Onderuit gegleden in de bocht, wat deed ik mis?

Mithane

Rookie
12 jun 2013
6
0
Hey all,

Ik ben 2 weken geleden onderuit gegleden met mijn moto en ik zit heel de tijd met maar 1 vraag : waarom?
Ik slaag er niet in om via het internet een goed antwoord te vinden en elke keer als ik nu moto rij zit ik met de onzekerheid dat het gewoon opnieuw kan gebeuren(wat uiteraard geen prettig gevoel is).
Daarom post ik het hier en hoop dat jullie me meer inzicht kunnen geven.

Concreet was de situatie als volgt :
Ik rij met een honda pan european 1100, heb deze motor 1 jaar, tervore reed ik met een honda cb750 voor een jaar of 2. Ik rij gemiddeld om de 2 weken dus geen beginner maar ook niet super ervaren.

Het was niet aan het regenen maar het wegdek was nog wat nat toen ik aan mijn autostrade afrit kwam(die ik dagelijks neem met de auto en al een 10tal keer met de moto).
Het is een vrij scherpe bocht die ik in droog weer als ik mijn best doe aan 80km/uur kan nemen. Door het natte wegdek besloot ik om hem een stuk trager te nemen en reed de bocht in aan een +/-58km / uur met mijn gas los of zeer licht, het moment van de val zal ik tussen de 50 & 58 gereden hebben.
Ik reed op het linkerrij vak en na het inzetten van mijn bocht zat ik vrij dicht tegen de linkse streep dus ik besloot om hem iets meer naar rechts op het rijvak te zetten.
Ik zet hem enkele graden meer rechtop , rol zachtjes naar het midden van de rijstrook en besloot dan om hem daar te houden door de moto terug enkele graden meer te laten hellen.

Op dat moment(of kort erna) ben ik in een fractie van een seconde op de grond beland aan het schuiven. Geen tijd gehad om te beseffen wat er juist gebeurde , laat staan te reageren. De val schade aan mij en de moto viel enorm mee dus een geluk bij een ongeluk.
Graag had ik wat meer inzicht gehad in mijn fout(en), hoe ik dit kan voorkomen en misschien zelfs kan aanvoelen/corrigeren? Ik heb al van mensen gehoord dat er mogelijk een olievlek lag maar daar ben ik vet mee ... ook voelt de voorband niet glad maar nog steeds rubberachtig.
 
Laatst bewerkt:
je gaat niet zomaar onderuit.... was het wegdek nat? lag er zand/grind? olie? eventueel iets anders?

was je bandenspanning goed? remde je of gaf je juist gas?


edit:

aha .. :)


wat gilles zegt; oneffenheid, of toch echt een gladde plek.... als je eens in de 2 weken rijdt, check je dan ook je bandenspanning? die check ik wekelijks.. ik rijd bijna elke dag..

en inderdaad, vaker rijden: dan leer je je motor stukken beter kennen
 
Laatst bewerkt:
Sorry Rnej, per ongeluk te snel op submit geduwd(wou eigenlijk preview zien)
Je vind de details nu in mijn bericht.
 
je zat tegen het midden aan van de weg, witte streep daar waar je over weg gleed toevallig???
 
1Paul , Nee : ik zat in het midden van mijn rijstrook, de stippellijn lag "ver" rechts van mij en de volle lijn links lag ook ver.
 
Er zal wel iets op de weg hebben gelegen of misschien een oneffenheid in de weg. Net een beetje pech, kan gebeuren. Niet te lang over nadenken. De onzekerheid slijt vanzelf, maar dan moet je wel effe wat vaker gaan rijden dan eens per twee weken, want zo'n frequentie helpt natuurlijk niet echt.
 
Ik zeg olie op de weg. Bij zo'n lage snelheid hebben lastwissels en gasreacties niet heel veel effect op de grip van de banden. En er is maar een dun olie laagje nodig om het glad te maken.
 
Olie/Diesel in de bocht zou het inderdaad goed kunnen zijn, zelfs de ghostrider kan dat niet corrigeren ;)

 
Matthijs,

Dus als ik het goed begrijp had ik met gas de bocht kunnen ingaan, gas volledig loslaten, een beetje heen en weer kunnen wiebelen en dan nog hadden de banden het moeten houden?

Ik was aan het denken dat ik beter gas had moeten geven ipv moeten lossen en dat mijn correctie maneuver te veel stress heeft gezet op het voorwiel op nat wegdek(eventueel ook een iets slechtere bandenspanning). Maar dat is dus uitgesloten aan die snelheden?

Ik ga eerlijk zijn : ik had liever gehoord dat ik gigantisch dom was geweest bij actie X maar jah, als het pech is met een olie vlek moet ik het natuurlijk ook niet verder gaan zoeken...
 
Als het lange tijd droog is geweest en het gaat regenen, dan komen de olie/diesel/benzine resten , die auto`s lekken/morsen naar boven drijven op het wegdek.
Deze resten olie /diesel/benzine zijn lichter als water, dus drijft het boven op het wegdek wat de gladheid veroorzaakt, die je niet verwacht.
Vooral op de stukken waar de auto`s niet vaak sporen, dus het midden van de weg.
 
Laatst bewerkt:
Als het lange tijd droog is geweest en het gaat regenen, dan komen de olie/diesel/benzine resten , die auto`s lekken/morsen naar boven drijven op het wegdek.
Deze resten olie /diesel/benzine zijn lichter als water, dus drijft het boven op het wegdek wat de gladheid veroorzaakt, die je niet verwacht.
Vooral op de stukken waar de auto`s niet vaak sporen, dus het midden van de weg.

Vaak zie je het ook alsware 'schuimen', dat doet mij altijd bevestigen dat het lange tijd droog is geweest. Zeker als ik niet bekend ben in betreffende regio. Zelfs met de auto kun je het dan voelen.
 
Matthijs,

Dus als ik het goed begrijp had ik met gas de bocht kunnen ingaan, gas volledig loslaten, een beetje heen en weer kunnen wiebelen en dan nog hadden de banden het moeten houden?

Ik was aan het denken dat ik beter gas had moeten geven ipv moeten lossen en dat mijn correctie maneuver te veel stress heeft gezet op het voorwiel op nat wegdek(eventueel ook een iets slechtere bandenspanning). Maar dat is dus uitgesloten aan die snelheden?

Ik ga eerlijk zijn : ik had liever gehoord dat ik gigantisch dom was geweest bij actie X maar jah, als het pech is met een olie vlek moet ik het natuurlijk ook niet verder gaan zoeken...

De ware toedracht zul je meestal,nooit kunnen achterhalen(been there,done that).
Gewoon (veel)blijven rijden en je vertrouwen terug vinden :),en blij zijn de je er zelf zonder kwetsuren vanaf komt :)

Tip : een bezoek aan de verenspecialist wil ook wel eens helpen,bandenspanning regelmatig controleren,oftewel technische problemen uitsluiten :Y
 
Laatst bewerkt:
Door het natte wegdek besloot ik om hem een stuk trager te nemen en reed de bocht in aan een +/-58km / uur met mijn gas los of zeer licht, het moment van de val zal ik tussen de 50 & 58 gereden hebben.

Wellicht zit het hem het meeste in dit stukje... Gas los/ licht en vertragen in de bocht. Je snelheid dient voor de bocht goed te zijn en met een "trekkende" motor de bocht nemen, m.a.w. had je mogelijk onbelans door een niet trekkende motor.
 
probeer in bochten op de stukken te rijden waar de autobanden alles schoon rijden. Vooral in het midden van de rijbaan is het vaak niet schoon gereden. Daardoor heb je verhoogde kans op glijpartijen en lekke banden.
 
Wellicht zit het hem het meeste in dit stukje... Gas los/ licht en vertragen in de bocht. Je snelheid dient voor de bocht goed te zijn en met een "trekkende" motor de bocht nemen, m.a.w. had je mogelijk onbelans door een niet trekkende motor.

Een beetje onbalans door niet trekkende motor in een bocht met 50 per uur.. als je alleen daar al van onderuit gaat? Ik vrees dat je voor het grootste deel gewoon pech hebt gehad dat je over een glad stuk bent gereden. Probeer ontspannen te blijven rijden en zorg ervoor dat het aan je materiaal niet kan liggen.
 
Hij zoekt naar mogelijke oorzaken. Of kon je dat zelf niet bedenken?

En wij adviseren hem met goed bedoelde subjectieve mogelijkheden vanuit een stoel,zodat hij iedere bocht vol met olievlekken ziet liggen en zijn gas niet meer durft aan te raken :')

We rijden op 2 wielen,de kans dat je plat gaat is altijd aanwezig '( .

Techniek uitsluiten en doorgaan,is mijn advies :]
 
Laatst bewerkt:
Een beetje onbalans door niet trekkende motor in een bocht met 50 per uur.. als je alleen daar al van onderuit gaat?

Nee, niet alleen dat... niet trekkende motor, scherpe bocht, gas los en corrigeren in de bocht met vermindering van snelheid door het gas lossen. M.a.w. niet klaar zijn vóór de bocht, maar alle handelingen verrichten in de bocht. Niet de beste combi als je het mij vraagt...
 
Denk dat je moeilijk een antwoord krijgt hierop. Niet al te veel over nadenken, gewoon weer lekker gaan rijden en je vertrouwen terug vinden. :)
 
Volgens mij ook olie al dan niet losgekomen door de regen (zoals aangegeven) en wellicht i.c.m. ander factoren als:
- Bij het afremmen, al is het slechts op de motor bij gas dicht, heeft je achterwiel minder grip omdat je motor op het voorwiel gaat leunen.
- Als de afrit naar beneden was heb je ook nog het nadeel dat het gewicht al meer op het voorwiel staat en je achterwiel zo wie zo al minder grip heeft.
- Banden die koud zijn.
- banden die oud zijn
- banden die niet op spanning zijn.
 
Laatst bewerkt:
Is natuurlijk moeilijk om hier lezend en schrijvend te gissen wat er gebeurde.
Het is meestal een samenloop van dingen, en het hoeft dus niet éen enkele fout te zijn.

Ten eerste, (is al gezegd door Zot) is het midden van de rijbaan het smerigste, en in bochten met lichte verkanting het laagste gedeelte ook.
Probeer vooral in de regen of na regen het midden van de rijstrook te vermijden en ook de lagere (nog vochtige) delen.

Ten tweede. In de bocht, vooral bij vochtig wegdek, moet je je "huiswerk" al gedaan hebben.
Dus vóór de bocht al inschatten waar je wilt rijden en uitkomen, de juiste versnelling inschakelen zodat je op het juiste toerental zit, en vermijden dat je onbalans in je motor brengt, dus niet halverwege de bocht remmen (gasdicht) of gas geven. Je kunt best tot een zeker punt tot in de bocht wat af remmen, maar als je de motor eenmaal "plat" legt moet je niet me je rem, koppeling of gas liggen klooien.
Je rijdt met een vleugje gas, met lichte tractie de bocht om en je gaat weer op het gas (met beleid) zodra dit kan, zo ongeveer op de apex begin je progressif het gas te openen.
Hoe natter en gladder hoe fijner dit moet gebeuren.

Ten derde, en dit is heel belangrijk en hoort ook bij het vorige punt, (huiswerk vóór de bocht) kijk waar je naar toe wilt, zo ver mogelijk voor je uit.

Ik denk dat je in de bocht hebt lopen kijken naar vochtige plekken en toen bedacht dat verandering van rijstrook een goed idee was, en dat is het niet.
 
Laatst bewerkt:
De meeste dingen zijn al genoemd. (Olie/diesel die gaat drijven als het gaat regenen na lange tijd droogte, nog in de bocht van alles doen ipv klaar zijn voor de bocht, etc)
Nu begrijp ik dat je graag een geruststelling wil, het is nou eenmaal niet prettig om te moeten rijden met het idee "tja, omvallen gebeurt nou eenmaal". Het goede nieuws is: Alhoewel een ongeluk natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten is, zijn dit soort dingen voor een groot deel te voorkomen.

Dingen die helpen om dit te voorkomen.
1: Positie op de weg: Probeer het midden van de rijstrook te mijden als het regent, dat is nl. waar over het algemeen de meeste rommel ligt.
2: Ben klaar voor de bocht. Dat gerommel in de bocht helpt niet. Je wil gewoon licht trekkend de bocht door.
3: Ervaring. Je kunt rustig een stukje glijden zonder onderuit te gaan. Dan moet wel je balans absoluut perfect in orde zijn. En dat is dus balans waarin alles is meegenomen: hellinghoek motor, middelpuntvliedende kracht en dan vervolgens jouw positie op de motor.
4: Oh ja, banden. Op spanning etc. Maar ook: fatsoenlijke banden die bij de rijstijl passen. Op Sheng-Shin (ja, dat bestaat) rijden helpt niet echt. Lees hier op het forum ervaringen over de banden en zorg dat ze bij je rijstijl passen.

Dan die ervaring. Drie jaar motor rijden, en dan eens in de 2 weken. Tja, of je dan een beginner bent hangt eigenlijk vooral af hoeveel en wat voor wegen je rijdt als je dan rijdt. Maar tenzij dat grote stukken kronkelweggetjes zijn, ben je eigenlijk nog wel een beginner. Tip: Neem een voertuigbeheersingscursus. Circuit of slipcursus, gevorderden cursus. Voldoende keuze, en ze leren je veel meer om juist met dit soort situaties om te gaan.

Heb zelf na een soortgelijke actie (motregen-glip-ik op mijn muil) een paar race cursussen gevolgd. Dat verricht wonderen voor je voertuigbeheersing en vooral balans. Ben daarna ooit in een sneeuwstorm wel eens bijna dwars gegaan, en heb ondanks dat alles netjes rechtop gehouden.
 
Ik ben onder de indruk van het aantal reacties dat ik gekregen heb, alvast bedankt aan allen.
Ik denk dat de algemene conclusie is dat ik mijn bocht beter had kunnen nemen en daardoor de kans op een slippertje had kunnen verminderen maar dat het natuurlijk niet uitgesloten is dat het sowieso was gebeurd.

Kortom : meer nadenken voor de bocht , meer rijden, meer ervaring opdoen
maar er ook niet te lang bij stil staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan