Onderuit gegaan..

Eeeh, ik mis de foto's Kofferrek... :)
Ramptoerist :(

[offtopic]
Valt me trouwens op dat meestal eerst de motor overeind getild wordt voordat iemand op het idee komt foto's te maken. Daardoor zijn er zelden spectaculaire foto's te zien van motoren op onlogische plaatsen '(
[/offtopic]


[me]Kofferrek heeft nog ergens een fotootje van z'n motor in een ander grasveldje O-) , is dat ook goed :? [/me]
 
Ramptoerist :(

[offtopic]
Valt me trouwens op dat meestal eerst de motor overeind getild wordt voordat iemand op het idee komt foto's te maken. Daardoor zijn er zelden spectaculaire foto's te zien van motoren op onlogische plaatsen '(
[/offtopic]


[me]Kofferrek heeft nog ergens een fotootje van z'n motor in een ander grasveldje O-) , is dat ook goed :? [/me]

[ramptoeristmodus]
Kom op met dat plaatje... :9
[/ramptoeristmodus]

Wees blij dat je nog zo'n ander grasveldploatje hebt, anders moest je het over doen... :+ ;)
 
Bier is een verdomt goed idee :} hehe gelukkig ben je niet "zwaar" onderuit gegaan. ik had 2 jaar geleden ook zo'n incident, wel niet met een motor alswaar maar met de scooter van me neefje ( gilera dna voor de kenners) waarmee ik ook dacht in de regen een bocht te kunnen maken. Helaas was er ook zo iets in de weg verborgen dat schuil gaat onder de naam "Geasfalteerde putdeksel". Die ik tot mijn grote verbazing onderweg tegenkwam.. waarna de achterkant uitbrak en ik een metertje of 1 aan 2 richting stoeprandgleed. ik kwam tegen de stoeprand en kon ( gelukkig) gewoon doorrijden zonder ook maar 1 voet aan de grond hebben te zetten.

Ik hoop dat ik het zelfde geluk heb met m'n motoren. |(

(Afbeelding)


www.brommer-forum.nl

www.scootah-forum.nl
 
HMMMM, in het natte gras had remmen met z'n voorrem waarschijnlijk vervelender consequenties gehad,


voorwiel blokkert dan net zo snel, zo niet sneller, je bent nooit recht boven de motor in zo'n geval anders was z'n achterwiel ook niet uitgebroken. en dan val je vaak onder de motor,............

Ik zeg hulde, voor het remmen met de het achterwiel in de berm, vergeten de beste motorrijders, :} is de enige juiste wijze en je valt eigenlijk altijd naast de motor !omdat je je been naar de lage kant uitsteekt gaat staan en de motor glijd onder je door

nou gauw de boel repareren en lekker verder :]
want hier leer je alleen maar van

In de berm zeker,...

Toch had ik zolang ik niet in de berm had gezeten, alleen mijn voorrem gebruikt,.. zeker heuveltje af... Ik heb zelfs mijn achterrem zo zacht gezet, dat ik hem echt moet instampen voordat ie begint te remmen... Glijdt mij te makkelijk weg,...

In ieder geval kut,.. gelukkig viel ie in het gras, en heb je zelf niks..
 
Kom even langs, dan sloop ik je voetrem eraf. Dan rem je alleen nog maar met je voorrem, kom je niet in de berm terecht en heb je de achterrem dus ook niet nodig }) Scheelt ook gewicht *D

In rechtuitsituaties is de gewichtsverhouding ongeveer 50/50. Bij remmen veranderd dit. Dat is ook de reden dat je het remmen met de voorrem kan opbouwen (ook met het koekblik erg belangrijk ! Rustig aanleggen, neus laten duiken en doortrappen tot de banden zachtjes "janken") Remmen aanleggen om de gewichtsverdeling van 50 naar 70 procent of meer te gaan. Je achterwiel heeft al snel helemaal geen druk meer. Ook al gebruik je de achterrem, de druk op de wielen zal toch verschuiven. Waar je dus met je voorrem rustig begint met remmen om de druk op het voorwiel te verhogen en daarna gaat doorremmen zal dit bij het achterwiel precies andersom verlopen. Je begint met remmen, maar door de afnemende druk op het achterwiel begint deze spontaan druk te verliezen en te blokkeren bij gelijkblijvende remdruk.

Een iets slippend wiel (een wiel dat ongeveer 2-5% minder snel draait dan het wegdek eronder beweegt heeft maximaal grip. Een wiel dat stil staat (100% slip) heeft nog maar rond de 20% grip. ABS speelt hiermee door telkens tussen de 0 en de pak weg 20% slip te gaan zitten. Gemiddeld heb je dan een mooie hoge waarde aan grip, maar niet de hoogste. Al met al moet je een slippend wiel dus lossen wil je weer grip krijgen. Een blokkerend wiel REMT NAGENOEG NIETS.

Voor wat betreft remmen in de bochten: De band heeft dan 2 krachten te verwerken. De zijdelingse (dwarskracht) en de remwerking (langskracht). Hoe hoger de dwarskracht (hangen in de bocht) hoe minder er over blijft voor de langskracht. Overschrijding van wat de band aan kan betekend dat de band naar buiten zal lopen. Tot een heel eind kan je hem nog wel terugpakken doordat de band eerst steeds meer grip krijgt naarmate de drifthoek (slip) groter wordt. Als de slip de 5% voorbij is wordt de grip minder en zal je vermoedelijk wel op je plaat gaan. Niemand zal je remmen in de bocht aanraden.

Hetzelfde geldt voor uitaccelereren. Die prachtige powerlides levert een hoop extra grip van de banden op. Maar bij te veel gas pleur je op je plaat. Terwijl je bij constant of licht trekkende motor de bocht wel had kunnen halen.

Ik hoop dat je nu snapt hoe het wiel "plotseling blokkeerde" en dat je achterrem leuk is om stabiel straatje keren uit te voeren maar niet om mee te remmen.

:]
 
heel verhaalIk hoop dat je nu snapt hoe het wiel "plotseling blokkeerde" en dat je achterrem leuk is om stabiel straatje keren uit te voeren maar niet om mee te remmen.

:]
De theorie begreep ik al, de praktijk is weerbarstiger |(
Voor de duidelijkheid, ik remde vooral met m'n voorrem, en amper (maar teveel) met m'n achterrem.

In de herfst ga ik iig een "slipcursus" volgen om de volgende keer beter voorbereid te zijn :)

@Rema, om in dit schuiver-topic foto's van een andere schuiver te zetten lijkt me een beetje verwarrend worden, ik zet ze wel in het appie-topic :)
 
@Rema, om in dit schuiver-topic foto's van een andere schuiver te zetten lijkt me een beetje verwarrend worden, ik zet ze wel in het appie-topic :)

Yes!Yes!Yes! D'r komt een foto,d'r komt een foto...
full
 
[Een wiel dat stil staat (100% slip) heeft nog maar rond de 20% grip. A

:]

Uhm, volgens mij is dit geen 20% maar 70/80% grip. Mijn remweg word niet 5 * zo lang als ik met een blokkerend achterwiel rem i.p.v. een niet blokkerend achterwiel :?
 
Gelukkig valt t allemaal mee kwa schade enzo :}

Je ziet maar dat theorie allemaal leuk is, hoe rem je in welke situatie, maar soms zit t dus gewoon niet mee (combi van omstandigheden) en ga je op je plaat, in dit geval gelukkig zonder ernstige gevolgen *D
 
Uhm, volgens mij is dit geen 20% maar 70/80% grip. Mijn remweg word niet 5 * zo lang als ik met een blokkerend achterwiel rem i.p.v. een niet blokkerend achterwiel :?

Bij de VRO hebben ze een test gedaan, rem weg werd snel 3x zo groot.
Dus ie 20% zit aardig in de buurt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan