ongecontroleerde (brandstof) detonatie bij stationair / Suzuki GSXF750 : wie weet raad ?

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook

(opgelost !) ongecontroleerde (brandstof) detonatie bij stationair / 2005 Suzuki GSXF750​



Wie weet raad ?
Dan wel de oplossing voor... :




...soms vraag je je af waar de oorzaak vandaan komt ; en dat is bij dit 'ploffen' in de uitlaat ook zo.
Het ploffen (of 'petsen') is er alleen bij het stationair draaien van de motor.

Het zijn echt 'explosies' die je hoort, en als je je hand achter de uitlaat houdt, dan zit er ook behoorlijk druk achter die ploffen.

Het heeft er alle schijn van dat de ploffen worden veroorzaakt door (een teveel ?) aan brandstof dat een ongecontroleerde verbranding krijgt in de (warme) uitlaat, maar...

...de carburateurs zijn verwijderd geweest, en intern zeer zorgvuldig gereinigd.
De 4 zg. pilot-jets zijn vervangen door nieuwe, de andere 8 sproeiers zijn gereinigd (er zijn in totaal 12 sproeiers aanwezig).
De carburateurs zijn gesynchroniseerd.
De luchtstelschroef (of eigenlijk is het bij dit type carburateur een zg 'fuel-screw', en niet een 'air-srew') is conform het type carburateur afgesteld (3 and 1/2 turn back ; als in : 3 en een halve slag uit, vanaf volledig dicht)

Heel eerlijk gezegd..., eigenlijk leest dat best als 'veel', die 3.5 slagen terug (een air-srew zit idd gauw op zo'n 1.5 tot 2 slagen terug)... :/
Maar goed..., deze info komt rechtstreeks van een afstel-data-sheet-dinges van SUZUKI zelf.

De carburateurs zijn van MIKUNI, en het type is de BSR36
Id. Nr. van de carburateurs is 08F6

En aan de hand van het model en id.nummer zijn de carburateurs dan ook afgesteld.

De bougies zijn voor het mooie ook vervangen door een set juiste exemplaren, met de correcte warmtegraad.
Omdat de originele benzinekraan 'incontinent' bleek te zijn, is deze daarom (ook) vervangen voor een nieuw origineel exemplaar.
Datzelfde geldt voor de gebogen benzineslang vanaf de kraan, en..., voor de magnetische, en zogenaamde fuel-strainer (een klein magnetisch brandstoffilter)

Het luchtfilter is origineel en z.g.a.n.
De uitlaat is origineel.

Als in : er zijn derhalve geen modificaties op inlaat / uitlaat gebied.

De motor draait ook voor de rest keurig strak stationair, zonder toerental ups-or-downs.

De fiets loopt ook gewoon goed, met bij zo'n 3500 toeren wel iets een gevoel dat het net een tik fraaier zou kunnen, maar dan ook alleen maar bij 3500 tpm.
Maar..., bij bijvoorbeeld 4000 toeren in 6, dan pakt het blok verrassend mooi en krachtig (voor een relatieve old-skool 750) op, zonder wat voor hapering dan ook.

Bijgaand ook enkele foto's, en geluidsfragmenten.



Geluidsfragment 1 :




Geluidsfragment 2 :




Wanneer je geluidsfragment 2 op een gro(o)t(er) scherm kijkt, dan zie je zelfs dat er een 'plof' is... ; je ziet dan een soort van 'wolkje'.




Carburateur gegevens, en afstelling van de lucht/mengselschroef :
z afstelgegevens 3.JPG




...sproeiers (de main jet(s) in dit geval) voorheen... :/

d) 15-10-2020 (s)proeier b FB.jpg





Alle 8 van de 12 sproeiers na de reinigingskuur (afgebeeld is de zg 'starter jet')... :)

f) 17-10-2020 (s)proeier a klein.jpg





...en aanvullend vier nieuwe pilot jets (origineel SUZUKI), in de correcte maatvoering.

g) 18-10-2020 (s) sproeier nieuw.jpg





Nieuwe slangen, en de nieuwe (magnetische) fuel strainer (ook origineel spul).

l) 11-11-2020 (b) schoon 5 nieuw filter.jpg





Alles weer lekker fris :)
(hier natuurlijk nog wel de vlotterbakken terug zetten, en nog weer even 2 stuks verwarmingselementjes op z'n plek schroeven ; dat mag duidelijk zijn... :+ )

g) 18-10-2020 (a).jpg





Carburateur versie (08F6)

b) 08-10-2020 (d).jpg





Nieuwe originele benzinekraan

h) 28-10-2020 (b) tbv nieuwe benz.kraan.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar..., waar mij een beetje om gaat, is dat ik een beetje hoop dat er iemand roept van : hey..., dat heb ik ook gehad bij mijn KASUYAHO, en dat was bij mij toen van dit en van dat.

... :/ ...
 
Dan roept iedereen je moet opnieuw synchen, ga dat dus maar doen. Hij loopt gewoon belabberd stationair en hij ploft, dan staat-ie niet goed.

!) Heb je die kogel methode op 4 cilinders tegelijk toegepast of één voor één? Is ook wel de slechtste manier van synchen ook

2) Als je een klein streepje gas geeft, dat-ie 2000/2200 rpm draait is het ploffen dan weg?

3) Zo niet bij hoeveel toeren houdt-ie op met ploffen?

Effe een assumptie: je kleppen zijn misschien gecontroleerd maar niet gesteld. Het kan zijn dat ie een keer stukgelopen is en dat er een reparatie heeft plaatsgevonden...
 
Tja wie zegt dat die carbs ook inwendig goed schoon zijn,1 kanaaltje wat niet helemaal open is en je heb al een probleem,
verder kan dat ploffen door een te arm mengsel komen,een klep die niet goed afsluit,een bougie die niet 100% meer is,bougiekabels die
naar massa lekken,bougiekappen die geen juiste weerstand meer hebben,mengselschroeven die te arm staan,een uitlaat die niet gasdicht is, om maar ff wat op te noemen.
 
Tja wie zegt dat die carbs ook inwendig goed schoon zijn,1 kanaaltje wat niet helemaal open is en je heb al een probleem,
verder kan dat ploffen door een te arm mengsel komen,een klep die niet goed afsluit,een bougie die niet 100% meer is,bougiekabels die
naar massa lekken,bougiekappen die geen juiste weerstand meer hebben,mengselschroeven die te arm staan,een uitlaat die niet gasdicht is, om maar ff wat op te noemen.
Ik wou 'm niet in paniek jagen...
 
1) Heb je die kogel methode op 4 cilinders tegelijk toegepast of één voor één? Is ook wel de slechtste manier van synchen ook

2) Als je een klein streepje gas geeft, dat-ie 2000/2200 rpm draait is het ploffen dan weg?

3) Zo niet bij hoeveel toeren houdt-ie op met ploffen?
1) alle 4 uiteraard
2) zoals gezegd ; alleen bij stationair
3) zie 2
 
Tja wie zegt dat die carbs ook inwendig goed schoon zijn,1 kanaaltje wat niet helemaal open is en je heb al een probleem,
verder kan dat ploffen door een te arm mengsel komen,een klep die niet goed afsluit,een

1) bougies nieuw. Maakt verder geen verschil met de bougies die er uit kwamen.


mengselschroeven die te arm staan,een uitlaat die niet gasdicht is, om maar ff wat op te noemen.

2) uitlaat is gasdicht (gecheckt), mengselstelschroef (zie hoofdverhaal) staan correct.
 
Gelukkig kan je het allemaal hebben

Top...
maar, dan komt toch een beetje @RG-gamma's verhaal om de hoek kijken.

Effe over dat synchen, daar heb ik toch ernstig mijn twijfels over.
Ik hou het er op dat je echt die carbs zeer zorgvuldig af moet stellen en een vuil kanaaltje is gauw over het hoofd gezien, gebeurt mij ook hoor.

Ben je in de gelukkige omstandigheid dat je wat anders dan met de kogelmethode kan synchroniseren? Dat je met een parhonderd toeren van het ploffen af bent zou haast moeten betekenen dat je heel dicht bij de goede afstelling zit.

Je kan met de @Janbros methode ook nog even kijken of het klapperen weg is bij het uitschakelen van 1 van de cilinders.
 
1) bougies nieuw. Maakt verder geen verschil met de bougies die er uit kwamen.





2) uitlaat is gasdicht (gecheckt), mengselstelschroef (zie hoofdverhaal) staan correct.
Mengselschroeven staan correct,ja misschien volgens het wph,maar dat wil nog niet zeggen dat het optimaal is,iedere motor is weer anders,
de fabrieksopgave is voor een nieuwe motor waar alles nog ok aan is.En als er nog zo,n anti smog systeem op zit kan dat ook het ploffen veroorzaken.Verder goed controleren dat er geen vacuüm slang lekt mocht die er op zitten.En ook de bougiekappen doormeten op
weerstand.
 
Laatst bewerkt:
1) Gelukkig kan je het allemaal hebben

2) Effe over dat synchen, daar heb ik toch ernstig mijn twijfels over.
Ik hou het er op dat je echt die carbs zeer zorgvuldig af moet stellen en een vuil kanaaltje is gauw over het hoofd gezien, gebeurt mij ook hoor.

3) Dat je met een paarhonderd toeren van het ploffen af bent zou haast moeten betekenen dat je heel dicht bij de goede afstelling zit.
.


1) ...ja hoor, want mijn huid is grijs, ik heb grote oren, en een slurf... :+

2) De kogeltjesmethode is idd (weet ik ook) een soort van crisis-methode..., maar..., ik heb geen meterset (is zo aan te komen, weet ik), maar het grootste euvel is, dat bij deze carburateurs 3 van de 4 vacuüm aansluitingen ONDER de beweegbare choke stang verstopt zitten..., ik heb er daarom ook al over zitten denken, om die choke stang te demonteren, en om dan aan de vacuüm aansluiten flexibele aansluitingen te monteren, en daarna af te doppen natuurlijk.

Daarna kan de stang weer gemonteerd worden, en kun je altijd makkelijk bij de vacuüm aansluitingen. Want op het moment dat de carburateurs gemonteerd zijn, kom je nu ongeveer nergens meer bij.

Zie bijgevoegde foto.

3) pfhoeh... :+



c) 10-10-2020 (b).jpg




l) 11-11-2020 (b) schoon 4.jpg
 
vacuüm aansluiten flexibele aansluitingen te monteren, en daarna af te doppen natuurlijk.
Dat doe ik al heel wat jaren bij de motoren die ik heb/had. Een stuk siliconenslang in afwijkende kleur (blauw bij mij) met een m5 of m6 boutje erin als dop. Makkelijk terug te vinden, geen gedoe met net te lange of net te korte aansluitingen aan de synchroniseerder. Ik gebruik overigens de carbonbal (electronisch synchroniseerapparaat).
ps. de slang heb ik per meter gekocht via de bekende chinese verkoopkanalen...
 
Da's geen gek idee van die slangen, bij een YZF750 zitten ze er standaard op, wellicht kan je zo'n setje op den kop tikken

...snap ook niet dat zoiets er niet standaard op zit ; of ook eigenlijk weer wel. Want dan kost het nix.

N paar jaar geleden..., een GSX1400..., en daar is het een bekend iets dat de balhoofdlagers ongeveer zonder vet gemonteerd zijn.

...nou..., dat klopte wel..., uiteraard waren ze niet alleen zo gaar als wat, maar ook zo droog als wat... :/

Geen dotje vet. Want dan kost het ook geen geld.
 
Heb je de mengselschroeven nu al eens een kwart slag of meer open gezet? Zoals ik je ook al geadviseer had in het andere topic?
Nee. Ook weer omdat je er zonder de carburateurs te monteren totaal niet bijkomt. Of..., je zou zo'n schroevendraaier met n haakse overbrenging moeten hebben.

En die 'hek' niet... :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan