Onderuit op de snelweg..

(niet deprimerend bedoeld, maar morgen komt de spierpijn nog :X )
Been there, done that ;)

In december m'n vorige motor TL gereden, dus I know the drill :P
Misschien de volgende keer een motor met 4 wielen of mooi weer rijder worden...
 
Been there, done that ;)

In december m'n vorige motor TL gereden, dus I know the drill :P
Misschien de volgende keer een motor met 4 wielen of mooi weer rijder worden...
Zoiets?

full


;)
 
Vastloper is het in ieder geval niet, misschien, maar dat is me nog nooit opgevallen, zo'n bitumen (schrijf je dat zo?) spoor, maar als je daar op weg glijdt heb je 2 cm verderop wel weer grip en dat had ik absoluut niet... dus ik ga voor de eerste optie...

Op het moment dat het wiel al doorslipt en vervolgens weer op gewoon asfalt komt, kan je achterwiel wel een dermate hoge snelheid hebben dat deze door blijft slippen als je het gas vasthoudt.

Heb zelf al eens een wegbrekend achterwiel gehad, maar ik kreeg pas grip toen ik het gas dichtdraaide, want de motor bleef heel simpel toeren maken op het gewone asfalt :)
 
Op het moment dat het wiel al doorslipt en vervolgens weer op gewoon asfalt komt, kan je achterwiel wel een dermate hoge snelheid hebben dat deze door blijft slippen als je het gas vasthoudt.

Heb zelf al eens een wegbrekend achterwiel gehad, maar ik kreeg pas grip toen ik het gas dichtdraaide, want de motor bleef heel simpel toeren maken op het gewone asfalt :)
Kan dat ook met een 25KW? :X
 
Klote Villie, maar gelukig kun je het nog na vertellen. succes met de spierpijn en het opknappen van je motor.
 
Ook niet als het water van rechts komt? Daar is het profiel natuurlijk niet op berekend.

Aguaplaning is als er een film van water tussen band en wegdek ontstaat. De kant waar het water vandaan komt doet er niet toe.

Doordat een motorfiets een relatief klein oppervlakte heeft tussen band en wegdek is de druk dermate hoog dat die film bij een motorfiets (bijna) niet kan ontstaan.
 
misschien een grote klap water tegen de achterkant? Dus niet echt onder het wiel?

Maar klinkt idd als een vorm van aquaplaning: geen grip meer met achterwiel.

Heb er ooit hier eens een vraag overgesteld, maar is praktisch idd bijna onmogelijk. In dit geval misschien toch.
 
Auw.... :(

Vanmorgen onderweg naar m'n werk, beetje regen, niks aan de hand, lekker op de linker baan omdat ik een vrachtwagen wilde inhalen, snelheidsmeter op ongeveer 140 niks aan de hand.

BAM

Achterwiel slaat weg, ik wordt van de motor af gezwiept en lig op m'n muil, glij naast de vrachtwagen en zie dat ik samen met de motor richting vrachtwagen glij. :? :?

Whaaaa, is mijn grootste nachtmerrie, onderuit glijden en dan onder een vrachtwagen glijden :o

Hulde aan deze mensen :} :}
Waar ze zo snel vandaan kwamen, ik heb geen idee, maar geweldig :}

Idd hulde :}

Tsja, vrijdag de 13e hè...

Lijkt me eerder dat dit een van je geluksdagen is, tis maar net hoe je het bekijkt :P

Sterkte en succes met de spierpijn en schade-afhandeling
 
Aquaplaning is bijna onmogelijk met een motorfiets. Dan moet je wel hele platte en gladde banden hebben. Dus dat is het denk ik niet.

Heb thans toch al gehad tijdens een felle regenbui op de snelweg dat ik em met 2 wielen zachtjes voelde glijden. Echt dat gevoel wat je ook met de wagen hebt.
Er lagen toen hele plassen op de weg
 
Zo ..... da's niet best. Gelukkig heb je veel geluk gehad. Ongelooflijk dat je achterband zo weg kan slaan. Enig idee waarom?

Nou, je hebt een van je engeltjes in je leven opgebruikt. Nog 6 over?

O-) O-) O-) O-) O-) O-) - O-) = O-) O-) O-) O-) O-) O-)
 
ouch dit hoop ik nooit mee te maken. De snelweg lijkt me eigenlijk een zeer ongeschikte plek om te gaan liggen.

Gelukkig heb je het er goed vanaf gebracht. succes met herstel van jezelf en de bike.
 
Aquaplaning is bijna onmogelijk met een motorfiets. Dan moet je wel hele platte en gladde banden hebben. Dus dat is het denk ik niet.
Weet ik. De vorm van de band en het smalle contactoppervlak maken het bijna onmogelijk. Maar ik zou het me voor kunnen stellen wanneer je langs een vrachtauto rijdt die een hoop water aan de kant perst, voor/onder jouw wiel.

Als het niet kon gebeuren op een motorfiets, zou je überhaupt geen profiel nodig hebben, lijkt me. Dan reden we allemaal op slicks.
 
Wellicht is het door het volgende veroorzaakt, het is maar een ideetje:

De weg is glad door de zomervettigheid, krijgen we een flinke bui,komt al die zomertroep los. Als het een tijd niet geregend heeft en dan een bui ..is het altijd link.

En dan haal je in ..dus wellicht iets gas bijgegeven ..tja dan breekt die wel uit.

Het gaat vaak goed dat utbreken maar ja net die ene keer...klote klote

De achterkant slaat dan b.v. ook gauw weg bij het invoegen (door het extra gas) vooral net bij de 1e regen bui.


BTW..zelf rijd ik tijdens regen altijd behoorlijk door op het rechte stuk dan. En daarbij altijd heel wat vrachtwagens gepasseerd (door zo'n gratis douche) en eigenlijk altijd weinig last gehad van aquapl... Het enige wat ik tijdens regenrijden wel vrees zijn lengterichels en de deuken ernaast met water erin..

Ik denk combinatie van wegdek,zomervettigheid, gas bij en water..

In ieder geval sterkte met het herstel.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen hoeveel meter je ongeveer gegleden hebt met 140 en regen.
 
Weet ik. De vorm van de band en het smalle contactoppervlak maken het bijna onmogelijk. Maar ik zou het me voor kunnen stellen wanneer je langs een vrachtauto rijdt die een hoop water aan de kant perst, voor/onder jouw wiel.

Als het niet kon gebeuren op een motorfiets, zou je überhaupt geen profiel nodig hebben, lijkt me. Dan reden we allemaal op slicks.

Dit idee had ik ook,zo een vrachtwagen perst natuurlijk wel heel wat meer litertjes weg dan een motorfiets en ik kan me voorstellen als je in een keer zo een bak water voor je wiel krijgt dat ie ff moet slikken.Mogelijk heeft Villie ook nog op een slecht stuk weg gereden zodat net op het verkeerde moment zijn wiel ff iets minder druk op de weg had dan normaal.
 
Heb thans toch al gehad tijdens een felle regenbui op de snelweg dat ik em met 2 wielen zachtjes voelde glijden. Echt dat gevoel wat je ook met de wagen hebt.
Er lagen toen hele plassen op de weg

Dat kunnen ook de bitumen zijn geweest. Met VRO2 rijdt je met 100 km/uur door een bak met wel 10 cm diep water. Kan me niet voorstellen dat je dan op 1 cm (en dat is al veel) water gaat glijden op de snelweg.

Misschien lag er bij bij de TS wel diesel of ander spul op snelweg. Dat is bijzonder vervelend. De oorzaak achterhalen is, denk ik wel belangrijk voor het zelfvertrouwen. Tenminste dat gold na mijn schuivertje, waar ik nooit echt de oorzaak heb kunnen achterhalen.
 
He Villie, inderdaad een engeltje (of twee...) zeg! Gelukkig gaat het allemaal redelijk met je. Nou al wel bij de dokter geweest? Je moet toch na zoiets wel een afspraak kunnen maken?? stomme doktersassistentes altijd ... :(
 
Dat kunnen ook de bitumen zijn geweest. Met VRO2 rijdt je met 100 km/uur door een bak met wel 10 cm diep water. Kan me niet voorstellen dat je dan op 1 cm (en dat is al veel) water gaat glijden op de snelweg.

Misschien lag er bij bij de TS wel diesel of ander spul op snelweg. Dat is bijzonder vervelend. De oorzaak achterhalen is, denk ik wel belangrijk voor het zelfvertrouwen. Tenminste dat gold na mijn schuivertje, waar ik nooit echt de oorzaak heb kunnen achterhalen.


10 cm?? dan moet je geen gas bijgeven dunkt mij dan..nooit geweten dat je fiets dat kon hebben maar ja zoiets test je ook niet graag zelf en zeker niet op de openbare weg.
 
Als het niet kon gebeuren op een motorfiets, zou je überhaupt geen profiel nodig hebben, lijkt me. Dan reden we allemaal op slicks.

Profiel is niet alleen nodig ter voorkoming van aguaplaning. Het verhoogt de grip tijdens nattigheid. Aquaplaning is een apart verschijnsel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan