onervaren in plannen routes: please help

daanbr78

Rookie
18 jul 2019
11
8
Hallo allen,
Hoewel ik een ervaren motorrijder ben, ook op lange tourtochten (vorig jaar naar /Oslo en terug). Ben ik onervaren in het plannen van lange vakantieroutes. Dat deden mijn mederijders altijd (en ik volgde ;-)).

Ik wil 26 juli naar Rabat rijden op de motor. Op de heenweg de mooiste route door Frankrijk. En eventueel Spanje. Terugweg ga ik snelwegen naar huis.

Ik ga een TomTom Rider huren maar wil alvast de route plannen. Echter op TomTom MyDrive.com is het verschil tussen "snelste" en "spannendste" route in Frankrijk en Spanje vaak het verschil tussen 4 uur rijden en 14 uur rijden (spannendste route met minste bochten en heuvels).
Betekent dit dat snelweg of eindeloos lang rijden echt de enige twee opties zijn? Of ziet TomTom My Drive routes over het hoofd.
Liefst pak ik op dag 1 (NL tot diep in Frankrijk) de snelste route, om vervolgens een dag of 6 te doen om tot Tarifa te komen, op dag 8 de boot van Tarifa naar Marokko.

Is dit gewoon niet mogelijk (omdat het of 14 uur of 4 uur rijden is van A naar B zoals TomTom My Drive aangeeft), of is er ergens een handige online tool om mooie routes te vinden?
 
4 uur rijden op een snelweg is gauw 400km....en in de bergen 400km ben je een dag onderweg, en mag je knap aanpoten ook.

Voor de rest geen ervaring behalve dat ik hem op spannende route zet en ik onderweg eigenwijs er van af wil wijken.
 
He Daan,

Misschien eens kijken naar de app van Calimoto? Er is een gratis en een Premium versie, geen idee wat die kost.

Ik gebruik de gratis versie naar volle tevredenheid. Succes met je zoektocht!

Eric
 
Bedankt alvast!
Onderstaand een kaart met alternatieve wegen door Frankrijk en Spanje.

Heeft iemand ervaring met wat een mooier gebied is om door te rijden? Midden door Frankrijk of meer westkust? En Spanje? Oostkust of midden door?


Schermafbeelding 2019-07-18 om 18.29.48.png
 
Kijk anders eens op kurviger.de. Daar kun je zelf een route plannen, al dan niet bochtige wegen en kun je ook instellen wel of geen tol, snelweg, etc. Ook is er een kurviger app, kun je tegen kleine betaling ook mee navigeren.
 
Je schrijft om een GPS te gaan huren. :X
Dat zal wrs betekenen dat je pas net voor de reis met dat ding kan gaan spelen.

Vrijwel zeker wordt het tijdens de reis een teleurstelling omdat je er nog niet lekker mee zal kunnen werken.
Je zal niet de eerste zijn die helemaal verstrikt raakt met alle opties en instellingen.
Als er onderweg aanpassing van de route moet gebeuren ga je mss al de mist in!

Mijn advies: KOOP zo'n ding en ga er al veel eerder mee aan de slag.
Tegen de tijd dat je op vakantie gaat, weet je precies hoe alles werkt.
Na je vakantietrip ga je ook nog vele jaren plezier hiermee hebben!
 
Rijdend op een BMW met de BMW Motorrad Navigator VI zat ik met dezelfde vraag. Wellicht bestaat het al jaren, doch voor mij was het nieuw.
Ik was bij WAYPOINT, www.gps.nl en verkopen een ONROUTE motorkaart met de fraaiste motorroutes. Het idee is simpel, schakel de kaarten in de NAVIGATOR uit en laad de kaarten die op het bijgeleverde geheugenkaartje staan. Net terug uit Zweden en heb genoten van het gemak van de routes. Puntje van aandacht voor al diegenen die op zoek zijn naar GRATIS software, dat is dit niet. Let wel op dat het geheugenkaartje in je Navigator, (TomTom, Garmin etc ) past.
 
Rijdend op een BMW met de BMW Motorrad Navigator VI zat ik met dezelfde vraag. Wellicht bestaat het al jaren, doch voor mij was het nieuw.
Ik was bij WAYPOINT, www.gps.nl en verkopen een ONROUTE motorkaart met de fraaiste motorroutes. Het idee is simpel, schakel de kaarten in de NAVIGATOR uit en laad de kaarten die op het bijgeleverde geheugenkaartje staan. Net terug uit Zweden en heb genoten van het gemak van de routes. Puntje van aandacht voor al diegenen die op zoek zijn naar GRATIS software, dat is dit niet. Let wel op dat het geheugenkaartje in je Navigator, (TomTom, Garmin etc ) past.
Klopt, dat kaartje had ik ook in Zweden
Alleen oppassen hij stuurt je ook de gravelwegen op
Dan heb ik ‘t dus niet over kiezelstenen :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet teveel plannen gewoon rijden
Je komt altijd wel een omleiding tegen :Y
 
Als je een account hebt voor tomtom-mydrive, kun je daar op veel diverse en makkelijke manieren routes maken. Als je dan een tomtom huurt, en in kan en mag stellen op jou account, is het geen probleem.

Via mydrive, kun je drie variaties van bochtige wegen en hoogteverschillen invoeren, ervaring is dat dit behoorlijk scheelt in reistijd. Verder kun je natuurlijk heel eenvoudig zelf je route maken. Je stelt hem in van begin naar eindpunt en dan ga je zelf de mooie plekjes erin zetten als via punt. Persoonlijk heb ik er goede ervaringen mee.

Succes in ieder geval!
 
Dank voor alle tips etc.

(Weer een onervaren) vraag....: als ik een TomTom West-Europa koop. En ik wil ooit naar Oost-Europa, of zelfs naar de VS, dan kan ik neem ik aan extra kaarten (software) aanschaffen bij TomTom en installeren op de TomTom die in eerste instantie gekocht is als West-Europa apparaat. Of moet ik nu al een keuze maken wat ik er uiteindelijk mee wil doen?
Waarschijnlijk is dit een domme vraag, maar better safe then sorry ;-)

Tnx!
 
Ik heb geen ervaring met TT, alleen met Garmin. Daar kun je altijd aanvullend kaarten kopen. Of je moet een Zumo 'travel edition' op de kop tikken die heeft geheel Europa en nog meer landen (totaal 85). De Zumo 595 kost 550-650 nieuw, maar zijn op marktplaats voor 300 à 350 te scoren. En je hebt ook eenvoudiger modellen zoals de Zumo 396LM travel of 395 LM travel, die kosten nieuw rond de 359 en zul je misschien ook al wel kunnen vinden op MP (toestel 396 is wel een nieuwer type, dus het aanbod zal niet heel groot zijn...)
Geheel eens met @mean-machine dat bij het huren van een apparaat je niet goed bekend bent met de werking. Dat vraagt echt wel even wat oefening. Je kan natuurlijk de eindbestemming ingeven en de routeberekening op 'snelwegen vermijden' zetten, dan kom je al een heel eind. En je kan natuurlijk altijd van de route afwijken. Bijvoorbeeld als je sneller wil een stuk snelweg pakken. Hoe dan ook, lijkt het mij wel handig om globaal je route wel een beetje te bepalen. Succes met je avontuur.
 
Laatst bewerkt:
(Weer een onervaren) vraag....: als ik een TomTom West-Europa koop. En ik wil ooit naar Oost-Europa, of zelfs naar de VS, dan kan ik neem ik aan extra kaarten (software) aanschaffen bij TomTom en installeren op de TomTom die in eerste instantie gekocht is als West-Europa apparaat. Of moet ik nu al een keuze maken wat ik er uiteindelijk mee wil doen?
Je kunt er altijd kaarten bijkopen, maar afhankelijk van je reisbehoeften kan het voordeliger zijn om een apparaat met werelddekking te kopen. Kan van Garmin, maar TomTom heeft ze ook. De Tomtom Rider met werelddekking is 30 euro duurder dan degene met alleen West-Europa; voor dat meerbedrag kun je geen kaarten kopen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan