Onderuit , wie heeft nu schuld ???? :(

Wie is schuldig ?

  • Boer met trekker en mestverspreider ?

    Stemmen: 27 100,0%
  • Motorrijder na mooie cursusdag over veilig rijden ?

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik heb geen idee ?

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    27

pinin39

MF veteraan
24 apr 2004
2.241
0
borger
2 weken terug een mooie motorveiligheidstraining gevolgd.
heerlijk gereden op de openbare weg onder begeleiding van een ervaring instructeur (tevens motoragent) en echt mega veel geleerd over bochtentechniek.

op de terugweg rijden we een dorp uit , buiten bebouwde kom voorbij een bocht op een recht stuk rijdt een trekker met mestverspreider er achter.

de instructeur haalt de trekker in , ik ook en 2 mensen achter mij zouden het ook doen .

alleen op moment dat ik er naast zit slaat de trekker af. !!! -O-

tja daarna weet ik 2 uur niets meer te herinneren maar gelukkig nu naar 2 weken ben ik er goed van af gekomen .

alleen wie is nu schuldig :

1. Geen knippers zien werken tijdens mijn inhaalaktie
2. 40km/u aan snelheid
3. 2 getuigen die kunnen aantonen dat ik er naast zat op moment van ongeval

omdat ik een WA verzekering zonder rechtsbijstand heb moet ik alles zelf regelen.
motor staat bij de dealer en heeft kuipschade (zijkuip, topkuip , ruitje , uitlaat en rempedaal naar de klote)


Boer zegt : wij zijn niet afgeslagen (ze zijn weer terug gedraaid anders was ik nu dood geweest want dan was het wiel over me heen gereden)
Boer zegt : knippers waren aan .

Ik zeg : knippers waren niet aan , heeft wel afgeslagen

probleem is dat de instructeur er al voorbij was , en geloof me .... na een dagje met hem te hebben gereden heb ik erg veel waardering voor motormuizen gekregen want die lui kunnen zeer goed rijden , heel goed inschatten en vreselijk ver voorruit kijken !!!

ik heb 2 getuigenverklaringen die zeggen de knippers niet te hebben gezien
ik heb 1 motoragent die over de snelheid kan getuigen
ik heb 2 agenten die alles hebben genoteerd en een dosier van aangemaakt

wie is in dit geval nou schuldig ???

(en ja we kunnen allemaal wel zeggen , de boer .... O-) maar is dat zo ???)

waarom ik dit zo graag wil weten ?

Als ik de motor laat repareren door de motorzaak met originele kuipdelen
kost het een aardige duit (motorzaak ben ik ZEER tevreden over dus gun hun deze handel).

de schade is door een expert op 2000,- geschat en de motorzaak besteld de spullen nu.

stel ik krijg geen geld van de tegenpartij dan moet ik zelf die 2000,- ophoesten , of ik moet wachten tot alles is afgehandeld om dit te voorkomen maar dat kan nog wel een maandje of 4 duren ben ik bang voor !

kortom wil eigenlijk gewoon een eerlijk antwoord , wie is schuldig denken jullie ?? dan heb ik wat meer vertrouwen er in en laat ik de motor snel opknappen !!!
 
Op zich is de trekker fout, maar heeft hij je wel geraakt??
op het moment dat hij je niet geraakt heeft wordt t nog een lastige verzekerings zaak :X

het is misschien beter om een foto van de plek te posten want haalde je in op een kruispunt? waarom sloeg hij dus af? om een andere weg op te rijden of om z'n land op te komen? ga dus ook na of het stuk grond NAAST het ongeluk waar hij wilde afslaan, van wie dus het stuk land is. als dat van hem is..of van zijn werkgever ofzo dan is het al een heel stuk makkelijker te bewijzen dat hij daar afsloeg.
 
Op zich is de trekker fout, maar heeft hij je wel geraakt??
op het moment dat hij je niet geraakt heeft wordt t nog een lastige verzekerings zaak :X

het is misschien beter om een foto van de plek te posten want haalde je in op een kruispunt? waarom sloeg hij dus af? om een andere weg op te rijden of om z'n land op te komen? ga dus ook na of het stuk grond NAAST het ongeluk waar hij wilde afslaan, van wie dus het stuk land is. als dat van hem is..of van zijn werkgever ofzo dan is het al een heel stuk makkelijker te bewijzen dat hij daar afsloeg.

Ja zou afslaan naar zijn eigen boerderij (dus de oprit van zijn huis op)
en ja hij heeft mij geraakt .....

ik ben tegen één van de wielen gekomen en zo in onbalans gekomen en op zijn kant gegaan . (wat ik heb gehoord van de mensen die er achterop reden)
 
Op zich is de trekker fout, maar heeft hij je wel geraakt??
op het moment dat hij je niet geraakt heeft wordt t nog een lastige verzekerings zaak :X {b} NEE hoor !!]
Belangrijkste is dat je getuigen hebt die allen het zelfde verklaren.

Allereerst hoeft er géén contact geweest zijn tussen beide partyen.
Indien de boer een onverwachte en onaangekondigde aktie uitgevoerd heeft waardoor jij aantoonbaar in een gevaarlijke situatie gekomen bent met als gevolg een schuiver of botsing, dan is hij wel degelijk de tegenpartij in dit verhaal.

Daarnaast is het van belang wáár hij heen ging ?

Als het een openbare weg linksaf is dan kan het lastiger worden.
Dan zou het betekenen dat je in aan het halen bent geweest op of te dicht op een kruising en ben jij als inhalende partij zelf fout !
Volgensmij kan de Boer dan enkel een proces verbaal krijgen voor het niet gebruiken van zijn knipperlicht èn evt. het niet of onvoldoende spiegelen.

Indien hij zijn erf of land op wilde draaien ligt het verhaal weer anders.
Dan word waarschijnlijk de boer de belastbare partij })
Dan valt zijn afdraaien onder byzondere verrichtingen en die mag je enkel doen op het moment dat je niemand hindert ofwel zijn ondergeschikt aan de normale verkeersverrichtingen.

Zo zit het mijns inziens in elkaar?
Wat betreft het laten repareren van je motorfiets zou ik als je safe wilt gaan, wachten op de schuldbepaling :?

Succes TS en ehhh....
Ben blij dat je er nog zo vanaf gekomen bent :}
 
Na mijn idee is de boer verkeerd, auto's en motoren mogen trekkers inhalen *tenzij aangegeven is van niet*, de man met de trekker moet net zoals automobilisten en motorrijders links en dodehoek kijken. Doet hij dit en ziet hij jou als nog niet is hij als nog fout. Maar dan heb je het punt van de knipperlichten. Had hij ze wel echt aan? zo jah, waneer bij de inhaalpoging net aangezet? daarvoor al lang aan? of gewoon helemaal niet aan.

Tis een lastige zaak. Maar zover ik et ken zien is hij toch fout. *maar staat er ergens een bord dat je niet mag inhalen? dan ben je de klos.

Ik wens je in ieder geval su6 man. (mischien dat dit plaatje helpt bij het bekijken van de situatie.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/385293/351d3a71d0a32676c9e1e1ab41eed5db (Visieel.JPG)​
 
full


zoals je het hebt getekend zo is het ook gegaan !
en volgens de instructeur mag iemand zelfs met knippers aan
niet afslaan op moment dat er iemand naast zit !

maar ik heb zeker weten geen knippers gezien , de 2 getuigen niet en de instructeur ook niet (later wel , toen ie op de parkeerplaats stond) :(
 
zoals je het hebt getekend zo is het ook gegaan !
en volgens de instructeur mag iemand zelfs met knippers aan
niet afslaan op moment dat er iemand naast zit !

maar ik heb zeker weten geen knippers gezien , de 2 getuigen niet en de instructeur ook niet (later wel , toen ie op de parkeerplaats stond) :(

Klopt je moet eerst kijken of je wel kan afslaan. En *alles* waar het om draait hierzow is dat hij je niet zag. Als weggebruiker moet je goed kijken. En dat deed hij niet. Anders had hij je gezien. (maar jij weet nu ook wel, dat je bij plekken waar afslagen zijn erg goed moet oppassen).

Je staat naar mijn idee sterker in de schoenen hierzow. (Je zou et kennen vragen aan een rijinstructeur voor rijbewijsen. Die zal et wel weten denk ik zow.)
 
denk ook wel dat ik het redt maar moet alles zelf regelen .... vandaar

weersomstandigheden : 20 graden , droog , geen vuil op de weg , 80 km weg

het is gewoon zo vreselijk balen als je dit meemaakt .... mezelf is wel OK
maar de verzekering helpt je niet (tja meneer rechtsbijstand .....)
de verzekeringsexperts zijn ook enorme crimi's !!!!

!!! het lag aan de expert die zou komen of ie financieel total-loss werdt verklaart of niet !!!!

hoe zo expert vraag ik me dan af ??? gewoon bloedzuigers ....

maar goed ... daarom is voor mij ook zo vreselijk belangrijk wie de schuld krijgt
dan ben ik klaar en kan de motor weer opgebouwd worden want dit is mijn seizoen !!!
 
Je staat naar mijn idee sterker in de schoenen hierzow. (Je zou et kennen vragen aan een rijinstructeur voor rijbewijsen. Die zal et wel weten denk ik zow.)

ach onze instructeur is motoragent .... en die vertelde me ook al dat het
een gewonnen zaak moet zijn en daar gaan we dan ook van uit ..
maar ik baal zo en wil zo graag bevestigingen horen !
 
denk ook wel dat ik het redt maar moet alles zelf regelen .... vandaar

het is gewoon zo vreselijk balen als je dit meemaakt .... mezelf is wel OK
maar de verzekering helpt je niet (tja meneer rechtsbijstand .....)
de verzekeringsexperts zijn ook enorme crimi's !!!!
Weet er alles van :( :?

Maar geen R-Bijstand nemen is voor die paar rot centen ook niet helemaal slim denk ik :X
 
De boer verplaatst van rijstrook en jij gaat rechtdoor dus is de boer fout.

Daarnaast neem ik aan dat er politie bij is geweest aangezien je twee uur niets meer weet en ik dan vermoed dat er een ambulance is geweest. (Hier in P'end komt de politie uberhaupt met spoed bij motorongevallen ook al zijn er geen gewonden. De reden is iets dat er vaak wel gewonden zijn en dat ze dan het zekere voor het onzekere nemen.)

Aan de andere kant kan ik me iets herinderen dat je nooit moet inhalen bij afslagen om dit soort risico's te vermijden.

Persoonlijk haal ik pas landbouwvoeruigen in als ze me gezien hebben en me duidelijk ruimte geven.
(Zij zijn groot, ik ben klein.)
 
Ik geloof wel dat de boer schuld heeft, als je ergens mee moet opletten dan zijn het wel boeren op tractors... |(

Ik woon zelf in een "tractorgebied"( :P ) en je moet echt wel flink uitkijken want die lui zien echt niks (kijken totaal niet)

Een paar weken geleden werd mijn vriend (SP1KE) bijna van de weg gereden toen hij een tractor in wilde halen. Die tractor ging opeens van de rechterhelft van de weg opeens in het midden rijden en hij had er zo'n hooiding achterhangen met van die pinnen ..... Ik reed erachter en zag alles gebeuren ... nou ik kan je wel vertellen dat m'n hart in m'n keel zat.... Gelukkig is alles goed afgelopen maar we zijn wel achter die tractor aangereden om verhaal te halen.
De boer had SP1KE totaal niet gezien, zei hij. |(
Maar zou voortaan wel beter kijken want hij schrok er toch wel van dat we achter hem aankwamen om verhaal te halen.

En hij kwam z'n excuses aan mij aanbieden omdat ik zowat zat te janken op m'n motor van de schrik '(


En nog een ander verhaal:
Een jongen die bij mij in het dorp woonde is (met de auto) ook een keer angereden door een tractor die afsloeg, die tractor had ook geen knipperlichten aanstaan ......

Dus ik geloof best dat die boer schuldig is, het gebeurt hier in de buurt vaak genoeg namelijk.
 
denk ook wel dat ik het redt maar moet alles zelf regelen .... vandaar

weersomstandigheden : 20 graden , droog , geen vuil op de weg , 80 km weg

het is gewoon zo vreselijk balen als je dit meemaakt .... mezelf is wel OK
maar de verzekering helpt je niet (tja meneer rechtsbijstand .....)
de verzekeringsexperts zijn ook enorme crimi's !!!!

!!! het lag aan de expert die zou komen of ie financieel total-loss werdt verklaart of niet !!!!

hoe zo expert vraag ik me dan af ??? gewoon bloedzuigers ....

maar goed ... daarom is voor mij ook zo vreselijk belangrijk wie de schuld krijgt
dan ben ik klaar en kan de motor weer opgebouwd worden want dit is mijn seizoen !!!

ga me hier geloof ik toch een beetje verzetten tegen de term bloedzuigers
ben zelf ook een van die schijnbaar bloedzuigers en geloof me ik heb niets te winnen of verliesen als ik een voertuig/vaartuig economisch niet meer reparabel verklaar.

denk overigens dat de boer fout zit

suc6
 
Tegenstrijdige verklaring van het boerke.

Boer zegt : wij zijn niet afgeslagen
Boer zegt : knippers waren aan .

Waarom geeft boer dan richting aan...?

Hij verandert van richting tijdens jou inhaalmanouvre, deze ronde heb jij gelijk zoals ik je verhaal lees.

:)
 
Ik heb jaaaaren geleden zo'n zelfde situatie meegemaakt. Exact hetzelfde. Boer was aansprakelijk.
 
ga me hier geloof ik toch een beetje verzetten tegen de term bloedzuigers
ben zelf ook een van die schijnbaar bloedzuigers en geloof me ik heb niets te winnen of verliesen als ik een voertuig/vaartuig economisch niet meer reparabel verklaar.

denk overigens dat de boer fout zit

suc6

was ook misschien wat heel erg snel door de bocht maar , de motor zat op randje
van total-loss verklaard worden (economisch) en dat terwijl ik er als een gek op poets , alles aan doe om hem zo mooi mogelijk te houden en altijd goed uitkijk .
ik ben een rijder met verstand , en af en toe ..... dan knal ik even lekker !

maar ik hoorde gisteren van een "goeie" bekende , die had aan tafel gezeten bij 2 experts en die waren tegen elkaar aan het opbieden geweest wie de laagste bedragen voor de verzekeringsmaatschappij er uit had weten te trekken ( die goeie bekende staat aan de andere kant van de lijn .. is dealer !!).

dat soort dingen hou ik niet van , is ie total-loss dan is ie dat en dan zouden in principe 3 verschillende experts dat moeten zeggen.

als ze allemaal een andere wending aan het verhaal geven vindt ik dat een slechte zaak.

heb ooit een vergelijkbaar gevalletje gehad met schade aan de auto , de expert zou komen , kwam niet ... ik auto weer naar huis , de expert kwam een dag later is de auto er niet ... expert boos (terwijl ik 30 km moest rijden) en geeft een schadebedrag van 500 euro zonder auto te hebben gezien !!!

toch een andere expert aangevraagd en die geeft 1000,- euro schade !!!!
mijn dealer had de schade geschat op 1200,- .

soortgelijk geval bij de dealer met auto met motorschade , zonder ook maar onder de motorkap te kijken geeft ie aan dat de motor te repareren was (vastloper bij 220km/u) .. ik stond er zelf bij toen de expert daar was en mijn mond viel open.

om het verhaal wat langer te maken :

eigenlijk zouden er regels voor moeten zijn bij een expert , of afspraken.
ik snap dat ik in dit geval geluk heb gehad met de juiste expert en mijn motor
weer klaar komt maar toch .... het zou goed zijn als er duidelijke regels zouden zijn waar een klein beetje speelmarge inzit.

maar goed , ander probleem , ander topic , en zelf niet weten of er regels voor zijn.

kortom niet allemaal bloedzuigers ... die mijn motor nu heeft bekeken ben ik erg dankbaar geloof me ..
 
Indien hij zijn erf of land op wilde draaien ligt het verhaal weer anders.
Dan word waarschijnlijk de boer de belastbare partij })
Dan valt zijn afdraaien onder byzondere verrichtingen en die mag je enkel doen op het moment dat je niemand hindert ofwel zijn ondergeschikt aan de normale verkeersverrichtingen.

Zo zit het mijns inziens in elkaar?
Wat betreft het laten repareren van je motorfiets zou ik als je safe wilt gaan, wachten op de schuldbepaling :?

Succes TS en ehhh....
Ben blij dat je er nog zo vanaf gekomen bent :}

[me]tspark sluit zich hier helemaal bij aan.
[/me]


Succes!
 
RVV

Artikel 18.

1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

3. Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.



maar...


Artikel 11.

1. Inhalen geschiedt links.

2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

3. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.

5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.






Art 18 weegt wel zwaarder en is aantoonbaar in dit geval, art 11 niet echt, als ik het zo snel heb gelezen.







Wel moet ik zeggen dat dit (naast de wettelijke regels) op zich iets is waar die ervaren motoragent je op had moeten wijzen, ZEKER BIJ EEN DAGJE VEILIG RIJDEN!!nl dat inhalen nabij inritten ed niet is verboden, maar wel te voorzien dat het bij 1 op de zoveel keren een aanrijding gaat betekenen !!!

Voor de politie-motor-rij-opleidingen ( :P ) zul je hier zelfs op zakken!!! ivm veiligheid.
 
heb je gelijk in en de instructeur heeft ons ook regelmatig op dit soort
feiten gewezen .

wat je bij het 2de punt meld , is ook waar maar dat zou betekenen dat hij
ruimte zou moeten hebben gemaakt (voorsorteren) en dat is niet gebeurd.
anders had ik het ook direct zelf gezien (ben normaal gesproken behoorlijk kien op trekkers)
 
daarbij komt ook nog dat net voor mij de instructeur voorbij is gegaan
en net achter mij ook 2 motorrijders reden (mijn getuigen)
wat dus eigenlijk in normaal nederlands zou moeten betekenen
dat je haast wel moet verwachten dat er nog wat aan kan komen als iemand
je net 2 seconden ervoor heeft ingehaald (zeker motorrijders)

hij had mij ook nooit kunnen zien want ik zat naast zijn achterwiel.
kortom daar kan hij echt niet kijken (uit ervaring met trekkers)

ik hoop dat het goed komt.
 
Even een paar kleine verzekeringsperikelen ophelderen....


Op zich is de trekker fout, maar heeft hij je wel geraakt??
op het moment dat hij je niet geraakt heeft wordt t nog een lastige verzekerings zaak :X

Lastig, misschien, maar niet lastiger dan wanneer je hem wel raakt. Wel of niet raken heeft niets met aansprakelijkheid voor een ongeval te maken.


het is gewoon zo vreselijk balen als je dit meemaakt .... mezelf is wel OK
maar de verzekering helpt je niet (tja meneer rechtsbijstand .....)

Je koopt het produkt ‘rechtsbijstand’ niet, en dan krijg je het ook niet, volgens mij redelijk logisch.


de verzekeringsexperts zijn ook enorme crimi's !!!!

!!! het lag aan de expert die zou komen of ie financieel total-loss werdt verklaart of niet !!!!

hoe zo expert vraag ik me dan af ??? gewoon bloedzuigers ....

De expert stelt de schade vast, niet meer en niet minder. In de basis maakt het dus geen zak uit welke expert komt, schade is schade. Met een te laag schadebedrag hoef je dan ook niet akkoord te gaan, het staat jou vrij om zelf de schade aan te tonene/vast te stellen en te onderbouwen.

En verder: Succes met de afhandeling, hoop dat het allemaal goed komt!
 
De expert stelt de schade vast, niet meer en niet minder. In de basis maakt het dus geen zak uit welke expert komt, schade is schade. Met een te laag schadebedrag hoef je dan ook niet akkoord te gaan, het staat jou vrij om zelf de schade aan te tonene/vast te stellen en te onderbouwen.


het maakt helaas dus wel degelijk uit welke expert er komt !
ik heb mazzel gehad dat deze de motor niet total-loss zou verklaren
als ik één van de anderen had gehad zou ik echt pech hebben gehad.....

ik heb mazzel ... en ben er blij om..... tenminste als ze maar uitbetalen !

en ik niet de schuldige ben ......
 
daarbij komt ook nog dat net voor mij de instructeur voorbij is gegaan
en net achter mij ook 2 motorrijders reden (mijn getuigen)
wat dus eigenlijk in normaal nederlands zou moeten betekenen
dat je haast wel moet verwachten dat er nog wat aan kan komen als iemand
je net 2 seconden ervoor heeft ingehaald (zeker motorrijders)

Dat is gebaseerd op verwachtingen en niet op feiten |(

het maakt helaas dus wel degelijk uit welke expert er komt !
ik heb mazzel gehad dat deze de motor niet total-loss zou verklaren
als ik één van de anderen had gehad zou ik echt pech hebben gehad.....

ik heb mazzel ... en ben er blij om..... tenminste als ze maar uitbetalen !

en ik niet de schuldige ben ......
Ten eerste doet het er helemaal niet toe of je motorfiets wel of niet "economisch" total-loss verklaart word :?
Wel ter zaken komt of je van het uit te keren bedrag je motorfiets kan herstellen of niet :o

Daar naast denk ik dat je héél blij mag wezen met de wijze waarop het ongeluk afgelopen is en niet op de feiten vooruit lopen want met speculaties ben je dadelijk 20 berichten verder en nog geen zak opgeschoten.
Die boer heeft het vast niet express gedaan en heeft er vast ook wakker van gelegen.

Eigenlijk vind ik het zeer onterecht dat je hier gaat discuseren over hoe slecht verzekeringen etc functioneren etc. (net of dat geen mensen zijn)
De Boer verwijt dat hij jou over het hoofd zag terwijl je daar tegenover kan zetten.... heb je zelf wel defensief genoeg gereden op dat moment en juist gereageerd op de aktie van de boer ??
Noem het topic dan zoiets als.... "Trekker ontmoet en wil nu even op alles en iedereen zeiken" of zo? ;)

Want nogmaals....
Je hebt gewoon gruwelijk veel mazzel gehad (wiens schuld het ook zij) en daar moet je blij om zijn :}
Vergeef de rest dat ze ook gewoon mens zijn en geef hun de kans om de schade voor jou te beperken alvorens te gaan bagataliseren '(
Ben je het er uiteindelijk niet mee eens, kan je altijd nog aktie ondernemen.

Blijf erbij..... stom dat je geen Rechtsbijstand hebt voor de paar rot centen per jaar O-)
 
hmm, lijkt mij een typisch gevalletje van MANOEUVRE van de ANDER... :(

(uiteraard kun je als je weggebruiker bent altijd van een "worst case" scenario uitgaan)

vb. Als ik in de verte een tractor zie rijden, dan denk ik altijd van ... Hij kan rommel verliezen, hij kan plots links of rechts afslaan, hij kan plots stoppen waardoor ik achteraan op de ploegscharen kan gespietst worden, ... Ik ben zelden ontgoocheld in mijn doemgedachten. Je kunt je niet voorstellen welke stunten de medeweggebruikers uithalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan