Ongelijk afgesleten band

MangoZaad

MF'er
25 jul 2019
34
17
VLAARDINGEN
Dag mensen!

Bij de aanschaf van mijn GS500F viel mij op dat de voorband al redelijk versleten was. Na wat extra kilometers gemaakt te hebben zie ik nu dat het wellicht tijd wordt voor een nieuwe.
Nu valt mij op dat de (op de foto) rechterkant van de band verder is doorgesleten dan de linkerkant. Zou dit op narigheid in mijn stuur kunnen duiden? Of was de vorige eigenaar wat enthousiaster in zijn bochten naar links? 😂 Ik merk wel dat de motor iets naar links trekt tijdens het rijden (eigenlijk alleen merkbaar bij het rijden zonder handen), wellicht dat dit ergens op duidt?

Daarnaast nog tips voor de aanschaf van een nieuwe band

20190815_184516.jpg
20190815_184521.jpg


Groetjes,
Michael
 
:o 🍿
Wow, gelukkig bestaan er geen motoren waarbij er maar 1 poot gedempt is.
Dat zou pas een serieus verschil geven.
Je kunt er lacherig over doen,
Mijn tuono wilde, als ik het stuur losliet, ook naar links, er zat een (flink) verschil in olienivo tussen links en rechts.
Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, rot wiellager of zo of gewoon een kutband.
 
Van rechtuit rijden slijt hij daar niet. De vorige eigenaar was gewoon een knieperd die 5000 km geleden deze band al had moeten vervangen.
Zo'n pk-pakhuis is een gs500 ook weer niet, dus het zal eerder van lang doorrijden komen dan van vreemde of extreme belastingen.
 
Je kunt er lacherig over doen,
Mijn tuono wilde, als ik het stuur losliet, ook naar links, er zat een (flink) verschil in olienivo tussen links en rechts.
Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, rot wiellager of zo of gewoon een kutband.
Aaah, ik heb ook al zoiets meegamaakt.
De motor wou niet starten, ik vanalles controleren, wat bleek er mis?
De bandenspanning achteraan was 0.2 bar te laag, bandjes opgepompt (en dodemansschakelaar uit gezet).
De motor startte dan direct!

Het lijkt me zeer sterk dat er een direct verband was tussen het olieniveau en een ongelijk afgesleten band.
Sommige motoren hebben zelfs helemaal geen olie in de rechter of linker vork.
Bij mijn motor is de linker poot ingaande demping en rechterpoot uitgaande demping, dat zou toch ook wel een heel raar slijtagebeeld geven?
Het is een voorvork, geen auto met onafhankele ophanging. (De linker poot zit letter vast aan de rechtpoot aan de bovenkant en de onderkant)
 
Ik heb in de 3 setjes banden die ik op de GS500 gehad heb nog nooit ook maar 1 setje recht afgesleten.

En voor vervanging zou je ook naast de BT45 kunnen gaan voor de Pirelli sport demon.
 
Even hardop denkend: kan de voorrem met een enkele schijf hier nog invloed op hebben? Als je remt wordt er aan 1 van de twee vorkpoten getrokken.
Anyway, een nieuwe band gaat je het beste helpen! En een keer naar je voorvork (laten) kijken kan nooit kwaad.
 
Het is natuurlijk aan te reden gelijk alles te controleren als je twijfelt over bepaalde zaken. Niets zo vervelend als rijden met twijfels over banden, lagers, voorvork. Better safe dan sorry.
 
Terug
Bovenaan Onderaan