ongelijke kettingspanning

casper

MF'er
7 aug 2002
50
0
amsterdam
Beste mensen.

Als ik mijn ketting wil spannen is het niet mogelijk om hem overal op gelijke spanning te krijgen. Als ik het achterwiel ronddraai veranderd de spanning van veel te los via goed naar veel te strak und so weiter.

Heeft iemand dit vaker gemaakt of weet iemand waar het aan ligt?
Ik dacht zelf aan versleten tandwielen of lagers, of kan het misschien ook aan de ketting liggen?

Alvast bedankt
Groet!
 

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
859
0
Dit heb ik ook, in lichte vorm welliswaar... Met een nieuwe ketting en tandwielenset -O-
 

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
688
23
64
Wellicht zitten er schakels in je ketting die wat moeilijker draaien.
Dit kun je zien als je de motor op de middenbok zet.
Draai nu het achterwiel vooruit.
Als de ketting niet mooi recht van het voortandwiel afkomt
maar gebobbeld dan draaien sommige schakels moeilijk.

Ik heb het volgende verhaal al eens gepost.
Bij 50.000 km met de ketting waren er schakels die moeilijk gingen draaien.
Er was echter geen speling en ook geen lengte toename.
Omdat de ketting dan ook nog niet versleten was
heb ik bedacht om de draaipunten op een andere plek te belasten
door de ketting om te draaien .
Zowel in richting als binnenste buiten.
Het voortandwiel was wel een beetje versleten.
En ik heb alleen het voortandwiel vervangen.

Bij 57.000 zijn de harde stukken verdwenen


Nu een 2 jaar en 23000 km later
is de ketting nog perfect,
Dus 80 duizend km met een X-ring ketting.
 
Laatst bewerkt:

[email protected]

MF veteraan
2 jan 2005
8.913
3
41
daaronder ergens
Wellicht zitten er schakels in je ketting die wat moeilijker draaien.
Dit kun je zien als je de motor op de middenbok zet.
Draai nu het achterwiel vooruit.
Als de ketting niet mooi recht van het voortandwiel afkomt
maar gebobbeld dan draaien sommige schakels moeilijk.

Ik heb het volgende verhaal al eens gepost.
Bij 50.000 km met de ketting waren er schakels die moeilijk gingen draaien.
Er was echter geen speling en ook geen lengte toename.
Omdat de ketting dan ook nog niet versleten was
heb ik bedacht om de draaipunten op een andere plek te belasten
door de ketting om te draaien .
Zowel in richting als binnenste buiten.
Het voortandwiel was wel een beetje versleten.
En ik heb alleen het voortandwiel vervangen.

Bij 57.000 zijn de harde stukken verdwenen


Nu een 2 jaar en 20000 km later
is de ketting nog perfect,
Dus 80 duizend km met een X-ring ketting.

Ik denk dat dat met een supersport nooit te halen is. :N

Hooguit de helft,maar die tip van de ketting omdraaien ga ik beslist een keer proberen. :} :Y
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Is normaal; ketting is niet overal even hard gerokken en de tandwielen zijn ook niet perfekt rond.
Nou ja normaal, als je tandwiel niet helemaal rond is, dan is dit toch wel marginaal afwijkend. In dit geval zou je het niet zo overduidelijk zien lijkt mij als hier het geval is. Van strak naar los. Scheelt al gauw 3 cm speling.

Ketting die niet overal even hard is, en dus ongelijkmatig gesleten is, dat kan dan wel weer. Conclusie is dan naar mijn idee, zoals je zegt normaal, maar wel lekker vervangen, anders heb je straks een afgelopen ketting of een kromme uitgaande as zoals gemeld.