Onderuitgegaan door een steigerbalk, waarborgfonds optie?

Sappie

Die hard MF'er
29 jun 2008
564
0
Amsterdam
Gister avond , 10 minuten na 8'en, ben ik op de A1 richting Amsterdam bij de afslag restaurant De Witte Bergen met mijn motor onderuit geschoven, omdat er een stijgerbalk (houten plank met metale randen) overdwars in de bocht lag :X . Ik heb de motor toen rechtop gezet, met de motor (gelukkig) in het gras beland en mezelf daar onderuit geremd.

Ik kan me van het hele voorval en de uren ervoor en erna eigenlijk bar weinig meer herrinderen (hersenschuding), maar ik weet nog wel hoe het gebeurd is, en dat ik geholpen ben door een man in een donker groene Volvo V40. Helaas ben ik zo verward geweest dat ik na het rechtopzetten van de motor door ben gereden naar Laren, en daar pas bedacht heb ik me toch niet zo lekker voelde :') . Ik ben toen opgehaald door familie en een maat van mij, en ben toen naar het ziekenhuis gebracht. Daar ben ik een nachtje ter observatie gebleven, en ik lig nu thuis met zware koppijn. Verder heb ik er gelukkig niets ernstig aan overgehouden, maar mijn motor heeft er wel eens beter uit gezien -O- . Stuur scheef, remhandle scheef, remppookje scheef, uitlaat gekrast en scheef, koppelingsdeksel licht geschaaft, afdekkapje van de duozit is overleden enz enz.

Nu vraag ik mij af wat mijn kansen zijn bij het Waarborgfonds? Zei vergoeden wel dingen als afgevallen lading, maar alleen als je aan strenge eisen voldoet (getuigen bijvoorbeeld). Helaas heb ik voor zover ik weet niet. Ik heb geen idee of de man met de Volvo mij heeft onderuit zien gaan, en zijn nummer ofzo heb ik helaas ook in de verwarring niet gevraagd. Ook weet ik niet waar de steigerbalk gebleven is (mijn gevoel zegt me dat de Volvo rijder deze mee heeft genomen, maar dat weet ik absoluut niet zeker). Wel is er nog politie op de plek van het ongeluk geweest, maar toen was ik dus al vertrokken |( . Ook Rijkswegbeheer schijnt langs te zijn geweest, en er is een grote kans dat zei de balk mee genomen hebben. Dit kan ik echter nog niet checken omdat ze vandaag niet bereikbaar zien.

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om mijn schade bij het Waarborgfonds te verhalen, er van uit gaande dat Rijkswegbeheer de balk gevonden heeft? En hoe zijn mijn kansen als de Volvo rijder de balk heeft mee genomen?

Dan heb ik nog een vraagje, weet iemand een winkel waar ze mijn AGV helm (goed) kunnen inspecteren? Hij is niet zichtbaar beschadigt (behalve het visier), maar aangezien ik toch een flinke klapper gemaakt heb met mijn hoofd wil ik hem wel laten nakijken.

In iedergeval alvast bedankt voor de reacties, en alvast sorry als mijn getypte tekst een beetje wazig is, dat ben ik namelijk ook nog op dit moment :X .
 
Nee, het waarborgfonds is alleen een optie als er een onbekend motorvoertuig bij betrokken is.

Wel kun je de wegbeheerder (RWS) aansprakelijk stellen.
Maar ik geef je weinig kans als je die V40 rijder niet kunt achterhalen.

Lullig voorval TS ! -O-
Ik hoop dat je snel herstelt.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het waarborgfonds is alleen een optie als er een onbekend motorvoertuig bij betrokken is.

Wel kun je de wegbeheerder (RWS) aansprakelijk stellen.
Maar ik geef je weinig kans als je die V40 rijder niet kunt achterhalen.

Lullig voorval TS ! -O-
Ik hoop dat je snel herstelt.
:Y
 
Het is volgens de wegenverkeerswet verboden voor voetgangers om zich op de snelweg te begeven (o.a. liften is ook verboden), juist dát artikel zorgt ervoor dat het waarborgfonds het wél aannemelijk acht dat deze balk door een onbekend motorvoertuig is 'achtergelaten'.
(juridisch gezien kan niks anders het voorwerp daar geplaatst hebben, en dat is wat telt)

Succes!
 
Nee, het waarborgfonds is alleen een optie als er een onbekend motorvoertuig bij betrokken is.

Wel kun je de wegbeheerder (RWS) aansprakelijk stellen.
Maar ik geef je weinig kans als je die V40 rijder niet kunt achterhalen.

Lullig voorval TS ! -O-
Ik hoop dat je snel herstelt.

que?

Waarborgfonds Motorverkeer vergoed schade ontstaan door toedoen van motorvoertuigen, of door afvallende lading van motorvoertuigen. De steigerplank in kwestie zou hier in principe onder vallen.

Echter:
- Geen getuigen
- Geen politie ter plaatse geweest om ea. te constateren cq. rapport op te maken.
(- Geen foto's e.d. of bewijzen in andere vorm)

En dat zijn 2 harde eisen van het wbf (http://www.wbf.nl/)

Wegbeheerder is niet aansprakelijk te stellen, deze is niet verantwoordelijk voor de afgevallen lading van gebruikers van de weg..

Zuur, maar iets verhalen zit er niet in voor je..
 
Laatst bewerkt:
hey sappie

ik denk niet dat de volvo rijder die houten balk heeft meegenomen maar de rijkswaterstaat heeft hem denk op geraapt want er rijden daar weg inspecteurs in de rondte je heb best kans dat de politie hun heeft getipt voordat er meerdere schade gevallen onstaan succes met je afhandeling ( volgens mij hangen daar wel camera,s in die lus als ik me niet vergist m.v.g hans
 
Laatst bewerkt:
Als je die Volvorijder kan achterhalen en die wil getuigen heb je imho wel een redelijke kans op het waarborgfonds.

Wat betreft die helm, koop maar een nieuwe, je hebt een hersenschudding dus die helm zal ook wel een flinke klap gehad hebben. Daar hoeft echt geen expert meer naar te kijken.
 
que?

Waarborgfonds Motorverkeer vergoed schade ontstaan door toedoen van motorvoertuigen, of door afvallende lading van motorvoertuigen. De steigerplank in kwestie zou hier in principe onder vallen.
Echter:
- Geen getuigen
- Geen politie ter plaatse geweest om ea. te constateren cq. rapport op te maken.
(- Geen foto's e.d. of bewijzen in andere vorm)
En dat zijn 2 harde eisen van het wbf (http://www.wbf.nl/)
Wegbeheerder is niet aansprakelijk te stellen, deze is niet verantwoordelijk voor de afgevallen lading van gebruikers van de weg..
Zuur, maar iets verhalen zit er niet in voor je..


Verhaal klopt, WBF dekt wel degelijk schade door afvallende lading, mits ......

Je hebt een getuige(n) nodig die de motor vlak voor de rit zonder schade hebben gezien. Daarnaast een getuige(n) van de aanrijding.
Ik zou 'm so wie so melden, zelfs als er geen getuige van de aanrijding is, mogelijk zijn er meer schademeldingen van die balk geweest.
 
Ging die volvo naar dat restaurant toe?
Veel restaurants langs de snelweg hebben camera's op het parkeerterrein, mogelijk staat de volvo daar op en kun je hem via kenteken achterhalen.n
 
Wat betreft die helm, koop maar een nieuwe, je hebt een hersenschudding dus die helm zal ook wel een flinke klap gehad hebben. Daar hoeft echt geen expert meer naar te kijken.

:^

Lijkt mij inderdaad dat die helm precies heeft gedaan wat die moest doen.
Nu heb je een hersenschudding i.p.v. erger.
Persoonlijk (en ik denk dat vele het geheel met me eens zullen zijn) zou ik niet eens meer de moeite willen nemen om hem weg te brengen ter inspectie o.i.d. (hoewel ik je vraag best kan begrijpen overigens).
Zonde van het geld maar daar zijn die dingen nu eenmaal voor.
 
Als je zegt dat zowel politie als misschien rijkswegbeheer is langsgeweest....

Even bellen met de KLPD misschien? Als je tijdstip en locatie hebt zullen ze vast iets kunnen terugvinden. Die zullen toch wel een notitie hebben gemaakt.

Zelfde verhaal met wegbeheer.

Wie weet hebben ze zelfs gegevens van die kerel met z'n Volvo nog genoteerd. Dan heb je een getuige.

~[EDIT]: Ik zie dat je al van plan was te bellen, eroverheen gelezen. Hoe dan ook... dat lijkt me het beginpunt.
 
Laatst bewerkt:
nog even wat nuttige info vanaf de website van het WBF. Doe er je voordeel mee.

Voorwaarden:

* Uw schade is in ALLE gevallen veroorzaakt door een motorvoertuig of een daaraan gekoppelde aanhanger;
* Het staat vast dat niet u, maar een tegenpartij aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade;
* U moet zich aantoonbaar ingespannen hebben om de identiteit van de veroorzaker te achterhalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een politieaangifte, een buurtonderzoek of een advertentie. Deze acties moeten uiteraard zo snel mogelijk na de schadegebeurtenis worden uitgevoerd. Wacht u daar te lang mee (langer dan 14 dagen), dan vergoedt het Waarborgfonds uw schade niet. Heeft u het ongeval zien gebeuren, dan noteert u natuurlijk direct het kenteken van de veroorzaker, of probeert dat te achterhalen en informeert u de politie gelijk;
* Is de tegenpartij bekend (een onverzekerde) dan moet u deze schriftelijk aansprakelijk stellen en een kopie van die brief aan ons sturen, samen met uw verzoek om schadevergoeding;
* Er moet bewijs zijn van de schadegebeurtenis. Alleen uw eigen verklaring is onvoldoende bewijs. U moet dus getuigenverklaringen kunnen overleggen van getuigen die uiteraard bereid moeten zijn hun verklaring onder ede te herhalen.
 
Hey Sappie, ik heb met m'n auto ook eens zo'n soort ongeval gehad. Op de weg lag een tafel (?!). Daardoor was schade ontstaan aan mijn auto (iets van 900 Euro ofzo). Ik heb toen overleg gehad met mijn verzekeraar. Zij hebben de boel geclaimd bij het Waarborgfonds. Het WBF heeft toen netjes uitgekeerd aan mijn verzekeraar. Er is dan wel een eigen risico van 250, maar dat heeft de verzekeraar toen uiteraard betaald. Omdat e.e.a. gedeclareerd kon worden bij het WBF kostte het mij niets in no-claim! Al met al netjes opgelost dus. Ik weet verder niet of mijn verzekeraar contact heeft gehad met de politie o.i.d. Ik weet wel dat er meer auto's schade hadden.

Gewoon even contact opnemen met je verzekeraar dus. Bij mij is alles zo goedgekomen. Succes!
 
Van wie heb je gehoord dat er politie en RWB ter plekke zijn geweest? Misschien dat deze persoon je kan helpen? Zelf was je dus al vertrokken voordat zij er waren dus er moet iemand zijn geweest die je het heeft verteld.

En wellicht weet deze persoon ook wie er in die Volvo zat.

Wat helm betreft: nieuwe kopen, heeft zijn werk al gedaan en zou daar zeker geen risico's mee nemen.
 
Hee TS, succes met het herstel.

Voor wat betreft de schade: Idd kijken of er camera's hangen.

Daarbij: Als er een plank lag, wellicht ligt hij er nu nog en kan je daarmee aantonen dat hij er gisteren ook lag (volg je het nog?). Het fijnste zou zijn als de Volvo rijder zich meldt, maar hoe je die te pakken kan krijgen is even onbekend. Een site als Marktplaats kan je hiervoor misbruiken gebruiken.
 
Bedankt voor de reacties allemaal, hier ff een kleine update. Met mij gaat het nu weer prima, ik heb alleen het gevoel alsof ik een lichte kater heb. Ik heb net even Rijkswaterstaat gebeld ivm de steigerbalk, ze bellen mij zo snel mogelijk terug. Ik ga zo op aanraden van de KLPD aangifte doen, dan heb ik dat in ieder geval maar gedaan.

Met de motor gaat het helaas toch wat minder dan ik dacht. Er zit een deuk(je) in het frame, de voorvork is krom en er zit een slag in de velg :/ . Oordeel van de dealer: total loss ;( .

Volgens de politie maak ik een kans bij het waarborgfonds, áls Rijkswaterstaat de steigerplank heeft mee genomen, of áls ik de Volvo rijder weet te achterhalen . Anders is het helaas een kansloze bedoeling... Ik baal als een stekker dat ik na het ongeluk ben door gereden, maar het zei zo -O- .
 
Tja hoe vindt je nu de Volvo bestuurder. Ik wens je succes met het
claimen van de schade, k#t voor je.
Misschien dat je wat Volvo dealers in de buurt van jou ongeval
kan bellen, wie weet.
 
Laatst bewerkt:
MM tja ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb het volgende gehad en gedaan. Ik reed op de provinciale weg met de auto. Voor mij reed een Golfje, vanonder de achterband van die Golf kwam opeens een plaat zetten waar hij kennelijk overheen reed en dat ging dwars door de neus, lees gril en plasitc bumper van mijn blik. Was een afgebroken rood/witte plaat die bij wegwerkzaamheden op een voet staat. Ik heb de wegbeheerder aansprakelijk gesteld en inderdaad vergoed gekregen na plm 9 maanden.
Succes iig en je leermoment is dat als je op je plaat bent gegaan je adrenaline spiegel hoog wordt en daardoor voel je geen pijn en denk je dat er niets aan de hand is. Zeker als je op je knap bent gevallen is het raadzaam om even af te wachten hoe je je voelt, 112 te bellen i.v.m. medische hulp, dan komt ook altijd de politie (bij ongeluk met letsel) en heb je meteen een pv om mee de boer op te gaan. Maar goed dat is achteraf allemaal makkelijk gezegd.
 
er hangen daar wel camera,s hoor ter hoogte van de witte bergen ik zit zelf in de wegenbouw en ben daar vaak aan het werk dus bel de rws nog eens op om te vragen als ze er geen beelden van hebben succes nogmaals
 
er hangen daar wel camera,s hoor ter hoogte van de witte bergen ik zit zelf in de wegenbouw en ben daar vaak aan het werk dus bel de rws nog eens op om te vragen als ze er geen beelden van hebben succes nogmaals

Bedankt voor de tip, ga ik morgen meteen vragen!
 
Wat een pech. Veel tips over de afwikkeling heb je al. Verder natuurlijk sterke met herstel. Er is niets vervelender dan een kater te hebben zonder gezopen te hebben. })

In de bocht een balk ontwijken is lastig. In de VRO1 leer je wel over een balk heen te rijden. In een bocht is dat extra lastig, omdat je er recht overheen moet rijden. Dus eerst motor recht op, zonder remmen er recht overheen en weer verder de bocht in. Theoretisch zeer goed. De praktijk is altijd lastig, omdat je niet altijd voldoende tijd en ruimte hebt om te reageren. Die balk moet er ook gewoon niet liggen. :N

In elk geval heeft de helm gedaan wat die moest doen. Ik heb ook een AGV, dus die doet het in elk geval. Ik hoop dat de kosten meevallen. Vergeet niet de helm en je kleding ook te claimen.

Suc6 met de afwikkeling.
 
hey sappie is er wat uitgekomen of heb je de r.w.s nog niet gebeld

Ik heb ze gebeld, en ik kreeg een niet normaal Nederlands sprekende meneer aan de telefoon... Heb hem zo goed mogelijk uitgelegd waar en wat er gebeurd is, krijg ik net het volgende mailtje van RWS:

De inhoud van uw vraag/klacht/idee is door ons als volgt geregistreerd:
A1 Li op de afrit 18 Hooggraven: Heeft RWS een steigerpaal gevonden i.v.m ongeval/verzekering?

Naar aanleiding van uw melding kunnen wij u het volgende mededelen:
Helaas is er niets gevonden.

Compleet de verkeerde afrit dus B| . Verder kon deze man mij niet vertellen of er camera's hingen. Ik ga het morgen (of maandag als ze morgen niet bereikbaar zijn) nog eens proberen, hopelijk krijg ik dan wel iemand die Nederlands kan verstaan en spreken aan de lijn :X
 
Dat is toch onvoorstelbaar, dat voor zulke belangrijke zaken je niemand aan de lijn kan krijgen die je fatsoenlijk te woord kan staan. Kon hij je niet doorverwijzen naar een collega? Ik zou veel druk uitoefenen, want iedere dag later wordt het denk ik moeilijker. Nogmaals Suc6.
 
Ik heb ze gebeld, en ik kreeg een niet normaal Nederlands sprekende meneer aan de telefoon... Heb hem zo goed mogelijk uitgelegd waar en wat er gebeurd is, krijg ik net het volgende mailtje van RWS:

De inhoud van uw vraag/klacht/idee is door ons als volgt geregistreerd:
A1 Li op de afrit 18 Hooggraven: Heeft RWS een steigerpaal gevonden i.v.m ongeval/verzekering?

Naar aanleiding van uw melding kunnen wij u het volgende mededelen:
Helaas is er niets gevonden.

Compleet de verkeerde afrit dus B| . Verder kon deze man mij niet vertellen of er camera's hingen. Ik ga het morgen (of maandag als ze morgen niet bereikbaar zijn) nog eens proberen, hopelijk krijg ik dan wel iemand die Nederlands kan verstaan en spreken aan de lijn :X

damnnn hoograven is een afrit op de a12 bij houten wat een mafketels zeg kan je zien hoeveel verstand die gasten ervan hebben succes man hou ons op de hoogte groetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan