ongecontroleerde (brandstof) detonatie bij stationair / Suzuki GSXF750 : wie weet raad ?

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook

(opgelost !) ongecontroleerde (brandstof) detonatie bij stationair / 2005 Suzuki GSXF750​



Wie weet raad ?
Dan wel de oplossing voor... :




...soms vraag je je af waar de oorzaak vandaan komt ; en dat is bij dit 'ploffen' in de uitlaat ook zo.
Het ploffen (of 'petsen') is er alleen bij het stationair draaien van de motor.

Het zijn echt 'explosies' die je hoort, en als je je hand achter de uitlaat houdt, dan zit er ook behoorlijk druk achter die ploffen.

Het heeft er alle schijn van dat de ploffen worden veroorzaakt door (een teveel ?) aan brandstof dat een ongecontroleerde verbranding krijgt in de (warme) uitlaat, maar...

...de carburateurs zijn verwijderd geweest, en intern zeer zorgvuldig gereinigd.
De 4 zg. pilot-jets zijn vervangen door nieuwe, de andere 8 sproeiers zijn gereinigd (er zijn in totaal 12 sproeiers aanwezig).
De carburateurs zijn gesynchroniseerd.
De luchtstelschroef (of eigenlijk is het bij dit type carburateur een zg 'fuel-screw', en niet een 'air-srew') is conform het type carburateur afgesteld (3 and 1/2 turn back ; als in : 3 en een halve slag uit, vanaf volledig dicht)

Heel eerlijk gezegd..., eigenlijk leest dat best als 'veel', die 3.5 slagen terug (een air-srew zit idd gauw op zo'n 1.5 tot 2 slagen terug)... :/
Maar goed..., deze info komt rechtstreeks van een afstel-data-sheet-dinges van SUZUKI zelf.

De carburateurs zijn van MIKUNI, en het type is de BSR36
Id. Nr. van de carburateurs is 08F6

En aan de hand van het model en id.nummer zijn de carburateurs dan ook afgesteld.

De bougies zijn voor het mooie ook vervangen door een set juiste exemplaren, met de correcte warmtegraad.
Omdat de originele benzinekraan 'incontinent' bleek te zijn, is deze daarom (ook) vervangen voor een nieuw origineel exemplaar.
Datzelfde geldt voor de gebogen benzineslang vanaf de kraan, en..., voor de magnetische, en zogenaamde fuel-strainer (een klein magnetisch brandstoffilter)

Het luchtfilter is origineel en z.g.a.n.
De uitlaat is origineel.

Als in : er zijn derhalve geen modificaties op inlaat / uitlaat gebied.

De motor draait ook voor de rest keurig strak stationair, zonder toerental ups-or-downs.

De fiets loopt ook gewoon goed, met bij zo'n 3500 toeren wel iets een gevoel dat het net een tik fraaier zou kunnen, maar dan ook alleen maar bij 3500 tpm.
Maar..., bij bijvoorbeeld 4000 toeren in 6, dan pakt het blok verrassend mooi en krachtig (voor een relatieve old-skool 750) op, zonder wat voor hapering dan ook.

Bijgaand ook enkele foto's, en geluidsfragmenten.



Geluidsfragment 1 :




Geluidsfragment 2 :




Wanneer je geluidsfragment 2 op een gro(o)t(er) scherm kijkt, dan zie je zelfs dat er een 'plof' is... ; je ziet dan een soort van 'wolkje'.




Carburateur gegevens, en afstelling van de lucht/mengselschroef :
z afstelgegevens 3.JPG




...sproeiers (de main jet(s) in dit geval) voorheen... :/

d) 15-10-2020 (s)proeier b FB.jpg





Alle 8 van de 12 sproeiers na de reinigingskuur (afgebeeld is de zg 'starter jet')... :)

f) 17-10-2020 (s)proeier a klein.jpg





...en aanvullend vier nieuwe pilot jets (origineel SUZUKI), in de correcte maatvoering.

g) 18-10-2020 (s) sproeier nieuw.jpg





Nieuwe slangen, en de nieuwe (magnetische) fuel strainer (ook origineel spul).

l) 11-11-2020 (b) schoon 5 nieuw filter.jpg





Alles weer lekker fris :)
(hier natuurlijk nog wel de vlotterbakken terug zetten, en nog weer even 2 stuks verwarmingselementjes op z'n plek schroeven ; dat mag duidelijk zijn... :+ )

g) 18-10-2020 (a).jpg





Carburateur versie (08F6)

b) 08-10-2020 (d).jpg





Nieuwe originele benzinekraan

h) 28-10-2020 (b) tbv nieuwe benz.kraan.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:




Nope, het moet dan zo'n soort model zijn.
Echt eentje met een haakse overbrenging.

https://www.jurgensmotorsport.nl/ho...aaier-co-afstellen-90-graden-bikeservice.html
De stelschroeven zitten aan de onderkant van de carburateurs, en eigenlijk kun je alleen maar bij de meest linkse komen met een (korte) standaard schroevendraaier.
 
Gewoon de vraag stellen of iemand jou carb sychroon kan stellen.

Och..., in mijn jonge jaren deinsde ik er niet voor terug om dit soort grappen zelf te doen..., dus dan zal een setje van 4 carburateurs d.m.v. een setje meters synchroon stellen ook wel lukken, denk ik... :+

Korte uitleg : in 1988 deze MINI nieuw gekocht als MINI 1000 Red Hot.

In 1989 een 1275 laten reviseren, en laten inbouwen door de plaatselijke AUSTIN ROVER dealer.
In 1991 loopt het blok op de Duitse Autobahn totaal in de soep..., foutje bedankt..., 4200 gulden naar z'n mallemoer.

Met zelfs een gebarsten carter als gevolg (was een naaldlager uitgelopen, en die had zich ook nog even door de versnellingsbak gewerkt...)

Ik had nog een 1974 INNOCENTI COOPER motor liggen die ik ooit aangereikt had gekregen, als zijnde : ik weet niet of het ding goed is, maar hier heb je 'm.

Blok compleet gedemonteerd, het cilinderblok laten honen, en nieuwe overmaatste HEPOLITE zuigers er in gestopt. De krukas laten balanceren, inclusief het uitwegen van de drijfstangen. Nieuwe krukaslagers. Het vliegwiel laten verlichten en uit laten balanceren. De cilinderkop laten voorzien van nieuwe zittingen.

De carburateurs zelf gedaan, en het hele blok vanaf de grond toe zelf opnieuw opgebouwd. Elektronische ontsteking er in, een KENT 286 nokkenas er in, inclusief de sterkere KENT klepveren. Dubbele carteronluchting er op. Een thermostatisch geregelde oliekoeler er op. Andere koeling. Een elektrische FACET benzinepomp er op. Een zg LCB uitlaatspruitstuk er aan, en nog een hoop klein grut meer, inclusief een gereviseerde versnellingsbak, met kortere 1e versnelling.

Drie maand mee zoet geweest.

De kapotte 1275 uitgebouwd, en de gereviseerde 1298 er in.

Dat was dus 1991.
In 2013 heb ik die MINI verkocht, en het blok is in die tijd nooit weer open geweest.

Het stationair was meestal rond de 1300 toeren.


z nieuwe zuigers.jpg





z CCF01082013_00000.jpg





z verlicht vliegwiel.jpg





Het lompe stationair werd uiteraard veroorzaakt door het lichte vliegwiel, de minder gewichtige krukas, en de nokkenas, die pas vanaf 4000 toeren ook lekker 'on cam' was (dit werd ook zo opgegeven door KENT..., ook met de opmerking 'slighty lump idle').

Het stationair was meestal rond de 1300 toeren.


 
En ik maar denken dat we weer met een rookie te doen hebben van 19, 20 jaar... Maar schaam je niet hoor, we hebben nu ook een RD die prijzen in de race heeft gewonnen en van de ene op de andere dag niet meer boven de 4000 toeren komt...
 
En ik maar denken dat we weer met een rookie te doen hebben van 19, 20 jaar...

Nee hoor..., ik maak wel eens de grap van 'opa vertelt'..., maar het is dan ook echt van 'opa vertelt'... ;)

Een handje vol kinderen, sommige getrouwd, sommige alleen, en drie kleinkinderen... :t

Ikke bouwjaar '64
 
Laatst bewerkt:
AAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH WAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMM!

;)

db
Ja..., wrijf het maar ff in...

...dat weet ik ook niet..., maar het kwam er op dat moment op neer dat het dingetje mij een soort van in de weg stond.

De liefde was even weg, zeg maar.

De MINI heb ik toen vervangen voor o.a. een Speed Triple..., die ik ook maar anderhalf jaar gehad heb... :/

En om dan nog even de pijn te doen laten toenemen, weet ik dat de MINI vorig jaar nog weer verkocht is geweest..., en had ik DAT maar geweten !! 😭

Want deze advertentie kwam ik begin van dit jaar tegen..., de eigenaar na mij heeft m dus gehad van augustus 2013 t/m eind 2019, en zoals je 'm hier op de foto ziet staan, zo heb ik 'm in 2013 ook uit handen gegeven..., op 2 dingen na..., ik had er een RC40 onder ipv die gekke te dikke uitlaat, en ik had er een USA afmeting nummerplaat voorop, ipv de standaard grote versie.

De eigenaar na mij heeft geen enkele sticker verwijderd, en zelfs die grote GROLSCH beugel heeft hij aan een trekoog laten hangen.
Ook het MINI SEVEN CLUB NEDERLAND dat je aan de zijkant ziet staan, ook dat heeft hij dus laten zitten.

Die stickers heb ik destijds laten maken..., die zaten dan ook aan de binnenzijde van de ruit geplakt. En ik had de wielen achter iets meer negatief staan (zat instelbare ophanging onder)..., dit gaf wel een heel gemeen scherp stuurgedrag, en daar moest je ff aan wennen..., daarom is het waarschijnlijk weer iets minder negatief gezet.



https://www.classicargarage.nl/garages/imparts/verkocht/mini-cooper-1300-classic-1988
 
Nee hoor..., ik maak wel eens de grap van 'opa vertelt'..., maar het is dan ook echt van 'opa vertelt'... ;)

Een handje vol kinderen, sommige getrouwd, sommige alleen, en drie kleinkinderen... :t

Ikke bouwjaar '64
Hmm stel je niet aan Jonkie🤨,met 56 ben je nog nat achter je oren 🤪 ik ben van 58 ,dat is pas oud:Y:+
Ik werkte al aan die Mini,s in de jaren 70 van de vorige eeuw toen ze nog nieuw te koop waren. 8)7
 
Laatst bewerkt:
Och..., in mijn jonge jaren deinsde ik er niet voor terug om dit soort grappen zelf te doen..., dus dan zal een setje van 4 carburateurs d.m.v. een setje meters synchroon stellen ook wel lukken, denk ik... :+

Korte uitleg : in 1988 deze MINI nieuw gekocht als MINI 1000 Red Hot.

In 1989 een 1275 laten reviseren, en laten inbouwen door de plaatselijke AUSTIN ROVER dealer.
In 1991 loopt het blok op de Duitse Autobahn totaal in de soep..., foutje bedankt..., 4200 gulden naar z'n mallemoer.

Met zelfs een gebarsten carter als gevolg (was een naaldlager uitgelopen, en die had zich ook nog even door de versnellingsbak gewerkt...)

Ik had nog een 1974 INNOCENTI COOPER motor liggen die ik ooit aangereikt had gekregen, als zijnde : ik weet niet of het ding goed is, maar hier heb je 'm.

Blok compleet gedemonteerd, het cilinderblok laten honen, en nieuwe overmaatste HEPOLITE zuigers er in gestopt. De krukas laten balanceren, inclusief het uitwegen van de drijfstangen. Nieuwe krukaslagers. Het vliegwiel laten verlichten en uit laten balanceren. De cilinderkop laten voorzien van nieuwe zittingen.

De carburateurs zelf gedaan, en het hele blok vanaf de grond toe zelf opnieuw opgebouwd. Elektronische ontsteking er in, een KENT 286 nokkenas er in, inclusief de sterkere KENT klepveren. Dubbele carteronluchting er op. Een thermostatisch geregelde oliekoeler er op. Andere koeling. Een elektrische FACET benzinepomp er op. Een zg LCB uitlaatspruitstuk er aan, en nog een hoop klein grut meer, inclusief een gereviseerde versnellingsbak, met kortere 1e versnelling.

Drie maand mee zoet geweest.

De kapotte 1275 uitgebouwd, en de gereviseerde 1298 er in.

Dat was dus 1991.
In 2013 heb ik die MINI verkocht, en het blok is in die tijd nooit weer open geweest.

Het stationair was meestal rond de 1300 toeren.


Bekijk bijlage 1564803




Bekijk bijlage 1564804




Bekijk bijlage 1564805




Het lompe stationair werd uiteraard veroorzaakt door het lichte vliegwiel, de minder gewichtige krukas, en de nokkenas, die pas vanaf 4000 toeren ook lekker 'on cam' was (dit werd ook zo opgegeven door KENT..., ook met de opmerking 'slighty lump idle').

Het stationair was meestal rond de 1300 toeren.


Klinkt als zo,n opwind autootje :Y:+
Overigens vind ik maar 1 mini echt mooi,dat was de Italiaanse innocenti Cooper 1300,een nu zeer zeldzaam wagentje.
 
Er zitten nog veel oudere MFers in het bestand!
Maar wat ik eigenlijk bedoelde, was dat dat eeuwige gezeur over auto's hier op MF eens op moet houden!
Ik haat auto's, trage krengen die altijd in de weg rijden en zelfs als ze stilstaan te veel ruimte innemen!
 
Er zitten nog veel oudere MFers in het bestand!
Maar wat ik eigenlijk bedoelde, was dat dat eeuwige gezeur over auto's hier op MF eens op moet houden!
Ik haat auto's, trage krengen die altijd in de weg rijden en zelfs als ze stilstaan te veel ruimte innemen!
Hmm wel eens een sprintje met een Tesla gedaan,dan praat je wel anders over dat het trage krengen zijn.
}),al ben ik het wel met je eens.
 
.

Probleem van het ploffen bij stationair = opgelost.


Wel met een beetje vertraging, omdat ik ff wat andere, meer dringende zaken, te doen had.

Maar opgelost dus... :)



- kleppen gesteld, van 3 cilinders stonden de kleppen te strak. Nu alle 16 klepjes weer oké.
- permanente vacuümslangen aan de carburateurs gemaakt, zodat een volgende keer synchroon stellen stukken makkelijker gaat.
- synchroon afstelling uitgevoerd met behulp van een Carbtune Pro4


Uiteindelijk, naast het bovenstaande, het onderstaande ook uitgevoerd.
En het fietsje loopt weer mooi braaf nu. Zonder te ploffen.


- benzinekraan vervangen voor een originele nieuwe
- benzineslang vervangen voor een originele nieuwe
- het magnetische brandstoffilter vervangen voor een originele nieuwe
- carburateurs gereinigd, sproeiers gereinigd
- 4 (van de 12) sproeiers vervangen voor originele nieuwe
- 2 (van de 4) carburateur-verwarmingselementjes vervangen voor nieuwe
- nieuwe originele vlotterbakpakkingen gebruikt
- nieuwe originele boutjes tbv de vlotterbakken gebruikt
- de gemonteerde originele uitlaat van een oud model GSXF, vervangen voor het juiste model originele demper
- alle pakkingen die te maken hebben met het kleppendeksel, en/of boutjes vervangen voor nieuw origineel
- 4 nieuwe bougies geplaatst
- koppeling-, choke-, en gaskabels juist gemonteerd (liepen onder de dwarsbuis door, ipv er over heen, en de chokekabel zat omgekeerd gemonteerd aan de carburateurs... :/ )
- diverse ontluchtingsslangen juist gemonteerd
- nieuwe nummerplaat gemonteerd
- het reeds ingekorte achterspatbord op een nette manier afgewerkt (was gewoon bot afgezaagd)
- uitlaatbochten opnieuw zwart gespoten
- PAIR systeem afgesloten



...klepper-de-klep...

n) kleppenstellen j.jpg




...de spaghetti aangesloten, en een begin maken met het afstellen...

p) 03-12-2020 carb sync 2.jpg




...na het maken van deze foto nog een klein beetje fine-tunen, en daarna ready to go... ;)

p) 03-12-2020 carb sync 3.jpg




De rode dopjes zijn t.b.v. de gemonteerde permanente synchroon vacuüm slangetjes.
Dat scheelt een volgende keer een hoop gepruts om de synchroontester op de carburateurs aan te sluiten. Het slangetje van carburateur #4 zit er los bij, omdat op carb 4 bij normaal gebruik van de fiets de 'slangerij' t.b.v. de benzinekraan, en het PAIR systeem zit.


p) 03-12-2020 carb sync 4.jpg




Los slangetje tbv #4 : dus zuinig op zijn... ;)

p) 03-12-2020 carb sync 5.jpg
 
Bij het met de Carbtune synchroniseren was het duidelijk te zien dat de kolom van carburateur 1 gelijk vol naar boven schoot, en de die van carb 4 ongeveer naar nul zakte.
De boel gelijk gezet : plofjes bij stationair over.

De kleppen ook gesteld, maar daar waren de afwijkingen eigenlijk maar minimaal.
Twaalf van de 16 kleppen stonden iets te strak, en de kleppen van cilinder 3 stonden bijna goed.
 
Bij het met de Carbtune synchroniseren was het duidelijk te zien dat de kolom van carburateur 1 gelijk vol naar boven schoot, en de die van carb 4 ongeveer naar nul zakte.
De boel gelijk gezet : plofjes bij stationair over.

De kleppen ook gesteld, maar daar waren de afwijkingen eigenlijk maar minimaal.
Twaalf van de 16 kleppen stonden iets te strak, en de kleppen van cilinder 3 stonden bijna goed.
Oke, de synchronisatie dus. Je hebt zoveel gedaan dat het voor mij niet duidelijk was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan