Onderzoek naar motorrijders met één oog

Status
Niet open voor verdere reacties.

iRide

Rookie
27 sep 2017
1
0
Tilburg
Hallo! Even voorstellen:

Wij zijn nieuw hier op het forum. We zijn een groepje studenten van de minor Ergonomisch Ontwerpen aan Avans, Tilburg. Voor een project willen wij iets ontwikkelen voor mensen die maar één oog kunnen gebruiken. Om hiervoor tot een goed eindresultaat te kunnen komen zijn we bezig met een onderzoek naar de problemen die voorkomen bij het motorrijden.

Voor ons onderzoek zijn wij op zoek naar mensen die motorrijden met zicht aan slechts één oog. Wij hebben een korte enquête opgesteld en hopen dat er hier mensen uit deze doelgroep zijn die ons wellicht verder kunnen en willen helpen door deze enquête in te vullen:

Motorrijden met zicht aan één oog

Het invullen van de enquête duurt ongeveer 5-10 minuten en is volledig anoniem. Wij zouden hier enorm mee geholpen zijn en hopelijk resulteert dit in een product waar veel mensen baat bij hebben.

Alvast ontzettend bedankt!

P.S. Mochten jullie interesse hebben in de voortgang van dit project, kan dit gevolgd worden via deze blog: iride
 
Ik gok dat de problemen minstens hetzelfde zijn als bij het rijden van een auto met zicht aan slechts 1 oog...

Het algemene probleem wat slecht/geen zicht met 1 oog oplevert is doorgaans dat diepte/afstand moeilijker word om in te schatten, echter dit is ook weer iets wat geleerd kan worden.

Overigens, persoonlijk denk ik dat de opdrachtformulering niet helemaal correct is.
Doe maar eens een van je ogen dicht,
het is niet zo dat je aan 1 kant niet kan zien maar dat je zichtveld "verschuift".
(zogenaamd minder breed word, al vind ik dat niet echt correct)

Ieder oog heeft een zichtveld dat niet exact 'in het midden' (voor je lichaam) ligt,
de combinatie van beide zichtvelden hebben een overlap "in het midden" voor je.
Wel is het zo dat per oog het zichtveld "in het midden" voor je oog ligt (afwijkingen daargelaten).
Doordat je 2 zichtvelden iets buiten het midden staan en er een overlap in het midden is "lijkt" het alsof je een breder zichtsveld hebt. (blinde vlek gebeuren)

En "gebrek aan zicht" compenseer je door meer naar links/rechts/boven/beneden te draaien met je oog/hoofd.
Zou je via een externe manier extra informatie naar je oog pompen stappen je hersenen er weer in die dan dingen weer wegfilteren.

Het filterend vermogen van je hersenen is weer iets wat bij bijvoorbeeld autisme naar voren komt.
Sommigen kunnen namelijk niet filteren en krijgen 'alle' informatie binnen en krijgen daardoor knallende koppijn als zij bijv. met het OV gaan.

Ook leuk: een "observatie test" die je kan doen met een (niet) autist.
Ga samen naast elkaar in 1 kamer zitten/staan met pen en papier.
Vervolgens krijgen jullie beiden 2 minuten om op te schrijven wat je in de kamer ziet.
En vergelijk daarna maar eens de lijst, dan zal je zien dat een (niet) autist zijn/haar beeldvorming anders is dan die van jou ;)
(Volgorde en filtering vallen hierbij voornamelijk op)
 
Laatst bewerkt:
Mn ogen werken niet samen dus zie geen diepte, kijk dus wel met 2 ogen maar ze verwerken niet samen beeld :?

mag dat ook? _O-
 
Ik heb vanwege een oogoperatie 14 dagen de beschikking gehad over maar één oog. In het begin is dat heel vreemd, je giet de cola naast het glas en je ziet totaal geen diepte en afstand meer.

Maar al vrij snel gaan de hersenen aan het werk en ga je in beperkte zin afstand zien en de cola giet je raak.

Als je dan na die periode weer de beschikking krijgt over beide ogen, is de diepte van je beeld geweldig en superbreed en diep.

Ik heb in die tijd niet gereden, durfde dat niet aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan