Onderuit op rotonde, aansprakelijkheid?

De titel suggereert en gezien ook de vele reacties dat een rotonde een afwijkende aansprakelijkheid zou hebben?Terwijl een rotonde gewoon een stukje ( recht) wegdek maar dan in een cirkeltje is.Waar je ook geen richting hoeft aan te geven als je deze rond wil.Als motorrijder neem ik dit stukje wegdek wel rustig/langzaam als er verkeer dreigt aan te komen.Je weet maar nooit ;)

Misschien is het beter de snelheid op een rotonde te verhogen tot 80km/uur.Zodat de mensen minder snel de neiging hebben om hun voertuig er voor te willen gooien.Of je geeft elkaar de ruimte zodat de ander kan ritsen/invoegen.Zo rij ik de meeste rotondes.
 
Laatst bewerkt:
Of je geeft richting aan naar links bij 3/4 en 1/1. Dan weet het oprijdende verkeer ook wat jouw bedoeling op de rotonde is.
 
Of je geeft richting aan naar links bij 3/4 en 1/1. Dan weet het oprijdende verkeer ook wat jouw bedoeling op de rotonde is.

Eigen verkeersregels verzinnen mag niet :X

Nogmaals, je gaat gewoon rechtdoor maar dan in een cirkel :o

Het oprijdende verkeer zou moeten weten dat ik op dat stukje wegdek voorrang heb ;) Dat net zo lang totdat ik aanstalten maak richting aangeef om eraf te draaien.

Geef jij dan aan ook richting aan op een rechte weg als je rechtdoor gaat :? Want dat ben je dan aan het doen :P
 
Wat is een rotonde
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt, waarbij op het midden van het kruispunt een cirkelvormig 'eiland' is aangelegd. Doel van de rotonde is het aantal conflictpunten (mogelijkheid tot onstaan van verkeersgevaarlijke situaties) te verminderen en de doorstroming van het verkeer, dan wel de verkeersafhandeling te bevorderen.Waar velen niet mee zijn opgegroeid, waar vaak slordig gereden wordt, waarbij het gebruik van de richtingaanwijzer niet altijd duidelijk lijkt en / of niet bekend is.

Richting aangeven bij/op een rotonde
Richting aangeven Linksaf Hangt van het type rotonde af meer baans ;)
Als je voorsorteert naar links bij naderen en oprijden van de rotonde
Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent.
Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/ve...onde-rijden-richting-aangeven-en-afslaan.html

O-) Natuurlijk ( enkel op de motor) geef ik ( enkel in de spits) richting aan :P Zou daar wel een boete voor verdienen vind ik zelf *D
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zorgelijk vind ten aan zien van het rotonde rijden.Dat tijdens de autorijles de instructeur het toestaat het zelfs aangeeft dit te doen als ze linksom willen.

Sterker nog.........vele instructeurs rijden zelf ook zo. -O- Het lijkt gedoogt te gaan worden! Net zo als rechts inhalen :P
 
2e regel geldt alleen bij een rotonde met twee rijstroken, anders beslist niet aangeven.
Hoe kom je daar nou bij? Je mag wel degelijk linksaf aangeven op een minirotonde (dus een rotonde met 1 rijstrook). Toen ik motorrijles had, moest ik het zelfs van mijn instructeur. In mijn theorieexamen was een vraag of je bij 3/4 richting aan mag geven naar links. Ja dus.

Voor de oudgedienden onder ons: deze regel is al een paar keer veranderd in de afgelopen decennia. Even bijlezen zou niet verkeerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zorgelijk vind ten aan zien van het rotonde rijden.Dat tijdens de autorijles de instructeur het toestaat het zelfs aangeeft dit te doen als ze linksom willen.

Sterker nog.........vele instructeurs rijden zelf ook zo. -O- Het lijkt gedoogt te gaan worden! Net zo als rechts inhalen :P

Wat is er zorgelijk aan? Het zorgt toch niet voor meer gevaar?
Jaar geleden mijn autorijbewijs gehaald en mij is toen ook geleerd als je 3e afslag wilt naar links aangeven en voordat je eraf gaat naar rechts.
 
Hoe kom je daar nou bij? Je mag wel degelijk linksaf aangeven op een minirotonde (dus een rotonde met 1 rijstrook). Toen ik motorrijles had, moest ik het zelfs van mijn instructeur.

Klopt , werd mij ook aangeleerd maar dat was meer zodat je in leven bleef als motorrijder zijnde op een rotonde ;)

In mijn theorieexamen was een vraag of je bij 3/4 richting aan mag geven naar links. Ja dus.
Het mag misschien ook wel maar het moet niet :P
Voor de oudgedienden onder ons: deze regel is al een paar keer veranderd in de afgelopen decennia. Even bijlezen zou niet verkeerd zijn.

Je bent nog geen 50 jr en dus nog jong :+ Laat eens zien ik krijg de regel waar het wettelijk beschreven zou staan niet gevonden ?

Richting aangeven bij/op een rotonde
Richting aangeven Linksaf
Als je voorsorteert naar links bij naderen en oprijden van de rotonde
Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent.
Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.
 
Eigen verkeersregels verzinnen mag niet :X

Nogmaals, je gaat gewoon rechtdoor maar dan in een cirkel :o

Het oprijdende verkeer zou moeten weten dat ik op dat stukje wegdek voorrang heb ;) Dat net zo lang totdat ik aanstalten maak richting aangeef om eraf te draaien.

Geef jij dan aan ook richting aan op een rechte weg als je rechtdoor gaat :? Want dat ben je dan aan het doen :P
Ik zou je willen voorstellen het eens een paar keer wel te doen. En merk het verschil, echt een verbetering.

Toen die kleine dingen voor het eerst werden aangelegd was het wel zo dat je richting aan gaf en werd er niet gesproken over een rechtdoor gaande weg in de vorm van een cirkel.
Zo is het mij altijd bijgebleven en met je knipper communiceer je heel duidelijk wat je van plan bent te gaan doen of wat je aan het doen bent.
Eigen veiligheid eerst. Zeker op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou je willen voorstellen het eens een paar keer wel te doen. En merk het verschil, echt een verbetering.

Heb 1000 x liever dat mensen richting aangeven als ze de rotonde afgaan :P Dat zou pas echt een verschil en verbetering geven. ;)
Toen die kleine dingen voor het eerst werden aangelegd was het wel zo dat je richting aan gaf en werd er niet gesproken over een rechtdoor gaande weg in de vorm van een cirkel.

Zo is het mij altijd bijgebleven en met je knipper communiceer je heel duidelijk wat je van plan bent te gaan doen of wat je aan het doen bent.


Eigen veiligheid eerst. Zeker op de motor.

Met je eens daarom doe ik het op de motor wel.
 
De ANWB zegt dit erover: Je volgt gewoon de weg en geeft alleen richting aan als je die weg (de rotonde) verlaat

De vraag was: Wat zijn de wettelijke voorschriften met betrekking tot het richting aangeven op rotondes. Ik hoorde vandaag van een autorijschoolhouder dat als je driekwart van de rotonde er af wil je dan bij het oprijden je richtingaanwijzer naar links moet uitsteken en dan na de tweede uitrit naar rechts moet aandoen.

Het werd vroeger inderdaad zo geleerd en misschien hier en daar nu nog wel. Maar op een forum van de politie las ik eens een heel ander verhaal en de uitleg die daar gegeven werd, lijkt mij steekhoudender. Rotondes die mooi rond zijn en waar "netjes" op gelijke afstand vier wegen op uitkomen zijn vandaag de dag niet vanzelfsprekend meer. Rotondes hebben twee, drie, vier, vijf of wel zes aansluitingen. "Half" of "Driekwart rond" is niet meer vanzelfsprekend. Rotondes hebben tegenwoordig een vorm van rond tot ovaal tot haltervormig, en turborotondes hebben in elkaar gevlochten rijstroken. Lang niet alle rotondes zijn geheel te overzien. Er bestaan ook rotondes waar je niet eens meer helemaal rond kunt rijden. Een rotonde moet worden beschouwd als een (min of meer) cirkelvormige doorgaande weg. Je volgt gewoon de weg en geeft alleen richting aan als je die weg (de rotonde) verlaat. En dat is in 99,999% van de gevallen naar rechts. Richting naar links aangeven doe je op een rotonde alleen als er een weg naar binnen leidt en je daar in wilt (net als bij "gewone" wegen). Zo'n situatie is mogelijk, maar maar rotondes waar dat kan, zijn een zeer grote zeldzaamheid. (Ik heb ze meegemaakt, maar de meeste mensen zullen er waarschijnlijk niet eens een kennen.)


bron;

https://www.anwb.nl/experts/auto/vr...d14-e620ca2b75d7/richting-aangeven-op-rotonde
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijzelf deze zomer onderuit geremd terwijl ik een fietser ontweek die mij niet had gezien buiten de bebouwde kom.

Normaal krijg je dan helemaal niks, want fietser EN ik had hem niet geraakt.
Twee getuigen en de fietser erkende schuld.
Ik ben WA verzekerd met de motor.

Er zijn gegevens uitgewisseld want we hadden geen schadeformulieren bij ons. De volgende dag hebben we er alsnog eentje ingevuld.

De muts achter de balie bij mijn verzekeraar nam mijn formulier niet eens aan. Geen zaak.

Paar dagen later wordt ik gebeld door hoofdkantoor. Ze mistten mijn exemplaar. Uitleg over het niet aannemen, uiteindelijk schade taxatie bij een motorzaak moeten laten doen.

Aan het eind van het verhaal heb ik een nette uitkering gekregen.

De wereld is dus niet geheel zwart of wit.

db
 
Heb 1000 x liever dat mensen richting aangeven als ze de rotonde afgaan :P Dat zou pas echt een verschil en verbetering geven. ;)Met je eens daarom doe ik het op de motor wel.

Ik doe beide én met elk voertuig. Gewoon omdat ik dat op de motor zo gewend ben te doen. En ik zie dat het overige verkeer daar goed op reageert. Dus als iedereen het ook zou gaan doen dan maken we de wereld weer een beetje veiliger.
 
Ik doe beide én met elk voertuig. Gewoon omdat ik dat op de motor zo gewend ben te doen. En ik zie dat het overige verkeer daar goed op reageert. Dus als iedereen het ook zou gaan doen dan maken we de wereld weer een beetje veiliger.


Het spijt mij echt ik ga hier niet in mee :N .Als iedereen richting zou aangeven bij het verlaten wat in het verkeersreglement staat dan bereik je hetzelfde. Snappie ;)
 
Hoe kom je daar nou bij? Je mag wel degelijk linksaf aangeven op een minirotonde (dus een rotonde met 1 rijstrook). Toen ik motorrijles had, moest ik het zelfs van mijn instructeur. In mijn theorieexamen was een vraag of je bij 3/4 richting aan mag geven naar links. Ja dus.

Voor de oudgedienden onder ons: deze regel is al een paar keer veranderd in de afgelopen decennia. Even bijlezen zou niet verkeerd zijn.

Het gaat er niet om of het mag, het gaat erom dat het verwarrend werkt.
Daarom zei ik ook; beslist niet aangeven.
Als jij dat negeert is dat jouw keuze.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe beide én met elk voertuig. Gewoon omdat ik dat op de motor zo gewend ben te doen. En ik zie dat het overige verkeer daar goed op reageert. Dus als iedereen het ook zou gaan doen dan maken we de wereld weer een beetje veiliger.


Ik heb het ook aangeleerd gekregen, maar het is zelfs zo dat in sommige landen het niet is toegestaan. ( Geloof Duitsland en Belgie, maar pin me er niet op vast)


Edit : Ik bedoel richting aangeven vóór de rotonde uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag zien dat rijscholen zich eens aan de (juiste) regels hielden. Het zijn meer gedoogrijscholen geworden? Je ziet van alles, zoals bumper klevende lesauto's welke dan vele km links blijven rijden en ga zo maar door. Aanrijden op een kruispunt dubbelbaanse rijweg met leerling ernaast en links voorsorteren/stoppen terwijl je rechts dient te stoppen? Licentie afpakken bij alles ( bij ook foutief iets aanleren) en nooit geen les meer laten geven.
 
Laatst bewerkt:
Als je op de rotonde blijft dan geef je geen richting aan. Dus zoland bij oprijden rotonde en bij volgen rotonde geen richting aangeven. Pas richting aangeven naar rechts als je de rotonde wil verlaten.

Het is ronduit belachelijk dat je bij 3/4 rond eerst naar links richting aangeeft om vervolgens rechtsaf aan te geven bij het verlaten. Dat is tegenstrijdig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook aangeleerd gekregen, maar het is zelfs zo dat in sommige landen het niet is toegestaan. ( Geloof Duitsland en Belgie, maar pin me er niet op vast)


Edit : Ik bedoel richting aangeven vóór de rotonde uiteraard.
Tenzij je de eerste afslag neemt uiteraard.
 
Zelfde situatie mee gemaakt. Op een rotonde ging 3/4, auto zag me over het hoofd en ging half de rotonde op. MIjn reactie remmen en gleed onderuit, linker kant aardig beschadigd maar geen contact met de auto gehad.

Schadeforumulier ingevuld en alles vergoed gekregen zonder enige vorm van weerstand.
 
Toch even een update:

Net de motor opgehaald bij de dealer, hij is weer helemaal opgeknapt en de verzekering heeft netjes uitbetaald.

Al met al goed afgelopen dus! al heb ik er wel veel geregel van gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan