Ongelijk afgesleten band

MangoZaad

MF'er
25 jul 2019
34
17
VLAARDINGEN
Dag mensen!

Bij de aanschaf van mijn GS500F viel mij op dat de voorband al redelijk versleten was. Na wat extra kilometers gemaakt te hebben zie ik nu dat het wellicht tijd wordt voor een nieuwe.
Nu valt mij op dat de (op de foto) rechterkant van de band verder is doorgesleten dan de linkerkant. Zou dit op narigheid in mijn stuur kunnen duiden? Of was de vorige eigenaar wat enthousiaster in zijn bochten naar links? 😂 Ik merk wel dat de motor iets naar links trekt tijdens het rijden (eigenlijk alleen merkbaar bij het rijden zonder handen), wellicht dat dit ergens op duidt?

Daarnaast nog tips voor de aanschaf van een nieuwe band

20190815_184516.jpg
20190815_184521.jpg


Groetjes,
Michael
 
Die band is wat ongelijk versleten omdat de meeste motorrijders de bocht naar links wat harder in durven te gaan dan een bocht naar rechts.
Die bocht naar links is wat ruimer en je pakt hem binnendoor. Je hebt links en rechts dan voldoende asfalt en dat voelt veiliger.
De bocht naar rechts even hard in durven gaan is de meeste motorrijders niet gegeven, want afstand naar de berm is dan minder en voelt/oogt minder veilig.

Bekijk media item 1288027
 
Controleer wiellagers en balhoofdlager is al genoemd, maar de meest waarschijnlijke reden nog niet.
Ik zie heel vaak dat mensen bij het stellen van de ketting de streepjes op de achterbrug gebruiken om de wielen uit te lijnen. En dat is heel vaak niet de correcte afstelling. Gebruik hiervoor een uitlijn-apparaat zoals bijvoorbeeld de Project One of zo'n Cat Eye laserdingetje.
Een achterwiel dat scheef staat geeft ook ongelijk slijtbeeld op de voorband omdat je constant moet corrigeren.
 
Die band is wat ongelijk versleten omdat de meeste motorrijders de bocht naar links wat harder in durven te gaan dan een bocht naar rechts.
Die bocht naar links is wat ruimer en je pakt hem binnendoor. Je hebt links en rechts dan voldoende asfalt en dat voelt veiliger.
De bocht naar rechts even hard in durven gaan is de meeste motorrijders niet gegeven, want afstand naar de berm is dan minder en voelt/oogt minder veilig.

Bekijk media item 1288027
En daarom is rechts meer versleten?
 
Net de dealer gesproken, hij kwam met een wel heel logische verklaring. Het schijnt vaker voor te komen dat links sneller slijt dan rechts, de oorzaak is dat je linkerbochten vaak met een hogere snelheid pakt doordat je de buitenbocht hebt. In bochten naar rechts heb je de binnenbocht, en dus vaak minder snelheid. Klinkt naar mijn mening best aannemelijk.
Volgende week wordt alles voor de zekerheid nog even nagekeken, zou zonde zijn als de nieuwe band te snel afslijt door een lekke voorvork.
 
Net de dealer gesproken, hij kwam met een wel heel logische verklaring. Het schijnt vaker voor te komen dat links sneller slijt dan rechts, de oorzaak is dat je linkerbochten vaak met een hogere snelheid pakt doordat je de buitenbocht hebt. In bochten naar rechts heb je de binnenbocht, en dus vaak minder snelheid. Klinkt naar mijn mening best aannemelijk.
Volgende week wordt alles voor de zekerheid nog even nagekeken, zou zonde zijn als de nieuwe band te snel afslijt door een lekke voorvork.

Dan zou je achterband ook ongelijk moeten slijten, en zou bijna elke motor het zelfde slijtage patroon moeten vertonen.
 
Wat ik nog niet als oorzaak van die slijtage ben tegengekomen is bolle wegen. Zowat alle secundaire en tertiaire wegen zijn in het midden hoger dan de zijkant. Door aan de rechterkant van de weg te rijden zal de slijtage uit het midden plaatsvinden en wel aan de linkerkant van de band.
 
Wat ik nog niet als oorzaak van die slijtage ben tegengekomen is bolle wegen. Zowat alle secundaire en tertiaire wegen zijn in het midden hoger dan de zijkant. Door aan de rechterkant van de weg te rijden zal de slijtage uit het midden plaatsvinden en wel aan de linkerkant van de band.
Voor het kunnen afvoeren van water is in het ontwerp van wegen rekening gehouden. Voor doorgaande wegen betekend dit dat de rijstrook onder een geringe helling van circa 2 procent ligt. Voor de minder doorgaande wegen kan een tonrond profiel worden aangetroffen. Kortom altijd een naar de zijkant toe hellend vlak in rijrichting gezien. Vreemd genoeg slijten niet alle banden, zelfs die enkel op rechtdoorgaande snelwegen worden kaalgereden, voornamelijk uit het midden af. De stelling die jaap43 daarom als oorzaak voor de onregelmatige slijtage voorsteld heb ik daarom wat moeite mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan