contraslip", waardoor je de tweede slip in feite weer verergert. De eerste slip vangen de meesten nog wel op, probleem is alleen dat iedereen daarna totaal verrast wordt door de "contraslip", omdat mensen overcorrigeren en dan te laat op de tweede slip reageren.

De truc bij een slip is dat je contra stuurt, TOTDAT de motor/auto begint te reageren. (bij iedereen een automatische reactie, dat gaat vrijwel altijd goed)
Daarna moet je METEEN weer terug de andere kant op sturen. Doe je dat niet meteen, dan ben je altijd te laat voor de tweede (contra) slip.
Dat is vrijwel zeker wat jou ook gebeurd is. Het gaat zo snel, dat je je vrijwel nooit bewust bent van wat er nu precies gebeurd is. Door de schrikreactie van de 1e slip sturen mensen sterk tegen en zijn dan te laat om de tweede slip nog op te vangen. Mensen verwachten die contraslip ook niet.

Los daarvan: als je op olie bent geslipt dan plakt de olie ook nog even aan je band, waardoor de slip en de daarop volgende contraslip alleen maar erger en lastiger te corrigeren wordt.

Advies: doe eens een antislipcursus. Dat kan ook met de auto, het gaat er om dat je weet wat je kunt verwachten. Een VRO1 omvat geen slipcursus, maar is so wie so een aanrader. Goed voor je zelfvertrouwen en je pikt er een hoop van op.

Oh sh*t das waar ook, goed dat ik dit lees! Heb nog een cadeaubon liggen :X
 
Trommelremmen blokkeren zowiezo al snel, je moet je achterrem wel goed nakijken/reviseren. Stel dat je de volgende keer onder een vrachtwagen glijd. :N
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zat dit tussen je achterwiel:

David-Griffith-Mr-Universe-Physique.jpg


Niet zo gek dat het dan blokkeert!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een keer tijdens lessen ook zoiets gehad. Het lag toen puur aan mij. Ik schakelde in de bocht terug terwijl ik eentje opwilde schakelen. Gevolg achterwiel blokeerde, dus achterkant gleed als een gek heen en weer. Het was ook nog eens nat op de weg. Ik zag de vangrail opeens heel dichtbij komen. Gelukkig bleef ik wel kalm en heb ik na paar meter koppeling ingedrukt waardoor de motor weer rustig werd. Het lijk mij dat TS ook een beginnersfout heeft gemaakt. Het is wel slecht voor je zelfvertrouwen, maar je gaat die fout echt geen tweede keer maken. Succes!


:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan