Ongelijk afslijten van voorband BMW K 1200 rs

william45

MF'er
26 feb 2009
35
0
Lienden
Hallo,

Mijn voorband van mijn BMW K 1200 rs bj. 2001 was al niet hagelnieuw meer toen ik vorig weekend ben wezen toeren in de Eifel. Maar naar dit weekend , ongeveer 1000km., te hebben gereden is die echt op. Ik had in het verleden ook wal wel eens gezien dat hij aan de linkse kant altijd meer afgesleten was dan rechts, maar nu is het wel heel erg.
Wie weet wat daar de oorzaak van kan zijn, ik dacht wel eens wat gelezen te hebben over de voordemper die niet helemaal in de midden staat, maar na lang zoeken niks meer daarover te hebben gevonden probeer ik het hier maar.
We hebben wel met de koffers gereden (redelijk vol ) het weekend en ook altijd met z'n tweeen op de motor, dus dat zal ook wel mee spelen. Maar hij is nu echt aan de linkse kant helemaal glad terwijl er aan de rechtse kant er nog voor de helft profiel op zit. Zal het weekend proberen er een foto van te maken dan is het iets duidelijker.

Ik hoop dat er hier iemand is die mij daar een antwoord op kan geven, en wat ik er eventueel aan kan doen.

Groet William
 
Zoals toegezegd hier een paar afbeeldingen van de voorband.
full
 
ik zou bijna zeggen: pak eens een bochtje naar rechts :+

nee ff serieus pak je veel rotondes lekker vlot?

kan me ergens maar moeilijk voorstellen dat het met demping te maken heeft...
maar ik kan me vergissen...
 
Laatst bewerkt:
ik zou zeggen, rotondes. anders de langere bochten om een kruispunt. rechter bochten neem je altijd wat rechterop.
je krijgt het in ieder geval niet met flauwe bochten voor elkaar.
Neem je rechterbochten meer rechtop :?
Bij mij was het juist andersom.
Ik had rechts mijn band veel verder afgesleten door de afritten.
Kijk eens goed naar de foto.
De band is het meest versleten net naast het midden van de band.
Dat is toch bijna rechtop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n slijtagebeeld zie ik niet vaak. Ik rij zelf 20K km met een voorband op alle soorten wegen en deze slijten normaal.
Denk bijna aan een verstoorde gewichtsverdeling of de vering.
 
het aan 1 kant slijten is ook wonderlijk.
ik rijd op alle motorfietsen de voorband rond af, bij vervanging staat er aan de buitenkanten nog riant 1/3 profiel.
sinds ik met die telelever voorkant rijd blijft er in het midden profiel staan en aan de zijkanten. de druk op het tweede kwart vanuit het midden is veel hoger.

voor het asymmetrische patroon van de TS moet er een bijzondere oorzaak zijn. misschien durft de TS harder aan te remmen als rechter.
linker bochten over een kruising kan je voluit accelererend nemen, ik denk dat de voorband daar meer van te lijden heeft als rechter waarbij (ik tenminste) je rechterop gaat en in 1 versnelling rijdt (je 2).
 
@v.d.v.
Daar heb je gelijk in, maar ik zie allemaal reacties voorbij komen over het afstellen bij hyperpro etc.


Had zelf een gebroken stang van de demper (technoflex) op een k1200rs :

Foto-EYVSPKQY.jpg


Foto-JPXUMZE3.jpg


@William

check je schokdemper eens of deze recht tussen het frame en de triangel zit.
ik neem aan dat je dit probleem eerder niet had?
Tussen het frame en de demper zitten een paar rubbers controleer deze ook eens, kan je helaas alleen zien als je de demper uitbouwt. (veel werk)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier eens iets over gelezen, het komt door de gewichtsverdeling van de motor. Enkele modellen (BMW) waren hier gevoelig voor. De uitlaat zit zeker aan de linkerkant? Verder hoef je je hier geen zorgen over te maken. Nieuwe band kopen er je kan weer lekker tuffen :] Je kan natuurlijk ook zo gaan rijden, gaat de voorband langer mee.

full
 
Ik ben vandaag een beetje aan het bellen geweest, en heb ook met Bob van Sabra in Geldermalsen geproken. Bij dat bedrijf koop ik altijd m'n banden, maar hij wist mij te vertellen dat het kom doordat de krukas in de lengte ligt. De vier cilnders hebben er meer last van dan de boxers, maar het heeft te maken met de moment reactie die optreed doordat de krukas overdwars in het frame ligt.
Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar zo heb ik het in ieder geval begrepen.Hij wist ook nog te vertellen dat het achterwiel ongeveer 15 mm uit het hard naar rechts geplaats is omdat enigsinds te compenseren.
Ik moet wel zeggen dat de voorband altijd alwel iets ongelijkmatig afsleet, dus het is niet echt nieuw voor mij, hopelijk kunnen andere K 1200 rs rijders dit bevestigen, maar zo erg als nu heb ik het nog niet gezien, en dat kan dan volgens hem nog ook wel een beetje in de demping liggen, en daarom adviseerde hij mij ook naar Tiel te gaan ( HK- Suspension)

Ik hou jullie op te hoogte, en alvast bedank voor jullie bijdrage.

Groet William
 

Begrijp me goed… ik vind BMW leuke motorfietsen en heb zelf met veeeeel plezier een R1200RT gereden. Alleen de telelever spreekt gewoon niet goed aan. Het systeem is te complex om smeuig te zijn. Ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat BMW het ook voor gezien houdt. Kijk maar naar de nieuwe S1000RR, tada…
Als een telelever zo goed zou zijn en je er ook nog eens knoert hard mee zou kunnen remmen, waarom zie je dat dan nergens in terug?

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan