Onduidelijkheid 25kw rijbewijs (Geboorte datum 24-10-1994)

ChrisjuhB

MF'er
22 mrt 2012
75
0
Hallo, er zijn genoeg topics hier over het nieuwe motor rijbewijs dat in 2013 ingaat.
Maar het mij nog niet helemaal duidelijk daarom open ik NOG een topic ;)

Ik ben geboren op 24-10-1994. Dit betekend dus dat ik nog voor 2013 18 jaar oud word en dus in aanmerking kom om met de huidige wetgeving een 25kw rijbewijs te halen.

Als ik nu mijn 25kw rijbewijs voor 19 Januari 2013 haal betekend dit dan dat ik na 19 Januari over een 35kw rijbewijs beschik aangezien rijbewijs AL verandert in A2.

En dan nog iets is een auto theorie examen ook geldig voor een motor theorie bewijs of zijn dit 2 verschillende theorie examens die je moet afleggen?


Alvast bedankt :)
 
Dag,

Even in het kort:

Voor 19 jan 2013 & <21 = 25 kw rijbewijs 2 jaar. Daarna automatisch volvermogen.
Voor 19 jan 2013 & >21 = volvermogen

Na 19 jan 2013 & <20 = 11 kw rijbewijs 2 jaar daarna examen en 2 jaar 35 kw daarna examen en volvermogen

Na 19 jan 2013 & >24 = volvermogen

Of je de 11 kw stap ook mag skippen als je tussen de 21 en 24 bent weet ik niet.

Je zou dus als je het slim doet als de donder je rijbewijs moeten halen voor 19 januari en dan moet je 2 jaar 25 kw rijden. Als de regels veranderen nog steeds dus. Geen 35 kw.

Als je het niet haalt ben je een flink stuk armer en moet je beginnen op een 11 kw -> examen -> 35 kw -> examen -> Volvermogen. Met tussen stappen van 2 jaar.
 
:^

En je motor- en autotheorie zijn verschillende examens. Je moet dus gewoon voor beide apart een theorie examen afleggen!

Succes, wordt kort dag om je A'tje voor de nieuwe regeling te halen ;)
 
Dag,

Even in het kort:

Voor 19 jan 2013 & <21 = 25 kw rijbewijs 2 jaar. Daarna automatisch volvermogen.
Voor 19 jan 2013 & >21 = volvermogen

Na 19 jan 2013 & <20 = 11 kw rijbewijs 2 jaar daarna examen en 2 jaar 35 kw daarna examen en volvermogen

Na 19 jan 2013 & >24 = volvermogen

Of je de 11 kw stap ook mag skippen als je tussen de 21 en 24 bent weet ik niet.

Je zou dus als je het slim doet als de donder je rijbewijs moeten halen voor 19 januari en dan moet je 2 jaar 25 kw rijden. Als de regels veranderen nog steeds dus. Geen 35 kw.

Als je het niet haalt ben je een flink stuk armer en moet je beginnen op een 11 kw -> examen -> 35 kw -> examen -> Volvermogen. Met tussen stappen van 2 jaar.

Lijkt me niet, bij vol vermogen staat specifiek vermeld dat je die in 1 keer kan halen mits je 24 of ouder bent. Dat staat bij de tweede categorie niet. Dus ik denk dat als je onder de 24 bent, je altijd met 125cc/11 kw moet beginnen.. (bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...k-rijexamen-doen-voor-het-motorrijbewijs.html)


Maar ergens is de vraag van ChrisjuhB is wel terecht. Ik weet niet meer precies waar, maar ik heb gelezen dat het wel veranderd als het in je voordeel is en dat is zeker zo met 35kw ipv 25kw.
Maar omdat de categorieën andere namen krijgen, denk ik niet dat je op 35kw mag, maar dat je gewoon 2 jaar op 25 kw moet :)
 
Oke een stuk meer duidelijkheid nu! Maar tussen 24 Oktober en 19 Januari zit nog best veel tijd vind ik. Toch wel 2 en een halve maand. Moet toch genoeg zijn om mijn rijbewijs te halen.

Er is een erg goede rijschool bij mij in de buurt waar ik nu voor auto les die er om bekend staan erg goed met motor rijlessen zijn. Mijn rij instructeur rijdt zelf ook veel motor en geeft ook motor rijles. Hij wist mij ook niet met duidelijkheid te vertellen hoe het nou zat, maar wel kon hij mij vertellen dat het allemaal erg lastig was. Nu moeten zij dan ook weer een 125cc aanschaffen etc. Allemaal niet zo ideaal dus. Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Maar is er nog iemand die mij met zekerheid kan vertellen of mijn rijbewijs wel of niet verandert van 25kw naar 35kw na 19 januari?

Alvast bedankt :)
 
11Kw stap mag je niet skippen, als je 23 bent, moet je zelfs nog 11kw voor 2 jaar, en dan zo opklimmen. Je RBW verandert niet in 35kw omdat je nog geen 21 bent in die periode. 2.5 Maand moet zeker lukken, ik zal als ik jou was alles op alles zetten dat je dit gaat halen, je hebt in ieder geval geluk dat je voor deze tijd 18 wordt :)

Max. vermogen verandert na 35kw als je het 'oude lichte rijbewijs' hebt en je 20 of ouder bent.
 
Max. vermogen verandert na 35kw als je het 'oude lichte rijbewijs' hebt en je 20 of ouder bent.

Die laatste zin, bedoel je daarmee dat als je nu een licht rijbewijs hebt, je vanaf 19-01-2013 op een 35KW motor mag rijden?

Zo ja, dan zou ik graag een bron willen zien! Ik dacht namelijk op ergens anders op dit forum gelezen te hebben dat dit niet het geval is.

Als wat je zegt klopt dan zou het zeer gunstig voor mij zijn: maar 9 maanden 25KW ipv 2 jaar 8-)
 
Oke een stuk meer duidelijkheid nu! Maar tussen 24 Oktober en 19 Januari zit nog best veel tijd vind ik. Toch wel 2 en een halve maand. Moet toch genoeg zijn om mijn rijbewijs te halen.

Ga niet uit van deze periode, bij sneeuw kunnen je lessen uitvallen en ook het CBR komt weken achter te lopen. Zou zonde zijn als je een verkeerde planning maakt.
 
Zolang het niet regent of sneeuwt is het geen probleem lijkt mij, of rijdt het CBR niet af tijdens deze periode ofz, dat zou erg jammer zijn. Ik heb mijn brommer rijles wel gewoon in deze periode gehaald ook het afrijden was geen probleem.
 
Zolang het niet regent of sneeuwt is het geen probleem lijkt mij, of rijdt het CBR niet af tijdens deze periode ofz, dat zou erg jammer zijn. Ik heb mijn brommer rijles wel gewoon in deze periode gehaald ook het afrijden was geen probleem.

Het CBR last examens af als het (te) glad is. Je kan het geluk hebben dat november en december net zo 'zacht ' zijn als afgelopen winter, maar dat staat niet vast natuurlijk. Je moet er dus wel rekening mee houden dat er examens afgelast kunnen worden door gladheid :)
 
Die laatste zin, bedoel je daarmee dat als je nu een licht rijbewijs hebt, je vanaf 19-01-2013 op een 35KW motor mag rijden?

Zo ja, dan zou ik graag een bron willen zien! Ik dacht namelijk op ergens anders op dit forum gelezen te hebben dat dit niet het geval is.

Als wat je zegt klopt dan zou het zeer gunstig voor mij zijn: maar 9 maanden 25KW ipv 2 jaar 8-)

De voordelen gaan wel gelden als je al een (licht)rbw hebt, nadelen niet, dus als je >20 bent @19-01-2013 mag je naar 35kw. Al een tijdje geleden dat ik dit heb gelezen, ik kan sowieso niet naar 35kw omdat ik 2 mnd na 18 m'n rijbewijs heb gehaalt dus zal altijd onder 20 blijven vandaar dat ik er niet verder op heb gekeken. Ik ga morgenavond even zoeken waar ik dit heb gelezen, post bron hier wel
 
De voordelen gaan wel gelden als je al een (licht)rbw hebt, nadelen niet, dus als je >20 bent @19-01-2013 mag je naar 35kw. Al een tijdje geleden dat ik dit heb gelezen, ik kan sowieso niet naar 35kw omdat ik 2 mnd na 18 m'n rijbewijs heb gehaalt dus zal altijd onder 20 blijven vandaar dat ik er niet verder op heb gekeken. Ik ga morgenavond even zoeken waar ik dit heb gelezen, post bron hier wel

Wil die bron ook wel zien :) . Lijkt mij logischer als je examen hebt gedaan op een 25KW motor, je ook die 2 jaar blijft rijden op een 25KW motor, ongeacht je leeftijd.. Dit is voor t eerst dat ik het anders hoor ;) .
 
@ Sagit & Centurion

iany in "Einde 25 KW, hoe lang moeten jullie nog ?"

Check mijn post op het de laatste pagina, daarin heb ik uiteengezet hoe de Europese richtlijn is, en hoe de Nederlandse regels zijn. Dat zou je toch duidelijkheid moeten verschaffen.
Ik heb later nog meer documenten van rijksoverheid gelezen, en in alles zeggen ze dat zij die nu AL hebben, gewoon hun AL tijd uit moeten zitten en daarna over gaan naar een ander (dwz vol) vermogen gaan.
Zij zeggen nergens dat je switcht naar 35kW, ook in de Europese richtlijn staat hier niks over vermeld.

Overigens worden alle nieuwe motorrijders wel lekker genaaid door de Nederlandse overheid, de standaard leeftijd voor het 11kW gebeuren is nl. 16 jaar, maar landen mogen hiervoor in de plaats ook 17 of 18 jaar kiezen. Best een kutstreek tegenover aanstaande rijders.
 
En hou er rekening mee dat je niet met rijlessen mag beginnen als je geen auto rijbewijs én geen motor-theorie hebt gehaald. Als je je auto rijbewijs hebt hoef je je motor theorie pas te hebben voor je praktijk examens, maar aangezien je waarschijnlijk dan nog niet je auto rijbewijs hebt, omdat je net 18 bent, is het misschien aan te raden om alvast je motor theorie examen te plannen 1 dag na je verjaardag ofzo... in iedergeval, ook iets om rekening mee te houden! Ik moest laast 3 weken 'wachten' op m'n theorie examen.. dat was namelijk pas de eerst beschikbare datum.
Succes :)
 
Beetje oud topic, ik weet het. Maar inmiddels is er een document beschikbaar die het bovenstaande tegenspreekt. Gezien dit topic waarschijnlijk nog een aantal keer gelezen worden voor mensen met dezelfde vraag, wil ik dus nog even het volgende toevoegen. Om foute info te vermijden.

De nieuwe situatie voor rijbewijzen A licht afgegeven vóór 19 januari 2013: 35 kw.

Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/bestand...regels-voor-het-rijbewijs-a-september2012.pdf

Pagina 5, middelste blok. Bij opmerking staat: motorrijwiel, maximaal 35kw, etc...
 
Beetje oud topic, ik weet het. Maar inmiddels is er een document beschikbaar die het bovenstaande tegenspreekt. Gezien dit topic waarschijnlijk nog een aantal keer gelezen worden voor mensen met dezelfde vraag, wil ik dus nog even het volgende toevoegen. Om foute info te vermijden.

De nieuwe situatie voor rijbewijzen A licht afgegeven vóór 19 januari 2013: 35 kw.

Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/bestand...regels-voor-het-rijbewijs-a-september2012.pdf

Pagina 5, middelste blok. Bij opmerking staat: motorrijwiel, maximaal 35kw, etc...

Ik denk dat dat wel een nieuw topic waard is. Dat betekend dus dat iedereen die nu een licht rijbewijs heeft, 35kw mag rijden na 19 januari :o
 
Ik denk dat dat wel een nieuw topic waard is. Dat betekend dus dat iedereen die nu een licht rijbewijs heeft, 35kw mag rijden na 19 januari :o
En de 35kW-fiets heeft een nieuwe eis die de 25kW-fiets niet had:
Voertuig: motorrijwiel, maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen
Dat wil zeggen geen 25kW 35kW R1 topics meer. *O*
 
Ik denk dat dat wel een nieuw topic waard is. Dat betekend dus dat iedereen die nu een licht rijbewijs heeft, 35kw mag rijden na 19 januari :o

Maar dan moet je na 2 jaar wel examen voor je A(zwaar). Het gaat dus niet meer automatisch naar vol vermogen.
 
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind die pdf zeer onduidelijk.
Wat is het verschil tot 19 januari 2013 en voor die zelfde datum?
Volgens de tekst zou je nu dus meteen 35kW krijgen voor 19 januari? Iets zegt me dat er iets niet klopt...
 
Beetje oud topic, ik weet het. Maar inmiddels is er een document beschikbaar die het bovenstaande tegenspreekt. Gezien dit topic waarschijnlijk nog een aantal keer gelezen worden voor mensen met dezelfde vraag, wil ik dus nog even het volgende toevoegen. Om foute info te vermijden.

De nieuwe situatie voor rijbewijzen A licht afgegeven vóór 19 januari 2013: 35 kw.

Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/bestand...regels-voor-het-rijbewijs-a-september2012.pdf

Pagina 5, middelste blok. Bij opmerking staat: motorrijwiel, maximaal 35kw, etc...
ik heb mijn rijbewijs 17 september gehaald, ik ben 18 jaar, dus vervolgens zou ik na 19 januari, 35kw mogen rijden??

mag je dan na 2 jaar rijbewijs al overstappen op vol vermogen, of moet je dan wachten tot je 22e? ik gok het 1e, maar ik wist dat van 35kw rijden ook niet..
 
Laatst bewerkt:
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind die pdf zeer onduidelijk.
Wat is het verschil tot 19 januari 2013 en voor die zelfde datum?
Volgens de tekst zou je nu dus meteen 35kW krijgen voor 19 januari? Iets zegt me dat er iets niet klopt...
De oude situatie, tot 19 jan beschrijft hoe het nu is.
De nieuwe situatie, voor rijbewijscategorieen afgegeven voor 19 jan, is geldig vanaf 19 jan voor rijbewijzen die daarvoor zijn afgegeven. Het klinkt lastig, maar is eigenlijk best logisch :)


ik heb mijn rijbewijs 17 september gehaald, ik ben 18 jaar, dus vervolgens zou ik na 19 januari, 35kw mogen rijden??

mag je dan na 2 jaar rijbewijs al overstappen op vol vermogen, of moet je dan wachten tot je 22e? ik gok het 1e, maar ik wist dat van 35kw rijden ook niet..

Klopt, na 19 januari mag jij 35 kw rijden. 2 jaar na afgifte van je rijbewijs mag jij vol vermogen rijden, precies zoals in de pdf staat :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan