onderwerp 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excalibur900

Rookie
29 sep 2006
14
0
Oeffelt
D.d. 24-09-2006 was er een MM van R6jes gevolgd door een toertje.
Op de dijk tussen Huissen en Bemmel kwam ik ongepland op kop te rijden, terwijl eigenlijk de charmante Kim kopwerk deed.
Na de rit, die oponthoud kreeg omdat één rijder het voorbeeld van de vogels volgde, werd een terrasje gepikte op de Waalkade. Na afloop kreeg ik wat gegevens over het clubje en deze site.

Omdat motorrijden leuk, maar niet zonder gevaar is en veel pijn aan je lijf en portemonnaie kan kosten, bedacht ik, als assurantie tussenpersoon, dat ik voor motorrijders iets kon betekenen.
Daarom schreef ik de 2 onderstaande stukjes (onderwerp 1 & 2 ) en nam contact met de ANWB waar ik de mensen van het blad Pro Motor en op advies van hen met de MAG sprak. (Onderwerp 3)
De stukjes worden in 3 delen door mij op de site geplaatst.


ONDERWERP 1.
Ik wil het hebben over motorrijders als “De zwakke groep in het verkeer”.
Voetgangers en fietsers zijn als dusdanig bekend en door de WET beschermd, terwijl motorrijders net zo kwetsbaar zijn maar niet beschermd worden. Waarschijnlijk wordt de motorrijder geacht zelf zijn of haar verantwoording te kennen, te weten dat zij kwetsbaar zijn én daar naar te handelen – lees – voorzichtig rijden. (Voorzichtig rijden beteken niet automatisch, langzaam rijden.)

FILE!
Onderstaand tref je een ingekort deel van ‘n stukje uit de Gelderlander van 28-09-2006.
…motorrijders mogen sinds 1991 tussen de file doorrijden.
Let op! Het betreft hier een gedoog beleid en géén geschreven wet!
De file mag niet sneller rijden dan 40 km p/u. (staat niet in de krant, maar is wel zo).
Het snelheidsverschil mag niet meer dan 10 km p/u bedragen en je mag alleen tússen de auto’s door rijden. Dus niet links of rechts de file passeren! Bij méér dan twee rijbanen kies je de twee linker rijstroken. Je mag tijdens het passeren géén richting aanwijzer of alarmlichten gebruiken!

NB.
Let op! In het buitenland is het tussen de files doorrijden en bij het verkeerslicht langs auto’s naar voren rijden, NIET toegestaan.

Opmerking!
Mocht je op de juiste wijze tussen de file doorrijden met aangepaste snelheid en een automobilist veranderd vlak vóór jou van rijbaan, waarbij jij niet tijdig kunt remmen en een botsing volgt, dan kán je deze persoon aansprakelijk stellen!
Dit kan omdat door tegenpartij een “bijzondere verrichting” wordt uitgevoerd!
Jij bent doorgaand verkeer en men mag jou de doorgang niet belemmeren!
Je kunt dus de tegenpartij aansprakelijk stellen en trachten de materiële en immateriële schade te verhalen.
Je moet e.e.a. wel kunnen bewijzen, dus: lees het stuk: ADVIES VAN TON.

ADVIES VAN TON.
•      Spreek getuigen aan en noteer hun N.A.W. gegevens en eventueel een kenteken.
•      Verplaats nooit je motor! Je verplaatst een bewijs stuk!
•      Bel de politie. Bel 112 voor ernstige gevallen en 0900-8844 voor minder ernstige zaken.
•      Maak, indien mogelijk, met je mobiele telefoon een foto van de situatie en maak een foto van eventuele kentekens van de veroorzaker en getuigen. Vraag getuigen wel éérst om toestemming, als deze echter doorrijden, zou ik tóch een foto maken.
•      Vul een S.A.F. = Schade Aangifte Formulier in met de tegenpartij.
•      Zorg dat je jou: identiteit kaart of paspoort + rijbewijs + kentekenbewijs + I.V.B. = Internationaal Verzekering Bewijs = groene kaart en een Europees S.A.F. bij je hebt.

Bij een verzekeringsmaatschappij geldt: wie eist – bewijst!

Knip dit stukje uit en bewaar het eventueel bij je verzekeringsstukken.

Aan dit stuk kunnen geen rechten worden ontleent.


Let op!
Veilig rijden begint bij jezelf.


Met vriendelijke groet,

Ton.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan