ongecontroleerde (brandstof) detonatie bij stationair / Suzuki GSXF750 : wie weet raad ?

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook

(opgelost !) ongecontroleerde (brandstof) detonatie bij stationair / 2005 Suzuki GSXF750​



Wie weet raad ?
Dan wel de oplossing voor... :




...soms vraag je je af waar de oorzaak vandaan komt ; en dat is bij dit 'ploffen' in de uitlaat ook zo.
Het ploffen (of 'petsen') is er alleen bij het stationair draaien van de motor.

Het zijn echt 'explosies' die je hoort, en als je je hand achter de uitlaat houdt, dan zit er ook behoorlijk druk achter die ploffen.

Het heeft er alle schijn van dat de ploffen worden veroorzaakt door (een teveel ?) aan brandstof dat een ongecontroleerde verbranding krijgt in de (warme) uitlaat, maar...

...de carburateurs zijn verwijderd geweest, en intern zeer zorgvuldig gereinigd.
De 4 zg. pilot-jets zijn vervangen door nieuwe, de andere 8 sproeiers zijn gereinigd (er zijn in totaal 12 sproeiers aanwezig).
De carburateurs zijn gesynchroniseerd.
De luchtstelschroef (of eigenlijk is het bij dit type carburateur een zg 'fuel-screw', en niet een 'air-srew') is conform het type carburateur afgesteld (3 and 1/2 turn back ; als in : 3 en een halve slag uit, vanaf volledig dicht)

Heel eerlijk gezegd..., eigenlijk leest dat best als 'veel', die 3.5 slagen terug (een air-srew zit idd gauw op zo'n 1.5 tot 2 slagen terug)... :/
Maar goed..., deze info komt rechtstreeks van een afstel-data-sheet-dinges van SUZUKI zelf.

De carburateurs zijn van MIKUNI, en het type is de BSR36
Id. Nr. van de carburateurs is 08F6

En aan de hand van het model en id.nummer zijn de carburateurs dan ook afgesteld.

De bougies zijn voor het mooie ook vervangen door een set juiste exemplaren, met de correcte warmtegraad.
Omdat de originele benzinekraan 'incontinent' bleek te zijn, is deze daarom (ook) vervangen voor een nieuw origineel exemplaar.
Datzelfde geldt voor de gebogen benzineslang vanaf de kraan, en..., voor de magnetische, en zogenaamde fuel-strainer (een klein magnetisch brandstoffilter)

Het luchtfilter is origineel en z.g.a.n.
De uitlaat is origineel.

Als in : er zijn derhalve geen modificaties op inlaat / uitlaat gebied.

De motor draait ook voor de rest keurig strak stationair, zonder toerental ups-or-downs.

De fiets loopt ook gewoon goed, met bij zo'n 3500 toeren wel iets een gevoel dat het net een tik fraaier zou kunnen, maar dan ook alleen maar bij 3500 tpm.
Maar..., bij bijvoorbeeld 4000 toeren in 6, dan pakt het blok verrassend mooi en krachtig (voor een relatieve old-skool 750) op, zonder wat voor hapering dan ook.

Bijgaand ook enkele foto's, en geluidsfragmenten.



Geluidsfragment 1 :




Geluidsfragment 2 :




Wanneer je geluidsfragment 2 op een gro(o)t(er) scherm kijkt, dan zie je zelfs dat er een 'plof' is... ; je ziet dan een soort van 'wolkje'.




Carburateur gegevens, en afstelling van de lucht/mengselschroef :
z afstelgegevens 3.JPG




...sproeiers (de main jet(s) in dit geval) voorheen... :/

d) 15-10-2020 (s)proeier b FB.jpg





Alle 8 van de 12 sproeiers na de reinigingskuur (afgebeeld is de zg 'starter jet')... :)

f) 17-10-2020 (s)proeier a klein.jpg





...en aanvullend vier nieuwe pilot jets (origineel SUZUKI), in de correcte maatvoering.

g) 18-10-2020 (s) sproeier nieuw.jpg





Nieuwe slangen, en de nieuwe (magnetische) fuel strainer (ook origineel spul).

l) 11-11-2020 (b) schoon 5 nieuw filter.jpg





Alles weer lekker fris :)
(hier natuurlijk nog wel de vlotterbakken terug zetten, en nog weer even 2 stuks verwarmingselementjes op z'n plek schroeven ; dat mag duidelijk zijn... :+ )

g) 18-10-2020 (a).jpg





Carburateur versie (08F6)

b) 08-10-2020 (d).jpg





Nieuwe originele benzinekraan

h) 28-10-2020 (b) tbv nieuwe benz.kraan.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zit zelf te denken aan ontsteking .
bouwjaar is
Ontsteking zat ik ook (eerst) aan te denken, maar..., het dingetje loopt mooi stationair, slaat niet over, start als de bekende tierelier, loopt zowel laag, als tot aan het max.toerental gewoon keurig netjes door, enz.enz.

Het bouwjaar is trouwens 2005
Zal dat ff aanpassen in de hoofdtekst.
 
Vind jij dat mooi stationair???
Misschien hoort ik het verkeerd maar ik dacht eerst zet die vrachtwagen achter je eens uit want ik hoor die motor niet.

Hoe heb je gesyncht?
 
Neen. Maar..., dat is zichtbaar wel gebeurd.
Ooit.
Een keer.

Maar dan nog..., komt daar zulk petsen-bij-stationair vandaan...??
Waarop baseer je dat de kleppen gesteld zijn, wat ik zo zie, je vermeld het namelijk niet, is dat de KMteller op effe 29000 staat, dan gaat nog niemand kleppen stellen maar zit het er wel aan te komen.
 
ik zou eerst zorgen dat alle 4 de cylinders mooi draaien. die petsen kunnen alleen komen van een cylinder die amper mee doet op stationnair.

doe eens een toerenafvaltest : 1 voor 1 de bougiedoppen lostrekken en kijken of ze bij alle 4 evenveel toerenverlies is.
 
ik zou eerst zorgen dat alle 4 de cylinders mooi draaien. die petsen kunnen alleen komen van een cylinder die amper mee doet op stationnair.

doe eens een toerenafvaltest : 1 voor 1 de bougiedoppen lostrekken en kijken of ze bij alle 4 evenveel toerenverlies is.
Jan, pas op... Dit zijn Wasted Sparks... Je trekt altijd twee bougies uit bedrijf, dus de kap die je lostrekt aan massa leggen

tenzij het geen wasted spark is...
 
Ron, hoe heb je je sproeiers zo mooi schoon gekregen?
Die hebben een dag of 3 liggen dobberen in een bakje met remreiniger. Wel om de zoveel tijd die remreiniger aanvullen / verversen.
Ik keek er van op hoeveel gruis er in het bakje achterbleef... :/

...daar liggen ze in de vloeistof (foto na 3 dagen dobberen)...

Wel om de zoveel tijd even doorblazen, en weer terugleggen.

f) 17-10-2020 (s)proeier e klein.jpg
 
Nee echt, je hoort dat ze ongelijk lopen. die knikkers luister ik wel doorheen. Ik rij FZR 🤷‍♂️
Ongelijk, terwijl de toerenteller dan wel ongeveer strak op die ca. 1100 toeren blijft ?
Dat kan ?

En of een FZR 'knikkert' daar heb ik geen idee van... :/
Mijn laatste YAMAHA was een 2 takt..., en had 50 cc

...begin jaren 80...

Daarna nooit weer wat voor YAMAHA dan ook gehad.
 
Een ban tot je je opdrachten uit heb gevoerd ;) :P
Ongelijk, terwijl de toerenteller dan wel ongeveer strak op die ca. 1100 toeren blijft ?
Dat kan ?
Hij gaat wel "mooi gelijkmatig rond" omdat de verschillen in één omwenteling zitten en het toerental daardoor niet fluctueert


Maar dan nog..., komt daar zulk petsen-bij-stationair vandaan...??


Wij stellen hier de vragen... :+

Maar doe eens antwoorden op de rest 😍💋🥰😘👄💑👨‍❤️‍💋‍👨🍄💐🌷🌹🥀🌺🌸🌼🌻 asjeblieft...

Je bent toch geen kloon van Sammie??? ;)
 
Waarop baseer je dat de kleppen gesteld zijn, wat ik zo zie, je vermeld het namelijk niet, is dat de KMteller op effe 29000 staat, dan gaat nog niemand kleppen stellen maar zit het er wel aan te komen.
Op het feit dat er 2 imbus-klepdekselbouten los zaten.
Op het feit dat er zichtbare (vloeibare) pakkingsporen aan de buitenkant van het klepdeksel zaten.

Volgende klepstelbeurt bij 36.000 inderdaad (als je het boekje volgt).
 
als je van de 10 openstaande vragen nu 6 beantwoord mag je een nieuw topic openen

Ik kijk over een half uur nog wel eens hoever je bent...
 
Terug
Bovenaan Onderaan